تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به من ايمان نياورده است آن كس كه شب سير بخوابد و همسايه اش گرسنه باشد. به من ايمان ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819801491




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه وداع لورنس عربستان از صحنه زندگي


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: نگاه وداع لورنس عربستان از صحنه زندگي
سيد رسول ميرزايي موسوي

«پيتر اوتول» بازيگر ايرلندي - انگليسي سينما، تئاتر، تلويزيون و سلطان افسانه‌اي فيلم‌هاي خاطره انگيز گذشته در سن 81 سالگي به‌خاطره‌ها پيوست. براساس گزارش‌هاي منتشر شده، هنرمند و ستاره دهه 60 ميلادي سينما، براثر يك بيماري مزمن و سخت براي هميشه علاقه‌مندان و شيفتگانش را در مرگ خود غمگين كرد.
«اوتول» فعاليت حرفه‌اي‌اش را با بازي تحسين‌برانگيزش در نمايشنامه‌هايي در شهر بريستول و سپس لندن در سن 17 سالگي آغاز كرد. پس از آن در سال 1954 در صحنه‌هاي فيلم‌هاي تلويزيوني خوش درخشيد. به‌نوشته برخي منتقدان سينمايي، قاب كوچك تلويزيون ياراي مقابله با توانمندي‌هاي اين هنرمند خلاق و جوان را نداشت و در اوايل دهه 60 ميلادي، «اوتول» حضور در پرده اسرارآميز سينما را تجربه كرد، اما اوج فعاليت‌هاي هنري اين بازيگر با بازي فوق‌العاده جذابش در نقش لورنس عربستان كليد خورد. «ديويد لين»، كارگردان پرآوازه و سرشناس بريتانيايي در سال 1962 ميلادي، «اتول» را براي بازي در فيلم برگزيد و پس از حضور در لورنس عربستان، ستاره بخت‌اش درخشيد و چهره سرشناس سينما شد. بازي جنجال برانگيز «اتول» همزمان با ورود شگفت‌انگيزش به سينما به سرعت دروازه‌هاي ترقي را به رويش گشود و نخستين نامزدي اسكار را برايش به ارمغان آورد. اين هنرمند كه گويي عرصه سينما را تنها به‌خود اختصاص داده بود، هفت بار ديگر نيز نامزد دريافت جايزه اسكار شد، با اين وجود هيچ‌گاه اين افتخار را به‌دست نياورد. شايد عنوان ركورددار بيشترين نامزدي اسكار بدون برنده‌شدن، مختص به اين اعجوبه بازيگري باشد.
پس از بازي در نقش لورنس عربستان، فيلم‌هاي «شير در زمستان» در سال 1968 ميلادي، «خداحافظي آقاي چيس» در سال 1972، «طبقه حاكم» در سال 1980، «بدلكار» و «سال مورد علاقه من» در سال 1982 نامزدي اسكار را براي اين هنرمند و ستاره هاليوود به ارمغان آوردند. وي در سال 2003 ميلادي و در سن 70 سالگي جايزه اسكار افتخاري به‌دليل يك عمر فعاليت سينمايي را به خود اختصاص داد. اين جايزه پرافتخار هنري به بازيگران و فيلمسازان برجسته‌اي كه موفق به كسب جايزه نشده‌اند، اهدا مي‌شود. به اين ترتيب سرانجام جايزه اسكار پس از دو دهه افتخار و بازيگري تحسين‌برانگيز پس از آخرين نامزدي اسكار براي فيلم «سال مورد علاقه من» در دستان «اتول» آرام گرفت.
اين هنرمند باتجربه كه صحنه‌هاي سينما را در عرصه محبوبيت خويش تسخير كرده بود سرانجام به‌دليل سرطان در 14 دسامبر 2013 (شنبه 23 آذرماه جاري) در بيمارستان ولينگتون شهر لندن در سن 81 سالگي درگذشت. فيلم‌ها و آثار به‌جا مانده اين هنرمند تا مدت‌ها در آكادمي‌هاي بازيگري جهان در جايگاه دروس تخصصي تدريس خواهد شد تا بدين طريق سبك فوق‌العاده و بي‌نظيرش در عرصه تئاتر، تلويزيون و سينما فراگير شود و علاقه‌مندان به هنر از آثارش بهره گيرند.

گپ

ناصرخان در انتظار واكنش مخاطبان
ناصر ملك مطيعي بازيگر قديمي سينماي ايران كه با «نقش نگار» بار ديگر حضور در عرصه سينما را تجربه كرده درباره اين‌كه آيا نسخه نهايي فيلم را ديده است يا نه مي‌گويد: تا آنجا كه من مي‌دانم هنوز نسخه نهايي «نقش نگار» آماده نشده است و فيلم آخرين مراحل تدوين را مي‌گذراند. طبيعي است فيلمي كه آماده نشده را نمي‌توان ديد و ملاك قضاوت قرار داد. بايد فيلم آماده شود آن را ببينيم و بعد درباره كيفيت نهايي آن قضاوت كنيم. معلوم هم نيست كه فعاليت بازيگري‌ام ادامه پيدا كند. شايد باز هم بازيگري كردم شايد هم نه. يك سري شرايط مختلف هستند كه اين مسأله را تعيين مي‌كنند و از جمله واكنش مخاطبان به همين «نقش نگار». علاقه مندان براي خواندن مشروح اين مطلب مي‌توانند به سايت شبكه ايران مراجعه كنند.

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن