تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802891543




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش رسانه ها در نهادينه شدن امنيت پايدار در كردستان/امنيت پايه اصلي پيشرفت و توسعه اجتماعي است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نقش رسانه ها در نهادينه شدن امنيت پايدار در كردستان/امنيت پايه اصلي پيشرفت و توسعه اجتماعي است
سنندج - خبرگزاري مهر: امنيت در معناي كلي و فراگير مقوله اي حساس و پر اهميت به خصوص در جوامع امروزي است و به عبارتي امنيت پايه اصلي پيشرفت و توسعه اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي در جامعه محسوب مي شود و با توجه به وجود امنيت پايدار كردستان، رسانه ها نقش مهمي در راستاي تبليغ و ترويج اين مهم بر عهده دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، رسانه ها از دو سو با موضوع امنيت در ارتباط هستند، از يك نگاه ميزان فعاليت و روشنگري رسانه ها خود متاثر از ميزان امنيت موجود در جامعه است به اين معنا كه در جامعه امن، انديشوران رسانه به آساني تفكر و بينش خود را به مردم بازتابنده و به آساني و به دور از بيم نظر خود را بيان مي كنند.

از نگاه ديگر روشنگري رسانه ها خود به عنوان ابزار و يك كنترل اجتماعي مي تواند در افزايش امنيت و استواري پايه هاي آن مفيد واقع شود و رسانه هاي ديداري و نوشتاري، كاركردي امنيت ساز دارند و در ايجاد امنيت از نقشي موثر برخوردارند، اما آنگاه كه در كاركردي منفهي نقش وارونه برعهده مي گيرند، فضاي اطلاعاتي جامعه، آلوده، مبهم و تاريك خواهد شد.

محدود سازي رسانه ها به دليل رعايت امنيت فردي، ملي يا فراملي ، نه تنها در عمل كه در مباحث علمي و نظري نيز امري مقبول و پذيرفته شده است و در زمان ما كه تنوع و قدرت رسانه ها يكي از بارزترين مشخصه هاي آن است و سخن از تاثير رسانه ها بر امنيت ناشناخته دشوار نيست.

امروز هر كس به آساني مي تواند حضور خواسته يا ناخواسته رسانه ها را از خصوصي ترين موضوعات زندگي شخصي تا عمومي ترين مسائل ملي و بين المللي احساس كند، به ويژه از موقعي كه ظهور بزرگراه هاي اطلاعاتي و امكان به هم پيوستن همه رايانه هاي جهان، بشر را با انفجار اطلاعات و خارج شدن آن از كنترل مواجه ساخت.

مهمترين نياز هر جامعه، كشور، خانواده و حتي فرد در درجه اول امنيت است و جستجوي امنيت از مهمترين نيازها و انگيزه هاي انساني است كه مسئوليت تعقيب و تامين آن بر عهده حكومت ها و دولت هاست.

در جهان امروز رسانه هاي ديداري و نوشتاري، منابع عمده آفرينش و پويايي فرهنگ به شمار مي روند و قدرت و توان اين ابزارهاي فكري از پايه هاي چنان بلندي برخوردار است كه بدون حضور آنها تكوين جامعه اي با فرهنگ محال است.

چشم انداز مطالعاتي مردم هر جامعه خود ريشه در فرستاده هايي دارد كه از رسانه ها دريافت مي دارند و در اين مورد مي توان بيان داشت كه رسانه به عنوان سپهر ياد شده، مي تواند شفاف، تاريك يا مبهم باشد.

انتشار اخبار منفي زمينه را براي سوء استفاده دشمنان نظام فراهم مي كند

فرمانده انتظامي استان كردستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نقش رسانه هاي جمعي در راستاي امنيت در جامعه گفت: نبايد با انعكاس و انتشار اخبار منفي زمينه را براي سوء استفاده دشمنان نظام فراهم كرد تا بتوانند ارزش هاي انقلاب و نظام جمهوري اسلامي ايران را زير سوال ببرند.

سردار محسن حسن خاني اظهار داشت: رسانه هاي كردستان خوشبختانه طي چند سال گذشته اخباري منفي در رابطه با عملكرد نيروي انتظامي كردستان منعكس نكرده اند و اين نشان دهنده تعامل بين رسانه هاي استان و نيروي انتظامي است.

فرمانده انتظامي كردستان ادامه داد: طي چند سال گذشته فعاليت هاي بسياري در راستاي ارتقاي احساس امنيت در استان انجام گرفته كه خوشبختانه امروز شاهد امنيت ذهني و عيني مردم در جامعه هستيم كه بخش عمده آن با همكاري رسانه هاي استان محقق شده است.

حسن خاني يادآور شد: ارتقا احساس امنيت در جامعه باعث شده تا هر سال شاهد حضور مسافران زيادي در ايام تعطيلات نوروزي و تابستان در كردستان باشيم و اميدواريم با همكاري مردم و تاثيرگذاري كه رسانه ها در اين بين دارند همچون گذشته اين امنيت برقرار باشد.

نقش موثر رسانه ها بر امنيت اجتماعي

امنيت اجتماعي تمامي زوايا و سطوح زندگي را تحت تاثير قرار داده و به عنوان يكي از نيازهاي اوليه با وجود شكل گيري در يك بستر عيني در اساس يك پديده ذهني بوده و بر اساس فرآيندهاي خاص اين حوزه شكل مي گيرد.

عوامل بسياري بر امنيت اجتماعي اثر گذار هستند كه از بين آنها مي توان به رسانه هاي جمعي اشاره كرد كه فناوري هاي جديد رسانه اي با كاركردها و نقش هاي ويژه اي كه دارند اثرات غير قابل انكاري بر مفهوم امنيت اجتماعي گذاشته و تا ميزان زيادي در ساخت اجتماعي اين نياز اوليه بشر دخيل هستند.

به دليل قابليت هاي فراوان رسانه ها نظير كنترل اخبار و مراقبت از محيط، جامعه پذيري سياسي و اجتماعي، ايجاد همبستگي بين اجزا گوناگون جامعه، انتقال ميراث فرهنگي از نسلي به نسل ديگر و وظيفه اخلاقي حمايت از هنجارهاي اجتماعي رسانه ها در پي خلق شرايطي هستند كه در آن، فرد و گروه هاي اجتماعي بدون ترس از دست دادن و يا آسيب رسيدن به جان، مال يا آبروي خود به زندگي در شرايط امن ادامه دهند.

رسانه ها مي توانند به راحتي امنيت رواني و ذهني را نشانه روند و با تلقين احساس ناامني خاطرها را آشفته كنند و بالاخره با تغيير بينش ها و جا به جا كردن ارزش ها، زيرساخت هاي فرهنگي جوامع را لرزان و سپس متلاشي سازند.

رسانه ها در ايجاد و تحكيم پايه هاي امنيت موثر هستند

با اين همه نبايد نقش رسانه ها را يكسره مخرب ديد و رسانه ها همانگونه كه احتمالا در تضعيف پايه هاي امنيتي موثرند، مي توانند در ايجاد و تحكيم آن نيز كارآمد باشند.

آنها مي توانند طوفان احساس ناامني را از فضاي ذهني افراد و جامعه دور كنند و به گونه اي عمل كنند كه ضمن انعكاس واقعيت ها، از بزرگنمايي ناهنجاري ها و كاستي ها خودداري شود.

رسانه ها مي توانند به جاي "بحران نمايي" و "بحران افزايي" به "مهار بحران" كمك كنند و با كمك به مسئولان براي اتخاذ تدابير درست، همه نيروهاي مردمي را در راستاي حاكميت آرامش بسيج كنند و به جاي افزايش نامعقول مطالبات به تعديل و هدايت آن به سوي توانايي هاي ملي ياري رسانند و با اطلاع رساني صحيح و افزايش سطح دانش عمومي، راه هاي نفوذ بيگانگان را مسدود كنند.

در كنار همه اينها به ويژه بايد از توان انحصاري رسانه ها در برقراري ارتباط دو سويه، فعال و واقع نما بين دولت ها و ملت ها ياد كرد و رسانه ها مي توانند با انعكاس درست و سريع مطالبات و مشكلات شهروندان، حاكمان را به واكنش مطلوب و حركت به سوي جلب رضايت عمومي سوق دهند.

رسانه ها در پويايي و ايجاد امنيت در جامعه نقش موثري دارند

معاون اجتماعي فرمانده انتظامي استان كردستان نيز در رابطه با نقش رسانه ها در ايجاد امنيت در جامعه گفت: مطبوعات و رسانه ها در پويايي و ايجاد احساس امنيت در جامعه و نهادينه كردن آن در بين مردم نقش موثري دارند.

سرهنگ جواد بني عامران اظهار داشت: امروز نقش مطبوعات و رسانه ها به عنوان جزو لاينفك زندگي، انكار ناپذير بوده و رسانه ها در ارتقاي سطح فرهنگ جامعه نقش كليدي دارند.

وي با اشاره به تبليغات رسانه هاي بيگانه در مورد تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران، نمايش اقتدار، صلابت و محبوبيت انقلاب در بين ملت هاي ستمديده را در گرو كار رسانه ها و مطبوعات دانست.

معاون اجتماعي فرمانده انتظامي كردستان با بيان اينكه واقع نگري در تنظيم خبر مي تواند در مراحل بعد و در سطح مسئولان و مديران تصميم ساز باشد، افزود: اگر خبر از زاويه منصفانه مطرح شود مي تواند به تحول در مسئولان منجر شود.

بني عامريان ادامه داد: امنيت در معناي كلي و فراگير مقوله اي حساس و پر اهميت به خصوص در جوامع امروزي است و اهداف انسان فقط در سايه امنيت قابل تحقق است.

امنيت پايه اصلي پيشرفت و توسعه اجتماعي است

وي يادآور شد: امنيت پايه اصلي پيشرفت و توسعه اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي در جامعه محسوب مي شود و رسانه ها از دو سو با موضوع امنيت در ارتباط هستند كه يكي از نگاه ميزان فعاليت و روشنگري رسانه ها ويكي متاثر از ميزان امنيت موجود در جامعه است.

معاون اجتماعي فرمانده انتظامي كردستان بيان كرد: در جامعه امن، انديش وران رسانه به آساني تفكر و بينش خود را به مردم بازتابنده و به آساني و به دور از بيم نظر خود را بيان مي كنند.

بني عامريان گفت: از نگاه ديگر روشنگري رسانه ها خود به عنوان ابزار و يك كنترل اجتماعي مي تواند در افزايش امنيت و استواري پايه هاي آن مفيد واقع شود.

وي افزود: رسانه هاي ديداري و نوشتاري، كاركردي امنيت ساز دارند و در ايجاد امنيت از نقشي موثر برخوردارند، اما آنگاه كه در كاركردي منفي نقش وارونه بر عهده مي گيرند، فضاي اطلاعاتي جامعه، آلوده، مبهم و تاريك مي شود.

معاون اجتماعي فرمانده انتظامي كردستان افزود: در جهان امروز رسانه هاي ديداري و نوشتاري، منابع عمده آفرينش و پويايي فرهنگ به شمار مي روند و قدرت و توان اين ابزارهاي فكري از پايه هاي آن چنان بلندي برخوردار است كه بدون حضور آنها تكوين جامعه اي با فرهنگ محال است.

بني عامراين اظهار داشت: چشم انداز مطالعاتي مردم هر جامعه ريشه در فرستاده هايي دارد كه از رسانه ها دريافت مي كنند و رسانه هاي ديداري و نوشتاري كاركرد امنيت سازي داشته و در ايجاد امنيت نقشي موثر و مفيد ايفا مي كنند.

تاثير رسانه بر پويايي و پايداري ارزش ها و هنجارها در راستاي ايجاد امنيت

رسانه هاي همگاني غالبا فردي و غير شخصي تصور مي شوند و در عين حال ارزش هاي سنتي را در پيام گيران تضعيف مي كنند و در نتيجه سبب از بين رفتن كنترل اجتماعي و همبستگي مي شوند.

اگر امنيت را پويايي و پايداري ارزش ها و هنجارها در اشكال انتزاعي و انضمامي آن بدانيم، نقش رسانه ها در شكل دهي و تحول اين ارزش ها و هنجارها به وضوح قابل مشاهده است و به طور كلي ارتباط مستقيمي بين امنيت جامعه و رسانه ها وجود دارد.

رسانه ها مي توانند نقش مثبتي در ارتقاء امنيت جامعه ايفا كنند اما اين امر مشروط به شناسايي نقاط آسيب پذير در رسانه ها و ارتقاء وضعيت اجتماعي است و همچنين مستلزم همگامي تمامي نهادهاي مسئول، توجه به ارزش هاي جامعه و شناخت وضعيت جديد جهاني است.

رسانه ها در شرايطي نگهبان امنيت جامعه محسوب مي شوند كه خود از امنيت برخوردار باشند، اما از سوي ديگر جامعه هم بايد از فرهمندي ها و موهبت هايي برخوردار باشد، مانند اينكه مردم از نظر عقلي، فكري و علمي به آن پايه برسند كه مسائل روز را درك كنند.

رسانه ها از بدو پيدايش خود همواره نقش تاثيرگذاري داشته اند و در اين ميان راديو، روزنامه، تلويزيون و خبرگزاري ها از رسانه هاي ديداري و نوشتاري، كاركردي امنيت ساز دارند و در ايجاد امنيت از نقشي موثر برخوردارند، اما آنگاه كه در كاركردي منفي نقش وارونه بر عهده مي گيرند، فضاي اطلاعاتي جامعه، آلوده، مبهم و تاريك خواهد شد.

....................................

گزارش: سروش حبيبي راد

كد خبر: 2196686

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۶ - ۱۲:۲۶

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن