تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعا را از ق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819170604




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زبان گوياي انقلاب ويژه سالگرد رحلت حجت‌الاسلام والمسلمين محمدتقي فلسفي


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: زبان گوياي انقلاب ويژه سالگرد رحلت حجت‌الاسلام والمسلمين محمدتقي فلسفي
اشاره
در پانزدهمين سالگرد ارتحال عالم سخت‌كوش و هميشه در مجاهدت‌هاي فكري و عملي مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمين محمدتقي فلسفي قرار داريم. او از پرورش يافتگان حوزه‌هاي علميه و ترويج دهندگان اسلام ناب و اصيل و سيره و روش‌هاي اهل بيت عصمت و طهارت بود. اين روحاني مهذب و دانشمند متقي و خطيب انديشمند، عمري طولاني در تمام عرصه‌هاي جهاد فكري و علمي به نشر معارف اسلامي پرداخت و نيز سالهاي مديد در مبارزات سياسي و در مسير گسترش نهضت اسلامي مردم ايران اهتمام ورزيد و به تبيين اهداف و برنامه‌هاي اين حركت الهي پرداخت، به گونه‌اي كه حضرت امام خميني او را زبان گوياي انقلاب ناميد.
مجاهدت‌هاي سياسي و انقلابي مرحوم فلسف? باعث شد كه رژيم منحط پهلوي او را ممنوع‌المنبر كند تا يكي از پشتوانه‌هاي نيرومند فكري و تبليغي نهضت امام خميني را از حوزه‌هاي علميه و ملت مسلمان بگ?رد. لكن او در هر شرايطي و با هر روش مؤثري انقلاب امام خميني را ياري رساند تا اين كه مثل همه مشتاقان آزادي و استقلال ايران، سپري شدن شب طولاني ظلم و ستم و سرزدن سپيده ظفر و پيروزي را شاهد گشت و به آرزوي ديرين خويش دست يافت.
آنچه در صفحه فرهنگ تقديم خوانندگان مي‌كنيم، گامي كوچك در بزرگداشت شخصيت والا و تلاش‌هاي خستگي‌ناپذير اين عالم نستوه و واعظ مشهور مي‌باشد.
***
حجت‌الاسلام والمسلمين محمدتقي فلسفي در دهم ربيع‌الاول سال 1326 قمري برابر با 24 فروردين 1287 در تهران متولد شد. پدر او آيت‌الله حاج شيخ محمدرضا تنكابني (متولد 1282 هجري قمري)، فرزند شيخ محمد واعظ تنكابني، از علماي برجسته، تهران بود. مادر وي طوبي خانم فرزند آقا ابوالحسن تاجر اصفهاني بود.
دوران كودكي وي عمدتا در منزل و تحت نظارت مستقيم پدرش سپري گرديد. در ابتداي هفت سالگي به دبستان توفيق رفت و تحت مراقبت شيخ محمدرضا توفيق به فراگيري خواندن و نوشتن و مقدمات صرف و نحو و علوم ديني پرداخت. صرف و نحو را به صورت كلاسيك نزد شيخ محمد رشتي خواند و ادبيات را در مدرسه حاج ابوالفتح فرا گرفت. پس از آن به فراگيري فقه و اصول روي آورد و از مكتب شيخ محمدعلي كاشاني در مدرسه عبدالله خان و آقا شيخ مهدي در مدرسه محمديه بهره برد. فراگيري علوم را تا بدانجا طي كرد كه در درس سطح پدرش آيت‌الله حاج شيخ محمدرضا تنكابني شركت جست كه در آن زمان ايشان سطح قوانين و شرح لمعه را درس مي‌داد. پس از آن نيز مقداري بحث‌هاي فلسفي را آموخت. مدرسين فلسفه او ميرزا مهدي آشتياني، آقا شيخ ابراهيم امامزاده زيدي، آقا سيد كاظم عصار و آقا ميرزا طاهر تنكابني بودند.
پس از مدتي به تشويق مادر زمينه‌اي جهت منبري شدن وي ايجاد شد. اولين منبر را در مسجد فيلسوف كه پدرش شب‌ها در آنجا نماز جماعت اقامه مي‌كرد ايراد كرد كه مورد تحسين حضار قرار گرفت. استقبال از منبر وي و ذوق ذاتي او باعث ترقي سطح منبر وي گرديد تا آنجا كه همزمان با ادامه تحصيل، رفته رفته در ايام هفته، منبرهاي خانگي و عمومي متعدد ايراد مي‌كرد.
چون كارش را بر اساس منبر قرار داد بود، لازم بود سطح آگاهي خود از مدارج دروس سطح و خارج را به مقداري كه نياز منبر بود افزايش دهد كه براي اين امر و جهت ادامه تحصيل به قم عزم سفر كرد و ايامي را از رهگذر درس حاج شيخ عبدالكريم حائري بهره برد.
او در سن 23 يا 24 سالگي با دختر عموي خود آيت‌الله حاج شيخ محمدحسين تنكابني ازدواج كرد كه ثمره آن ازدواج پنج پسر و يك دختر بود.
وي در 27 آذر 1377 شمسي و در سن 94 سالگي هنگام سخنراني براي مبلغان ديني رحلت كرد و دارفاني را وداع گفت و در جوار رحمت حق آرميد.
از مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمين محمدتقي فلسفي در كنار تدريس وعظ و خطابه و حضور در صحنه مبارزه، آثار مكتوبي به جا ماند كه عبارتند از:
1ـ آيت الكرسي، پيام آسماني توحيد
2ـ اخلاق از نظر همزيستي و ارزش‌هاي انساني (دو جلد)
3ـ بزرگسال و جوان از نظر افكار و تمايلات (دو جلد)
4ـ جوان از نظر عقل و احساسات (دو جلد)
5ـ سخن و سخنوري از نظر فن بيان و فن خطابه
6ـ شرح و تفسير دعاي مكارم الاخلاق (دو جلد)
7ـ كودك از نظر وراثت و تربيت (دو جلد)
8ـ معاد از نظر روح و جسم (سه جلد)
9ـ خاطرات و مبارزات
و مقالات و آثار ديگر..
*روشنگري‌ها و مجاهدت‌هاي فكري و تبليغي مرحوم فلسفي در مسير ياري‌رساني به نهضت امام خميني باعث شد كه رژيم ستمشاهي او را ممنوع‌المنبر كند تا حوزه‌هاي علميه و مردم مسلمان ايران را از پشتوانه بزرگ علمي و آگاهي بخش محروم سازد، لكن او با روش‌هاي مختلف راه خود را ادامه داد و تلاش و جهاد خويش را استمرار بخشيد

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن