تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820251023




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سناتورهاي طرفدار تحريم ايران اينها هستند!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: سناتورهاي طرفدار تحريم ايران اينها هستند!
اين مردان كساني هستند كه به شدت درباره به مخاطره افتادن امنيت ايالات متحده از سوي ايران اغراق مي‌كنند؛ بدون توجه به اينكه مذاكره‌اي در جريان باشد يا نه. اين افراد به شكل احمقانه‌اي سياست داخلي در ايران را ناديده مي‌گيرند.
«مايكل رازف»، ستون نويس نشريه «ليوراكول» در مطلبي جالب توجه به تحليل چرايي مخالفت برخي سناتورهاي آمريكايي با مذاكرات هسته‌اي ايران و توافقات اخير پرداخته است.

به گزارش «تابناك»، وي مطلب خود را با اين پرسش آغاز مي‌كند: چرا نومحافظه‌كاران در سناي آمريكا، خواهان خفه كردن ايران هستند؟ و سپس در‌صدد پاسخ به آن بر‌مي‌آيد.

وي اشاره مي‌كند: آيا ايران بايد براي حفاظت از آمريكا و اسرائيل خفه شود؟ پاسخ مثبت به اين پرسش بي‌معناست. اكنون در دولت اوباما، نوعي آشفتگي وجود دارد. معاون خزانه‌داري وي و همچنين مذاكره كننده ارشدش از كنگره مي‌خواهند كه تصويب تحريم جديد عليه ايران را متوقف كند، ولي ساعاتي بعد وزارت خزانه‌داري، برخي از شركت‌ها را به ليست تحريم‌ ‌مي‌‌افزايد.

مك كين و ديگر سناتور‌ها در كنگره، تهديد به تحريم جديد ايران مي‌كنند؛ اما ايران با هوشمندي ‌در برابر اين تهديدات مي‌گويد‌ به مذاكرات ادامه خواهد داد. در حالي كه اوباما هيچ نمي‌گويد و وقت خود را مي‌گذراند.

جنگ‌طلبان در كنگره، بزرگ‌ترين تهديد براي ايالات متحده هستند؛ تهديدي كه آن‌ها متوجه ايالات متحده مي‌كنند، بسيار ‌بيشتر از هر تهديدي است كه تروريسم متوجه اين كشور مي‌كند و همچنين بسيار شديد‌تر از هر تهديدي است كه شايد ايران‌ متوجه آمريكا كند. فرصت‌هاي زيادي براي حل و رفع تهديدات هسته‌اي ايران ـ چه هم‌اكنون و چه در آينده ـ وجود دارد كه جنگ‌طلبان به شدت مخالف يك چنين امري هستند.

اكنون فضاي اندكي براي از ميان بردن تهديد جنگ‌طلبان ضد ايران و ضد صلح كه در كاخ سفيد و سنا مستقرند وجود دارد. ‌اين افراد بايد با اسم و رسم مشخص شده و از كار بركنار شوند.

«جان مك كين»، «رابرت منندز»، «باب كاركر» و «مارك كرك» چهار تن از‌ افرادي هستند كه به شدت ‌عليه ايران موضع مي‌گيرند؛ به اين فهرست، نام «اريك كانتور» را نيز بيفزاييد كه به شكل ‌باور نكردني، در حالي كه در موافقت‌نامه اخير ايالات متحده تقريباً هيچ امتيازي به ايران نداده، مواقت‌نامه موقت را «خطرناك» دانسته است! وي از اين نگران است كه در ‌‌نهايت توافقي ‌خواهد شد و صلحي به وجود مي‌آيد كه طي آن موقعيت ايران، بهتر و اسرائيل بد‌تر خواهد شد.

همچنين نام «اد رويس» را نيز به اين فهرست بيفزاييد. وي بر اين باور نيست كه اين توافق ايالات متحده و متحد اصلي‌اش يعني اسرائيل را در امان خواهد گذاشت و سنا را دعوت به افزايش تحريم عليه ايران كرده است.

نام «اليوت انگل» را اضافه كنيد كه معتقد است ايران ۱۰۰ درصد خارج از حق غني‌سازي است؛ بدون توجه به اينكه چه معاهده‌اي اين حق را به ايران مي‌دهد.

‌«مايكل مك كاول» را به اين فهرست بيفزاييد كه مي‌گويد، كاهش تحريم ايران خطرناك است و كسي است كه قطع‌نامه‌هاي سازمان ملل را ‌عليه ايران بد جلوه داده است.

نام «برد شرمن» را اضافه كنيد كه بر اين باور دارد كه ايالات متحده حتي حين مذاكرات بايد تحريم‌ها را افزايش دهد. وي كسي است كه با صراحت گفته، ‌خواهان آن است كه تحريم‌ها منجر به آسيب رسيدن به مردم ايران شود.

اين مردان كساني هستند كه به شدت درباره به مخاطره افتادن امنيت ايالات متحده از سوي ايران اغراق مي‌كنند، بدون توجه به اينكه مذاكره‌اي در جريان باشد يا نه. اين افراد به شكل غير مسئولانه‌اي مشغول ناديده گرفتن امتيازاتي هستند كه ايران در حال حاضر مي‌دهد و پيش از اين داده ‌و در آينده نيز آماده دادن آن‌هاست.

اين افراد ‌‌احمقانه‌ سياست داخلي در ايران را ناديده مي‌گيرند. آنان ‌غير منطقي به تهديداتي چسبيده‌اند كه بر اساس انقلاب ۱۹۷۹ بنا شده ‌و داستان‌هاي ترسناك از تروريسم اسلامي بيبان مي‌كنند؛ اما در عين حال هر جا كه نفع بازي قدرت امپراتوري باشد، حكم به كمك به شورشيان مسلمان مي‌دهند.

اين‌ها كساني هستند كه مذاكرات و دورنماي صلح را به خطر مي‌اندازند. اين افراد به دنبال كاربست يك سياست معنادار هستند: هر كشوري كه در انزوا و فشار قرار بگيرد، مجبور به مسلح كردن خود مي‌شود و در آن زمان يك تهديد واقعي خواهد بود. اين‌ها هر تلاشي را براي عقب نشيني اوباما از مذاكرات به كار مي‌برند.

اما چرا؟ نقطه پاياني بازي كه آن‌ها شروع كرده‌اند، تبديل ايران به يك كشور بي‌هويت و بي‌قدرت است؛ اين چيزي است كه آن‌ها مي‌خواهند‌ كه ايران در ‌‌نهايت با يك جنگ پر هزينه خود، منجر به متلاشي شدن نظامش بشود.

به راستي چه دليلي دارد ‌در حالي كه ايران هيچ برنامه هسته‌اي تسليحاتي ندارد و حتي اگر داشته باشد، تهديدي براي ايالات متحده نيست، مي‌خواهيم اين كشور را اينگونه به عقب برانيم؟

پاسخ اين ضد ايراني‌ها حمايت از اسرائيل است. اما به دلايل عديده اين پاسخ اصلاً معقول نيست. اسرائيل از نيروي نظامي بزرگ و تسليحات هسته‌اي براي دفاع از خود برخوردار است. اسرائيل پنجاه و يكمين ايالت آمريكا نيست و با حمايت بي‌چون و چراي آمريكا از اين كشور ايالات متحده تبديل به عروسك خيمه شب بازي خواهد شد كه بدون خواست خود وارد يك جنگ جدي مي‌شود. هيچ قدرت بزرگي نبايد خود را در ‌چنين موقعيتي قرار دهد كه بنا به خواست يك قدرت ضعيف‌تر درگير جنگ شود.

ايالات متحده بايد خود را از اين منطقه خارج كند، ‌نه اينكه بيش از پيش در آن درگير شود. جنگ سرد به پايان رسيده ‌و سياست ايالات متحده بايد معطوف به ايجاد صلح با روسيه و چين باشد؛ نه بر پايه ستيز و تحركات نظامي در مرزهاي آن‌ها و كنترل كشور‌ها در مرزهاي آن‌ها.
ايالات متحده نبايد اجازه دهد كه سياست خارجي‌اش با تأثيرات اسرائيل و بلوك رأي اسرائيلي داخل كشور شكل داده شود. ايالات متحده نبايد به حمايت از كشوري مشغول باشد كه مرتب‌ در حال گسترش قلمرو خود و محروم ساختن فلسطينيان است. هر اندازه كه ايالات متحده از اسرائيل حمايت كند، به‌‌ همان اندازه به منجر به آن مي‌شود كه صلح و ثبات از منطقه برچيده شود.

صداهايي كه اكنون از ميان كنگره و كاخ سفيد براي ديكته كردن به ايران و نه مذاكره با اين كشور بلند مي‌شود، منجر به سياست‌هايي خواهد بود كه منابع ايالات متحده را خشك مي‌كند و نه اينكه منجر به تقويت آن شود. سياست‌هاي معطوف به توسعه طلبي آن‌ها منجر به آن مي‌شود كه ايالات متحده در خطر درگيري جنگ در سراسر كره خاكي قرار بگيرد.

چرا هنوز معاهده‌ها و توافقات دوره جنگ سرد با ژاپن و كره جنوبي پابرجا مانده و دچار تغيير و بازبيني نشده‌اند؟ پاسخ اين است كه اين نمايندگان و دولتيان به دنبال آن هستند كه مواجهه ابرقدرت‌ها در گذشته را به دوره جديد تسلط يك ابر قدرت توسعه دهند.

ديدگاه آنان مبتني بر كنترل سرنوشت دنيا بر اساس ايده خامي است كه در ذهن خود دارند؛ ايده‌اي كه مي‌گويد، چگونه جوامع و دولت‌ها بايد در يك نظام جهاني چيده شوند. آن‌ها تفكرات قديمي صنعتي و ايده‌هاي قديمي جنگ‌طلبانه اقتدار‌گرايي سلسله مراتب بروكراسي و كنترل مالي را به سطح جديدي منتقل مي‌كنند كه در آن ايالات متحده از همه اين‌ها براي ساختن نظام جهاني آمريكايي استفاده مي‌كند.

تحريم‌ها ‌عليه ايران، بخشي از اين ابزار‌آلات آنان است كه اگر شكست بخورد، استفاده صريح از قدرت حيواني خشونت گزينه بعدي است. آن‌ها بار‌ها به دفاع از جنگ در صورت شكست ساير گزينه‌ها اعتراف كرده‌اند.

اگر آمريكايي‌ها به دنبال شكوفايي واقعي هستند، در نتيجه اين صلح و نه جنگ است كه بايد به دنبال آن بود. اگر ايالات متحده به دنبال پايان دادن به نظام دولت ـ ملت‌هاست، بايد نهادهاي دوران جنگ سرد را به كلي فراموش ‌و ساختار امپراتوري بازمانده از آن دوره تاريخي را انكار كند.

متن كامل نوشته رازف را در اينجا بخوانيد.

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن