تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805128440




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

و ناگهان چقدر زود پير مي‌شويم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: و ناگهان چقدر زود پير مي‌شويم
دائم به روش‌هاي مختلفي فكر مي‌كنيم كه به كمك آنها از ايجاد چين و چروك‌هاي پوستي پيشگيري كنيم يا به دنبال امتحان كردن شيوه‌هاي جديدي هستيم كه ادعا مي‌كنند براي رفع چين و چروك صورت يا جلوگيري از ايجاد آنها موثر است؛ از ماسك‌هاي مختلف گياهي گرفته تا روش‌هاي جراحي و تزريق و... همه اين‌ كارها را هم انجام مي‌دهيم، اما بيشتر يادمان مي‌رود اول بايد علت اصلي ايجاد كننده چين و چروك‌ها را پيدا كنيم.


خيلي تنها عامل موثر در بروز چين و چروك هاي پوستي را افزايش سن مي دانند و تصور مي كنند در دوره جواني و ميانسالي چين و چروكي هم ايجاد نمي شود. در حالي كه علل موثر در ايجاد چروك هاي پوستي بسيار متنوع و متفاوت است و براي پيشگيري از هر يك از آنها هم بايد علت را تشخيص و براساس آن درمان را شروع كرد.

نژاد و ژنتيك هم موثر است

شايد شما هم كساني را ديده باشيد كه سن كمي هم ندارند، اما پوست شان خيلي چروك خورده نيست و در مقابل افرادي هم هستند كه باوجود سن كم شان، چين و چروك هاي زيادي روي پوست شان به چشم مي خورد. دكتر اميرهوشنگ احساني نيز اين موضوع را تائيد مي كند و در گفت وگو با جام جم يادآور مي شود: ژنتيك از عوامل مهمي است كه در اين زمينه مي تواند تاثيرگذار باشد به طوري كه پوست بعضي نسبت به ديگران در سنين بالاتري دچار چين و چروك مي شود يا كساني هستند كه در سنين بالا هم چروك هايي خيلي كم و خفيف دارند. بنابراين بايد عوامل ارثي را هم در ايجاد چين و چروك و شدت آن در نظر داشته باشيم كه به گفته اين متخصص پوست و مو عاملي است كه به غير از افزايش سن، مي تواند در ايجاد چروك هاي پوستي موثر باشد.

عوامل محيطي را فراموش نكنيد

مسلما آب و هوا و شرايط محيط زندگي از ديگر عواملي است كه مي تواند در اين زمينه تاثير داشته باشد. دكتر احساني با اشاره به افرادي كه براي مدتي طولاني زير نور خورشيد قرار مي گيرند، مي گويد: كساني كه به هر دليلي به مدت طولاني در معرض آفتاب قرار مي گيرند يا زماني كه زير نور هستند، پوشش مناسب و محافظت كاملي ندارند، بيشتر و زودتر از ديگران در معرض چين و چروك هاي پوستي قرار خواهند گرفت. به همين دليل، متخصصان به اين افراد توصيه مي كنند زماني كه در معرض نور هستند، از پوشش مناسب و كرم هاي ضدآفتاب استفاده كنند تا احتمال بروز مشكل به حداقل برسد.

چين و چروك بيشتر ميان سيگاري ها

مي گويند سيگار مضرات زيادي دارد كه مي تواند اعضاي مختلف بدن انسان را با مشكلات متعددي مواجه سازد، اما شايد جالب باشد بدانيد پوست هم از مضرات سيگار در امان نمي ماند و تحت تاثير آن قرار مي گيرد. به طوري كه حتي چين و چروك هاي بيشتري هم روي پوست سيگاري ها به چشم مي خورد و معمولا ظاهري پيرتر از سن واقعي شان به آنها مي بخشد. دكتر احساني در اين باره مي گويد: استعمال سيگار يكي از عوامل مهمي است كه مي تواند در ايجاد چين و چروك هاي پوستي موثر باشد. بنابراين كساني كه دائم و به ميزان زياد سيگار مي كشند، بايد منتظر چنين تغييراتي هم باشند، زيرا پوست اين افراد در طولاني مدت، چروكيده و افتاده تر از ديگران مي شود و در مقايسه با همسن و سالانشان پيرتر به نظر مي رسند. بنابراين براي كاهش اثرات اين عامل هم، ترك سيگار يا كم كردن مصرف آن مي تواند مفيد باشد.

تغذيه خوب براي داشتن پوستي بهتر

تغذيه صحيح علاوه بر اين كه مي تواند سلامت پوست را تامين كند، موجب زيبايي بيشتر اين عضو هم مي شود. در مقابل، مصرف مواد غذايي مضر يا پيروي از رژيم هاي غذايي نامناسب هم مي تواند زيبايي و سلامت پوست را به خطر بيندازد.

بنابراين تغذيه نادرست و نامناسب نيز به گفته دكتر احساني مي تواند در ايجاد چين و چروك هاي پوستي موثر باشد و به همين دليل كساني كه از رژيم هاي غذايي سخت و دشواري پيروي كرده و به مقدار كافي ميوه، سبزيجات و مواد غذايي حاوي پروتئين مصرف نمي كنند، در معرض اين مشكل قرار خواهند داشت.

اين پزشك متخصص يادآور مي شود: رژيم هاي غذايي نامناسب باعث مي شود كلاژن سازي زير پوست كمتر شده و در نتيجه پوست هم شل تر و افتاده تر شود. بنابراين تغذيه صحيح و نوشيدن آب به مقدار كافي از مواردي است كه براي داشتن پوستي شفاف و صاف بايد در نظر داشت.

علاوه بر تغذيه، وضع خواب هم مي تواند به داشتن پوستي شاداب كمك كند و آن طور كه دكتر احساني مي گويد: بي خوابي و استرس هم موجب ايجاد چين و چروك هاي پوستي مي شود.

به گفته اين متخصص پوست و مو، كاهش وزن هاي ناگهاني هم مي تواند در پوست صورت، چروك ايجاد كند.

بيماري هايي كه پوست را هم خراب مي كند

بعضي از مشكلات و بيماري هاي جسمي و روحي همان طور كه مي تواند عوارض خاص خودش را داشته باشد، ممكن است پوست را هم تحت تاثير قرار دهد و نشانه هايي بر آن بگذارد.

به عنوان نمونه اختلالات تيروئيد يكي از همين بيماري هاست كه مي تواند به ايجاد چين و چروك منجر شود. دكتر احساني با بيان اين مطلب مي افزايد: خشكي پوست به طور غيرمستقيم مي تواند موجب ايجاد چين و چروك هاي پوستي شود و از طرفي هم اختلالات تيروئيد يكي از مهم ترين عواملي است كه درباره خشكي پوست مطرح مي شود. بنابراين مي توان گفت كم كاري تيروئيد يكي از بيماري هايي است كه مي تواند فرد را دچار چروك هاي زودرس پوست كند.

به گفته اين متخصص پوست و مو، مصرف داروهاي كورتوني در طولاني مدت موجب كاهش چربي هاي زير پوست شده و اين موضوع هم مي تواند چروك هاي كاذبي روي پوست ايجاد كند. بنابراين براي درمان چين و چروك ها يا پيشگيري از ايجادشان حتماً بايد به عوامل مختلفي كه در اين زمينه نقش دارند، توجه داشت.

نيلوفر اسعدي بيگي / گروه سلامت

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن