تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداى والا مى فرمايد: وقتى بنده من كار نيكى اراده كند و نكند آن را يك كار نيك براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804753389




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزير آموزش و پرورش افغانستان:كشورهاي خارجي بودجه چاپ كتاب‌هاي ديني را حذف كرده‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: وزير آموزش و پرورش افغانستان:كشورهاي خارجي بودجه چاپ كتاب‌هاي ديني را حذف كرده‌اند
وزير آموزش و پرورش افغانستان با اشاره به عدم حمايت كشورهاي خارجي از علوم ديني در اين كشور گفت كه كشورهاي خارجي بودجه‌‌ اختصاصي به چاپ و نشر كتاب‌هاي ديني در افغانستان را حذف كرده‌اند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در كابل، «فاروق وردك»، وزير آموزش و پرورش افغانستان كه امروز سه شنبه به مجلس سناي اين كشور احضار شده بود، گفت: تامين كنندگان مالي وزارت آموزش و پرورش افغانستان، بودجه كتاب‌هاي ديني كه اين وزارت آن‌ها را به چاپ مي‌رساند، قطع كرده‌اند.

اين در حالي است كه براي ادامه بودجه چاپ كتاب‌هاي ديني تلاش بسياري صورت گرفت اما تامين كنندگان مالي، حاضر به پرداخت بودجه نشدند.

وردك تاكيد كرد: تامين كنندگان مالي كتاب‎هاي درسي افغانستان گفته‎اند كه فقط براي چاپ كتاب‌هاي زبان خارجي بودجه اختصاص مي‌دهند.

وي ادامه داد كه وزارت آموزش و پرورش افغانستان تلاش مي‌كند تا از طريق كشورهاي اسلامي مشكل بودجه چاپ كتاب‌هاي ديني را حل كند.

ساخت مدارس ديني براي شيعيان افغانستان

«خالق‎داد بلاغي»، عضو مجلس سناي افغانستان از وردك خواست كه براي ايجاد و افزايش مدارس ديني و دارالعلوم براي شيعيان افغانستان تلاش كند.

اما وزير آموزش و پرورش افغانستان اظهار داشت كه افزايش مدارس ديني براي شيعيان و اهل تسنن اين كشور نياز به بودجه دارد و اين وزارتخانه اكنون آن را در در اختيار ندارد.

به باور وردك، كشور‎هاي اسلامي براي ايجاد زمينه‎هاي تعليم و تحصيل علوم ديني بايستي به مردم و دولت افغانستان كمك كنند تا وزارت آموزش و پرورش اين كشور بتواند كتاب‎هاي ديني را چاپ و در اختيار مردم و دانش‌آموزان قرار دهند.

وي خاطر نشان كرد: مدارس ديني هم‎اكنون براي مذاهب شيعه و سني افغانستان وجود دارد و چنانچه بودجه‌اي در اختيار اين وزارتخانه قرار گيرد، در افزايش مدارس ديني كوشش خواهد كرد.

وردك ادامه داد كه تمام دولتمردان افغانستان تلاش مي‌كنند تا از تعصبات قومي و مذهبي در اين كشور جلوگيري كنند و در اين زمينه تفاوتي بين شيعيان و اهل تسنن قائل نخواهند شد.

مشكلات شغلي در وزارت معارف افغانستان

در همين حال برخي از اعضاي مجلس سناي افغانستان در نشست امروز اين مجلس اظهار داشتند كه وزارت آموزش و پرورش اين كشور برخي از معلمان مدارس را اخراج كرده است در حالي كه اكثر مدارس افغانستان نياز به معلم دارد و نبايستي چنين اقدامي صورت گيرد.

فاروق وردك در پاسخ به اعضاي مجلس سناي افغانستان گفت كه هيچ معلمي اخراج نشده بلكه وزارتخانه وي تلاش مي‌كند تا با برخي جابجايي در تمام مدارس توازن بوجود آورد.

به گفته وي، وزارت آموزش و پرورش بيشترين موقعيت‌هاي كاري را در اختيار دارد و داوطلبان شغل معلمي و استادي را از طريق رقابت آزاد جذب مي‌كند.

وردك با انتقاد از اعمال فشار برخي مقامات دولتي به وزارت آموزش و پرورش افغانستان گفت كه برخي از مقامات دولتي در عزل و نصب اساتيد و كارمندان اين وزارتخانه دخالت مي‌كنند كه در نتيجه افراد شايسته براحتي به مسئوليت‌هاي بالاتر دست نمي‌يابند.

شركت 250 هزار داوطلب تحصيلات عالي در امتحان كنكور افغانستان

«عبيدالله عبيد»، وزير تحصيلات عالي افغانستان نيز كه به مجلس سناي اين كشور احضار شده بود در مورد برگزاري كنكور در اين كشور اظهار داشت: تعداد داوطلبان امتحان كنكور در سال جاري به 250 هزار دانش آموز رسيده كه اين رقم بيشتر از ظرفيت دانشگاه‎هاي افغانستان است و وزارت تحصيلات عالي توانايي جذب اين تمام داوطلبان دانشگاه‌ها را ندارد.

وي افزود كه وزارت تحصيلات عالي افغانستان طرحي را روي دست دارد كه بر اساس آن 57 هزار دانشجو در دانشگاه‎ها، 60 هزار دانشجو در انستيتيو‎هاي نيمه عالي جذب خواهند شد همچنين تعدادي از داوطلبان به موسسات خصوصي تحصيلات عالي معرفي مي‌شوند.

افزايش دانشكده‌ها در دانشگاه‎هاي دولتي افغانستان

عبيد در ادامه تاكيد كرد كه وزارت تحصيلات عالي افغانستان در چهار سال گذشته، 55 پروژه ساخت دانشكده را در دانشگاه‎هاي اين كشور تكميل كرده و تعدادي ديگري از اين پروژ‎ه‎ها نيز در حال انجام است تا بتواند داوطلبان بيشتري را در آموزش عالي جذب كند.

وزير تحصيلات عالي افغانستان افزود: اين وزارتخانه در 12 سال گذشته توانسته با ايجاد دانشگاه در تمام ولايات افغانستان، زمينه تحصيلات عالي و نيمه عالي را براي جوانان اين كشور فراهم آورد.

به گفته وي، در دانشگاه‎هاي افغانستان حدود 40 دانشكده و 200 دپارتمان فعال است.

گفتني است، وزيران تحصيلات عالي و آموزش و پرورش افغانستان امروز سه شنبه براي ارائه گزارش در مورد شيوه برگزاري امتحانات كنكور اين كشور و كاركردهاي اين وزارتخانه‎ها به مجلس سناي افغانستان احضار شدند

انتهاي پيام/ز

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن