تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را برطرف مى كند و باعث پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819369342




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

با حضور رئيس‌جمهور صورت گرفت تجليل از پژوهشگران و فناوران برتر كشور


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: با حضور رئيس‌جمهور صورت گرفت تجليل از پژوهشگران و فناوران برتر كشور
همزمان با سومين روز از هفته پژوهش و فناوري كه امسال با شعار "پژوهش و فناوري، كليد توسعه پايدار" از 23 ‌آذر ماه در حال برگزاري است طي مراسمي صبح ديروز با سخنان دكتر حسن روحاني، رئيس‌جمهور در سالن اجلاس سران، از برترين‌هاي پژوهش در كشور تجليل شد.
رئيس جمهوردر اين مراسم با تاكيد بر اين كه پژوهش مقدس است و بايد مورد احترام همگان باشد، گفت: گاهي پژوهش خبرساز نيست اما سرنوشت ساز است.
به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني افزود: محصول پژوهش بايد مورد احترام همگان باشد و خلاقيت فقط در سايه آزادي ممكن است.
وي با تاكيد بر ضرورت اولويت بندي در انجام طرح‌هاي پژوهشي و تحقيقاتي يادآور شد: نمي‌توان به پژوهشي متقن دست يافت مگر آن كه پژوهشگر خلاق باشد و خلاقيت فقط در سايه آزادي امكان پذير خواهد بود.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي اظهار داشت: ما بايد در سايه بردباري و تساهل، زمينه را براي شكوفايي استعداد انديشمندان، محققان و پژوهشگران آماده كنيم.
روحاني تصريح كرد: از سوي ديگر، نتيجه پژوهش نيز احتياج به بردباري جامعه دارد. ممكن است محقق و پژوهشگري به نتيجه‌اي برسد كه خوشايند اين و آن نباشد اما اگر به واقع در چارچوب اصول و در مسير تحقيق به يافته‌اي رسيده، آن يافته محصول پژوهش است.
* پژوهش بايد به بهبود كيفيت زندگي مردم بينجامد
رئيس جمهوري تاكيد كرد امروز ممكن است پژوهش و تحقيق ما را به نتيجه‌اي برساند اما در يك، دو يا پنج سال ديگر تحقيقات جديد ما را به مطلوب ديگري برساند.
روحاني ادامه داد: اما بدانيد اگر كشور مي‌خواهد در مسير پيشرفت قرار گيرد، زمينه اين پيشرفت محيط امن، مساعد و آزاد براي پژوهشگران است.
وي با بيان اين كه اين كه ايران توانست به تمدن بزرگ دست يابد، تصريح كرد: اين كشور از ترجمه كتب ديگران كار علمي را آغاز كرد، اما هرگز به ترجمه اكتفا نكرد.
رئيس دولت يازدهم اضافه كرد: ايرانيان در سايه ترجمه، آن چنان به خلاقيت پرداختند كه در مدت چند قرن كتاب مردم اين سرزمين مورد استقبال ديگران براي ترجمه قرار گرفت و اين سير انديشه‌اي است كه مطلوب جامعه ايراني و جامعه اسلامي است.
* افتخار ما برپا بودن دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در كنار هم است
روحاني ادامه داد: افتخار ما اين است كه در كنار دانشگاه‌هاي كشور پژوهشگاه‌ها نيز برپا باشد.
رئيس قوه مجريه تصريح كرد: افتخار ما اين است كه در دانشگاه همانقدر كه به دروس دانشگاهي و واحدهاي درسي اهميت مي‌دهيم به رساله‌ها اهميت بدهيم.
وي با تاكيد بر اين كه رساله‌هاي كارشناسي ارشد و دكترا بايد جايگاه خود را بيابد، اظهار داشت: هر آن چه كه لازم است براي تشويق دانشجويان و تدوين رساله‌اي كه نه فقط بخشي از نمره مدرك وي را پر كند بلكه بخشي از نياز جامعه ما را پاسخگو باشد بايد انجام شود.
وي يادآور شد: در بحث پژوهش نهايت مقصد ما، چاپ يك كتاب نيست، يك عنوان نيست، پژوهش بايد به بهبود كيفيت زندگي مردم بينجامد.
* مقصد عالي پژوهش، پاسخگويي به مطالبات به حق مردم است
رئيس جمهوري همچنين گفت: ايران نه تنها از نظر اعتقادي و منافع ملي به دنبال سلاح‌هاي كشتار جمعي نبوده و نيست بلكه از ديدگاه باورهاي ديني هم اين ملت به دنبال سلاح‌هاي كشتار جمعي نيست و آن را جزو منافع ملي خود نمي‌بيند.
روحاني با بيان اين كه مقصد عالي پژوهش، پاسخگويي به نيازها و مطالبات به حق مردم است و نه يك حزب و گروه خاص، افزود: از اين كه در گوشه‌اي ببينم برخي از تحقيقات براي پاسخ به مطالبات يك گروه خاص به انجام مي‌رسد، خوشحال‌كننده نيست.
وي خاطرنشان كرد: آنگاه كه تحقيق و پژوهش به نيازها و مطالبات مردم و بهبود كيفيت زندگي جامعه و بشر منتج شود براي ما ارزشمند است.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اين كه در هر جامعه‌اي پژوهش بايد در سلسله مراتب ارزش‌ها و در چارچوب آن ديده شود، ادامه داد: به من اعتراض نكنيد كه در پژوهش بايد دست باز باشد و كاري به ارزش‌ها نداشته باشد، در تمامي جوامع بايد پژوهش خود را در مسير ارزش‌ها قرار دهد.
روحاني با طرح اين سوال كه اگر پژوهشي خداي ناكرده به آساني دسترسي مردم منتهي شود، آيا آن قابل احترام است؟ گفت: اگر ما در كشوري زندگي مي‌كنيم كه فتواي رهبري آن بر اين است كه استفاده از سلاح‌هاي هسته اي، توليد نگهداري و بهره‌برداري آن حرام و ممنوع است آيا پژوهشي كه بخواهد ما را منتج به سلاح كشتار جمعي كند، براي ما قابل قبول و احترام است؟
وي يادآور شد: كشور ما نه تنها از نظر اعتقادي و منافع ملي به دنبال سلاح‌هاي كشتار جمعي نبوده و نيست بلكه از ديدگاه باورهاي ديني هم اين ملت به دنبال سلاح كشتار جمعي نيست و آن را جزو منافع ملي و حتي دكترين دفاعي خود نمي‌بيند.
* منابع ما در پژوهش كم ياب است
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي در بخش ديگري از سخنان خود با يادآوري منابع محدود براي انجام پژوهش، تاكيد كرد ما از نظر نيروي انساني، توان اقتصادي، محيط پژوهش، ابزارها و كارگاه‌ها داراي منابع فراوان و ارزان نيستيم.
روحاني افزود: حتي كشورهايي كه در رشد اقتصادي قرار دارند نيز توان محدودي براي انجام پژوهش دارند.
وي تصريح كرد: استفاده بهينه از منابع محدود براي دستيابي به اهداف مطلوب بايد سِير ما در پژوهش باشد.
رئيس قوه مجريه همچنين بر ضرورت اولويت بندي طرح‌هاي پژوهشي تاكيد كرد و گفت: در آغاز كار دولت از يكي از وزيران درباره تعداد پروژه‌هاي تحقيقاتي و پژوهشي در دست انجام آن وزارتخانه سوال كردم كه تعداد آن را بالغ بر 2500 عنوان ذكر كرد.
روحاني يادآور شد: تعداد عناوين آن به تنهايي يك كتاب مي‌شد كه به اين وزير گفتم مگر چقدر پول و نيروي انساني داريد.
وي، وضعيت پژوهش‌هاي كشور را شبيه به نيمه كاره ماندن طرح‌هاي عمراني توصيف كرد و اظهارداشت: ما در پروژه عمراني همه جا را زخمي و رها كرديم و براي تكميل پروژه‌هاي عمراني 400 هزار ميليارد تومان پول نياز داريم؛در تحقيق هم همين كار را انجام مي‌دهيم، پروژه‌ها را زخمي و رها مي‌كنيم.
رئيس جمهوري افزود: ما در شرايطي هستيم كه نيازهاي فوري و حتي گاهي نيازهاي حياتي داريم و بايد پژوهش‌ها را اولويت بندي كنيم.
روحاني تصريح كرد: پژوهشگر بدنبال پژوهش‌هايي است كه در مسير مرزهاي دانش باشد؛ من مي‌دانم كه كدام تحقيق و پژوهش تشويق (سوت و كف) دارد و كدام پژوهش، پژوهشي است كه سر و صدا دارد.
* دولت مصمم است تقاضا در بخش پژوهش را افزايش دهد
رئيس جمهوري درادامه سخنان خود گفت: دولت تدبير واميد مصمم است تقاضا براي انجام پژوهش را به ويژه از سوي بخش خصوصي افزايش دهد.
روحاني افزود: بايد بررسي شود كه چگونه مي‌توان تقاضا را در بخش پژوهش بالا برد، البته اين مردم هستند كه دولت را بايد به اين كار مجبور كنند.
وي ادامه داد: دولت پاسخگو، ناچار است درمورد ناكارآمدي خود به مردم پاسخ دهد و براي كارآمد كردن، به باورم راهي جز پژوهش نيست. درواقع اين پژوهش است كه مديريت ما را كارآمد مي‌كند.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي خاطرنشان كرد: پژوهش يك عرضه است و اين عرضه زماني ارزشمند است كه براي آن تقاضا وجود داشته باشد. اين تقاضا بايد علاوه بر بخش دولتي از طرف بخش خصوصي هم باشد.
روحاني يادآور شد: زماني كه بخش خصوصي دريابد در سايه پژوهش دست يافته به فناوري و فناوري تجاري شده مي‌تواند كيفيت جنس را افزايش و قيمت را كاهش دهد، درآن صورت پژوهشگر بخش خصوصي به دنبال اين بخش و پژوهشگاه و مركز پژوهشي خواهد بود.
وي ادامه داد: اينجاست كه پژوهش ابتدا به فناوري و بعد جامعه متصل مي‌شود.
رئيس جمهوري با بيان اين كه ايران از نظر منابع آب در مشكل است،گفت: تراز آبي كشور به شدت منفي است، از اين رو به تحقيقات و پژوهش در اين زمينه نياز داريم كه به كاستن مصرف آب به ويژه در بخش كشاورزي منتهي شود،چرا كه 90 درصد مصرف آب كشور در مسير مصرف كشاورزي است.
وي افزود:ما امروز به تحقيقات و پژوهش‌هايي نياز داريم كه بهره وري در زمينه آب را افزايش دهد،اين نياز امروز جامعه ما است.
رئيس جمهوري خاطرنشان كرد: ما امروز در شرايطي هستيم كه از نظر زيست محيطي دچار مشكل هستيم و به تحقيقي نياز داريم كه به شدت آلودگي را كاهش دهد.شايد براي يك محقق كار كردن درمورد كاربراتور يك اتومبيل از نظر پرستيژ اولويت نباشد، اما امروز شهرهاي بزرگ ما دچار آلودگي هوا است و اين تحقيق در اين زمينه جزو نيازهاي حياتي جامعه است.
رئيس دولت يازدهم ادامه داد: ما براي ادامه حيات نياز به محيط،سالم، هواي سالم و سرزمين سالم داريم.
روحاني به معضل ريزگرد‌ها در هواي كشور اشاره كرد و گفت: از اين گونه مثال‌ها به عنوان اولويت موارد بسياري وجود دارد كه به فن آوري براي رفع آنها نيازمنديم.
وي خاطرنشان كرد: اگر معناي فناوري را كمي توسعه دهيم و از معني سخت افزاري آن فاصله بگيريم، در مي‌يابيم كه در علوم انساني هم ما به فناوري نياز داريم.
رئيس جمهوري با بيان اين كه ما در زمينه مسايل اقتصادي،فرهنگي، سياست خارجي و امنيتي نياز به پژوهش و تحقيق داريم، اضافه كرد: در واقع منظور از فناوري به معناي طرح‌هاي كاربردي است كه ما را به اهداف ملي برساند.
روحاني تصريح كرد: ما در بخش اقتصاد هم با مسايل بسياري روبرو هستيم و دولت در بيشتر موارد به كارشناسان خود متكي است و در موارد اندكي به پژوهشگران بخش خصوصي مراجعه مي‌كند، اما بايد از تحقيقات دانشگاهي و پژوهشگر آزاد استفاده كنيم.
* جدايي فناوري هسته‌اي از ملت ايران امكان پذير نيست
رئيس جمهوري همچنين به دستيابي ملت ايران به دانش هسته‌اي اشاره كرد و گفت: ايرانيان امروز به قله‌هايي از دانش هسته‌اي دست يافتند و آن را بومي كرده‌اند كه جدايي آن از ملت امكان پذير نيست.
روحاني افزود: ما در بخش فرهنگ، اقتصاد و مسايل اجتماعي نيازمند پژوهش‌هاي آزاد، دانشگاه‌ها، پژوهشكدها و پژوهشگران هستيم و بايد از آنها استفاده كنيم.
وي خطاب به پژوهشگران تصريح كرد: دولت بايد اين تقاضا توسط پژوهشگران را بالا ببرد و خود پژوهشگران نيز بايد اين تقاضا از دولت را افزايش دهند تا پژوهش در كشور در مسير صحيح و دقيق قرار گيرد.
رئيس قوه مجريه بر ضرورت توجه به توانمندي بخش پژوهش كشور تاكيد كرد و گفت: برخي از تحقيقات هم گران قيمت است و هم با مجموعه امكانات و زيربناهاي علمي كشور و دستيابي به آنها تقريبا بسيار دشوار است.
روحاني با قرائت اين شعر كه "تكيه بر جاي بزرگان نتوان زد به گزاف" ادامه داد: مگر اين كه بتوانيم تمامي اسباب بزرگي را فراهم كنيم؛ اگر بنا است ما در پژوهشي وارد شويم بايد توان و امكانات خود را مد نظر قرار دهيم.
وي يادآور شد: معناي اين حرف اين نيست كه در حوزه‌اي دانشمند ايراني نمي‌تواند يا نخواهد توانست در آن ورود پيدا كند؛ نه "ما مي‌توانيم".
* همه پشت سر شعار ما مي‌توانيم حركت كنيم
رئيس جمهوري همچنين اظهار داشت: شعار ما مي‌توانيم كه رهبر معظم انقلاب بر آن تاكيد دارند يك شعار به حقي است كه همه بايد پشت سر اين شعار حركت كنيم، اما اين "ما مي‌توانيم" بايد در چارچوب برنامه و نقشه جامع پژوهش كشور باشد.
روحاني تصريح كرد: در مسيري حركت مي‌كنيم كه دهها سال زمان نياز دارد تا به آن برسيم، درحالي كه در يك مسير و پژوهش ديگر ممكن است با يك زمان كوتاه به آن نتيجه دست يابيم.
وي تاكيد كرد: البته من توجه دارم كه تحقيقات مهم زمان بر هستند، اين طبيعي است كه با پژوهش جهشي و آني ظرف دو ماه و 6 ماه نمي‌توان كارهاي مهمي انجام داد.
* دستيابي به دانش هسته‌اي براي ما غير قابل باور بود
رئيس جمهوري تصريح كرد: در همين دانش هسته اي، از روزي كه ما در اين زمينه قدم برداشتيم يعني در سال 1367 كه اولين بار سانتريفيوژ را ديديم، همه تلاش ما اين بود كه چگونه آن را كپي سازي كنيم و بسازيم.
روحاني با بيان اين كه در آن روز يك دستگاه سانتريفيوژ در اختيار ما بود، ادامه داد: تا امروز كه 25 سال طول كشيده است اين پژوهش و فناوري قدم به قدم جلو آمده است.
وي يادآور شد: به جايي امروز رسيده‌ايم كه شايد روز اول براي ما باور كردني نبود يا بسيار سخت بود كه باور كنيم.
رئيس جمهوري با يادآوري اين كه از روز اول بناي دانش هسته‌اي در ايران، در تمامي كارهاي دانشمندان ايراني حضور و نظارت داشته است، خاطرنشان كرد: ما وقتي مي‌خواستيم بحث يو سي اف (UCF) را دنبال كنيم عده‌اي از اساتيد دانشگاه پيش من آمدند و گفتند اين كار امكان ناپذير است و بعد توضيح دادند و دلايل خود را مطرح كردند.
روحاني ادامه داد: اما اين كار امكان پذير شد و همه مواردي كه بسيار سخت و پيچيده بود و به ظاهر امكان پذير نبود؛ امكان پذير شد.
وي تصريح كرد: كشور ايران امروز در زمينه فناوري هسته‌اي به ويژه در عرصه غني سازي به نقطه‌اي رسيده است كه رئيس جمهوري آمريكا به صراحت مي‌گويد "براي اينكه اين فناوري را از مردم ايران بگيريم، كاري امكان ناپذير و ناشدني است".
رئيس دولت يازدهم با تاكيد براين كه جداكردن فناوري هسته‌اي از ملت ايران امكان ناپذير است، تاكيد كرد: اين افتخاري بزرگ براي كشور است كه در يك فناوري مرحله به مرحله پيشرفت كرده و به قله‌ها دست يافته و آنها را بومي كرده است.
* هدف ما از پژوهش رسيدن به فناوري، توليد ثروت و قدرت است
روحاني با بيان اين كه هدف ما پژوهش است، گفت: هدف ما همچنين از پژوهش رسيدن به فناوري و از فناوري، توليد ثروت و قدرت است؛اما در عين حال بايد در اولويت بندي مسايل، آنچه كه توان و نياز ما و مطالبه جامعه است طبق يك برنامه، يك مسير و راهكار دقيق و پيشرو ترسيم كنيم.
* برخي از منابع مالي به نام پژوهش در گذشته اتلاف شده است
وي با بيان اين كه در بخش پژوهش نياز به نظارت داريم،تصريح كرد: پژوهش نياز به نظارت دارد؛ برخي از منابع مالي به نام پژوهش در گذشته اتلاف شده است و بخش‌هاي ديگري از پژوهش كه نياز به منابع براي تكميل داشته، محروم مانده‌اند.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي تاكيد كرد: كلمه خوبي نيست ولي متاسفانه در اين وادي مقدس هم گاهي رانت وجود داشته است و بايد ما اين رانت‌ها را از بين ببريم.
روحاني ادامه داد: بايد به محصول نگاه كنيم، ما در بودجه امسال وقت كافي براي اين گونه امور نداشتيم ولي در سال‌هاي آينده اين كار را انجام خواهيم داد و بودجه بايد برمبناي محصول كار باشد.
رئيس جمهوري خاطرنشان كرد: ما بايد منابع ملي و پول اين ملت را بر مبناي محصول به يك پژوهشگاه، يك پژوهشكده، يك دانشگاه و حتي يك مدرسه تخصيص دهيم و اين كار يك ضرورت است.
روحاني با تاكيد بر ضرورت گسترش بخش پژوهش در كشور، گفت: دانشگاه‌هاي ما از لحاظ آموزشي و تعداد دانش آموزان شرايط نسبتا مناسبي پيدا كرده‌اند. ما بايد در زمينه علم بيشتر در دانشگاه‌ها بكوشيم و بتوانيم با دانشگاه‌هاي معتبر جهاني رقابت كنيم، همچنين در كنار آموزش بايد كار پژوهش را ترويج و تشوق كنيم و براي آن اهميت قائل شويم.
وي با بيان اين كه در برخي از كشورها سهم پژوهش نسبت به آموزش به مراتب بالاتر است، اظهارداشت: بايد شرايط را براي رشد پژوهش آماده كنيم؛ ممكن است بگوييد بودجه در زمينه پژوهش به اندازه كافي نيست، اين هم جزو مواردي است كه دولت بايد به آن توجه كند و بودجه كافي را در زمينه پژوهش اختصاص دهد.
* توسعه ملي در سايه توسعه علمي خواهد بود
وي، همچنين رقم بودجه تحقيقات و پژوهش در كشورهاي پيشرفته را به هيچ عنوان قابل مقايسه با كشورهاي در حال توسعه ندانست و گفت: ترديدي نداريم كه توسعه ملي ما در سايه توسعه علمي و همچنين توسعه علمي در سايه تحقيق و پژوهش خواهد بود.
رئيس جمهوري ادامه داد: پژوهش و تحقيق است كه ما را به حرف نو، سخن نو و نظريه نو مي‌رساند وگرنه آموزش و دانش اگر به معناي جمع كردن همه داده‌هاي گذشته بخش علمي باشد، امروز در سايه فناوري شايد ماشين هم بيشتر از انسان بتواند در حافظه خود اطلاعات جاي دهد.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي اضافه كرد: آنچه مهم است پردازش، تحليل، نقد علمي و نحوه انطباق آنچه بدست آمده با واقعيت‌هاي جامعه ما است.
روحاني گفت: اگر تعبير كنيم كه اساس دانش از پژوهش و توسعه دانش نيز در سايه آن است، پژوهش در سايه دانش امكان پذير است و متولد مي‌شود، بنابراين پژوهش هم علت و هم معلول است.
وي تصريح كرد: در واقع هم پژوهش مي‌تواند علم را شكوفا كند و هم به توسعه علم و حتي آموزش بيانجامد.
رئيس جمهوري ادامه داد: البته پژوهش نياز به محيط مساعد و مناسب دارد؛ آغاز اين محيط آزادي آكادميك است و مهم‌ترين اصل آن بردباري و سعه صدر است.
روحاني با بيان اين كه در زمينه پژوهش بخش خصوصي و دولتي بايد دست به دست هم دهند، اظهارداشت: دولت تدبير و اميد ضمن احترام به همه پژوهشگران در اين زمينه در طول اين مدت كوتاه چند ماهه قدم‌هايي برداشته است و در ماه و سال آينده قدم‌هاي بيشتري برمي دارد.
وي همچنين در سخنان خود براي پژوهشگران كه آينده‌ساز كشور هستند، آرزوي موفقيت كرد.

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن