تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نيّت خوب، برخاسته از سلامت درون است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821257633




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ردپاي اعتياد در چارديواري خانه


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: ردپاي اعتياد در چارديواري خانه
اگر روزي كار به جايي برسد كه نوجوان شما به طرف مواد مخدر تمايل پيدا كند مطمئن باشيد سر سوزني پيشگيري، بسيار با ارزش‌تر از خروارها مداواست. برآوردن نيازهاي روزمره نوجوانان و زندگي كردن كنار پدر و مادر به‌تنهايي سلامت اجتماعي و فردي آنها را تامين نمي‌كند، بلكه علاوه بر آن بايد با تيزبيني و هوشياري، راهكارهاي زير را دنبال كنيد تا از داشتن خانواده و فرزنداني به‌دور از اعتياد لذت ببريد.


1ـ در شرايط حساس كنار او باشيد

ميان نوجوانان چشم و همچشمي و به اصطلاح روكم كني بسيار رايج است و صدالبته تاب آوردن و تن ندادن به اين گونه رفتارها كه گاهي پر خطر است براي آنها بسيار دشوار خواهد بود. والدين بايد چنين موقعيت هايي را براي فرزندان خود پيش بيني كنند و از كودكي طوري آنها را تربيت كنند تا در مواجهه با پيشنهاد مصرف مواد مخدر از گفتن «نه» هراسي نداشته باشند. اگر روزي براي شما چنين موقعيتي را تعريف كردند آنها را درحد يك قهرمان تشويق كنيد و خود باوري شان را بالا ببريد.

2ـ دوستان فرزند نوجوان تان را بشناسيد

از نوجوان خود بخواهيد دوستانش را به شما معرفي كند. آنها را به خانه خود دعوت كنيد و روي رفتار آنها دقيق شويد. توجه كنيد چه ويژگي ها و اشتراكاتي آنها را به هم نزديك كرده است. خيلي مهم است كه با خانواده دوستان فرزندتان از نزديك آشنا شويد و رابطه خود را با آنها تاحدي صميمي كنيد كه بتوانيد آنها را به اسم كوچك صدا كنيد. به اين ترتيب اگر روزي رفتار فرزند شما اسرارآميز شد مي توانيد از دوستان او بپرسيد يا با والدينشان مطرح كنيد. درچنين شرايطي اگر احتمال مصرف مواد مخدر بين آنها وجود داشته باشد زودتر قضيه برملا خواهد شد.

3ـ با نوجوان خود در تماس باشيد

چنانچه به علت شاغل بودن يا هر دليل ديگري پس از تعطيل شدن مدرسه نمي توانيد در خانه باشيد، به فرزند نوجوانتان زنگ بزنيد و از ساعت بازگشت او به منزل مطلع شويد و برايش يادداشت بگذاريد و كارهاي لازم را به او گوشزد كنيد. به نوجوان تان نشان دهيد مراقب او هستيد. مي توانيد از يكي از دوستان يا اقوام نزديك خود كه به او دسترسي دارد بخواهيد در ساعاتي كه شما در منزل نيستيد نظارت بر فرزند شما را به عهده بگيرد. تنهايي ساعات پس از مدرسه بسيار مهم است. طوري برنامه ريزي كنيد تا از احوال او بي خبر نباشيد. متاسفانه در بيشتر موارد نوجوانان در ساعات تنهايي شان در بعدازظهر به كارهاي خلاف و مصرف مواد مخدر روي مي آورند.به اين ترتيب نوجواناني كه مي دانند توسط والدين خود كنترل مي شوند بيشتر مراقب رفتار خود هستند.

4 ـ با نوجوانان تان درباره مواد مخدر صحبت كنيد

اطلاعات خود را درخصوص مواد مخدر بالاببريد. هراز گاهي درمورد اين موضوع باب صحبت را باز كنيد و ازعواقب جسمي، روحي و اجتماعي آن با فرزند خود گفت وگو كنيد. فرزند نوجوان خود را وارد بحث كنيد و به او مجال دهيد نظرات خود را بيان كند، ولي هرگز سخنراني نكنيد. بعضي والدين از صحبت كردن در اين مورد واهمه دارند، ولي بچه ها وقتي وارد مدرسه مي شوند كم و بيش چيزهايي در مورد اعتياد مي فهمند و در سنين بالاتر افراد معتاد را مي بينند و رفتار آنان را زير نظر مي گيرند. اگر در خانواده درباره اعتياد براحتي صحبت شود، در صورت بروز مشكل نوجوان مي داند مي تواند راحت به والدين خود تكيه كند.

5 ـ نوجوان تان را در كلاس هاي غيردرسي ثبت نام كنيد

بعضي مدارس پس از ساعات آموزشي، كلاس هاي ورزشي، هنري و تفريحي برگزار مي كنند. از اين برنامه ها يا برنامه هاي ورزشي باشگاه ها استفاده كنيد. در اين برنامه ها نوجوانان گرد هم مي آيند و انجام كارهاي گروهي به آنها كمك مي كند از رخوت و كسالت و افكار منفي دور شوند. با افراد سالم و پر نشاط آشنا مي شوند و انگيزه شان براي داشتن زندگي سالم افزايش مي يابد.

6 ـ وقتي قصد بيرون رفتن دارد از او سوال كنيد

هنگام ترك خانه از او سوال كنيد كجا مي رود، با چه كسي مي رود، چه كار مي خواهد بكند وچه موقع برمي گردد. آيا بيرون رفتن او ضروري است. به والدين دوستي كه مي خواهد با او بيرون برود زنگ بزنيد. او بايد بداند تحت كنترل شماست. به او بگوييد دوستش داريد و سلامت او براي شما بسيار مهم است. به فرزندتان نشان دهيد مراقبت كردن از او به معني انتقاد يا عدم اعتماد نسبت به او نيست. نوجواناني كه مي دانند توسط بزرگ تر ها كنترل مي شوند كمتر به سمت موادمخدر مي روند.

7 ـ الگوي فرزندتان باشيد

اگر خود شما مواد مخدر يا مشروبات الكلي مصرف مي كنيد هرگز گمان نكنيد فرزندتان متوجه كارهاي شما نيست. نوجوانان همه چيز را بخوبي مي فهمند و اگر در شرايط بدي گرفتار شوند رفتار شما را توجيه اشتباهات رفتاري خواهند دانست. درصورتي كه اعتياد داريد از او مخفي نكنيد، بلكه با پذيرفتن مسئوليت خطاي خود به ترك آن اقدام كنيد. در مورد ضررهايي كه مصرف مواد به شما وارد كرده با نوجوان خود صحبت كنيد و از او و خانواده بخواهيد براي ترك كردن به شما كمك كنند.

8 ـ اتحاد خانواده عليه اعتياد را بالا ببريد

انزجار از موادمخدر را در خانواده خود به صورت يك آرمان درآوريد؛ البته به اين معنا نيست كه مدام مانع خطاهاي نوجوانتان باشيد. بلكه نشان دهيد خانواده شما براي لذت بردن از زندگي و مواجهه با مشكلات و چالش ها، راه هايي بهتر از پناه بردن به مصرف مواد مخدر و خماري آن انتخاب مي كند.

9ـ روابط عميق خانوادگي برقراركنيد

برنامه ريزي كنيد به صورت دسته جمعي و خانوادگي تفريحاتي داشته باشيد و براي اين كار نظر تمام اعضاي خانواده و بخصوص نوجوان خود را جويا شويد. لااقل هفته اي چهاربار دورهم شام بخوريد. منظور اين است كه اوقات بيشتري را كنار خانواده خود سپري كنيد. درچنين موقعيت هايي شما فرصت مي كنيد فرزندان خود را بهتر بشناسيد و بفهميد به چه چيزهايي علاقه مند هستند و نيز از چه چيزهايي خوششان نمي آيد. استعدادهاي او را كشف مي كنيد و به افكار او پي مي بريد. مي فهميد براي آينده خود چه برنامه اي دارد و مي توانيد درباره آن با او صحبت كنيد و.... ضمنا لازم نيست در همه فعاليت هاي نوجوانان خانواده يا فاميل شركت كنيد. مشاركت گاه و بيگاه شما كفايت مي كند. مطالعات نشان داده بچه هايي كه از غذا خوردن و بودن در كنار والدين خود لذت مي برند به طور طبيعي تمايل كمتري به سمت موادمخدر و كارهاي خلاف دارند.

10ـ عادات رفتاري ناشايست خود را تغيير دهيد

رفتارهاي نادرست كه در شما از دوران نوجواني و جواني باقي مانده به طور مستقيم روي فرزندانتان تاثير مي گذارد. مثلا اگرهنوز سيگار مي كشيد يا هنگام عصبانيت با ديگران درگيري فيزيكي پيدا مي كنيد و... اين نوع رفتار ها تعديل يا حذف كنيد. چراكه انجام اين گونه رفتارها جلوي نوجوانان خانواده در واقع مجوزي است براي عبور آنها از سد درستكاري و وارد شدن به حيطه هاي خلاف./ ضميمه چارديواري

مترجم: زهرا نظري

About.com

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن