تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تسبيحات فاطمه زهرا عليهاالسلام در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار ركعت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805287769




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هزار و يك دليل براي هزاران نزاع روزانه در شهر


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: هزار و يك دليل براي هزاران نزاع روزانه در شهر
دلتان مي‌خواهد چگونه بميريد؟ با مشت، ميله آهني، چاقو، گلوله يا...؟ اصلا چه فرقي مي‌كند، وقتي يك نزاع خياباني رخ مي‌دهد، بايد انتظار همه چيز را داشت. براي نمونه روزانه در كلانتري‌ها و محاكم قضايي شاهد رسيدگي به پرونده‌هايي هستيم كه به نوعي در اثر يك اتفاق ساده رخ داده است و طرفين بدون آن‌كه همديگر را بشناسند، با يكديگر درگير شده و خود و طرف مقابل را دچار مشكل كرده‌اند.


بوق زدن، يك تصادف كوچك، نگاه كردن، تنه زدن و ... از اين قبيل موضوعاتي است كه باعث درگيري مي شود. كافي است هر روز نگاهي به صفحات حوادث روزنامه ها داشته باشيد و ببينيد اين اتفاقات به ظاهر كوچكي كه فقط با يك عذرخواهي پايان مي گيرد، چگونه به يك حادثه دلخراش و گاه موجب جنايت تبديل مي شود.

بررسي پرونده هاي جنايي در دادسرا ها نشان مي دهد بيش از 60 درصد جنايت ها، فقط به دليل ناسزا و سپس درگيري رخ داده است و تنها ساعتي بعد فردي كه با كمي خويشتنداري و گذشت مي توانسته از وقوع حادثه پيشگيري كند، خود را گرفتار كرده و موجب خسارت هاي مالي و جاني شده كه گاه اين نوع رفتار ها به جنايت و در ادامه به قصاص منجر شده است.

چندي پيش در يكي از خيابان هاي تهران مرد ميانسالي كه خودرويش خراب و موجب ترافيك شده بود، مقابل اعتراض راننده جواني كه با گذاشتن دست روي بوق خودرو به وي ناسزا گفت و جوان راننده نيز با وي درگير شد و زماني به خود آمد كه مرد ميانسال به دليل اصابت مشتي كه به سينه اش خورده بود، مقابل چشم حيرتزده مردم جان باخت.

پس از دستگيري اين جوان، وي ساعتي بعد در دادسرا به بازپرس جنايي مي گفت من هنوز خواب هستم و تصور نمي كنم يك انسان را كشته ام! اما متاسفانه با محاكمه اين جوان، وي به خواست خانواده مقتول به قصاص محكوم شد؛ يعني نابودي و مرگ دو انسان كه فقط براي لحظه اي قرباني خشم خود شده بودند.

همين چند روز پيش راننده يك دستگاه اتوبوس در شرق تهران كه قصد پارك وسيله نقليه اش را در يكي از خيابان هاي تهرانپارس داشته ، به دليل اعتراض يكي از همسايه ها كه از او خواسته بود تا خودرويش را در محل ديگري پارك كند، ميان آنها درگيري پيش آمده و راننده پس از اصابت سر به درختي كه در حاشيه خيابان بوده ، جانش را از دست داده و همسايه معترض نيز با دستور قضايي بازداشت و روانه زندان شده است .

اگر بخواهيم به حوادث اين چنيني اشاره كنيم، بايد از نگاه آمار به آن توجه كنيم كه ناسزا در رتبه نخست درگيري هاي خياباني قرار دارد و بيشتر درگيري ها نيز در فصل گرما كه تحمل مردم كاهش مي يابد، رخ مي دهد.

كارشناسان پزشكي قانوني و امداد و نجات مي گويند در چهار ماه نخست امسال 226 هزار و 617 نفر به دليل صدمات ناشي از درگيري هاي مختلف خياباني به مراكز پزشكي قانوني سراسر كشور مراجعه كرده اند كه 158 هزار و 659 نفر مرد و 67 هزار و 958 نفر زن بوده اند؛ اما به راستي علل اصلي اين درگيري ها چيست؟

درگيري دو راننده جوان خودروهاي مسافركش بر سر سوار كردن مسافر در يك نيمروز تابستاني در يكي از خيابان هاي شلوغ تهران، نگاه هاي بدون انگيزه عابران پياده و ساير راكبان وسايل نقليه را چند لحظه به دنبال خود مي كشد. غير از يكي دو نفر كه سعي دارند دو مرد خشمگين را از هم جدا و از درگيري جلوگيري كنند، ساير عابران و موتورسواران بي تفاوت اين صحنه را نگاه مي كنند و از كنار آنها مي گذرند. شايد بي تفاوتي نگاه عابران براي اين است كه اين زد و خوردهاي خياباني بخشي از زندگي روزمره كساني است كه هر روز مجبورند در خيابان هاي شلوغ و پرجمعيت پايتخت در رفت و آمد باشند. بر اساس آمار اعلامي پزشكي قانوني مي توان گفت روزانه حدود 1900 نفر در شهرهاي مختلف كشور درگير دعواهاي خياباني و نزاع هاي محلي و محله اي شده و به علت ضرب و جرح و بالاگرفتن درگيري سر از نيروي انتظامي و پزشكي قانوني درمي آورند. به طور قطع تعداد درگيري هاي فيزيكي و لفظي كه بدون دخالت پليس به پايان مي رسد، اما آرامش شهر و خيابان را خراش مي دهد به مراتب چند برابربيشتر از اين آمار رسمي است.

كارشناسان بر اين عقيده اند بيش از نيمي از افرادي كه به مراكز معاينات پزشكي قانوني مراجعه مي كنند، جراحت دارند و حدود 20 درصد اين جراحات ناشي از بروز درگيري ها و نزاع هاي خياباني است. تورقي بر صفحه حوادث روزنامه ها و سايت هاي خبري از وقايع تاسف برانگيزي حكايت دارد كه منشا آنها از يك نزاع خياباني بر سر يك مساله معمولي شروع و به حوادث خونيني منجر شده است. كارشناسان سازمان هاي پزشكي قانوني و امداد و نجات هلال احمر استفاده از قدرت بدني به جاي منطق براي حل مسائل و مجادلات را ويژه جوامعي كه هنوز شهرنشيني و مدنيت در آنها رشد نكرده، مي دانند. زور بازو و استفاده از آن براي به كرسي نشاندن و اثبات نظر خود، ويژه جوامع مكانيكي و قبيله محور است.

نبود آموزش نيز از عوامل موثر در نزاع هاي خياباني است، زيرا هر انساني قادر است بسياري از مسائل را ياد بگيرد. خانواده مهم ترين مركز آموزش مهارت هاي زندگي است و يادگيري مسائلي مانند خونسردي، متانت، تامل، تفكر و چاره جويي براي حل مشكلات در سرنوشت انسان و نحوه زندگي او در تمام دوران زندگي موثر خواهد بود. ضمن اين كه فقر اقتصادي نيز عاملي براي بروز اين گونه درگيري ها بوده و گاهي مشكلات مالي بر توان و حوصله افراد غلبه مي كند و باعث مي شود افراد بر سر مسائل كوچك و كم اهميت با يكديگر درگير شوند.

افرادي كه داراي برنامه ريزي در زندگي هستند، بسياري از مشكلات را پيش بيني مي كنند و با آمادگي قبلي براي هر موردي اقدام مي كنند به طوري كه كمتر باعث درگيري، ضرب و جرح و منازعه مي شوند. اما نقطه مقابل آنها افرادي هستند بدون برنامه كه باري به هر جهت، روزگار را مي گذرانند و بيشتر دچار مشكل مي شوند.

آمارهاي پزشكي قانوني نشان مي دهد بيشترين موارد درگيري ها، بين افراد جوان صورت مي گيرد. اين افراد ويژگي هايي مانند ناپختگي، بي تجربگي، انرژي زياد و تحريك پذيري دارند و مستعد درگيري و زد و خورد و پيامدهاي آن هستند و در اين ميان نقش خانواده ها و رسانه هاي جمعي در كنترل اين درگيري ها بسيار موثر است و والدين بايد همواره همنشيني هاي جوانان، رفت و آمد آنها و برنامه هاي روزانه شان را تحت نظارت قرار دهند.

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن