تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا داناست به هر رازى كه مردم در دل نهان داشته اند، و به نجواى آهسته رازگويان و به هر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819752556




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايست بودجه ۹۳ به چاپ اسكناس


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: ايست بودجه ۹۳ به چاپ اسكناس


دبيركل اتاق بازرگاني تهران و معاون سابق سازمان مديريت و برنامه ‌ريزي لايحه بودجه ۹۳ را تشريح كرد و از منقبض شدن بودجه شركت‌هاي دولتي، كاهش هزينه‌هاي جاري و افزايش عمراني‌ها، تلاش براي عدم افزايش نرخ بيكاري و... گفت.
ابراهيم بهادراني در گفت‌وگو با فارس در‌خصوص نقاط قوت و ضعف لايحه بودجه دولت يازدهم اظهار داشت: بودجه بايد با توجه به شرايط فعلي سنجيده شود كه اگر اين كار را انجام دهيم بودجه‌اي را كه دولت پيشنهاد داده نقاط قوت و ضعفي دارد كه بايد مورد بررسي قرار گيرد.
وي افزود: عملكرد بودجه در سال نود و يك ۱۰۷ هزار ميليارد تومان بود كه اگر به اين رقم ما تورم سال ۹۱ يعني ۳۰.۵ درصد و تورم سال جاري يعني ۳۶ درصد را اضافه كنيم رقمي كه به دست مي‌آيد ۱۹۰ هزار ميليارد تومان است لذا مي‌توان نتيجه گرفت كه ارقام لايحه بودجه واقعي در نظر گرفته شده و اين مبنا بر‌اساس عملكرد سال ۹۱ انجام شده است.
دبيركل اتاق بازرگاني تهران گفت: حجم هزينه‌ها در سال نود و يك، ۹۰ هزار ميليارد تومان تخصيص داده شده كه اگر هزينه‌ها را در ۳۶ درصد تورم سال جاري و ۳۰.۵ درصد تورم سال ۹۱ ضرب كنيم رقم ۱۶۰ هزار ميليارد تومان به دست مي‌آيد اما دولت هزينه‌هاي جاري را در لايحه بودجه ۱۴۳ هزار ميليارد تومان ديده است كه حدود ۱۱ درصد از هزينه مورد انتظار كمتر بوده است، لذا مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه دولت هزينه‌هاي جاري را كم كرده و به هزينه‌هاي عمراني اضافه كرده است.
معاون سابق سازمان برنامه بودجه اظهار داشت: عملكرد بودجه عمراني دولت در سال نود و يك، ۱۷ هزار ميليارد تومان بود كه اگر اين رقم را در تورم سال ۹۱ و ۹۲ ضرب كنيم عدد ۳۰ هزار ميليارد تومان به دست مي‌آيد اما در لايحه بودجه، دولت رقم ۳۷ هزار ميليارد تومان را براي بخش عمراني پيشنهاد داده است لذا بودجه عمراني حدود ۲۶ درصد رشد داده شده است كه نشان‌دهنده توجه دولت به بخش عمراني است. وي افزود: دولت در طرح‌هاي عمراني نيز طرح‌هايي كه پيشرفت بالاي ۸۰ درصد دارند را در اولويت قرار داده و در مجموع ۲۴۶ طرح در اولويت بالا قرار دارد كه در سال ۹۳ تمام شود به نظرم اين نكته مثبتي است چرا كه اگر بودجه عمراني به صورت مساوي بين طرح‌ها تقسيم مي‌شد ممكن بود طرح‌هاي زيادي نيمه‌كاره بمانند لذا اين اقدام دولت به منفعت كشور است.
بهادراني گفت: اهدافي كه در لايحه بودجه ديده شده است، اهداف خوب و مناسبي است به نحوي كه رشد اقتصادي در لايحه بودجه مثبت ۳ درصد ديده شده است در حالي كه رشد اقتصادي در سال ۹۱، منفي ۵.۸ درصد بوده و انتظار ميرود سال ۹۲ منفي ۰.۸ درصد شود. وي افزود: سرمايه‌گذاري در سال ۹۱ و ۹۲ بالغ بر ۲۱ درصد كاهش داشته است و بر‌اساس هدف اصلاحيه بودجه در سال ۹۲، ۱.۷ درصد كاهش خواهد داشت. براساس لايحه پيشنهادي دولت در سال ۹۳، ۱.۷ تا ۱.۹ درصد افزايش سرمايه‌گذاري خواهيم داشت.
بهادراني گفت: در حال حاضر تورم ۳۶ درصد است اما هدف‌گذاري بودجه سال ۹۳ براي شاخص تورم ۲۱ تا ۲۴ درصد ديده شده است. وي در خصوص رشد نقدينگي نيز گفت: رشد نقدينگي در سال ۹۲، ۱۹ درصد خواهد بود و در لايحه بودجه ۹۳ اين شاخص ۱۸ تا ۲۰ درصد ديده شده است.
دبيركل اتاق بازرگاني تهران اظهار داشت: نرخ بيكاري در سال نود و يك، ۱۲.۲ درصد بوده پيش‌بيني مي شود در سال ۹۲ به ۱۲.۶ درصد برسد و براساس لايحه بودجه ۹۳ اين شاخص بين ۱۲.۴ تا ۱۲.۶ خواهد بود. يعني دولت سعي مي‌كند تا نرخ بيكاري در سال آينده علي‌رغم هجوم خيل عظيمي از جوانان به بازار كار ثابت نگه داشته شود كه اين يك نقطه قوت به حساب مي‌آيد.
دبيركل اتاق بازرگاني تهران با تأكيد براينكه برنامه دولت در سال ۹۳ تك نرخي شدن ارز است، اظهار داشت: تعيين نرخ ۲۶۵۰ تومان براي هر دلار آمريكا و يكسان شدن نرخ ارز در كشور يكي از نقاط قوت لايحه بودجه است، مشروط به اينكه تفاوت ارز كالاهاي اساسي به صورت يارانه در بودجه باشد كه براساس اطلاع من اين تفاوت قيمت در لايحه بودجه ۹۳ ديده شده است. وي گفت: در لايحه پيشنهادي دولت بودجه شركت‌ها ۹.۶ درصد رشد داشته است كه با توجه به نرخ تورم بودجه شركت‌ها منقبض شده است. بهادراني افزود: از نقاط قوت لايحه بودجه اين است كه بودجه به صورت درآمد هزينه‌اي ديده شده است يعني اگر درآمدي حاصل شود بايد هزينه شود و اگر درآمدي حاصل نشود خرجي هم نبايد بشود. وي گفت: در لايحه بودجه سال جاري استفاده از تسهيلات ارزي مشروط به عدم افزايش دارايي‌هاي خالص بانك مركزي است چرا كه اگر دارايي‌هاي خالص بانك مركزي افزايش پيدا كند پايه پولي افزايش پيدا مي‌كند لذا اين اقدام دولت به معناي آن است كه به بانك مركزي مجبور نمي شود اسكناس چاپ كند بنابراين دولت مي‌خواهد تورم را پائين بياورد.
دبيركل اتاق بازرگاني تهران گفت: براساس لايحه پيشنهادي دولت تا پايان سال ۹۳ همه شركت‌هايي كه قرار است واگذار شوند بايد واگذار شوند كه اين نيز يكي از نقاط قوت اين لايحه است.
بهادراني در تشريح ايرادهاي لايحه بودجه سال ۹۳ گفت: بدهي دولت به پيمانكاران بايد با ابزارهايي در بودجه ديده مي‌شد اما در لايحه بودجه فقط واگذاري طرح ها و همچنين انتشار ۳ هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت بدين منظور ديده شده است كه اينها كفايت نمي‌كند و از آنجا كه پيمانكاران از دولت طلبكارند و به افرادي ديگري بدهكارند عدم توجه دولت به اين موضوع باعث مي‌شود تا رونق كار در اين بخش كاهش پيدا كند؛ لذا انتظار مي‌رود تا دولت فكري هم براي بدهي به پيمانكاران بكند.
معاون سابق سازمان برنامه و بودجه گفت: در حالي دولت افزايش ۱۸ درصدي را براي كارمندان در نظر گرفته است كه تورم لحاظ شده در بودجه در حدود ۲۵ درصد است، اين يك نقطه ضعف به شمار مي‌رود چرا كه يك كارمند يك سال كار مي‌كند، تجربه بيشتري پيدا مي‌كند، تخصص بيشتري پيدا مي‌كند اما ۷ درصد كمتر حقوق مي‌‌گيرد يعني كارمند دولت ۷ درصد ضرر مي‌كند. وي افزود: بهره مالكانه معادن در سال ۹۱، ۲۰۰ ميليارد تومان بوده كه در سال ۹۲ به ۸۰۰ ميليارد تومان افزايش پيدا كرد اما عملي نشد و اين در حالي است كه در سال ۹۳ بهره مالكانه معادن هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان ديده شده است كه به نظرم ايجاد مشكل مي‌كند و ممكن است سنگ‌آهني‌ها و توليدكنندگان فولاد در اين زمينه مشكل داشته باشند.
بهادراني گفت: در لايحه بودجه ۹۳ و در منابع ريالي صندوق توسعه ملي ۱۰ درصد از درآمد اين صندوق در سال ۹۳ براي تسهيلات ريالي بخش صنعت معدن و خدمات ديده شده است در حالي كه ۵۴ درصد از اقتصاد را بخش خدمات و حدود ۲۰ درصد را صنعت و معدن تشكيل مي‌دهد يعني اين سه بخش ۷۴ درصد از اقتصاد را تشكيل مي‌دهد و تخصيص ۱۰ درصد تسهيلات ريالي صندوق رقم خيلي كمي است چرا كه عمده مشكلات سرمايه‌گذاران ما ريالي است؛ لذا انتظار مي‌رود تا دولت در اين خصوص دست را بازتر مي‌گذاشت و بخش ريالي بيشتر ديده مي‌شد. وي افزود: خوراك پتروشيمي‌ها معادل ۹۵ درصد FOB خليج فارس ديده شده كه بايستي معادل ساير توليدكنندگان منطقه خاورميانه ديده مي شد در غير اينصورت امكان رقابت با صادركنندگان وجود نخواهد داشت.
وي در رابطه با چگونگي تحقق درآمدهاي بودجه اعلام كرد: در لايحه بودجه ماليات ۶۶ هزار ميليارد تومان ديده شده است لذا با توجه به افزايش ريالي توليد ناخالص داخلي به صورت اسمي تا اندازه‌اي واقعي است. چون با در نظر گرفتن ساليانه ۲۰درصد رشد اسمي توليد ناخالص داخلي و وصول ۷ درصد توليد ناخالص داخلي بعنوان ماليات كه در سالهاي گذشته سابقه داشته درآمد مالياتي قابل دسترس است. همچنين با توجه به اينكه سال ۹۲ حدود روزانه يك ميليون يكصد هزار بشكه صادرات نفت خام و دويست هزار بشكه صادرات ميعانات ديده شده بود كه در سال ۹۳ نيز يك ميليون يكصد هزار بشكه صادرات نفت خام و با توجه به شرايط موافقتنامه ژنو كه صادرات پتروشيمي و تا حدي ميعانات از تحريم استثناء شده صادرات ميعانات معادل سيصدهزار بشكه ديده شده كه اميدواريم تحقق يابد.
دبيركل اتاق بازرگاني تهران گفت: در رابطه با سود شركتهاي دولتي نيز رقم ۲۸ هزار ميليارد تومان سال قبل به ۱۸ هزار ميليارد تومان كاهش داده شده و رقم حاصل از فروش شركتها از ۲۵ هزار ميليارد تومان اصلاحيه قانون بودجه سال ۹۲ به پانزده هزار ميليارد تومان كاهش داده شده كه نشان مي‌دهد تنظيم‌كنندگان بودجه با ارقام واقعي بودجه را تنظيم كرده‌اند.

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن