تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روزقيامت ايمان دارد،بايد ميهمانش راگرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802689743




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توضيح اداره كل مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي در رابطه با توزيع يارانه ي مطبوعاتخبرگزاري موج -


واضح آرشیو وب فارسی:موج: توضيح اداره كل مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي در رابطه با توزيع يارانه ي مطبوعاتخبرگزاري موج -


۲۴ آذر ۱۳۹۲ (۱۱:۴۲ق.ظ)

توضيح اداره كل مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي در رابطه با توزيع يارانه ي مطبوعات
خبرگزاري موج - از سوي اداره كل مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي توضيحاتي در رابطه با توزيع يارانه ي مطبوعات صادر شد.

به گزارش خبرگزاري موج، در پي مطالبي كه روزهاي گذشته در برخي رسانه ها در خصوص آيين نامه ي نحوه ي توزيع يارانه ي مطبوعات و همچنين يارانه ي پرداختي به نشريات استاني آمده است، توضيح نكات زير ضروري به نظر مي رسد:
1. پرداخت يارانه براي نخستين‌بار در تاريخ كشورمان بر اساس ضابطه ي اعلامي صورت مي‌گيرد. ضابطه ي شفاف علاوه بر پاسخگويي مستمر، مانع از بي‌عدالتي، اعمال سليقه و روابط متكي بر رانت مي‌شود. اعلام علني ضابطه و سپس اعلام ارقام، جلوه‌اي از شفافيت است كه خود دروازه ي عدالت تلقي مي‌شود.
2. در آيين‌نامه ي يادشده، تصريح شده است كه رفع عيوب، اصلاحات و تكميل آن به مرور صورت مي‌گيرد. كما اينكه كارگروه «اقتصاد مطبوعات» كه متشكل از چهره‌هاي مطبوعاتي است، با دريافت بازخوردهايي از همكاران مطبوعاتي در حال تكميل اين آيين‌نامه هستند.
3. مراجعه به اظهارات مديران مسوول نشريات كشور كه پس از اعلام ضابطه يا اعلام ارقام در رسانه‌ها منعكس شد، نشان مي‌دهد اين مدل مورد استقبال اكثريت مطبوعات قرار گرفته است. راستي آزمايي اين ادعا با يك جستجوي ساده در فضاي مجازي به دست مي‌آيد.
4. نقاط قوت آيين‌نامه ي يادشده علاوه بر شفافيت به شرح زير است. اين محورها براي نخستين ‌بار به اجرا گذاشته مي‌شوند كه اهل فن مي‌دانند توجه به هريك، از شجاعت‌مديريتي اين وزارتخانه حكايت دارد:
1- حذف تدريجي مطبوعات دولتي از دريافت يارانه كه با هدف كمك به مطبوعات بخش خصوصي صورت مي‌گيرد.
2- اعتماد به جامعه ي مطبوعات (قبول خود اظهاري) و در عين حال برخورد قاطعانه با ناسالمي‌هايي كه متأسفانه در حال تبديل شدن به هنجار بود. (اعلام تيراژهاي دروغين توسط معدود مديران نشريات و چاپخانه‌ها) دولت راستگويان مكلف است علاوه بر شفافيت و صداقت، زمينه‌ها و علل بي صداقتي آحاد ملت را مانع شود.
3- جلوگيري از ورود كساني كه به بهانه كار فرهنگي، اما؛ با هدف دريافت يارانه ي مطبوعات وارد اين جرگه مي‌شوند. (نصاب‌هايي براي شروع حمايت از روزنامه، هفته‌نامه، ماهنامه و... ذكر شده است.)
4- رفتار مساوي با نشريات استاني. قبلاً نوبت‌هاي واريز يارانه براي نشريات سراسري بيشتر از نشريات استاني بود و همين مركزگرايي، يكي از علل درخواست‌هاي روز افزون سراسري شدن نشريات استاني بود؛ نكته‌اي كه آمايش سرزميني در حوزه ي فرهنگ و همچنين توسعه ي فرهنگي-اجتماعي مناطق را به طور جدي تهديد مي‌كند.
5- توجه به كيفيت محتوايي به جاي محاسبه ي صرفاً كمّي و همچنين اعلام روشن شاخص‌ها (ارزشگرايي، هم‌راستايي با رسالت مطبوعات مندرج در قانون مطبوعات، توجه به اصول حرفه‌اي، رعايت اخلاق حرفه‌اي و ميزان توليد اختصاصي) و اعلام تركيب كميته‌اي 5 نفره و صنفي كه از اِعمال سليقه ي مستقيم دولت جلوگيري كند.)
6- تأثيرپذيري مستقيم از هيأت نظارت بر مطبوعات به عنوان بالا‌ترين مرجع نظارت بر رسانه‌ها از طريق:
اولاً، تأثير ده درصدي هر تذكر اين هيأت بر يارانه نشريات متخلف
ثانياً، حضور نماينده ي آن هيأت در تركيب 5 نفره تعيين ضريب كيفي
7- تلاش براي ارتقاي حرفه‌اي مطبوعات. در حالي كه روزنامه‌هاي تك برگي و با تيراژ بسيار پايين، حيثيت مطبوعات را زير سؤال مي‌برند، اعلام استانداردهاي حداقلي و زمان اِعمال آن (زمستن سال‌جاري) سبب مي‌شود تحركي براي رفع اين آسيب صورت گيرد.
8- در كليه موارد به جاي «عِقاب بلا بيان»، شاخص‌ها و معيارها و زمان اجراي آن به صورت صريح گفته شده است تا مطبوعات بتوانند رفتار خود را تنظيم كنند، از جمله:
- معيارهاي ضريب كيفي و مرجع تشخيص آن
- حداقل‌هاي كمّي در تيراژ و صفحات براي روزنامه و هفته‌نامه تلقي شدن يك نشريه و در عين حال تفاوت قائل شدن بين حداقل‌هاي ضروري براي نشريات سراسري نسبت به نشريات استاني. توجه به اين تفاوت جلوه‌اي از عدالت است.
9- يارانه ي هر نشريه صرفاً به حساب صاحب امتياز واريز مي شود.
10- فرمول نحوه ي محاسبه ي يارانه در آيين نامه ي موصوف به طور دقيق بيان شده است. اين فرمول تابعي از تعداد شماره ي منتشر شده در شش ماه نخست، قطع نشريه، ميانگين صفحات، معدل تيراژ و خصوصي يا دولتي بودن نشريات است.
11- همچنان كه در فهرست ارقام تخصيص يافته ي يارانه ي مطبوعات استاني براي شش ماهه ي نخست اعلام شد، مباني محاسبه (تعداد شماره، ميانگين صفحات و دولتي يا خصوصي بودن نشريه) به تفكيك هر نشريه اعلام شده است تا چنانچه در اطلاعات ورودي، اشتباهي رخ داده باشد، احقاق حق شود. ضمناً به درخواست عمده ي مديران مسئول، تيراژها اعلام نشده است، هرچند اداره كل مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي آمادگي دارد در صورت خواست بيشتر نشريات، اين آمار را نيز در جداول اعلامي بگنجاند.
12- تاكنون فقط به نشرياتي كه مكاتبه و پيگيري مي كرده اند، يارانه تعلق مي گرفته است، امّا؛ يكي از اهداف اعلام علني ضابطه و همچنين فهرست ارقام، منظور داشتن نشرياتي است كه بي اطلاع از اين حق بوده اند و يا پيگيري هاي مداوم و بعضاً مغاير كرامت انساني را مطابق شأن خود نمي دانسته اند.
13- در فهرست اعلامي، مبالغ دريافتي در تير ماه سال جاري نيز اعلام شده است. همچنان كه ملاحظه مي شود اين ارقام براي بعضي نشريات به طرزي غيرمنطقي، زياد يا كم است. در پرداخت جديد، اين ارقام به عنوان علي الحساب منظور شده و از سهميه ي شش ماهه ي آن (مطابق فرمول اعلامي) كسر شده است.
14- ممكن است گفته شود مبلغ دريافتي يك نشريه نسبت به دوره‌هاي قبل، كمتر شده است. اين قياس، ملاك درستي براي تداوم رويه غلط نيست، بلكه مقايسه نشريات با يكديگر روشي منطقي است كه اداره كل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي آمادگي رسيدگي به آن را دارد.
15- با مراجعه به سايت معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني كه فهرست كامل همه ي رسانه‌هاي داراي مجوز را
براي نخستين بار و به صورت بهنگام، ارائه كرده است، مي‌توان دريافت كه صاحب امتياز هر نشريه چه كسي است.
اذهان سالم با مراجعه به آن فهرست در مي يابند كه برخي اظهارنظرها و پيش داوري ها فاقد صحت است.
16- در آن فهرست ضمناً اعلام شده كه همكاران اداره حمايت (اداره كل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي) تا يك هفته و تا ساعت 20 در محل كار خود حاضرند تا به اشتباهات احتمالي، رسيدگي و در فهرست اصلاحي منظور كنند. حدود 50 نشريه با تكميل مدارك خود (به ويژه برگه‌هاي اعلام وصول) از اين امكان استفاده كردند.
5. از منتقدان محترم انتظار داريم به جاي بيانات كلي، آيين‌نامه ي اعلامي را مطالعه و سپس شرح و نقد كنند تا عيوب احتمالي آن مرتفع شود. همچنين ميزان پايبندي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به آن آيين‌نامه را به محك بگذارند.

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن