تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى الله عليه و آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803678429




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يلدا به ايران رسيد روايتي از پرسه‌زدن يك گردشگر خارجي در شب يلداي تهران


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: يلدا به ايران رسيد روايتي از پرسه‌زدن يك گردشگر خارجي در شب يلداي تهران
خبرنگار كانال پي‌بي‌اس، آخرين غروب پاييزي سال گذشته را در خيابان‌هاي تهران و هياهوي مردم براي رسيدن يلدا، گذرانده است. اين خبرنگار خاطراتش را از جشن شب يلداي ايراني در 27 دسامبر 2012، در سايت پي‌بي‌اس منتشر كرده است. گزيده‌اي از اين خاطرات ترجمه شده و از اين قرار است:


آفتاب در تهران غروب مي كند؛ اين آغاز شب يلداست. امروز پنجشنبه بيستم دسامبر برابر با آخرين روز از ماه آذر در تقويم ايراني است. چله زمستان در حال فرا رسيدن است، امشب طولاني ترين شب سال است. امشب شب يلدا است.

ماشين ها تمام خيابان هاي تهران را احاطه كرده و ترافيك هر روزه اين شهر را سنگين تر از معمول كرده است. مردم از اوايل عصر براي خريد مهماني هاي يلداي خود در مراكز خريد مي چرخند تا هر چه زودتر به خانه برگشته و در جشن هاي خانوادگي شركت كنند. قفسه هاي شيريني فروشي ها تقريبا خالي شده است. قيمت آجيل در هفته گذشته بسيار بالا رفته است. كافه ها و رستوران ها آگهي هاي تبليغاتي براي شركت مردم در جشن شب يلدايشان داده اند. براي يك ناظر خارجي، يلدا به عنوان يك جشن ملي به نظر مي رسد.

از مرتضي راننده تاكسي در خيابان ستارخان در غرب تهران مي پرسم كه آيا يلدا يك هنجار در ايران مدرن است؟ او معتقد است نه و يلدا طي سال هاي اخير آنقدر مهم شده؛ در گذشته تنها يك سنت كوچك بوده است، اما نوشين، روان شناسي در جنوب تهران نظري خلاف او دارد. او مي گويد يلدا از جمله جشن ها و سنت هاي مهم ايراني است و يكي از مهم ترين بهانه هاي ايراني ها براي جمع شدن دورهم و با هم بودن است. بهاره فيزيكدان سي وشش ساله نظر زيبايي دارد. او مي گويد يلدا زماني براي جمع شدن سنت هاي كهن با عادت هاي مدرن امروزي است. بهاره از كودكيش مي گويد كه همه خانواده در خانه پدربزرگشان جمع مي شدند و در كنار عموزاده ها و عمه زاده ها بازي و خوشگذراني مي كردند، اما يلداي اين روزها برايش كمي فرق كرده و مي گويد ديگر دوست ندارد مثل سال هاي تكراري گذشته با اقوام، شب يلدا را سپري كند. بهاره از شركت در تورهاي گردشگري شب يلدا كه توسط آژانس هاي مسافرتي برگزار مي شود، بيشتر استقبال مي كند و با برادرش به سفر مي رود.

كاشاني فردي كه داراي يك شيريني فروشي در نزديكي ميدان وليعصر است، معتقد است آيين شب يلدا براي كسب و كارش بسيار پرسود است. كاشاني مي گويد مردم از يك يا دو روز پيش از يلدا سفارش شيريني مي دهند تا هم در شب جشن شيريني تازه داشته باشند و هم از فراهم بودن شيريني شان مطمئن باشند.

كانال هاي تلويزيون براي اين شب چند فيلم سينمايي نمايش مي دهند كه در بينشان فيلم هاي روز سينماي جهان نيز وجود دارد. در برخي كانال ها سفره هايي با تزئينات مرتبط با يلدا نمايش مي دهند و مهماناني مشهور از حوزه هايي چون سينما و ورزش حضور دارند. اشعاري از شاعر معروف شيرازي حافظ نيز در بين برنامه هاست كه گويا خواندن اشعارش در شب يلدا يكي از سنت هاي مهم است.

ديگر دير وقت شده است، اما خيابان هاي تهران همچنان پرهياهو و شلوغ است. شب يلدا تازه آغاز شده است. تهران به زير حجابي از تاريكي فرورفته اما روح شكست ناپذير آيين يلدا، شوري در اين شب به پا كرده است./ ضميمه چمدان

آيسا اسدي

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن