تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814736054




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت پژوهش‌هاي كاربردي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ضرورت پژوهش‌هاي كاربردي
شايد شما هم بارها از زبان مسئولان، نويسندگان و حتي پژوهشگران شنيده باشيد كه پژوهش را زيربناي توسعه عنوان و جامعه‌اي را موفق و پيشرفته توصيف مي‌كنند كه بر مدار نخبگان و شايستگان علمي و پژوهشي بچرخد.


جامعه اي كه تصميم گيري هاي آن از سوي نهاد هاي علمي پژوهشي پشتيباني شود، گام به سوي توسعه و ترقي مي گذارد، اما بايد ديد كه تا چه اندازه براي اجرايي كردن همين گفته تلاش شده است و آيا مسئولان و حتي پژوهشگران به سمتي قدم برداشته اند كه بتوانند افزون بر شناسايي، نيازهاي پژوهشي كشور را برطرف كنند؟

امروزه نه فقط مسئولان، بلكه مردم كشور هم بر اين عقيده هستند كه پژوهش و فناوري كليد توسعه پايدار است و مهم ترين اصل در تبيين و تشريح و عملياتي كردن پژوهش مؤثر اين است كه حلقه وصل پژوهش هاي بنيادي به پژوهش هاي كاربردي را پيش بيني و محقق كنيم، با وجود اين مشخص نيست كه با گذشت سال ها به چه دلايلي هنوز نتوانستيم به اين امر مهم دست پيدا كنيم.

در سياست هاي كلي برنامه پنجم توسعه واژه هاي ارتقا، تحول، دستيابي، رشد، توسعه و هدفمند كردن بسيار به كار رفته است و همه اين كليدواژه ها براي تحقق بندهاي ابلاغي سياست هاي برنامه پنجم بايد مبتني بر پژوهش هاي كاربردي باشد، اما با وجود اين متاسفانه هنوز فرهنگ تحقيق و پژوهش به طور كامل سمت و سوي رفع نيازهاي كشور را به خود نگرفته است و با وجود مراكز تحقيقاتي و پژوهشي گسترده در كشور، شاهد پژوهش هاي موازي و تكراري از سوي همين مراكز هستيم.

در حالي كه اگر مراكز پژوهشي و دانشگاه ها نيازها و مشكلات كشور را شناسايي كرده و مورد تحقيق و پژوهش قرار دهند و راهكارهاي مناسب براي رفع آنها را به مسئولان پيشنهاد كنند، بسياري از مسائلي كه گريبانگير آن هستيم مرتفع خواهد شد.

به عبارت ديگر، اكنون ما نياز به يك جهاد واقعي در حوزه پژوهش هاي كاربردي داريم، چون در شرايط كنوني ما به پژوهش هايي نياز داريم كه بتواند جاهاي خالي خودكفايي كشور را كامل كند.

فرشيد شكيبا - جام جم

پنجشنبه 28 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن