واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: چراغ جشنواره فجر به دستان "حاتمي"،"مسعود كيميايي" و "بيضايي" روشن شد
چراغ اولين چشنواره بينالمللي فيلم فجر به دستان فيلمسازان صاحب نامي چون "علي حاتمي"، "مسعود كيميايي"، و "بهرام بيضايي" روشن شد.
به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران؛ در بهمن 61 نخستين دوره جشنواره فيلم فجر در حالي برگزار شد كه كشور در اوج التهاب جنگ و پيامدهاي درگيريهاي مسلحانه داخلي قرار داشت. ذدر آن زمان به نظر ميرسيد كه برپايي جشنوارهاي در ايام دهه فجر با گنجاندن انواع و اقسام فيلمهاي سحطي سياسي داخلي و فيلمهاي كم مايه خارجي با پس زمينه ضد امپرياليستي تنها بهانهاي براي عرض اندام در عرصه فرهنگي و هنري بود و كمتر كسي گمان ميكرد اين جشنواره كه عدهاي آن را ما به ازاي فستيوال بينالمللي فيلم تهران ميپنداشتند، بعدها به عنوان مهمترين جشن فرهنگي و هنري سال مكاني براي عرضه و قضاوت ماحصل يك سال زحمت و تلاش دست اندركاران سينماي ايران باشد.
در اولين دوره جشنواره تنها پنج فيلم در بخش مسابقه حضور داشت كه سه فيلم از اين آثار متعلق به كارگردانان "موج نو" سينماي ايران بود.
"مرگ يزدگرد" بهرام بيضايي "خط قرمز" مسعود كيميايي و "حاجي واشنگتن" مرحوم علي حاتمي كه دو فيلم اول براي هميشه در حماق توقيف ماندند و فيلم مرحوم حاتمي پس از شانزده سال اجازه اكران گرفت كه ديگر حاتمي از اين جهان رخت بربسته بود.
از نكات قابل اشاره نخستين جشنواره فيلم فجر برگزار نكردن مراسم اهداي جايزه به برگزيدگان فيلمهاي بخش مسابقه بود.
دور دوم جشنواره فيلم فجر شاهد اولين فيلمهاي كارگردانان بوديم كه بعدها به عنوان فيلمسازان مطرح و پركار پس از انقلاب شناخته شدند.
"خسرو سينايي" ( كه پيش از آن فيلم "زنده ياد" راهم ساخته بود)، محمد علي سجادي، رسول صدر عاملي، حسن هدايت، محمدرضا اعلامي و عليرضا داود نژاد از جمله اين كارگردانان بودند.
در اين دوره خسرو سينايي براي فيلم "هيولاي درون" لوح زرين بهترين كارگرداني را كسب كرد و فيلم "ديار عشق" حسن كار بخش موفق به دريافت جايزه ويژه هيأت داوران شد از نكات جالب توجه اين دوره برگزيرده نشدن بهترين بازيگر زن و حضور در فيلم از عليرضا داود نژاد در اين دوره بود.
در سومين سال برگزاري جشنواره فيلم براي اولين بار طيف وسيعي از ژانرهاي مختلفي چون حادثهاي و جنگي نظير "سناتور" و پايگاه جهنمي" تا فيلم هاي ملودرام و سوزناك چون "گلهاي داودي" و مترسك به نمايش درآمدند.
فيلمهاي شاخص اين دوره "مردي كه زياد ميدانست" يدالله صمدي "تاتوره" كيومرث پور احمد و "كمال الملك " مرحوم قاسمي، بودند، كه حيرت منتقدان و نويسندگان سينمايي را برانگيخت.
"گلهاي داوودي" رسول صدر عاملي و "مترسك" حسن زاهدي بيشترين لوحهاي زرين اين جشنواره را نصيب خود كردند.
در چهاردهمين سال برگزاري جشنواره فيلم فجر به مانند سه سال قبل فيلمهاي خارجي در بخشهاي جنبي و غير رقابتي به نمايش درآمدند و ادعاي بينالملل بودن جشنواره را زير سوال بردند اما در بخش مسابقه سينماي ايران سه فيلم "دونده" امير نادري، "جادههاي سرد" مسعود جعفري جوزاني و "ماديان"، علي ژكان پديدههاي جشنواره محسوب شدند و راه خود را براي حضور در جشنوارههاي برون مرزي هموار كردند و براي اولين بار پس از انقلاب موفق به كسب جوايز متعدد از جشنوارههاي معتبر جهاني شدند.
از نكات قابل ملاحظه و شك برانگيز اين دوره، ناديده گرفته شدن بازي درخشان و ماندگار "سوسن تسليمي" در فيلم "ماديان" از سوي هيأت داوران بود كه اعتراض خيليها را به دنبال داشت.
در اين دوره مرحوم "رسول ملاقلي پور" پس از ساخت فيلم "نينوا" و "بلمي به سوي ساحل" براي اولين بار در جشنواره شركت كرد و فيلمهاي "اتوبوس" يداله صمدي و "تنوره ديو" كيانوش عياري برندگان اصلي لوح زرين جشنواره بودند.
در پنجمين سال جشنواره فيلم فجر از بخش رقابتي سينماي بين الملل خبري نبود و تنها چند فيلم مهم خارجي در بخش نمايشهاي ويژه اكران شد و مورد استقبال قرار گرفت كه از جمله آنها ميتوان به فيلمهاي "مايكل رافورد"، "آندري وايدا" فيلمسار مشهور لهستاني اشاره كرد.
اما در بخش سينماي ايران "عباس كيا رستمي" با سخت فيلم ماندگار "خانه دوست كجاست؟" همه نگاهها را به سمت خود جلب كرد و سبب جريان سازي در سينماي ايران شد كه اثرات آن را هنوز هم در سالهاي اخير در قالب فيلمهاي ساده ولي تكلف مرسوم به "فيلمهاي جشنوارهاي" ميتوان مشاهده كرد.
ناصر تقوايي نيز با اقتباسي از داستان معروف "داشتن و نداشتن"، "ارنست هينگوي" فيلم خوش پرداخت و حرفهاي "ناخدا خورشيد" را ساخت كه با استقبال منتقدان و تماشاگران در جشنواره روبرو شد و همچنين "مسعود جعفري جوزاني" هم با "شير سنگي" نشان داد كه فيلمساز كار بلدي است.
اما داريوش فرهنگ با دومين ساختهاش "طلسم" اميد را در دلها به عنوان يكي از خوش آتيهترين فيلمسازان سالهاي آتي سينماي ايران زنده كرد.
"طلسم" با بازي حساب شده "سوسن تسليمي" و "سوگند رحماني" و بازي كوتاه "پروانه معصومي" در "ناخدا خورشيد" از اميدهاي كسب جايزه بهترين بازيگران بودند كه در كمال بيسليقگي هيأت داوران هيچ يك از بازيگران زن شايسته دريافت جايزه نشدند.
مسعود كيميايي هم با فيلم "تيغ و ابريشم" باعث ايجاد صفهاي طولاني هواداران مشتاقش در مقابل سينماها شد كه البته نتوانست انتظارات درصد قابل توجهي از آنان را برآورده كند حتي هيأت داوران فيلم را به بخش مسابقه راه نداد، با اين وجود فيلم كيميايي با وجود برخي كاستيها بازي خيرهكننده "فريماه فرجامي" را به همراه داشت كه متأسفانه در هياهوي مسائل حاشيهاي گم شد و چندان به چشم نيامد.
"داريوش ارجمند" و "سعيد پورصميمي" براي فيلم "ناخدا خورشيد" لوح زرين بهترين بازيگر نقش اول و مكمل مرد را دريافت كردند.
"خانه دوست كجاست؟" جايزه بهترين كارگرداني و لوح ويژه هيأت داوران را كسب كرد و "شير سنگي" موفق به كسب لوح زرين بهترين فيلمنامه شد و جايزه بهترين فيلم به "پرواز شب" مرحوم رسول ملاقليپور رسيد.
انتهاي پيام/ اس
سه شنبه 26 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]