تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819947824




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

براي اولين بارموفق به پرورش آرتميا شدند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: براي اولين بارموفق به پرورش آرتميا شدند
انجمن علمي گروه زيست شناسي دانشگاه اروميه طي ابتكاري جالب و در قالب يك طرح علمي توانست براي اولين بار در دانشگاه اروميه آرتميا را با كمترين امكانات ممكن (آكواريوم شيشه اي، پمپ هوا تك فاز و چند عدد بطري نوشابه و چراغ مطالعه) پرورش دهد.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اروميه آرتميا يكي از انواع مهم سخت پوستان است كه از آبهاي شور تا آبهاي خيلي شور كه ميزان املاح آنها ممكن است تا چند برابر آب دريا باشد زندگي مي كند.

مهمترين زيستگاه آرتميا در ايران درياچه اروميه است، اسم و جنس اين سخت پوست به زبان لاتين با توجه به شكل ظاهري آن آرتميا به معني گوشواره آبي است و در زبان انگليسي به آن Artemia يا brine shrimp مي گويند.

آرتمياي درياچه اروميه اولين بار در سال 1899 ميلادي توسط شخصي به نامGunther گزارش شد و در سال 1976 ميلادي توسط Bowen و Clark به عنوان گونه اي جداگانه به نام شناخته و نامگذاري شد.

علاوه بر آرتمياي دو جنسي كه در درياچه اروميه زندگي مي كند نوعي آرتمياي بكرزا در بركه هاي اطراف درياچه اروميه وجود دارد كه اولين بار در سال 1376 شناسايي و گزارش شده است.

مهمترين كاربرد آرتميا در پرورش آبزيان است كه به صورتهاي مختلفي از جمله سيست هاي پوسته زدايي شده، ناپلي تازه تفريخ يافته، متاناپلي، آرتمياي جوان و بالغ، آرتمياي يخ زده و خشك شده تحت سرماي شديد با اهداف مختلف در پررش طيف وسيعي از آبزيان از جمله ميگوي پنائيده ((Penaeidae، ميگوي آب شيرين، ماهيان دريايي، ماهيان آب شيرين، ماهيان آكواريومي مورد استفاده قرار مي گيرند.

اين طرح با همكاري دكتر رامين مناف فر (عضو هيات علمي پژوهشكده آرتميا)، دكتر رشيد جامعي (مدير گروه زيست شناسي)، دكتر سياوش حسيني (عضو هيات علمي گروه زيست شناسي و استاد راهنماي طرح) و توسط اعضاي انجمن علمي گروه و با كمترين امكانات با تلاش هاي شبانه روزي اعضاي انجمن و دانشجويان علاقمند پس از گذشت 10 روز به نتيجه رسيد.

آرتمياي زنده هم اكنون در اين گروه موجود بوده و گروه زيست شناسي پذيراي علاقه مندان به بازديد از طرح است.

اين انجمن علمي- دانشجويي در نظر دارد در روزهاي آتي نحوه پرورش آرتميا را در قالب يك كارگاه آموزشي به دانشجويان ارائه كند./س

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن