تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر اراده قوى باشد، هيچ بدنى براى انجام دادن كار، ناتوان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802469106




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزير راه و شهرسازي اعلام كرد وام خريد خانه از انحصار بانك مسكن خارج مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: وزير راه و شهرسازي اعلام كرد وام خريد خانه از انحصار بانك مسكن خارج مي‌شود
سهيلا يادگاري

وزير راه و شهرسازي با اعلام اين‌كه قرارگاه خاتم در آزاد راه تهران- شمال قراردادي ندارد، به خبرنگار ايران گفت: دولت به دنبال تجديد نظر در قراردادهاي قبلي است.
عباس آخوندي كه به مناسبت هفته حمل و نقل در يك نشست خبري سخن مي‌گفت از نياز به 120 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري جديد براي تكميل پروژه‌هاي عمراني در بخش حمل و نقل خبر داد در حالي كه كل بودجه وزارت راه و شهرسازي براي سال آينده 5600 ميليارد تومان در نظر گرفته شده است.
آخوندي با اعلام اين‌كه با اتكا به اعتبارات دولتي طرح‌هاي عمراني به سرانجام نمي‌رسد از برنامه‌هاي اين وزارتخانه براي تغيير چارچوب برنامه‌ريزي براي تكميل و احداث زيرساخت‌ها و نوسازي ناوگان در حوزه حمل و نقل خبر داد كه آزادسازي در حوزه حمل و نقل و تأمين سرمايه مورد نياز از طريق بازار از مهمترين اين برنامه‌ها خواهد بود.
وزير راه و شهرسازي با ارائه آماري از حوزه‌هاي مختلف حمل و نقل كشور از وجود 200 هزار كيلومتر جاده، 10 هزار و 500 كيلومتر ريل، 244 هواپيما در ناوگان هوايي و 140 ميليون تن تخليه و بارگيري در بنادر خبر داد و گفت: براي افزايش ظرفيت ناوگان، توسعه حمل و نقل و افزايش بهره وري فقط به اعتيارات دولتي متكي نخواهيم بود و زمينه‌هاي حضور بخش خصوصي در حوزه حمل و نقل را فراهم مي‌كنيم.
قيمت‌ها شناور مي‌شوند
وزير راه و شهرسازي با اشاره به احداث 9500 كيلومتر ريل جديد در كشور گفت: براي تكميل اين ريل‌گذاري به سرمايه بخش خصوصي نياز داريم.
وي افزود: اگرمي‌خواهيم تغيير چارچوب‌ها را در بحث سرمايه‌گذاري تغيير دهيم بايد به سمت بازار برويم. بنابراين نمي‌توانيم از يك طرف قيمت‌ها را به كنترل دولت درآوريم و از طرف ديگر از بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري دعوت كنيم.
وي افزود: برنامه پنجم توسعه ما را موظف كرده در حوزه ريلي، هوايي، جاده‌اي و دريايي قيمت‌ها را آزادسازي كنيم به همين دليل پس از شناور‌سازي قيمت‌ها در بخش حمل و نقل ريلي شناور‌سازي قيمت‌ها را به زودي در بخش هوايي اجرايي مي‌كنيم.
وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: ما به دنبال كاهش مداخلات دولت در بخش حمل و نقل هستيم، ضمن آن‌كه بايد در بخش‌هاي ريلي و هوايي با توجه به پيچ زمان و ساعت قيمت‌ها تغيير كند و شركت‌هاي حمل و نقل بتوانند در نظام اقتصادي توسعه و رشد داشته باشند. وي با تأكيد بر اين‌كه بخش خصوصي بايد پس از آزادسازي ناوگان خود را توسعه دهد، تصريح كرد: در حال حاضر در ناوگان ريلي حدود 1600 واگن فعال است و بايد براي 2200 واگن جديد سرمايه‌گذاري كنيم.
به گفته آخوندي تا سال 96 ظرفيت جابه‌جايي مسافر در حمل و نقل ريلي به 23 درصد و در بخش بار به 40 درصد افزايش مي‌يابد.
وي با اشاره به آغاز عمليات 6 پروژه بزرگ ريلي از طريق فاينانس با چين گفت: يكي ديگر از راه‌هاي جذب سرمايه‌گذاري در حمل و نقل ريلي استفاده از تهاتر نفتي است. وزير راه و شهر‌سازي افزود: با تصويب هيأت وزيران بخش ريلي جزو توسعه صنعتي قرار گرفت و به اين ترتيب از منابع صندوق توسعه ملي براي توسعه زيرساخت‌ها در اين بخش استفاده خواهد شد. وزير راه و شهرسازي همچنين در خصوص پروژه‌هاي توسعه فرودگاه امام خميني گفت: در نهايت اين فرودگاه به يك شهر فرودگاهي تبديل خواهد شد. در حال حاضر با كمبود منابع براي اجراي پروژه‌ها مواجه هستيم كه از طريق فاينانس زيرساخت‌هاي شهر فرودگاهي اجرا خواهد شد و در بخش روبنايي نيز بخش خصوصي مي‌تواند فعال شود.
آخوندي با اشاره به تشكيل بندر خشك در شهر فرودگاهي امام خميني، گفت: ساخت چهار بندر خشك در كشور در دستور كار قرار دارد كه شهر فرودگاهي امام خميني نخستين بندر خشك در ايران خواهد بود.
قرارگاه قراردادي ندارد
آخوندي در ادامه درباره آزادراه تهران - شمال گفت: طبق مصوبه هيأت وزيران در دولت قبلي مقرر بود قطعه 2 و 3 آزادراه تهران - شمال به قرارگاه خاتم واگذار شود كه آن مصوبه از سوي رئيس مجلس لغو شد.
وي ادامه داد: در حال حاضر با قرارگاه خاتم هيچ قراردادي در آزادراه تهران‌-شمال نداريم بلكه بنياد مستضعفان در آزادراه قرارداد دارد كه در حال تجديد نظر در قراردادهاي قبلي بنياد هستيم.
آخوندي با بيان اين‌كه به دنبال فعال كردن قرارداد قبلي هستيم، گفت: گزارش كاملي از قرارداد قبلي تهيه شده و به دست رئيس جمهوري داده‌ايم كه بعد از نهايي شدن تصميم‌گيري در اين خصوص، جزئيات آن اعلام مي‌شود.
افزايش تسهيلات مسكن
وزير راه و شهرسازي در ادامه با اشاره به سياست‌هاي دولت در حوزه مسكن گفت: باهرگونه اقدامي كه منجر به تورم شود مخالفيم و براي افزايش تسهيلات مسكن مهر به هيچ وجه به بانك مركزي متوسل نمي‌شويم.
آخوندي با اشاره به اين‌كه در بانك مركزي اين استراتژي كه براي افزايش تسهيلات به منابع اين بانك متوسل نشويم تصويب شده است، گفت: در حال حاضر در بسياري از كشورها سهم دولت براي خريد خانه حدود 90درصد است كه اين ميزان در ايران براي شهرهاي كوچك 30 تا 40 درصد و در شهرهاي بزرگ براي تهيه يك مسكن متوسط 10 درصد را پوشش مي‌دهد.
وي تصريح كرد: با بازنگري در طرح جامع مسكن صندوق‌هاي پس‌انداز را از انحصار بانك مسكن خارج مي‌كنيم تا همه بانك‌ها بتوانند چنين صندوق‌هايي داشته باشند. وزير راه و شهرسازي خاطرنشان كرد: اگر صندوق‌هاي پس‌انداز ايجاد شود با اتكا به پس‌اندازهاي مردم، بانك‌ها بايد 50درصد قيمت يك مسكن متوسط را تسهيلات بدهند و به اين ترتيب قدرت خريد افزايش مي‌يابد.
آخوندي همچنين با اشاره به خريد و فروش مسكن مهر، گفت: خريد و فروش مسكن مهر درعيان (مسكن ملكي) آزاد شده است نه در عرصه (مسكن 99 ساله).
آخوندي در خصوص توقف تسهيلات‌دهي بانك مسكن به بافت فرسوده گفت: به دليل ميزان اعتباراتي كه بانك مسكن به مسكن مهر اختصاص داد، الان قدرت تسهيلات دهي اين بانك بشدت كاهش يافته و با گرفتاري‌هايي روبه‌رو شده است.
وي افزود: بايد بازسازي مالي در بانك مسكن انجام شود اما چون جزئيات آن تصويب نشده است، فعلاً اعلام نمي‌كنيم اما اميدواريم كه بانك مسكن را از وضعيت «بد» خارج كنيم.
وزير راه و شهرسازي در ادامه با انتقاد از مصوبه‌اي كه در سال گذشته از سوي شوراي عالي شهرسازي و معماري به تصويب رسيد، گفت: براساس اين مصوبه، 17 درصد بر تراكم شهر تهران افزوده شد و يك‌شبه يك طبقه به تمام شهر تهران اضافه شد در صورتي كه قرار بود جمعيت شهر تهران با 7 ميليون نفر كنترل شود.
فراخوان اعلام نياز به ايرلاين‌ها
وزير راه و شهرسازي در ادامه با اشاره به توافق ژنو گفت: براي خريد هواپيما هنوز دسترسي به بازارها آزاد نشده است و انتقال پول فعلاً آزاد نيست اما با توجه به اين‌كه مذاكرات اخير فضا را مثبت كرده، اميدواريم با آزادسازي معاملات بانكي امكان خريد قطعه و هواپيما ميسر شود. آخوندي تأكيد كرد: از شركت‌هاي بزرگ هواپيمايي كشور خواسته‌ايم درخواست‌هاي خود را براي خريد هواپيما يا قطعه مورد نياز آماده كنند تا به محض آماده شدن فضا منتظر مقدمات نباشيم.
ساخت آزادراه از تهران تا بندر امام
وزير راه و شهرسازي با بيان اين‌كه حمل و نقل بستر اصلي توسعه است به سهم اين بخش در توليد ناخالص داخلي اشاره كرد و گفت: در ايران سهم حمل و نقل در توليد ناخالص داخلي 10 درصد است كه اين موضوع از اهميت زيادي برخوردار است.
آخوندي با اشاره به نوسازي جاده‌ها و ناوگان جاده‌اي در كشور گفت: توسعه ناوگان يك شبه امكان پذير نيست و بايد به دولت فرصت بدهيم تا برنامه‌هاي خود را اجرايي كند.
وزير راه و شهرسازي با ابراز تأسف از تصادف ميني‌بوس دانشجويان با يك كاميون در جاده دزفول - شوشتر گفت: تيمي مستقل خارج از وزارتخانه به محل تصادف اعزام خواهند شد و گزارشات را در اختيار ما قرار خواهند داد. آخوندي گفت: ساخت و توسعه آزادراه‌ها و كريدورهاي شمال- جنوب و شرق به غرب يكي از برنامه‌هاي اصلي وزارت راه و شهرسازي است و براساس برنامه از تهران تا بندرامام آزادراه ساخته مي‌شود.
تفكيك راه از شهرسازي
وزير راه و شهرسازي در مورد تفكيك دوباره وزارت راه و شهرسازي گفت: در كشورهاي اروپايي بخش مسكن و حمل و نقل با هم تركيب هستند اما در امريكا بخش مسكن و حمل و نقل از هم جدا هستند كه هر كدام از آن‌ها داراي محاسن و معايبي است. آخوندي اضافه كرد: از اوايل دهه 70 قرار شد در اطراف تهران شهرهاي جديد ايجاد شود، بنابراين اگر ادغام وزارت راه و شهرسازي در آن زمان رخ داده بود قبل از احداث شهرهاي جديد بايد مترو به اين شهرها مي‌رسيد.
وي گفت: چون وزارت راه و شهرسازي از هم تفكيك بود هر كدام كار خود را انجام مي‌دادند بنابراين اگر از ديد توزيع جمعيت و از ديد توزيع فعاليت در سرزمين نگاه كنيم اتفاقاً ادغام وزارت راه و شهرسازي خوب است. آخوندي گفت: اگر بنا باشد دولت سياستگذاري كند و خود بسازد و اجرا كند و آن پروژه‌ را نگهداري كند پس حجم زيادي كار با ادغام دو وزارتخانه به دولت وارد مي‌شود اما اگر دولت فقط نقش تنظيم‌كننده را داشته باشد و كارها به بخش خصوصي واگذار شود، اين ادغام به نفع است.

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن