تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801190543




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تراكم فروشي در تهران چقدر صحت دارد؟


واضح آرشیو وب فارسی:الف: تراكم فروشي در تهران چقدر صحت دارد؟
بحث فروش تراكم ساخت توسط شهرداري در تهران، از زمان شهرداري كرباسچي تا امروز مطرح بوده، حالا ساز و كار تصويب در كميسيون ماده ۵، باعث صدور پروانه ساخت مي شود، مسئله اي كه شوراي عالي مسكن و شهرسازي و ديوان عدالت اداري روي آن حساسند

به گزارش خبر، برخي مي گويند هيچ و برخي مي گويند آنقدر زياد است كه از حساب و كتاب خارج شده، ظاهرا باز هم شوراي شهر تهران، درباره فروش تراكم در شهرداري پايتخت، دو گروه شده، كساني كه سفيد سفيد مي بينند و مي گويند شهرداري هيچ تراكمي نمي فروشد و كساني كه سياه سياه مي بينند: آنقدر زياد است كه نمي دانيم.

اما فروش تراكم كه آنقدر درباره اش بحث مي شود چيست؟ با نگاهي به طرح تفصيلي شهر تهران كه قرار است تمامي فعاليت هاي عمران شهري را در اين كلانشهر، رصد و تعيين تكليف كند، مي شود گفت فروش تراكم يعني اجازه ساخت و ساز در زمين هاي شهر تهران، بيش از آنچه در طرح تفصيلي تكليف شده است.

حالا اين بماند كه شوراي عالي معماري و شهرسازي در دولت قبلي تصويب كرده بود تمام مناطق و پهنه هاي شهر تهران، مجازند دو طبقه بيش از آنچه طرح تفصيلي تكليف كرده، ساختمان‌هاي خود را بالا ببرند. به جز اين نكته، راه‌هاي فراواني وجود دارد كه طرح تفصيلي شهر تهران، تبديل به كاغذهايي شود كه براي گذاشتن داخل كشوي ميزها، به درد مي خورد. يكي از اين راهكارها، بردن پرونده هاي مربوط به بلندمرتبه سازي، در كميسيون ماده ۵ است كه شهردار تهران، رئيس آن شمرده مي شود. يكي از مصوبات چالش برانگيز اين كميسيون، دو روز پيش، لغو شد. مصوبه اي كه به بابك زنجاني اجازه مي داد در پهنه اي كه ساختمانها بايد حداكثر داراي ۷ طبقه باشند (با احتساب آن دو طبقه مرحمتي شوراي عالي شهرسازي و معماري دوره پيش؛ ۹ طبقه) دست به ساختن برجي به ارتفاع ۳۸ طبقه بزند.

البته مصوبه ديگري از كميسيون ماده ۵، نيز توسط يك نهاد قضايي لغو شد. ديوان عدالت اداري، باز هم مصوبه اين كميسيون درباره ساخت و ساز در پهنه green يا فضاي سبز باغ معنوي جمشيديه را باطل كرد تا باز هم اعتبار قانوني احكام اين كميسيون، مورد اعتراض نهاد قانوني بالاتر قرار گيرد.

ولي در اين بين رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر كه نماينده قانوني اين نهاد در شوراي عالي معماري است، معتقد است باز هم بايد مصوبات كميسيون ماده ۵، توسط شوراي عالي معماري و شهرسازي مورد بررسي قرار مي گيرد و باز هم مجوزهاي تراكم سازي، لغو مي شود. محمد سالاري درباره اينكه چه ميزان مجوز تراكم سازي در اختيار مردم قرار دارد و آيا مشابه مجوز برج سازي در خيابان ايران زمين، باز هم مجوز در اختيار بساز و بفروشها وجود دارد، فقط اين توضيح را ميدهد: "نمي دانيم چه ميزان از اين مجوزها در دست مردم است، ولي بنا داريم در شوراي شهر با همكاري مناطق شهرداري، تمام اين مجوزها را مجددا بررسي كنيم."

۱۲۰ ميليون متر مربع مجوز ساخت در ۶ سال
شايد تنها عددي كه درباره ميزان واگذاري مجوز ساخت از سوي شهرداري به مردم، ارائه شده، حرفي است كه رئيس شوراي عالي استانها در دوره قبلي زد. چمران در پاسخ به سئوالي درباره ميزان واگذاري مجوز ساخت و ساز به مردم گفت: "در زمان شوراي سوم ۱۲۰ ميليون متر مربع مجوز ساخت به مردم داده شده است."

با اين حال، مهمترين منتقدي كه فروش تراكم در شوراي شهر تاكنون به خود ديده، حمزه شكيب است. رئيس سابق كميسيون عمران شهري شورا بارها در صحن علني اين نهاد مردمي، خطاب به شهرداري گفت: درباره فروش تراكم به شوراي شهر پاسخ دهيد.

حسن بيادي، نايب رئيس سابق شوراي شهر نيز در صحن علني شورا، بارها به شهرداري تذكر داده بود كه فروش ساخت و سازهاي متراكم با تراكم بيش از ۱۸۰ درصد، در مناطقي از شهر ادامه دارد كه حتي اين مناطق، خارج از محدوده شهري پايتخت است. با اين وجود باز هم شهرداري تهران، پاسخي به اين انتقادات نداد.

تاكنون هيچ يك از كارشناسان شهري و حتي اعضاي شوراي شهر نتوانسته اند به تفكيك، تعيين كنند از ميانگين واگذاري سالانه ۲۰ ميليون متر مربع مجوز ساخت و ساز در تهران، چه ميزان، بيشتر از حد تعيين شده در طرح تفصيلي است.

تنها در اين بين، يكي از مسئولان ارشد شهرداري در پاسخ به خبرآنلاين، سرنخي درباره تغييرات طرح تفصيلي مي دهد. قائمي فرد، رييس مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران، درباره تغييراتي كه طرح تفصيلي تهران از سال گذشته تاكنون داشته، اعلام كرد: "اين طرح ۱۷ بار مورد بازنگري و بازبيني قرار گرفت كه ۱۲ بار آن، به صورت تغييرات كلي بود."

هر چند معني "تغييرات كلي در طرح تفصيلي تهران" به صورت شفاف مشخص نيست، ولي بسياري از تغييراتي كه درباره تراكم فروشي، تغيير كاربري اراضي از فضاي سبز به مسكوني يا از كاربري مسكوني به اداري و تجاري مي شود، در طرح تفصيلي ۱۲ بار بازنگري شده امروز تهران، وارد شده است.

كميسيوني به نام ماده ۵ شهرداري
شهرداري، مطابق قانون، داراي كميسيونهاي مختلفي است كه مي تواند در طرحهاي مختلف شهري، تغييراتي را به صورت قانوني، اعمال كنند. يكي از اين كميسيون، كميسيون ماده ۱۰۰ است كه در مناطق مختلف تهران، داراي اختيار قانوني براي تغيير در ميزان تراكم ساخت و ساز يا دادن مجوزهاي بلند مرتبه سازي است. مرتضي طلايي، نايب رئيس شوراي شهر تهران درباره عملكرد اين كميسيون، به روزنامه خبر مي گويد: "ميزان دقيقي از تغييراتي كه كميسيون ماده ۱۰۰ در ساخت و سازها انجام مي دهد در دست نيست. روند اين تغييرات را در دوره قبل كه شخصا عضو كميسيون بودم مي توانستم اندازه گيري كنم. درصد قابل توجهي نبود و تصور مي كنيم هنوز هم درصد قابل توجهي از تغييرات را اين كميسيون، تصويب نكند."

با اين وجود، محمد سالاري، رئيس كميسيون شهرسازي شوراي شهر معتقد است برخي ديگر از كميسيونها كه به نام كميسيون معماري و شهرسازي در شهرداري مناطق حضور دارند، دست كم ۷ هزار مورد تغييرات را در قالب "تدقيق در طرح تفصيلي" اعمال كرده اند كه البته ميزان قابل توجهي است.

سالاري دراين باره به روزنامه خبر مي گويد: "عملكرد اين كميسيونها به حدي نادرست است كه عملا طرح تفصيلي تهران را از انتفاع انداخته و هيچ فايده اي به جز تحصيل درآمد براي شهرداري ندارند. بايد در شوراي شهر كاري كنيم رويكرد درآمدزايي براي كميسيونهاي شهرداري، از بين برود و به جاي آن، به مصالح درازمدت شهر فكر كنند."

بر خلاف او، مرتضي طلايي، نايب رئيس شوراي شهر، معتقد است كميسيون هاي شهرداري از جمله كميسيون ماده ۱۰۰ و كميسيون بحث برانگيز ماده۵، رويكرد افزايش درآمد براي شهرداري از محل فروش عوارض تراكم، ندارند. او به خبر مي گويد: "ما قبول نداريم كميسيون ماده ۵ با تغيير در كاربريها و صدور مجوز تراكم سازي به دنبال ايجاد درآمد افزايي براي شهرداري باشد. چون يك نفر از شهرداري در اين كميسيون حضور دارد و آن هم شهردار تهران است. تمام اعضاي اين كميسيون از دستگاه هاي ديگر هستند. دليلي ندارد دستگاه هاي ديگري مانند وزارت مسكن و شهر سازي، به چيزي راي دهند كه براي شهرداري درآمدزايي شود."

او البته توپ را به زمين دولت سابق مي اندازد و درباره ساخت و ساز متراكم و بلندمرتبه سازي و تغيير كاربري زمينهاي در اختيار دولت، در دوره قبلي، مسئله مهمي را مطرح مي كند: "در زمان تصويب طرح جامع شهر تهران، با نظر رئيس جمهور وقت، ظرفيتي اضافه شد و كاربري اراضي دولتي به كاربري خدماتي و تجاري، تغيير پيدا كند. متاسفانه اين تغيير اعمال شد و برخي از بلندمرتبه سازيها، محصول اين تغييرات است."

طلايي البته قبول دارد در شهرداريهاي مناطق، تخلفاتي براي صدور پروانه ساخت بلندمرتبه و متراكم صورت مي گيرد: "وظيفه كميسيون ماده ۱۰۰ رسيدگي به تخلفات ساخت و ساز است. سئوال اينجاست كه اين تخلفات را نمي شود جلويش را گرفت؟ مي گوييم مي شود. سئوال ديگر اين است كه آيا اين تخلفات در مقابل ديدگان شهرداري انجام مي گيرد؟ جواب مي دهيم اين قبيل سواستفاده ها هست و كسي نمي تواند منكر شود چنين سواستفاده هايي كه سرانجام آن، افزايش ساخت و ساز و ارتفاع در شهر است، وجود دارد ولي ميزان آن را هم نمي دانيم. ما حتي نمي دانيم ميزان درآمد كميسيون ماده ۵ براي شهرداري چقدر است."

آخرين خبري كه از درآمدزايي كميسيون ماده ۵ به رياست شهرداري تهران درباره درآمد يكي از مصوبات آن، منتشر شد، درآمد ۴۰ ميليون دلاري شهرداري تهران از فروش تراكم ساخت به برج خيابان ايران زمين بود كه فعلا، لغو شده است.

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن