تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد با من دشمنى نمى كند و اگر هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819192847




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تناقض گويي ها در خصوص افزايش قيمت نان شروع شد!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: تناقض گويي ها در خصوص افزايش قيمت نان شروع شد!
در حالي كه بعد از هدفمندي يارانه ها همواره قيمت نان يكي از مهمترين و اصلي ترين دغدغه هاي مردم بوده است مسئولان دولت و مجلس نيز از سوي ديگر متوجه اين نكته شده‌اند كه يارانه نان و قيمت نان چيزي نيست كه بتوان با آن چندان «غير مسئولانه» برخورد كرد. اما اكنون بهاي نان حدود سه سال است كه معضلي جدي براي هر دو طرف جريان شده است.
در حالي كه بعد از هدفمندي يارانه ها همواره قيمت نان يكي از مهمترين و اصلي ترين دغدغه هاي مردم بوده است مسئولان دولت و مجلس نيز از سوي ديگر متوجه اين نكته شده‌اند كه يارانه نان و قيمت نان چيزي نيست كه بتوان با آن چندان «غير مسئولانه» برخورد كرد. اما اكنون بهاي نان حدود سه سال است كه معضلي جدي براي هر دو طرف جريان شده است.

به گزارش «تابناك» هدفمندي يارانه ها اگر بر روي هر نقطه‌اي با تمام جديت خود دست گذاشت اما نان موردي بود كه در خصوص آن حداقل از سوي دولت قبل مماشات زيادي شد.

در حالي كه يكي از بخشهاي اصلي قانون هدفمندي در خصوص كاهش تدريجي يارانه كالاهاي اساسي و نان بوده است اما هم‌اكنون شاهد آن هستيم كه در بودجه به شكل مشخص رقم يارانه نان ذكر مي‌شود و حتي سر و صداهايي كه در سال ۹۱ بر سر افزايش قيمت نان شروع شد منجر به آن شد كه محمود احمدي نژاد اقدام به تعيين يك يارانه نقدي جداگانه براي جبران افزايش قيمت نان مردم كند!

اما گويا اكنون معضل افزايش قيمت نان به دولت روحاني ميرسد و از هم اكنون در بودجه سال ۹۳ يارانه اين قوت غالب در سفره مردم گمانه زني ها در خصوص قيمت آن را در سال آينده زياد كرده است.

به گفته عباس قبادي معاون وزير صنعت براي نان در بودجه سال ۹۳ معادل ۸۸۰۰ ميليارد تومان يارانه در نظر آورده شده است. عباس قبادي با اعلام اين رقم گفته است: در لايحه بودجه سال ۹۳ در دو رديف براي نان يارانه در نظر گرفته شده است، يكي ۳۸۰۰ ميليارد تومان است كه در بودجه سال گذشته نيز بوده و براي يارانه‌ نقدي نان است كه هر ماه به حساب مردم واريز مي‌شود. همچنين رديف جديدي به عنوان يارانه نان وجود دارد كه حدود ۵ هزار ميليارد تومان است كه اگر هر دو رقمي كه در اين دو رديف دولت در لايحه بودجه تعيين كرده به تصويب مجلس برسد، قيمت نان در سال آينده افزايش نخواهد يافت.

اما در خصوص سخنان قبادي و ارقامي كه ذكر كرده است سه موضوع اساسي وجود دارد.

اول اينكه در حالي عباس قبادي سخن از يارانه نقدي ۳۸۰۰ ميلياردي نان در بودجه سال گذشته كه احتمالاً منظور از آن سال ۹۲ است ميكند كه محمد رضا فرزين رييس سابق ستاد هدفمندي يارانه ها در خصوص يارانه نقدي نان در بودجه ۹۲ اظهار كرده بود: امسال – سال ۹۲ - يارانه نقدي جداگانه اي مانند سال گذشته به نان نخواهيم داد، سال گذشته با توجه به افزايشي كه در قيمت نان اتفاق افتاده يارانه نقدي جداگانه اي به عنوان يارانه نان به حساب سرپرستان خانوار واريز شد، اما به دليل اينكه امسال قيمت نان افزايش نيافته است، بنابراين يارانه اي نيز براي آن واريز نخواهد شد.

حال اينكه چگونه عباس قبادي از پرداخت يارانه نان آن هم به شكل ماهانه به حساب خانوار سخن ميگويد جاي بررسي و تأمل دارد!

اما اين درحالي است كه جعفر قادري عضو كميسيون تلفيق در مورد بودجه نان در سال ۹۲ گفته بود كه پيش‌بيني از رقم يارانه نان و دارو ۲۳ هزار ميليارد تومان است كه اگر ۵۰ درصد آن نيز به نان تعلق گرفته باشد برابر با حدود ۱۱ هزار ميليارد مي‌ شود.

با اين حساب آيا بايد گفت يارانه ۸۸۰۰ ميليارد توماني سال آينده – كه البته هنوز تكليف ۳۸۰۰ ميليارد آن مشخص نيست – با كاهش رقم نسبت به سال جاري منجر به افزايش بهاي نان خواهد شد؟

هرچند عباس قبادي يك چنين نظري دارد اما رييس اتحاديه نانوايان يك رويكرد كاملا متفاوت به قضيه دارد و با قاطعيت از افزايش قيمت نان در سال آينده خبر ميدهد.

نظري با اشاره به سخنان قبادي و ارقام اعلامي وي گفته است: اين ارقام احتمالات است و اتحاديه به صورت رسمي از اين ارقام خبر ندارد و هيچ‌گونه صحبت و مشورتي از اتحاديه خواسته نشده است.

وي اذعان كرده است: : در حال حاضر هشت ماه از زمان ارائه‌ي نرخ مصوب نان براي سال 1392 گذشته است و واحد‌هاي صنفي همچنان با نرخ سال 1391 به كار خود ادامه مي‌دهند و نانوايان با توجه به افزايش هزينه‌هاي جانبي، دستمزد كارگر، حق بيمه و ماليات به نرخ فعلي معترض هستند، زيرا متحمل ضرر و زيان شده‌اند.

وي در نهايت تأكيد كرده است:‌ در پايان سال جاري و اوايل سال آينده جلسات در رابطه با نرخ‌گذاري و موضوعات مرتبط برگزار خواهد شد و به احتمال زياد قيمت نان در سال آينده افزايش خواهد يافت.

اين‌ها همه به اين معني است كه مجدداً در سال آينده بايد منتظر بحث و جدلهاي فراوان در خصوص يارانه و قيمت نان باشيم. اينكه آيا نان آنگونه كه معاون وزير صنعت با محاسبه از ارقام خود بيان كرده گران نخواهد شد و يا سخنان نظري را در مورد بهاي نان بايد قبول كرد؟

باز همه اين‌ها در حالي است كه طبق قانون يارانه نان به همراه ساير يارانه هاي كالاهاي اساسي بايستي به مرور زمان حذف شود اما اكنون وضعيت به گونه‌اي است كه دولتها نميتوانند به اين راحتي با موضوع نان برخورد كرده و قوت غالب مردم را دستخوش ريسك هايي نظير افزايش قيمت حاملهاي انرژي كنند.

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن