تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، انسان را خوش اخلاق، با سخاوت و پاكيزه جان مى‏نمايد و روزى را زياد مى‏كند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820855642




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيش‌شرطي كه مخفيانه اجرا شد


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: پيش‌شرطي كه مخفيانه اجرا شد
هيئت پارلماني اروپا در جريان سفر به تهران با دو تن از فعالان و محكومان فتنه ۸۸ در سفارت يونان ديدار كرده است. مجلس مي‌گويد انجام اين ديدار ربطي به مجلس ندارد و وزارت خارجه هم مي‌گويد، برنامه‌ هيئت‌ها با نظر مجلس تنظيم مي‌شود.
تسنيم: هيئت پارلماني اروپا ساعت 1:30 دقيقه بامداد جمعه 22 آذرماه به منظور ديدار با مقامات پارلماني و اجرايي ايران وارد تهران شدند.

هيئت پارلماني اروپا در سفر 6 روز خود قرار بود ديدارهايي با مقامات كشورمان داشته باشد كه طبق برنامه اعلام شده، اين ديدارها قرار بود از روز شنبه (23آذر) آغاز شود اما عصر جمعه اين هيئت با حضور در سفارت يونان با نسرين ستوده و جعفر پناهي كه از فعالان و بازداشت‌‌شدگان فتنه 88 بودند، ديدار كردند.

رياست هيئت پارلماني اروپا كه همان هيئت رابطه با ايران در پارلمان اروپاست، برعهده "تارا كرونبرگ" است؛ اين هيئت آبان ماه سال 90 نيز قصد سفر به كشورمان را داشت اما به خاطر اينكه اين سفر را مشروط به ديدار با دو فعال فتنه88 كرده بود، ايران با اين درخواست مخالفت كرد.

در همان ايام، كرونبرگ با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه مقام‌هاي ايراني با صدور ويزا براي اين هيئت مخالفت كرده‌اند و اين سفر لغو شده است.

در بيانيه منتشر شده آمده بود: «اين تصميم ايران به اين معني است كه برنامه سفر هيئت پارلمان اروپا به ايران با وجود تلاش‌ها، اقدام‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي قبلي، به صورت نهايي، لغو مي‌شود. ايران دلايل شفافي را براي صادر نكردن ويزا اعلام نكرده و اين تصميم تهران، برخلاف پيش بيني بود. هيئت پارلمان اروپا آماده بود تا گفت‌وگوي سازنده‌اي را با نمايندگان مجلس، مقامات دولتي و نمايندگان جامعه مدني ايران درباره موضوعات مختلف از جمله برنامه هسته‌اي ايران، حقوق بشر، انرژي، محيط زيست، امنيت ملي و انتخابات پارلماني آينده ايران آغاز كند.»

درست يك سال بعد، مجددا كرونبرگ در گفت‌وگويي با بخش فارسي تلويزيون رژيم سلطنتي انگليس (بي‌بي‌سي) گفت كه سفر هيئت پارلماني اروپا به ايران كه درخواست ملاقات با نسرين ستوده و جعفر پناهي يكي از شروط انجام ان بود، لغو شده است.

در آن زمان هيئت پنج نفره‌اي از پارلمان اروپا قرار بود براي يك ديدار پنج روزه وارد تهران شده و با مقامات سياسي و پارلماني ايران ديدار و گفت‌وگو كنند اما اين هيئت اروپايي از آنجايي كه براي سفر خود شرط ديدار با نسرين ستوده و جعفر پناهي را مطرح كرده بود، ايران براي دومين بار در دو سال مختلف با درخواست نمايندگان پارلمان اروپا مخالفت كرد.

البته در آن دوران كرونبرگ گفته بود كه به دليل مخالفت ايران، ما سفر به ايران را لغو كرديم اما همزمان حسين شيخ الاسلام مشاور امور بين‌الملل مجلس نيز در گفت‌وگويي اعلام كرد كه "هيئت پارلماني اروپا براي سفر به ايران پيش‌شرط تعيين كرد و ايران هيچ‌گونه پيش‌شرطي را نمي‌پذيرد."

ارديبهشت سال 92 هم هيئت اروپايي "براي سومين" بار درخواست سفر به ايران را ارائه كرد اما اين سفر به همان دليلي كه سفرهاي قبلي لغو شده بود، يعني به علت تعيين پيش‌شرط از سوي طرف اروپايي لغو شد.

راديو فرانسه همان زمان در گزارشي اعلام كرد كه سفر هيئت پارلماني اروپا به ايران تا اطلاع ثانوي به تاخير افتاده است.

رئيس هيئت پارلماني اروپا نيز همان زمان در بيانيه‌اي اعلام كرد كه "ديدار دفتر هيئت روابط با ايران درپارلمان اروپا كه براي دوم تا ششم ماه مي برنامه‌ريزي شده بود، به تعويق افتاده است زيرا مجلس شوراي اسلامي در اين تاريخ پيشنهادي، آمادگي پذيرش هيئت اروپايي را نداشت."

پيشتر و علاوه بر اين 3 درخواست، هيئت روابط با ايران در پارلمان اروپا يك بار نيز در سال 88 و در جريان فتنه درخواست سفر به ايران را داشت كه ايران به خاطر تعيين پيش‌شرط از سوي انها، با انجام چنين سفر مخالفت كرد.

با وجود 4 مخالفت ايران با پيش‌شرط‌هاي هيئت اروپايي براي سفر به تهران در سال‌هاي 88، 90، 91 و 92، اين هيئت نهايتاً شامگاه جمعه گذشته به ايران سفر كرد و در حالي كه گفته مي‌شد هيئت اروپايي اين بار براي اين سفر به ايران پيش شرط تعيين نكرده است اما به خواسته خود رسيد و با 2 فعال فتنه 88 ديدار كرد.

البته ايزابل دورانت، عضو بلژيكي هيئت پارلمان اروپا پيش از آغاز سفر گفته بود كه ديدار با نسرين ستوده و جعفر پناهي نيز در دستور كار هيئت است.

پس از ديدار هيئت مذكور با نسرين ستوده و جعفر پناهي، محمد يثربي مديركل تشريفات مجلس به خبرنگار تسنيم گفته بود: كه ديدار هيئت پارلماني اروپا با فعلان فتنه "ربطي به مجلس ندارد".

به گفته وي، اين ديدار در محل سفارت يونان صورت گرفت و هيچ‌گونه ارتباطي با تشريفات مجلس نداشته و مجلس در تنظيم اين برنامه دخيل نبوده و ما تنها برنامه‌هاي اين هيئت با مقامات ايراني را تنظيم كرديم.

كاظم جلالي رئيس هيئت روابط با پارلمان اروپا در مجلس نيز در گفت‌وگويي با خبرگزاري تسنيم در اين باره گفته بود كه برنامه‌ريزي‌هاي اين سفر حداقل از 7، 8 ماه قبل صورت گرفته و ما از اسفندماه و يا بهمن‌ماه سال گذشته بر روي تاريخ فعلي سفر با هم به توافق رسيديم همچنين پارلمان اروپا هيچگونه پيش‌شرطي را براي ما و براي سفر به تهران، مشخص نكرد. البته بعضي‌ وقت‌ها پيش‌شرط‌هايي مي‌گذاشتند كه ما همواره با اين پيش‌شرط‌ها مخالف بوديم.

وي اضافه كرده بود: ملاقات‌ها و برنامه‌هاي سفر هيئت پارلماني اروپا در ايران مشخص است. در ملاقات‌هاي رسمي كه توسط مجلس براي آنها تنظيم شده، ملاقات با نسرين ستوده و جعفر پناهي پيش‌بيني نشده و اينها بدون اطلاع در روز جمعه، يك ميهماني در سفارت يونان ترتيب مي‌دهند و در اين ميهماني سفراي كشورهاي اروپايي براي هماهنگي در آنجا حضور پيدا مي‌كنند. تعدادي از ايرانيان را نيز براي ضيافت ناهار و ميهماني دعوت مي‌كنند كه برخي از اشخاص از جمله اشخاصي كه نام برده شد در اين ميهماني حضور پيدا مي‌كنند.

از سو ديگر، مرضيه افخم سخنگوي وزارت امور خارجه نيز درباره اين ديدار گفته است: سفر هيئت‌هاي پارلماني خارجي به ايران و برنامه‌ريزي‌هاي آنها در چارچوب "ديپلماسي پارلماني" و "با نظر مجلس" تنظيم مي‌شود و وزارت خارجه تنها وظايف برنامه‌هاي رسمي و هماهنگي‌هاي لازم را به عهده دارد.

دست آخر اينكه، اين هيئت اروپايي پس از اينكه 4 سال پشت درهاي ورود به ايران و ديدار با عناصر فتنه مانده بود و ايران هرگز اجازه انجام چنين ديداري را نمي‌داد، سرانجام در سايه يك غفلت و اگر چه اين بار پيش شرط ديدار با عناصر فتنه را در ميان نگذاشت اما قبل از انجام سفر اعلام كرده بود كه چنين ديداري هم خواهد داشت، به ايران آمده و با دو تن از عناصر فتنه ديدار كرد، ديداري كه كسي حالا پاسخگوي چرايي انجام آن نيست.

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن