تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):به امام سجّاد عليه‏السلام عرض كردم: مرا از تمام دستورهاى دين آگاه كنيد، امام عليه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819167206




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشكلات زلزله‌زدگان دشتستاني در دريافت چادر و وام


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: مشكلات زلزله‌زدگان دشتستاني در دريافت چادر و وام


سفر رئيس‌جمهور و صحبت‌هاي وي در ميان مردم، كاشتن بذر اميد در دل زلزله‌زدگان براي بازسازي خيلي سريع‌تر خانه‌هاي تخريب‌شده بود. دكتر روحاني آن زمان تأكيد كرد كه بازسازي بايد 3هفته‌اي انجام شود. كار برآورد خسارات به‌سرعت انجام شد و نوبت به مرحله بعدي يعني واگذاري كمك‌هاي بلاعوض و تسهيلات با سود 4درصدي رسيد. در اين ميان عده‌ زيادي اما براي دريافت تسهيلات با مشكل روبه‌رو شدند. از سوي ديگر نيز اين روزها بسياري از زلزله‌زدگان نارضايتي خود را بابت دريافت چادر اعلام مي‌كنند.

اكنون كم‌كم به پايان آذر نزديك مي‌شويم و زمان 3هفته‌اي كه رئيس‌جمهور اعلام كرده بود نيز فرامي‌رسد. البته مشخص است كه منظور رئيس‌جمهور بازسازي كامل واحدهاي تخريب شده نبوده و منظور اقدامات لازم براي انجام بازسازي بوده است. به هرترتيب اين زمان روبه اتمام است و زلزله‌زدگان دشتستاني همچنان با كمبودها و مشكلاتي روبه‌رو هستند.

مشكلات مربوط به چادر و كمپ

در ميان زلزله‌زدگاني كه خانه‌هايشان آوار شد هنوز كساني هستند كه موفق به دريافت چادر نشده‌اند و خواستار رسيدگي به اين موضوع از سوي مسئولان هلال‌احمر هستند. مهر ديروز از زبان بعضي زلزله‌زدگان دشتستاني گزارش داد كه چادر فقط به افرادي تعلق مي‌گيرد كه همه اتاق‌هاي آنها تخريب شده باشد و اگر كسي‌ يك اتاق سالم داشته باشد، چادري به او تعلق نمي‌گيرد.هفته پيش نيز حجت‌الاسلام سيدمهدي موسوي‌نژاد، نماينده مردم دشتستان در مجلس شوراي اسلامي در صحن علني مجلس در اين خصوص عنوان كرد: «خانواده‌هاي زيادي هستند كه بايد از چادر استفاده كنند چرا كه منزلشان آسيب ديده است. بعضي خانواده‌ها مريض، افراد معلول و يا مسن دارند و نمي‌توانند به كمپ‌هايي كه درنظر گرفته شده بروند بنابراين لازم است چادر در اختيارشان قرار داده شود اما با بعضي ادله غلط اين اتفاق نمي‌افتد.» علاوه بر اين برخي گزارش‌ها حاكي از آن است كه بسياري از زلزله‌زدگان حاضر نيستند در چادرهاي برپاشده در كمپ اسكان يابند. آنها به‌خاطر ترس از سرقت اموالشان به كمپ نمي‌روند و مي‌خواهند كه چادرشان را در كنار منزل آسيب‌ديده‌ خود برپا كنند. اينكه بايد به زلزله‌زدگان چادر داده شود را سيدمهدي موسوي‌نژاد هم به‌نوعي ديگر تأييد مي‌كند: «سياست ايجاد كمپ در منطقه زلزله‌زده غلط است و بايد به مردم چادر داده شود چون خانواده‌هايي هستند كه فرزند معلول دارند يا پيرند و بيمار دارند و نمي‌توانند از امكانات كمپ استفاده كنند.» وي به خبرنگار همشهري گفت: «هنوز عده‌اي از مردم كه واقعا منازلشان غيرقابل سكونت است نتوانسته‌اند چادر دريافت كنند. در عين حال هلال احمر استان اعلام كرده كه درصورت مراجعه مستقيم خود افراد نيازمند، چادر به آنها داده مي‌شود.»

بازديدها سريع‌تر انجام شود

نماينده مردم دشتستان در مجلس همچنان معتقد است كه وضعيت منطقه زلزله‌زده دشتستان عادي نشده است و بايد كارشناسان در مناطق زلزله‌زده مستقر باشند: «مسئولان خيلي زود شرايط مناطق زلزله‌زده را عادي عنوان كردند و اين در حالي بود كه هنوز مشكلات زيادي در اين مناطق وجود داشت و اين اعلام باعث شد تا توجهات به اين مناطق كمتر شود.» وي البته از خدمات‌دهي مناسب بنياد مسكن در مناطق زلزله‌زده شهرستان دشتستان تقدير كرد ولي به مهرگفت: «حجم مراجعين و منازل آسيب‌ديده بسيار زياد است كه كمبود امكانات و نيروي انساني باعث شده تا پاسخگويي سريع به حجم بالاي مراجعين صورت نگيرد.»

كار سه‌شيفته بنياد مسكن

رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي شهرستان دشتستان اما در رابطه با خدمات انجام شده از سوي اين اداره اينطور توضيح داد: «كارشناسان فني بنياد مسكن شهرستان دشتستان به‌صورت سه شيفت از منازل زلزله‌زده بازديد كرده‌اند. تنها بخش معدودي از مناطق زلزله‌زده كارشناسي نشده است كه تلاش مي‌كنيم تا اين كار با سرعت بيشتري انجام شود.» اين در حالي است كه مردم اعتقاد دارند با وجود خدمات‌دهي سه‌شيفتي بنياد مسكن اما بانك‌ها با تعداد كم كاركنان خود تنها در يك شيفت كار مي‌كنند كه اين دو تناسبي با هم ندارند. حجت‌الاسلام موسوي‌نژاد، نماينده دشتستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما به اين نكته اشاره كرد كه هنوز همكاري بانك‌ها به ميزان لازم نرسيده است. گفتني است آنطور كه ابراهيم فرزانه، مديركل بنياد مسكن استان بوشهر عنوان كرده به هر خانواده كه واحد مسكوني آنها در زلزله اخير بوشهر كاملا تخريب شده يا نياز به نوسازي دارد، ۳۰ ميليون تومان وام پرداخت مي‌شود. پرداخت اين وام در 4مرحله صورت مي‌گيرد. از اين ميزان ۲۵ ميليون تومان به‌صورت وام و 5ميليون تومان به‌صورت بلاعوض پرداخت مي‌شود.

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن