تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب آموخته من است . پروردگارم مرا به سخاوت و نيكى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804475460




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اولين بودجه انقلاب راچه كسي به مجلس برد؟


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: اولين بودجه انقلاب راچه كسي به مجلس برد؟
بحث بودجه اين روزها در مجلس به ماجراي استعفاها و بودجه هاي عمراني استان ها گره خورده است. بودجه هميشه در مجلس با بحث هاي حاشيه اي همراه بوده است. حتي نخستين بودجه اي كه شهيد رجايي به مجلس آورده بود مخالفان سرسختي مثل دكتر حسن آيت داشت.
مهر: اولين بودجه كشور درارديبهشت ماه سال 1360 از سوي دولت شهيد رجايي تقديم مجلس شد. شهيد رجايي سخنان خود را در جلسه 135 مجلس اول اينگونه آغاز مي كند «برادران وخواهران ! پس از درود و احترام بروان پاك شهداي عزيز اسلام، محترماً لايحه اولين بودجه تنظيمي نخست دولت جمهوري اسلامي ايران را جهت بررسي ، تصويب تقديم ميدارد . دولت جمهوري اسلامي ايران مفتخر است بودجه سال جاري را در شرايطي تنظيم كرده است كه نه تنها فداكاريها و ايثارهاي اين ملت مسلمان و شهيد پرور را در دوران انقلاب پشت سردارد بلكه تجربه مبارزه با ابرقدرت آمريكا و افشاي ماهيت خيانتكارانه شيطان بزرگ و همچنين دلاوريهاي امت رزمنده اسلام را د رجبهه هاي غرب و جنوب شاهد بوده است»

او سپس مشكلات اقتصادي كه در جريان انقلاب و همچنين جنگ بر كشور تحميل شده است را شرح مي دهد و مي گويد كه «عملكرد گذشته دولتها قبل از ۲۲ بهمن بخصوص در آستانه پيروزي انقلاب به بحرانهاي اقتصادي مملكت افزود وبارديون دولت را بالا برد عملكرد دولت شريف امامي كه از جهان بيني مادي او و آن رژيم نشأت گرفته بود هر چند كه كمكي به بقاي آن رژيم نكرد ولي مردم را به استيصال و ورشكستگي رژيم واقف تر نمود و خودشتابي بطرف پيروزي انقلاب بود لكن دولت جمهوري اسلامي ايران را با مشكلات مالي زيادي رويرو كرده ...همچنين فرار سرمايه داران وابسته در اواخر رژيم گذشته كه جملكي به بيت المال بدهكار بودند و واگذار تأسيسات صنعتي وابسته با ديون بيش از حد از جمله ميراثهاي رژيم گذشته بوده است كه جملگي اين بدهي‌ها بربودجه اين مردم مستضعف تحميل شده است».

شهيد رجايي در جريان تقديم لايحه بودجه از بدهي‌هايي كه دولت هاي پيش‌تر به بانك مركزي داشتند سخن گفت

در آن روز شهيد رجايي با طرح كردن ميزان بدهي‌هاي دولت، گفته بود كه اين ارقام نشان مي دهد دولت هاي پس از انقلاب فعاليت اقتصادي چشمگيري نداشته اند. بدهي دولت در ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ به بانك مركزي يكهزار ميليارد و پنجاه و دو ميليون ريال بوده است كه د رشهريور۵۹ به رقم تقريباً يكهزار و هشتصد و پنجاه و نه ميليارد يال رسيده است ( اين در ابتداي تشكيل دولت ما است) ودر پايان سال ۱۳۵۹ به دو هزار ميليارد و ششصد و سي و هفت ميليون ريال مي رسد.

توجه به توليد كشاورزي در روستاها

شهيد رجايي در نخستين بودجه كشور دو برنامه را در جهت تشويق مردم روستا به توليد بيشتر و تشويق مردم به روستانشيني در نظر گرفته بود.
تأسيس مراكز خدمات روستايي كه بتواند نيازهاي عمراني بهداشتي، فرهنگي، رفاهي فني و ترويجي روستائيان را بر آورده وبا ارائه تسهيلات خدمات اجتماعي و اقتصادي و ارتباطي بتواند جذبه زندگي در روستا را بالا برده به عمران روستا و توليد روستايي كمك نمايد برنامه اول شهيد رجايي بود. او در برنامه دوم خود اختصاص مبلغ 3000 ريال در ماه به سالمندان را در نظر گرفته بود و در اين باره در صحن علني گفت كه اين «جزئي از برنامه اي است كه در آن سعي ميشود از محروميت هاي روستائيان عزيز كاسته وامكانات رفاهي شهري رادر اقصي روستاهاي ايران گسترش دهد در اينجا لازم ميدانم تذكر بدهم كه علاوه بردر نظر گرفتن بيمه جهت سالمندان نيازمند روستايي دولت نرخ خريد كالاهاي غذايي مانند گندم ،برنج،پنبه ،سويا،آفتابگردان را بالا برده تا ضمن حمايت وكمك به روستائيان مولد بتواند توليد در روستاها را بالا برده وهر چه زودتر خود كفائي كشاورزان را به تحقق برساند.

توجه به افزايش توليد محصولات كشاورزي در روستاها يكي از محورهاي اولين لايحه بودجه بود شهيد رجايي به مجلس تقديم كرد

شهيد رجايي در نخستين بودجه كشور تدابيري براي بالا بردن توليدات كشاورزي انديشيده بود. «در اين رابطه با برنامه هاي گسترده اي كه وزارت كشاورزي جهت توزيع بذور اصلاح شده وسم پاشي بموقع و تأمين ماشين آلات لازم با شرايط سهم در نظر گرفته است پيش بيني ميشود كه گندم توليدي سال ۱۳۶۰ بياري خدا بمقدار ۵/۵ الي ۶ ميليون تن وجوي توليدي به يك ميليون و سيصدهزار تن و برنج توليدي به يك ميليون و چهارصد هزار تن و چغندر قند حداقل چهار ميليون تن و دانه هاي روغن،سوياوآفتابگردان ۱۱۰ هزار تن و نباتات علوفه اي ۴۲۰ هزار تن وحبوبات ۲۳۰ هزار تن توليد شود در اين رابطه جمعاً بيش از ۸ ميليون و ۷۱۹ هزار هكتار زمين زير كشت خواهد رفت»

دكتر حسن آيت يكي از مخالفان نخستين لايحه بودجه انقلاب بود

مخالفان بودجه
يكي از مخالفان بودجه اي كه شهيد رجايي به مجلس آورده بود دكتر حسن آيت بود. بيشتر مخالفت حسن آيت معطوف به بودجه وزارت خارجه بود. او گفت بود وزارت خارجه كه «يكي از مهمترين وزارتخانه‌هاي ما است بايد مظهر نظام جمهوري اسلامي در خارج باشد، ‌نظام جمهوري اسلامي را در خارج معرفي كند به تبليغات ناروا جواب بدهد، بودجه اين وزارتخانه 382 ميليون تومان است. من به تومان هم مي‌گويم به ميليارد نمي‌گويم كه رقم را خيلي بالا ببريم... اين علاوه بر پولي است كه ما خرج سازمان‌هاي بين‌المللي مي‌كنيم. من مي‌خواهم ببينم حاصل اين تا حالا چه بوده است؟ ...من مي‌خواهم ببينم اين وزارت خارجه و آن وزرايش، درمورد معرفي انقلاب ايران در دنيا چه كار كرده‌اند؟ آن نامه كذايي كارتر به امام موضوعش چه بوده است؟ آيا قلابي بود؟ آيا خود وزارتخانه اين را درست كرده بود كه اسراري دارد بعدها خواهم گفت، آن نامه ادوارد كندي چه بود؟ آن مساله قطع ارتباط با مصر كه ملت و تمام مسلمين مي‌خواستند و بعد ناچار شدند فقط به دستور امام انجام بدهند موضوع آن چه بوده است؟ اين اسنادي كه اخيرا دزديده شده و اخيرا نيست مطابق ورقه‌اي كه من در اينجا دارم و اين دو نفر هم نيستند كه خيلي هستند و يك سال قبل هم به من اين مساله را اطلاع داده‌اند اين دزدي اسناد چيست؟ اينجا توضيح مي‌دهم كه آن اسناد از مدت‌ها قبل از وزارتخانه‌هاي مختلف دزديده مي‌شده و در چند جهت بوده است.»

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن