تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819955453




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماندلا رهبري نبود كه با احترام به قدرت برسد و آن را با مرگ ترك كند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ماندلا رهبري نبود كه با احترام به قدرت برسد و آن را با مرگ ترك كند
سفير آفريقاي جنوبي در تهران گفت ماندلا پس از ترك قدرت، وقت خود را صرف فعاليت هاي خيرخواهانه كرد و بر خلاف برخي رهبران، به دنبال حفظ نفوذ خود در دستگاه دولتي نبود.

به گزارش خبرگزاري مهر، نشست "نلسون ماندلا؛ نماد مقويمت تا پيروزي" با همكاري انجمن ايراني مطالعات جهان و دانشكده مطالعات جهان در دانشكده مطالعات جهان برگزار شد. در اين نشست سخنراناني كه هر يك به گونه اي با نلسون ماندلا و فعاليت هاي وي آشنايي داشتند، به ايراد سخن پرداختند. نخستين سخنران جلسه دكتر "اميربهرام عرب احمدي" مدير گروه مطالعات آفريقاي دانشكده مطالعات جهان، بود. وي در ابتداي سخنان خود، ماندلا را رهبر معنوي قاره آفريقا و شخصيتي بين المللي خواند كه 27 سال از بهترين سال هاي عمرش را در زندان سپري كرده بود. دكتر عرب احمدي افزود: ماندلا پس از آزادي از زندان نيز، اقدامات عام المنفعه اي را در راس كارهاي خود قرار داد و بنيادهاي خيريه متعددي براي ساماندهي كودكان خياباني و كنترل بيماري ايدز تاسيس كرد. وي همچنين بخشي از جايزه صلح نوبل خود را به ساماندهي وضعيت كودكان بي سرپرست اختصاص داد.

مدير گروه مطالعات آفريقا ديگر فعاليت هاي ماندلا را تلاش براي حل و فصل منازعات در ساير كشورهاي آفريقايي بر مبناي تفاهم و آشتي ملي دانست و ميانجيگري وي در حل منازعات در زيمبابوه و كنگو را به عنوان نمونه هاي اين تلاش ها برشمرد. اين كارشناس مسائل آفريقا در ادامه افزود: ماندلا نقش به سزايي در ارتقاي جايگاه قاره آفريقا در اذهان عمومي جهان داشت؛ وي زمينه شكل گيري اتحاديه آفريقا را فراهم كرد كه از آن به "رنسانس آفريقا" ياد مي شود. از ديگر خصوصيات ماندلا، بي اعتنايي وي به تعلقات دنيوي بود كه باعث شد پست رياست جمهوري را پس از يك دوره به جوانترها واگذار كند درحالي كه در آفريقا رهبراني حكومت مي كنند كه با بيش از هشتاد سال سن، حاضر نيستند دست از قدرت بكشند.

در ادامه "آر. جي. وايتهد" سفير آفريقاي جنوبي در تهران، براي حاضران سخنراني كرد. وي با اشاره به مراحل مختلف زندگي ماندلا و تلاش هاي وي براي رفع تبعيض عليه سياه پوستان، به نقل از ماندلا گفت: اين آرماني است كه من براي تحقق آن تلاش مي كنم و حاضرم براي آن جانم را از دست بدهم. وي ادامه داد: ماندلا عليرغم آنكه به حبس ابد محكوم شده بود و در طول دوره زندانش مرتب به وي گفته مي شد كه اگر منكر مبارزه شوي آزاد خواهي شد، حاضر نشد به اين امر تن دهد و گفت حاضر است در زندان بماند.

وي در ادامه افزود: بايد بدانيم كه جامعه آفريقا جامعه يكدستي نيست و هدايت آن از درون زندان كار آساني به نظر نمي رسيد. وي حتي وقتي سفيدپوستان براي مذاكره در زندان به سراغش رفتند، گفت من زنداني ام و زنداني نمي تواند مذاكره كند و توصيه كرد كه برويد با رهبران كنگره ملي آفريقا مذاكره كنيد. به اين ترتيب وي هيچ پيش شرطي را براي آزادي قبول نكرد و بعد از آزادي هم تمام همتش را صرف تحقق اهدافي كرد كه چهار دهه قبل از آن پايه گذاري كرده بود. هدف اصلي وي مبارزه با نابرابري و بي عدالتي بود. بعدها وقتي از ماندلا مي پرسيدند كه از زندگي خود پشيمان نيست، مي گفت همه زندگي من هدفمند بوده است.

سفير آفريقاي جنوبي همچنين روش زندگي ماندلا پس از آزادي از زندان را نيز حاوي درس هاي مهمي دانست. وي گفت ماندلا از آن دست رهبراني نبود كه با آبرو و احترام به قدرت مي رسند اما آن را با تابوت ترك مي كنند. وي پس از زندان وقت خود را صرف فعاليت هاي خيرخواهانه كرد و برخلاف برخي رهبران كه حتي پس از ترك قدرت هم سعي مي كنند نفوذ خود را در دستگاه هاي دولتي حفظ كنند، در زمان ترك قدرت گفت: با من تماس نگيريد، من با شما تماس مي گيرم. به اين ترتيب ماندلا درس هاي مهمي به همگان داد و از جمله آنها اين بود كه پس از تحمل مشقت هاست كه سرسبزي بهار از راه مي رسد.

سومين سخنران اين نشست، دكتر "سيد عبدلله حسيني" رئيس مركز اسلامي آفريقاي جنوبي، بود. وي ضمن اشاره به برخي خصوصيات ماندلا از جمله عدم اصرار وي بر حفظ نفوذ و قدرت گفت: ماندلا بعد از آزادي هم بر همه اصول خود پايبند بود. آقاي حسيني سپس به نقل چند خاطره از ديدارهاي خود با ماندلا و نحوه برخورد وي با مسائل مختلف پرداخت و از جمله گفت ماندلا در زمان رياست جمهوري آقاي خاتمي كه با انتخابات رياست جمهوري آفريقاي جنوبي همزمان شده بود، از وي خواست پيامي به مسلمانان آفريقاي جنوبي بفرستد و آنها را به شركت در انتخابات رياست جمهوري تشويق كند. اين درخواست، در عرف ديپلماتيك جهان، كاري غير معمول است ولي ماندلا براي بهبود ويضاع كشورش هر كاري مي كرد. وي دو بار نيز با وجود مخالفت هاي ايالات متحده و يهوديان، به ايران سفر كرد و گفت ما دوستان قديمي خود را در شرايط سخت تنها نمي گذاريم. آقاي حسيني در نهايت ماندلا را داراي همه شاخص هاي مناسب براي يك انسان كامل توصيف كرد و افزود: اگر بخواهيم دو رهبر غيرمذهبي نمونه را در جهان مثال بزنيم بي شك يكي از آنها گاندي و ديگري ماندلاست.

سخنران پاياني اين نشست "مالام تيجاني" مدير راديو هوساي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران بود. وي كه اهل كشور نيجر و آشنا به مسائل قاره آفريقاست، سخنان خود را با تسليت درگذشت اين اسطوره جهاني مقويمت آغاز كرد. وي گفت آفريقاي جنوبي بيست و پنجمين كشور بزرگ دنيا و معروف به كشور رنگين كمان است. نزاع بين سياه و سفيد، همواره در اين كشور وجود داشته است، اما همانطور كه مي بينيد از معدود كشورهاي آفريقايي است كه در آن كودتا نشد و همواره انتخابات منظم داشته است. با اين حال تا سال 1994 سياهان در اين كشور حق راي و تحصيل در مدارس سفيدپوستان را نداشتند. ماندلا با اينكه پدرش رئيس قبيله بود و مي توانست رهبري قبيله را برگزيند راه مبارزه براي آزادي را در پيش گرفت. آقاي تيجاني با اشاره برخي مقاطع زندگي ماندلا، وي را الگوي صلح و مقاومت توصيف كرد.

كد خبر: 2198679

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۷ - ۱۸:۴۵

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن