تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803314600




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مصلاي قم بعد از 10 سال ساخت به كاربري خود نرسيده است/ رد شايعه مالكيت غير


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مصلاي قم بعد از 10 سال ساخت به كاربري خود نرسيده است/ رد شايعه مالكيت غير
قم - خبرگزاري مهر: مصلاي شهر قم كه در يكي از خيابان هاي مركزي اين شهر قرار دارد بعد از قريب به يك دهه ساخت و ساز به شكل بنايي نيمه ساخته درآمده و كاربري خود را براي برگزاري مراسم ها و همچنين ميزباني از مردم قم و زائران و مسافران اين شهر از دست داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، يادم است وقتي كوچك بوده و هنوز درمقاطعي از دبستان بوديم كه دستمان به خودكار باز نشده بود، براي احياي شب‌هاي قدر و يا نماز جمعه و برخي زمان‌هاي ديگر مهمانش مي‌شديم. هميشه برايم سوال بود كه چرا از سقفش آهن يا به قول بزرگترها ميلگرد آويزان است، چرا پله هايي شبيه به پله‌هاي اضطراري دارد و چرا هيچ وقت بنايي در آن تمام نمي‌شود.

با وجود اين سوال‌ها اما ما هنوز مي‌توانستيم به مصلي برويم و مي‌توانستيم در آن حضور داشته باشيم، اما امروز ديگر حتي چنين سوالاتي نيز برايمان و براي كودكان امروز شهر قم پيش نخواهد آمد.

نسل هاي جديد ساكن قم زماني كه از روي پل بازسازي و زيباسازي شده بلوار امين به سمت ميدان جانبازان آِيند، بايد شاهد ديوارهاي تخريب شده اطراف مصلي و حركت كند ساخت و ساز در آن باشند. امروز ديگر كسي نمي‌داند سرنوشت مصلي قدس شهر قم به كجا قرار است برسد و اين بناي بزرگ با شرايط خوب شهري چگونه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تكذيب شايعات پيرامون غصبي بودن زمين مصلاي قم

قائم مقام ستاد نماز جمعه قم پيرامون دلايل تعطيلي مصلاي اين شهر به خبرنگار مهر گفت: بحث شايعات به هيچ عنوان پيرامون مالكيت زمين مصلي شهر قم صحت ندارد و تا به امروز فردي كه سند به دست داشته باشد و ادعاي مالكيت زمين را داشته باشد مراجعه نكرده و اين منطقه به طور كامل به مجموعه ستاد نماز جمعه قم تعلق دارد.

فرهاد جابر با بيان اينكه مسئولان قبلي ستاد نمازجمعه قم نيز چنين موضوعي را از اساس رد كردند و ادامه دادن اين شايعه به هيچ عنوان كار مناسبي براي شهر قم نيست، گفت: بحث اصلي آغاز كار عمراني در مصلاي قم مربوط به مقاوم سازي است، طبقه بالاي اين بنا از اين جهت مقاومت كمي داشت و ضعيف بود، در واقع پس از زلزله بم بود كه مجلس شوراي اسلامي تصويب كرد تا مصلي‌ها و برخي مكان‌هاي ديگر مقاوم سازي شوند.

پيشرفت 70 درصدي ساخت و ساز بنا

جابر افزود: يكي از دلايلي كه بناي مصلي قم هنوز به صورت كامل ساخته نشده اين است كه بودجه اي كه سال 91 به مبلغ سه ميليارد تومان تصويب و در اختيار اين كار قرار گرفت به اتمام رسيده و هم اكنون نيز بودجه جديدي تصويب نشده است.

وي با بيان اينكه هم اكنون بناي مصلي قم تا 70 درصد پيشرفت داشته و 30 درصد باقي مانده با مبالغي مانند سه ميليارد تومان به اتمام نخواهد رسيد، گفت: ما با توجه به تورم و هزينه‌هاي كنوني برآوردي انجام داده و در جلسه ستاد استاني و با حضور استاندار نيز عنوان داشتيم و براساس نتايج برآورد قريب به 12 ميليارد تومان به منظور ساخت و اتمام اين بنا لازم است.

قائم مقام ستاد نمازجمعه قم اظهار داشت: اين بودجه نمي‌تواند از طريق استان تأمين شود و لازم است تا مجلس شوراي اسلامي بودجه لازم را تصويب كند و اين بودجه را در رديف هزينه‌هاي ملي قرار دهد، اگرچه ما نامه‌اي در اين زمينه به مجلس محترم ارسال كرديم اما متاسفانه هنوز پاسخي دريافت نكرديم و تاكيد مجلس اين است كه رديف بودجه اي براي مصلي‌ها تعيين نشده و بايد از طريق شوراي سياست‌گذاري بررسي شود و طبيعتا با توجه به اينكه اين شورا دولتي نيست نمي‌تواند هزينه پيش بيني شده را تامين كند.

مصلاي قم مي‌تواند ميزبان 50 هزار نفر باشد

وي تاكيد كرد: بودجه لازم اين بنا بايد تخصيص يابد، اين بنا مي تواند قريب به 50 هزار نفر را در خود جاي دهد، همچنين در اطراف اين بنا مكان‌هاي مناسبي جهت احداث پاركينگ و طرح‌هاي ديگر مانند ساخت سالن همايش و آمفي تئاتر و... است.

جابر با بيان اينكه اگر اين بنا به بهره برداري برسد مي‌تواند استفاده چندمنظوره داشته باشد، گفت: اين منطقه به نسبت اطراف حرم ترافيك كمتري دارد و مي‌تواند ميزبان همايش‌هاي ملي و بين المللي باشد.

قائم مقام ستاد نماز جمعه قم در خصوص چگونگي پيشرفت كار در مصلاي قم گفت: در حال حاضر كارهاي اصلي ساخت بنا و مقاوم سازي انجام شده و ريزه كاري‌ها و نازك كاري‌ها مانده است.

گفتني است چندي پيش مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم در بازديد اين بنا، مصلاي قم را ظرفيتي مناسب براي انجام فعاليت‌هاي فرهنگي هنري در قم دانست و در ادامه خواستار تاسيس كانون فرهنگي هنري مصلي در اين مكان شد.

اسماعيلي طبا همچنين استفاده از فضاي مصلاي قم در برگزاري نمايشگاه‌ها و ساير رويدادهاي فرهنگي هنري در ايام هفته را ظرفيتي مهم برشمرد و افزود: اين موضوع در صورت اجرايي شدن مي‌تواند بخشي از نيازها در اين حوزه را رفع كند.

پيگيري اتمام پروژه مصلاي قم برعهده وارد بحث شوراي اسلامي شهرنشده است

عضو شوراي اسلامي شهر قم پيرامون پيگيري موضوع اتمام ساخت و ساز در مصلاي اين شهر اظهار داشت: شوراي چهارم تاكنون كه كمتر از چهارماه از تشكيلش مي گذرد هنوز وارد اين مبحث نشده است، به طور كلي مكان هايي كه متولي خاص دارند خودشان رسيدگي مي كنند و اين مسئله خارج از وظايف شور است.

دولت بودجه لازم را تخصيص دهد

ذاكريان پيرامون سرانجام اين بنا گفت: به نظر بنده دولت بايد يك بودجه اي به اين موضوع اختصاص دهد تا مسئله جمع شود، هم اكنون پيشرفت ساخت و ساز اين بنا كند و ضعيف است.

وي با بيان اينكه در چنين مسائلي بايد با اولويت بودجه تعلق گيرد، افزود: از آنجايي كه در فصل تدوين و تصويب بودجه هستيم لازم و ضروري است كه دولت در بودجه 93 هر استان برآوردهاي استاني نيز داشته باشد.

نماز جمعه در حرم يا مصلي؟

معاون ستاد نمازجمعه قم در زمينه انتقال مجدد ميزباني نمازجمعه قم به مصلي اين شهر گفت: در حال حاضر اصلا موضوع اين نيست كه نمازجمعه در مصلي برگزار شود يا خير، بحث اصلي اين است كه اين بنا با اين وسعت و مساحت 10 هزار متر مربع و اين شرايط جغرافياي شهري نبايد رها شود.

همچنين عضو شوراي اسلامي شهر قم تاكيد كرد: به نظر مي‌رسد اگر از ابتدا منطقه و مكاني مانند حرم مطهر حضرت معصومه(س) به عنوان محل اصلي تجمع در نظر گرفته مي‌شد و حتي الامكان مصلي در كنار آن ساخته مي‌شد مسائل بهتر پيش مي‌رفت، ما خاطرمان هست در گذشته كه مصلي پذيراي مردم بود بسياري از مردم و به خصوص مسافران از برگزاري نماز جمعه در مصلي و نماز ظهر و عصر در حرم حضرت معصومه(س) سردرگم مي‌شدند.

ذاكريان تاكيد كرد: چنانچه اين دومكان در يك جا قرار مي‌گرفت براي زائريان نيز بهتر بود، اين نگاه بايد از ابتدا حاكم مي‌شد، در حال حاضر حرم مطهر حضرت معصومه(س) هميشه گنجايش جمعيت نماز جمعه را ندارد و هم اكنون كه هوا سرد است نيز روزهاي جمعه خيابان ارم و اطرافش پر از جمعيت مي‌شوند.

.............................
محدثه نجف زاده

كد خبر: 2197108

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۶ - ۰۷:۱۱

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن