تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803588944




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيت‌الله علم‌الهدي:سكولاريسم بزرگ‌ترين ضربه را ‌به پيكر علم ‌وارد كرد‌


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آيت‌الله علم‌الهدي:سكولاريسم بزرگ‌ترين ضربه را ‌به پيكر علم ‌وارد كرد‌
امام جمعه مشهد با اشاره به اينكه امام راحل با نامگذاري روز وحدت حوزه و دانشگاه به دنبال از بين بردن نظام سكولار بودند، گفت: سكولاريسم بزرگترين ضربه‌اي بود كه در نظام آموزش به پيكر علم و دانش در جوامع اسلامي وارد شد.


به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، آيت‌الله سيداحمد علم‌الهدي صبح امروز در همايش نقش بسيج دانشجويي و طلاب در تحقق آرمان‌هاي امام(ره) با اشاره به مفهوم حوزه و دانشگاه اظهار داشت: قبل از بيان مفهوم وحدت بين اين دو نهاد يعني حوزه و دانشگاه بايد به سابقه آن پرداخت.

امام جمعه مشهد با تشريح سابقه اين پيوند و اتحاد گفت: سابقه اين موضوع به قبل از پيروزي انقلاب برمي‌گردد يعني زماني كه امام در پاريس اقامت داشتند و جريان يك مراسم در دانشگاه تهران، تعدادي از علما و دانشجويان با ابتكار شهيد مفتح، تجمع كرده و شعار دانشجو، طلبه پيوندتان مبارك را سردادند.

علم‌الهدي با اشاره به نامگذاري روز وحدت حوزه و دانشگاه توسط امام راحل تصريح كرد: اين اقدام نيازمند نگاه و ديدي عميق بود كه شايد از منظر امام، مقصود اين كار جبران خسارت گذشته يا تحقق جريان آينده باشد.

وي با اشاره به اتحاد كنوني دانشگاه و حوزه در حال حاضر گفت: دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه رضوي و دانشگاه مفيد نمونه بارز پيوند دانشگاه و حوزه است.

علم‌الهدي با اشاره به اين نكته كه حضرت امام در راستاي تحول و انقلاب در علم، مسئله وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح كرد، افزود: در جوامع ديني نظير جامعه ما، همواره دين خواستگاه علوم به ويژه علوم‌ تجربي بوده به نحوي كه مدارس و حوزه‌هاي علميه، تنها كانون آموزش فقه و اصول نبوده بلكه بسياري از نخبگان تاريخ ايران در بستر حوزه‌هاي علميه رشد و نمو پيدا كرده‌اند.

امام جمعه مشهد افزود: ظهور پديده‌اي به نام سكولاريسم بزرگترين خسارت و ضربه‌اي بود كه در عرصه آموزش به پيكر علم و دانش در جوامع اسلامي وارد شد به نحوي كه تعليمات و آموزه‌هاي سكولار به تدريج زير پاي علوم اسلامي را خالي كرد.

به گفته وي، ورود اين انديشه‌ها به كشور از دوران صفويه آغاز و در دوره قاجار و پهلوي به اوج خود رسيد كه علت آن پيدايش مدرنيته و رنسانس علمي در غرب بود.

امام جمعه مشهد در ادامه يادآور شد: با تولد مدرنيسم و رنسانس در اروپا، تقابلي شديد بين علم و دين كليد خورد و بدتر آنكه همين القائات غلط در دوره قاجار وارد كشور شد به نحوي كه رشد علمي اروپا را در سقوط و كنار گذاشتن دين تعبير مي كردند.

امام جمعه مشهد با اشاره به اينكه نخبگان و بزرگان دربار هم از اين آفت در امام نماندند، يادآور شد: با اين تفكرات، مقابله با دين در حوزه علم و شكل گرفت به نحوي كه در تأسيس و راه‌اندازي مدرسه دارالفنون، مانع از ورود و تدريس علوم ديني شدند و دين را عامل عقب‌ماندگي علمي اعلام كردند.

آيت‌الله علم‌الهدي در ادامه افزود: تقابل دين و علم در دوره رضاخان به گونه‌اي شدت يافت كه حتي تأسيس دانشگاه را با هدف تقابل با حوزه علميه انجام دادند تا با ايجاد جريانات غيرديني و ضدديني، مانع از ظهور مظاهر دين در دانشگاه شوند.

به گفته وي، امام راحل با نامگذاري روز وحدت حوزه و دانشگاه به دنبال از بين بردن نظام سكولار بودند، در واقع نقطه كمال اين وحدت و يكپارچگي اين است كه خاستگاه تمام علوم تجربي و عقلاني، دين‌ و آموزه‌هاي ديني باشد.

انتهاي پيام/2202/ش‌40

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن