تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820237393




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا بودجه روحاني اين كسري نفتي را جدي نميگيرد؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: چرا بودجه روحاني اين كسري نفتي را جدي نميگيرد؟
در حالي در بودجه سال 93 دولت حسن روحاني اقدام به ذكر ارقام 1.3 ميليون بشكه اي نفت در روز با متوسط قيمت 100 دلار كرده است كه نگاهي به همين ارقام در آخرين بودجه احمدي نژاد و همچنين آمار فروش نفت در 7 ماهه نخست سال جاري، نشان ميدهد كه تا پايان سال 5 ميليارد دلار در درآمد نفتي كشور كسري خواهيم داشت.
در حالي در بودجه سال 93 دولت حسن روحاني اقدام به ذكر ارقام 1.3 ميليون بشكه اي نفت در روز با متوسط قيمت 100 دلار كرده است كه نگاهي به همين ارقام در آخرين بودجه احمدي نژاد و همچنين آمار فروش نفت در 7 ماهه نخست سال جاري، نشان ميدهد كه تا پايان سال 5 ميليارد دلار در درآمد نفتي كشور كسري خواهيم داشت.

به گزارش «تابناك» شايد بتوان گفت يكي از مبهم ترين قسمتهاي بودجه سال 93 مربوط به ارقام فروش نفت است. دولت روحاني گويا قصد دارد ميزان 1 ميليون 300 هزار بشكه نفت را با رقم 100 دلار در هر بشكه براي سال 93 به فروش برساند. موردي كه شايد بيشترين جاي انتقاد را دارد.

بودجه سال 92 كه محمود احمدي نژاد تحويل مجلس داد، همين ميزان فروش نفت يعني 1.3 ميليون بشكه را با عدد 95 دلار براي هر بشكه پيش بيني كرده بود. موضوعي كه همان زمان هم در مورد آن بحث زياد شد و انتقاد از اين كه اين رقم فروش چندان رقم مطمئني نيست.

حال در مورد بودجه حسن روحاني در اين قسمت بايد چه گفت؟

اخيرا علي محمد احمدي عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به آمارهاي فروش نفت و گاز كشور در هفت ماهه نخست امسال گفته است رقم درآمدهاي نفتي طي اين مدت 23 ميليارد دلار بوده است.

احمدي اشاره كرده كه طي اين مدت به شكل متوسط دولت روزانه موفق به فروش 935 هزار بشكه نفت شده است و قيمت متوسط هر بشكه نفت ايران برابر با 103 دلار بوده است.

يك حساب سر انگشتي نشان ميدهد كه تا همين جا يعني هفت ماهه نخست سال، حدود 3 ميليارد دلار از پيش بيني بودجه 92 عقب هستيم. به عبارتي اگر قرار بر آن بود كه تعداد 1.3 ميليون بشكه نفت ايران در روز با رقم 95 دلار صادر شده باشد تا كنون بايد 25 ميليارد و 900 ميليون تومان عوايد نصيب كشور ميشده كه اكنون حدود 3 ميليارد دلار عقب ماندگي را نشان ميدهد.

نكته اساسي در اينجا است كه اكنون فاصله بين ميزان صادرات پيش بيني شده در بودجه با رقم واقعي در حدود 400 هزار بشكه در روز است. 400 هزار بشكه اي كه اگر افزايش جهاني قيمت نفت و فروش هر بشكه با 8 دلار بيشتر از رقم پيش بيني شده نبود، چه بسا منجر به كاهشي بيش از 10 ميليارد دلاري نيز ميشد.

تا همين جا نيز ميتوان حدس زد كه اگر وضعيت به همين شكل به پيش برود و با همين ضريب تا اواخر سال جلو برويم، چيزي در حدود 5 ميليارد دلار در درآمدهاي نفتي كشور كسري خواهيم داشت. يعني 12 هزار و 500 ميليارد تومان با نرخ ارز بودجه 92 كه برابر با يارانه حدود 3 ماه براي 76 ميليون ايراني.

در واقع شايد بتوان گفت كه تحولات بازار نفت و روند بازي سفته بازان و خريداران بزرگ بازار بوده است كه منجر به آن شده كه ايران از يك كسري ارزي چالش برانگيز خلاص شود، اگر اين روند تا پايان سال ادامه داشته باشد و بهاي نفت شاهد كاهش نباشد.

بودجه حسن روحاني حال قرار است نفت را به قيمت 100 دلار عرضه كند و با همان رقم براي فروش. و اين يعني راه رفتن بودجه روحاني بر لبه تيغ در سال 93.

اين ها همه را در كنار اين موضوع بگذاريد كه چندي پيش، بيژن نامدار زنگنه اعلام كرد كه حتي حاضر است به بهاي رسيدن قيمت نفت به 20 دلار توليد نفت ايران را افزايش دهد. البته اين سخن زنگنه بسيار هوشمندانه و حاوي پيامي جدي براي رقباي ايران بود و جاي تاييد و تحسين دارد، اما واقعيتي نيز پشت آن مخفي است كه نبايد از آن غافل شد: بازار نفت ميتواند شاهد كاهش قيمت تا زير 100 دلار هم باشد و شواهد آن هم كم نيست.

در اين شرايط احمدي چندي پيش اعلام كرده احتمال دارد قيمت نفت تحت فشار نمايندگان به 95 دلار در هر بشكه برسد. هرچند وي اين كار را اشتباه توصيف كرده و دلايل خود را براي آن اعلام كرده است، اما واقعيت آن است كه حتي اگر رقم درآمدهاي نفتي در بودجه سال آينده مشابه با بودجه 92 باشد، باز هم هنوز نميتوان با جرات اعلام كرد كه اين رقم قابل وصول و تحقق باشد.

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن