تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که ما را پس از مردنمان زیارت کند گویا ما را هنگام زنده بودنمان زیارت کرده است....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802354266




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جزئيات پروژه 5 ميلياردي ميمون فضايي


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: جزئيات پروژه 5 ميلياردي ميمون فضايي
مجري طرح كاوشگر «پژوهش» با بيان اين كه كار بر روي كاوشگر از اواخر بهار امسال آغاز شده و پس از حدود شش، هفت ماه فعاليت پژوهشكده سامانه هاي فضانوردي به نتيجه رسيده است، اظهار داشت: ساخت كاوشگر «پژوهش» در حدود پنج ميليارد تومان هزينه برده و ساخت حامل نيز در قالب طرح جداگانه‌اي در سازمان هوافضاي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح پيگيري شده كه هزينه توليد آن را مي‌توان براساس استانداردهاي موجود برآورد كرد.

به گزارش ايسنا، دكتر محمد ابراهيمي،‌ رييس پژوهشكده‌ سامانه‌هاي فضانوردي سازمان فضايي ايران و مجري طرح كاوشگرهاي زيستي پيشگام و پژوهش طي گفت‌و‌گويي در تشريح جزئيات برنامه هاي پرتاب كاوشگرهاي فضايي ايران در پاسخ به سوالي درباره دليل انتخاب ميمون به عنوان تنها سرنشين كاوشگرهاي سازمان فضايي ايران گفت: اگر درباره برنامه فضايي كشورمان حضور ذهن داشته باشيم مي‌دانيم كه مطالعات زيست فضايي از سال ۸۸ و با اعزام موجودات زنده كوچك و تعدادي از رده‌هاي سلولي شروع شد. هم‌اكنون اين تحقيقات در شاخه‌هاي متعددي در حال جريان است و براي انجام مطالعات بنيادي، بيشترين تمركز روي ارگان‌ها و اجزاي ريزتري مانند سلول‌هاست.

موش، كرم، لاك پشت و ميمون، نخستين مسافران فضايي ايران

وي خاطرنشان كرد: در اولين تجربه‌ ارسال محموله زيستي كشور به فضا از موجوداتي مانند موش، به دليل شباهت ژنتيكي به انسان و كرم خاكي،‌ به دليل مقاومت بالا در شرايط كمبود اكسيژن استفاده شد. موجود ديگري كه با اين محموله همراه شد لاك‌پشت بود كه امكان بررسي مقاومت موجود زنده در برابر ضربه و ارتعاشات ناشي از پرتاب را فراهم مي‌كرد. بدين‌ترتيب در يك قالب كوچك تلاش شد تا تعدادي از عوامل مرتبط با حضور موجود زنده در فضا مورد ارزيابي قرار گيرد. با اين وجود، هنگامي‌كه موضوع قابل توجهي مانند حضور انسان در فضا مطرح مي‌شود لازم است موجودي با پيچيدگي‌هاي ژنتيكي و فيزيولوژيكي نزديك به انسان را بررسي كنيم كه بتواند ويژگي‌هاي اصلي رفتار حيات در فضا را در اختيار ما قرار دهد.

ابراهيمي تصريح كرد: در ميان موجودات در دسترس، ميمون‌ها هم از نظر ژنتيكي و فيزيولوژيكي و هم نوع استقرار، نشستن و ساختار ستون فقرات شباهت زيادي به انسان دارند. در مطالعات مشابهي كه در سطح دنيا به انجام رسيده است هم با آن‌كه كشورهاي شرقي از سگ‌ها استفاده كرده‌اند كه تا حد مطلوبي به شرايط سخت مقاومند، در غرب بيشتر از ميمون‌ها استفاده شده است. ما هم به دلايل علمي ترجيح داديم با ميمون‌ها كار كنيم، گرچه شايد مقاومت سگ در شرايط فضايي خيلي زياد باشد ولي الان با وجود تجربيات متعددي كه از ارسال محموله‌هاي فضايي دنيا در اختيار داريم مي‌دانيم كه چگونه بايد موجود را در شرايط فضايي حفظ كنيم؛ به همين دليل مقاومت زياد در برابر شرايط فضايي معيار چندان مهمي نيست و شباهت به انسان و آموخته‌ها و درس‌هاي حاصل از پرتاب ميمون از اهميت بيشتري برخوردارند.

در اين مسير تا جايي كه نتايج تحقيقات ساير گروه‌هاي فعال در دنيا منتشر شده و براي ما در دسترس و قابل استفاده است، از آن‌ها بهره‌برداري مي‌كنيم و مواردي هم كه يا منتشر نشده و يا ابهامات جديدي است كه مي‌توانيم روي آن كار كنيم، در دستور بررسي در پرتاب‌هاي ما قرار مي‌گيرد.

ملاك‌هاي گزينش ميمون‌هاي فضانورد!

رييس پژوهشكده‌ سامانه‌هاي فضانوردي سازمان فضايي ايران در پاسخ به اين سوال كه ميمون‌هايي كه تاكنون استفاده شده‌اند از چه ويژگي‌هايي برخوردار بوده اند، اظهار داشت:

ميمون‌هاي فضايي عمدتاً گروه‌هاي مختلفي را شامل مي‌شوند ولي تا قبل از پرتاب ويژگي چندان متفاوتي نسبت به ساير ميمون‌ها ندارند. اين موجودات معمولاً از كشورهاي شرق آسيا و براي استفاده در تحقيقات دارويي وارد كشور مي‌شوند و تعداد زيادي از آن‌ها در مطالعات پزشكي مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرند. اين فرآيند مدت‌ها قبل از اينكه ما بحث فضا را دنبال كنيم به عنوان يك روند جاري ادامه داشته است. در كشور مراكز استانداردي هستند كه اين خدمات را ارائه مي‌دهند و با تيم‌هاي تحقيقاتي همكاري دارند. ما هم با يكي از اين مجموعه‌ها در ارتباط هستيم.

وي تصريح كرد: در مطالعاتي كه ما انجام مي‌دهيم به تدريج با انجام آزمايش‌هاي لازم و همچنين زمينه‌سازي آموزش‌هاي مورد نياز، ميمون از يك موجود معمولي به يك ميمون فضايي تبديل مي‌شود. منظور از ميمون فضايي موجودي است كه توانايي تحمل شرايط دشوار فضا را دارد و كاملاً با آن محيط سازگار شده است. گاهي در همان آزمايش‌هاي اوليه نشان داده مي‌شود كه بعضي از ميمون‌ها با شرايط ويژه‌اي همچون شتاب و ارتعاش و موارد ديگري از اين دست سازگار نيستند كه كنار گذاشته مي‌شوند و در تحقيقات ديگر مورد استفاده قرار مي‌گيرند و آن‌هايي كه براساس آزمون‌ها، سازگاري خوبي با شرايط فضايي دارند وارد برنامه تربيت فضايي ما مي‌شوند. اين‌كار تا زماني ادامه مي‌يابد ‌كه براي هر پرواز بتوانيم دو يا سه حيوان را آماده كنيم. در مرحله بعدي تمامي ميمون‌هاي تربيت شده به سايت پرتاب منتقل مي‌شوند،‌ دو تا از آن‌ها را به كنار سكوي پرتاب مي‌بريم و آماده‌ترين آن‌ها به عنوان سرنشين كاوشگر انتخاب خواهد شد. براي پرتاب اخير هم سه ميمون فضايي به نام‌هاي فرگام، كه يك ميمون نر است و دو ميمون ماده به نام‌هاي ترنگ و ترنج تربيت شد‌ه‌اند.

تفاوت‌هاي كاوشگرهاي پژوهش و پيشگام

وي در ادامه درباره تفاوت‌هاي كاوشگرهاي پژوهش و پيشگام گفت: كاوشگر پژوهش از نظر ساختار فضاپيما كه بخش‌هاي مربوط به پشتيباني حيات،‌ سامانه خدمات و سيستم‌هاي بازيابي را شامل مي‌شود، كاملاً مشابه با هندسه قبلي است، گرچه در داخل و زيرسامانه‌ها، اصلاحات و بهينه‌سازي‌هاي متعددي انجام شده است. عمده‌ترين تفاوت كاوشگر پژوهش با پيشگام در استفاده از حاملي است كه حاوي سوخت مايع خواهد بود. در دنيا عمدتاً براي انجام مأموريت‌هاي فضايي سرنشين‌دار از حامل‌هاي سوخت مايع استفاده مي‌كنند زيرا شتاب، ارتعاش و شرايط محيطي قابل تحمل‌تري را به موجود وارد مي‌كنند. در عين حال ما سعي كرديم در كاوشگر پژوهش جنبه‌هاي تحقيقاتي كار را نسبت به پيشگام كه اولين سامانه در نوع خود بود و واقعاً پيشگام فعاليت‌هايي از اين دست به شمار مي‌رفت،‌ ارتقا دهيم. اين تغييرات عبارتند از بهبود وضعيت داده‌برداري و ثبت شرايط محيطي و حياتي، اضافه شدن سامانه ثبت علائم آكوستيكي موجود زنده در كل مسير پروازي، اضافه شدن ضربه‌گير مناسب براي كاهش ضربه برخورد محموله به زمين و اصلاح برخي اشكالات جزئي كه در مأموريت پيشگام در فضاي داخلي كپسول زيستي وجود داشت. نهايتاً نمونه به روزرساني شده‌اي با همان هندسه‌ سابق آماده شده ‌است كه به يك راكت با قطر بزرگتر و حاوي سوخت مايع وصل مي‌شود و كاوشگر كاملاً متفاوتي را ايجاد مي‌كند كه در عمليات پرتاب قرار خواهد گرفت.

هزينه پنج ميليارد توماني كاوشگر پژوهش

ابراهيمي همچنين در پاسخ به اين سوال كه براي طراحي، ساخت و آماده سازي كاوشگر پژوهش چه ميزان زمان و هزينه صرف شده است، گفت: كار بر روي كاوشگر پژوهش از اواخر بهار امسال آغاز شد و پس از حدود ۶، ۷ ماه كار و فعاليت همكاران ما در پژوهشكده با هزينه‌اي در حدود پنج ميليارد تومان به اين مرحله رسيده است. البته ساخت حامل نيز در قالب طرح جداگانه‌اي در سازمان هوافضاي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح پيگيري شده است و هزينه توليد آن را مي‌توان براساس استانداردهاي موجود برآورد كرد.

تفاوت كاوشگرهاي زيستي ايران با نمونه هاي خارجي

به گزارش ايسنا، وي درباره شاخصه‌هاي متمايز كننده كاوشگرهاي زيستي ايران با سامانه‌هاي مشابه خارجي گفت: از نظر هندسه، نوع طراحي، شكل ظاهري و همچنين اجزاي داخلي اين كاوشگر هيچ مشابه خارجي ديگري ندارد، يعني اگر در ميان كاوشگرهاي پرتاب شده دنيا جستجو شود كاملاً واضح است كه هيچ نمونه مشابه ديگري وجود ندارد كه چنين مأموريتي را انجام داده باشد. يكي از دلايل اين اتفاق هم اين است كه ما در طراحي و ساخت و تست‌هاي اين محموله از مشاور خارجي استفاده نكرده‌ايم و همه فرآيندها با استفاده از دانش فضايي متخصصان داخلي كشور صورت گرفته است.

ابراهيمي تصريح كرد: هندسه‌اي كه ما طراحي كرديم اگر چه از شكل ساده‌اي برخوردار است و به صورت يك استوانه به سطح زمين برمي‌گردد ولي از حداكثر بهينه‌سازي و پايداري در پرواز، خصوصاً در مرحله‌ بازورود به جو برخوردار است و يك طراحي منحصر به فرد داخلي قلمداد مي‌شود. براي نمونه نوع چيدمان مركز جرم، بالك‌هاي مجموعه و شكل و هندسه سطح ورودي به جوّ آن با استفاده از تحقيقات داخلي و آزمايش‌هاي تونل‌ باد طراحي شده است.

وي در بيان رمز موفقيت اين كاوشگرهاي كاملاً ايراني گفت: مهمترين عامل، خودباوري متخصصان داخل كشور است و اينكه اميدي نداشتند كه بتوانند در شرايط موجود همكار خارجي پيدا كنند. به عبارت ديگر چون مي‌دانستيم كسي در اين زمينه دست ياري به سوي ما دراز نخواهد كرد اميدي هم به همكاري خارجي‌ها نداشتيم. بنابراين مجبور بوديم خودمان كار كنيم و خودباوري و اعتماد به نفسي كه به خاطر سابقه پرتاب كاوشگرهاي متعدد در تيم به وجود آمده بود، زمينه‌ساز موفقيت ما شد. از ديگر عوامل تأثيرگذار، حمايت‌هاي جدي مسئولين كشور از برنامه‌هاي فضايي بوده است كه از سال‌هاي گذشته آغاز شده و هم‌اكنون نيز به صورت جدي‌تري در حال تداوم است و اگر هر برنامه‌اي در كشور با وقفه روبرو شده است، برنامه‌هاي فضايي همچنان با جديت دنبال مي‌شوند.

آيا نمي توان به جاي حيوانات از تجهيزات شبيه ساز استفاده كرد؟

رييس پژوهشكده‌ سامانه‌هاي فضانوردي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه آيا استفاده از موجودات زنده در مطالعات فضايي، ضروري است و آيا نمي توان از ربات‌ها يا حسگرها بدين منظور استفاده كرد، گفت: برخي از فرآيندهاي توسعه‌يي در فناوري‌هاي فضايي با موجودات زنده عجين شده است. اين قاعده در همه دنيا وجود دارد و كشور ما هم از آن مستثني نيست. چنين مطالعاتي عمدتاً‌ در بخش‌هايي است كه نوعي تعامل مابين فيزيولوژي يك موجود زنده با محيط فضا و همچنين كپسول زيستي وجود دارد. با وجود آنكه اين گونه آزمايش‌ها از سابقه طولاني مدتي در دنيا برخوردارند هنوز هم در كشورهاي صاحب فناوري، براي توسعه فناوري‌هاي جديد از موجودات زنده استفاده مي‌شود. براي نمونه دارويي كه قرار است در ايستگاه فضايي مورد استفاده قرار گيرد ابتدا روي موش‌هايي كه در آزمايشگاه‌هاي شبيه‌ساز شرايط فضايي در سطح زمين قرار گرفته‌اند، تست مي‌شود. اخيراً يك فضاپيماي روسي به فضا پرتاب شد كه تعداد زيادي از موجودات زنده كوچك را براي انجام تحقيقات فضايي با خود حمل مي‌كرد.

وي تاكيد كرد: هدف از اولين مأموريت‌هايي كه در دنيا با حضور موجودات زنده در فضا انجام شدند پاسخ‌گويي به يك سري سوالات ابتدايي بود، براي مثال اين كه آيا اين موجودات در شرايط فضا زنده مي‌مانند‌ و يا اينكه آيا توانايي بينايي يا شنوايي خود را از دست خواهند داد؟ با پيشرفت اين تحقيقات، سوالاتي كه مطرح مي‌شوند هم پيچيده‌تر شده‌اند و تحقيقات زيست فضايي به يك جريان مداوم در اين‌گونه فعاليت‌ها تبديل شده است. رويكرد ما هم در انجام اين مطالعات، تكرار فعاليت‌هايي كه در سطح دنيا حل شده قلمداد مي‌شوند نيست بلكه هدف يافتن پاسخ‌هاي مناسب براي سؤالاتي است كه در سال‌هاي اخير در اين حوزه از دانش بشري مطرح شده است. در اين راستا تلاش مي‌كنيم، در همان مسير تكاملي كه در سطح دنيا اثبات شده است گام برداريم. البته در صورتي‌كه براي دست‌يابي به دستاوردهاي كشورهاي صاحب فناوري با محدوديت‌هايي مواجه باشيم، ناچاريم با تكرار تجربيات ديگران به داده‌هاي مورد نياز خود دست يابيم. از سوي ديگر،‌ حداكثر تلاش ما بر اين است كه در انجام مأموريت‌هاي خود از دانش نوين بهره‌مند شويم و تا جايي كه نياز مبرمي به استفاده از موجودات زنده نباشد از جايگزين‌هايي مانند سامانه‌هاي قابل بهره‌برداري در داخل كپسول زيستي و يا شبيه‌سازها استفاده كنيم. براي مثال،‌ در اولين پرتاب طراحي جديد كاوشگر از عروسكي استفاده شد كه همزمان امكان توليد دي‌اكسيد كربن و ضربان قلب را داشت.

ابراهيمي خاطرنشان كرد: اين محموله با موفقيت پرتاب و بازيابي شد. در عين حال انجام برخي از مطالعات فيزيولوژيكي، بدون حضور موجود زنده امكان‌پذير نيست. بخش ديگري از مطالعات نيز توسط ربات‌ها و سامانه‌هاي مكانيكي و الكتريكي مشابه قابل انجام است كه شاخه مفصلي از كارهاي فضايي را شامل مي‌شود. در خصوص استفاده از موجودات زنده، اولويت ما در به كارگيري ميمون‌هاست كه دلايل آن عنوان شد.

دستاوردهاي علمي پرتاب كاوشگرها

مجري طرح كاوشگر پژوهش در پاسخ به اين سوال كه اجراي چنين مأموريت‌هايي چه كمكي به ارتقاي سطح علمي كشور خواهد كرد، اظهار داشت: انجام پروژه‌هاي فضايي قطعاً به توسعه دانش و فناوري منجر خواهد شد. بسياري از شاخه‌هاي پيشرفته علوم هستند كه تا زماني‌كه در آنها آزمايشي انجام نشود، توسعه علمي قابل توجهي حاصل نخواهد شد. در رشته‌هايي مانند شيمي و فيزيك، اين پديده خيلي واضح است. يك شيمي‌دان، مواد را در آزمايشگاه با هم تركيب مي‌كند و با استفاده از كاتاليزورهاي مختلف و در شرايط گوناگون آزمايش‌هاي مورد نظرش را انجام مي‌دهد. در بحث فضايي هم آزمايشگاه ما محموله‌اي است كه مجموعه‌هاي مورد آزمايش را به فضا مي‌برد، و پس از قرارگيري در شرايط مورد نظر آن‌ها را به زمين بازمي‌گرداند.

نام‌گذاري طرح كلان طراحي و ساخت كاوشگرها تحت عنوان آزمايشگاه ملي فضايي، به خوبي گوياي اين واقعيت است. كاوشگرهاي حاصل از اين طرح در واقع نوعي آزمايشگاه هستند كه اولين هدف آن‌ها توسعه علم و فناوري است و همين امر است كه بنا بر تأكيدات مقام معظم رهبري به توسعه و افزايش اقتدار كشور منجر خواهد شد. ما با استفاده از آزمايشگاه متحركي كه به فضا ارسال مي‌كنيم در مسير توسعه علم گام برمي‌داريم و نتيجه آن توسعه فناوري خواهد بود كه در بسياري از شاخه‌هاي ديگر علوم نيز به كمك ما مي آيد.

ايران در فهرست شش كشور داراي توانمندي ارسال موجود زنده به فضا

رييس پژوهشكده سامانه هاي فضانوردي همچنين درباره جايگاه ايران در عرصه فضا در سطح جهاني گفت: اين سوال را به دو صورت بايد جواب داد؛ يك بخش ركوردهاي ثبت‌شده فضايي كشور است كه ما را در ميان كشورهاي تراز اول در اين حوزه قرار مي‌دهد. ما در بحث ماهواره‌ها در زمره ده كشوري هستيم كه توانسته‌ايم ماهواره‌اي را به صورت كاملاً بومي توليد و با توانمندي‌هاي داخلي پرتاب كنيم. در ارسال موجود زنده هم جزو شش كشوري هستيم كه توانسته‌ايم در اين سطح پيچيدگي موجود زنده را به فضا بفرستيم و سالم برگردانيم.

وي تصريح كرد: البته اين بدان معني نيست كه ما از نظر سطح دانشي در اين حوزه‌ها از ساير كشورها جلوتر هستيم. اين‌ها ركوردهاي ماست كه البته ثبت هم شده و خيلي هم بايد به آن‌ها باليد و افتخار كرد ولي از نظر زيرساخت، تعداد پرسنل فعال در بخش فضايي،‌ فضاپيماها و خط توليد آن‌ها و ماهواره‌هاي مستقلي كه بايد در بحث‌هاي سنجش از دور و مخابرات داشته باشيم، با آنكه به شدت در حال كار هستيم، برنامه‌هاي فراواني هم داريم كه هنوز انجام نداده‌ايم. براي نمونه كشور، هنوز ماهواره مستقل مخابراتي يا سنجش از دور ندارد. عليرغم آنكه توانايي توليد ماهواره‌هاي كوچك را به دست آورده‌ايم ولي هنوز اين فناوري به بلوغ كافي براي چنين كاربردهايي نرسيده است.

ابراهيمي خاطرنشان كرد: در بخش ارسال موجودات زنده، پيشرفت‌هاي بسيار خوبي داشته‌ايم ولي تا رسيدن به مرحله‌اي كه قادر باشيم در رديف سه كشور بزرگ صاحب فناوري فضايي، فضانورد را به مدار زمين بفرستيم فاصله زيادي داريم و كار زيادي بايد انجام دهيم ولي خوشبختانه تيم‌ها و ساختارهايي شكل گرفته كه مشغول فعاليت در همه اين زمينه‌ها هستند. هم اكنون در كشور، هم بر روي ماهواره‌برها و ماهواره‌ها كار مي‌كنيم و هم در زمينه‌ توسعه علوم زيستي. اين‌ها منظومه كاملي از فناوري فضايي را شامل مي‌شوند. به عبارت ديگر در مجموعه سازمان فضايي كشور همه شاخه‌هاي علم و فناوري فضايي مورد توجه قرار گرفته است و در كنار هم و به صورت موازي در حال توسعه هستند.‌ يعني وقتي برسيم به جايي كه ماهواره ژئو داريم، انشاءالله به توانايي ارسال فضانورد به مدار هم دست يافته‌ايم، ماهواره سنجش از دور مناسبي نيز خواهيم داشت و همچنين توانسته‌ايم فضاپيمايي بسازيم كه مي‌تواند وزن‌هاي بالايي را تا مدار زمين جابجا كند. همه اين فناوري‌ها به صورت گام به گام و در كنار هم در حال رشد هستند، به گونه‌اي كه پيش بيني مي‌شود در دهه آينده بتوانيم جايگاه قدرتمند و تثبيت‌شده‌اي را در فناوري فضايي در سطح دنيا اشغال كنيم.

منحصر كردن برنامه هاي فضايي بر توليد ماهواره هاي ژئو به تاخير جبران ناپذيري در روند پيشرفتهاي فضايي كشور مي‌انجامد

اين مدير فضايي در ادامه درباره ضرورت پرداختن ايران به برنامه پرهزينه اعزام فضانورد به فضا با وجود زمينه هاي كاربردي‌تر ديگر گفت: حضور انسان در فضا دو جنبه كليدي دارد؛ يكي خود مأموريت كه مي‌تواند انگيزه و اشتياق فراواني در نسل جوان و ساير اقشار مردم ايجاد كند. اين هدف، به خودي خود به تعريف پروژه‌هاي بزرگ و انسجام تيم‌ها كمك مي‌كند و نهايتاً به توسعه‌ فناوري‌هاي پيچيده‌اي منجر مي‌شود كه در هيچ پروژه ديگر فضايي قابل دستيابي نيست. يعني ما با توليد ماهواره‌هاي ژئو يا سنجشي به چنين فناوري‌هايي كه در سطح دنيا هم بسيار مورد توجه هستند، نخواهيم رسيد. اگر برنامه‌هاي ما ايجاب كند كه ابتدا آن دست از فناوري‌ها را توسعه دهيم و بعد به سراغ فراهم‌سازي مقدمات ارسال حيات به فضا برويم با تأخيرغيرقابل جبراني در اين زمينه مواجه خواهيم شد.

ابراهيمي خاطرنشان كرد: دومين هدف عمده ما اين است كه در آينده از اين فناوري، بهره‌برداري‌هاي ديگري انجام دهيم. يكي از بحث‌هاي مهم در اين حوزه، توليد فضاپيماهايي است كه مي‌توانند مسافرين را در كمتر از دو ساعت مابين دوردست ترين نقاط دنيا جابجا كنند. اتفاقي كه هم‌اكنون در پروازهاي هواپيمايي بيش از 10 ساعت طول مي‌كشد، با چنين رويكردي و با استفاده از پروازهاي فضايي در كمتر از دو ساعت انجام مي‌شود و به يك خط تجاري بسيار قابل توجه منجر خواهد شد.‌ اگرچه ورود به اين خط تجاري براي كشوري با زيرساخت‌هاي ما بسيار دشوار است،‌ ولي اين امر به منزله عدم برنامه‌ريزي لازم براي تهيه مقدمات آن نيست.

به دنيا بقبولانيم كه يك فضانورد ايراني هم مي‌تواند با تيم اعزامي به مريخ همراه شود

وي تصريح كرد: تحقيقات زيست فضايي بسيار جدي در دنيا وجود دارد كه ما مي‌توانيم با نشان دادن توانمندي‌هاي خود در ارسال فضانورد به فضا،‌ ساير بازيگراني را كه هم‌اكنون در اين عرصه از ما جلوترند متقاعد كنيم كه ما هم توانمندي حضور در عرصه اين تحقيقات را داريم. براي مثال مي‌توانيم در ايستگاه فضايي بين‌المللي يا در فضاپيمايي كه چيني‌ها به طور دائم در مدار زمين دارند حضور داشته باشيم و يا اينكه به دنيا بقبولانيم كه يك فضانورد ايراني هم مي‌تواند با تيم اعزامي به مريخ همراه شود. لازمه اينكه بتوانيم در اين صحنه‌هاي بزرگ فضايي در دنيا وارد شويم اين است كه توانمندي‌هاي خود را در اين زمينه به اثبات برسانيم.

به گزارش ايسنا، ابراهيمي خاطرنشان كرد: در حال حاضر پيش‌بيني كه از آينده دنيا وجود دارد، دستيابي انسان به امكان اقامت در ساير كرات است. مشابه زماني كه در دنيا يكسري قاره‌هاي فاقد سكونت وجود داشت و اولين گروه‌هايي كه توانستند آن‌ها را كشف كنند به منافع قابل توجهي دست يافتند، الان هم چنين آينده‌اي پيش‌روي بشريت است و احتمالاً كساني كه توانمندتر در اين حوزه‌ها باشند مي‌توانند از منابع معدني، زيستي و امكان سكونت در كرات ديگر استفاده كند. كشوري كه امروز شروع نكند در آينده، سال‌ها عقب خواهد افتاد. نمي‌شود گفت چون كه ماهواره مخابراتي ما راه نيفتاده است از اين مطالعات هم غافل شويم، چون در چنين روزي حسرت خواهيم خورد كه چرا مديران ساليان قبل كشور به اين فكر نبودند كه تحقيقات زيست فضايي را شروع كنند و اقدامات لازم براي تربيت افراد مورد نياز در اين عرصه را انجام دهند.

وي در پايان درباره عمده ترين موانع و چالش‌هاي مأموريت اعزام انسان به فضا گفت: اعزام انسان به فضا نيازمند دو مؤلفه كلي است؛ يكي بودجه و ديگري زيرساخت‌ها. بودجه‌اي كه ما در نظر گرفتيم، قدم به قدم قابل تخصيص است،‌ يعني ما انتظار نداريم كه يك عدد خارج از قاعده و فراواني به يكباره به اين كار اختصاص يابد، ولي در صورت تداوم پشتيباني بودجه‌اي مناسب از سوي دولت، رشد كار با روال مناسبي ادامه خواهد يافت. نيازمندي بعدي زيرساخت‌هاست كه يك بخش آن نيروي انساني توانمندي است كه بايد تربيت شود و هم اكنون هم آغاز شده است و ديگري شامل تجهيزات و امكانات مورد نيازي مانند پايگاه‌ها و ايستگاه‌هاي انتقال اطلاعات و غيره است. ما الان در همه اين موارد نياز به كار داريم و اگر توسعه‌ مناسبي در اين حوزه‌ها ايجاد نكنيم در دستيابي به هدف نهايي خود با دشواري‌هاي فراواني مواجه خواهيم شد. با اين‌حال در شرايط كلي، مانع خاصي كه ما نتوانيم اين پروژه را انجام دهيم وجود ندارد و در صورت به‌كارگيري امكانات مورد نياز، هم از نظر فناوري و هم دانش، اين آمادگي را داريم كه قدم به قدم مشكلات را حل كنيم و اين مأموريت را به ياري خدا به نتيجه برسانيم.

نظر شما:
------------

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن