تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ كس نيتى را در دل پنهان نمى‏كند، مگر اينكه خداوند آن نيت را (در رفتار و كردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804079966




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شيراز ميزبان اپراي عروسكي عاشورا/ بازنويسي اپراي عروسكي سعدي آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: شيراز ميزبان اپراي عروسكي عاشورا/ بازنويسي اپراي عروسكي سعدي آغاز شد
شيراز – خبرگزاري مهر: اپراي عروسكي عاشورا در شش شب از 27 آذرماه تا دوم دي در مجموعه فرهنگي و هنري حافظ شيراز به روي صحنه مي رود.

به گزارش خبرنگار مهر، كارگردان اپراي عروسكي عاشورا ظهر دوشنبه در نشستي خبري خطاب به رئيس جمهور، گفت: شما با شعار كليد به عرصه پا نهاديد، اما در نخستين گام هاي خود از همه هنرها نام برديد بي آنكه از تئاتر نامي به ميان بياوريد.

بهروز غريب پور خاطرنشان كرد: نشانه اي از پيگيري قوي مطالبات هنرمندان هنرهاي نمايشي هنوز ديده نمي شود.

اين فعال حوزه هنرهاي آييني با تاكيد بر اينكه حوزه فرهنگ از سوي مسئولان فراموش شده است، افزود: نمي شود براي عمل فرهنگي كه تاثيراتش در آينده نمود مي يابد خود را به فراموشي سپرد.

آنچه در حق تعزيه صورت گرفته از سوي توده مردم ايران است

وي با اشاره به گستردگي هنر تعزيه در طول تاريخ، توضيح داد: تمام آنچه در حق هنرهاي نمايشي آييني در قالب تعزيه صورت گرفته از سوي توده مردم ايران از سده ها پيش انجام گرفته است. از اين رو اين هنر در طول تاريخ در شرايط خشني استمرار يافت كه نمايش هاي آييني در تنگدستي و شرايط بحراني حاكم عرضه مي شد.

غريب پور با ستودن هوشمندي ايراني ها در حفظ ميراث فرهنگي و آييني خود، عنوان كرد: بايد پذيرفت كه ادامه راه و تاثيرگذاري بيشتر اين هنر باعث شده تعزيه 400 سال قدمت داشته باشد و اين گنجينه اي براي شناخت واقه ي كربلا و گزينه اي مناسب براي انتقال مفاهيم حماسه عاشوراست.

طراح اپراي عروسكي عاشورا تعزيه را موزه موسيقي ايراني برشمرد و تصريح كرد: انواع دستگاه ها و رديف هاي موسيقي ايراني در اين هنر حفظ و انتقال يافته است.

وي ديگر هوشمندي مردم در جريان تعزيه را تدوين تقويم اين هنر بيان كرد و گفت: مردم هوشمند ايران به اين شيوه توانستند با برنامه ريزي مدون به ويژه در دوران قاجاريه شكل هاي سوگواري و ... اين هنر را حفظ نمايند از اين رو بر اساس اين تقويم عزت و احترام خاندان انبيا و شقاوت اشقيا به خوبي انتقال يافت.

اپراي عاشورا در امتداد هوشمندي 400 ساله مردم ايران است

غريب پور غفلت از ميراثي اين چنيني را تقبيح كرد و افزود: اپراي عاشورا در امتداد هوشمندي 400 ساله مردم ايران است تا مبنايي براي ديگر اپراهاي عروسكي قرار گيرد.

وي با اعلام اينكه زيباترين ملودي هاي اپراي عاشورا را از خاطرات كودكي و خطه كردستان به ارمغان آورده است، خاطرنشان كرد: بزرگترين اركستر نظامي آيين هاي سوگواري اين بخش از كشور به حدي باشكوه بود كه تمام پيروان مذاهب را به گريه وا مي داشت.

غريب پور اپراي عروسكي حافظ را اداي ديني به گنجينه فرهنگ و هنر آبا و اجدادي ايرانيان عنوان كرد و افزود: گرچه در اجراهاي فرانسه، ايتاليا و لهستان جمع اندكي از ايراني ها و مسلمانان به تماشاي اين كار نشستند، اما همينكه پيروان ديگر مذاهب و مكاتب اذعان به صلح دوستي مسلمانان به واسطه اين اثر داشتند خود گوياي علاقه به دانستن پيام صلح امام حسين(ع) است.

وي با اشاره به اينكه امروزه پيام امام حسين(ع) براي ديگر پيروان اديان الهي هم مهم است، اعلام كرد: به اين دليل است بيشترين دعوت ها از سوي كشورهاي ديگر براي اپراي عروسكي عاشورا به دست ما مي رسد.

وي با اشاره به بيانات اخير مقام معظم رهبري در ديدار با اعضاي شوراي انقلاب فرهنگي درخصوص ريز شدن بر مسايل فرهنگي كشور افزود: براي نمونه چرا تاكنون وزارت آموزش و پرورش براي زنده نگه داشتن بازي هاي محلي مانند لي لي كاري صورت نداده است.

بازنويسي اپراي عروسكي سعدي را آغاز كردم

غريب پور با تاكيد بر اينكه به سرقت رفتن نمايشنامه اپراي عروسكي سعدي خللي در اراده وي براي به اجرا رسيدن اين اثر هنري وارد نكرده است، خاطرنشان كرد: از فرداي روزي كه ليبرتو اين اپرا از سوي دزدي بي هنر به سرقت رفت دوباره كار بازنويسي را آغاز كردم چون به مردم قول اجراي آن را داده ام. به اين خاطر سرقت متن اپراي سعدي من را بيشتر مصمم كرد چراكه اين اپرا مزه زندگي منصور حلاج مي دهد.

وي با اشاره به اينكه نگران بودجه ساخت اپراي عروسكي سعدي نيست، افزود: اما كساني مي توانند به داشتن حافظ و سعدي افتخار كنند كه در اين پروژه حضوري فعال داشته باشند، چراكه عمل فرهنگي نياز به سرمايه گذاري ماندگار دارد.

غريب پور خطاب به آنهايي كه دغدغه فرهنگي دارند، گفت: درعين حالي كه يك جامعه اسلامي نياز به ساخت مسجد و حسينيه دارد، نياز به سالن هاي تئاتر هم نوعي وقف است. چراكه درك ما از جهان پيرامون بايد دچار تحول شود.

ناچاريم موسيقي اپرا را به اركستر ايروان بسپاريم

وي درباره چگونگي اپراي عروسكي عاشورا، توضيح داد: چون صداي اين اثر به صورت راديويي ضبط شده تغييرات حداقلي در آن صورت گرفته است.

كارگردان اپراي عاشورا، ادامه داد: مهمترين ويژگي اين اپراي عروسكي شيوه ايست كه بازي دهنده ها و صحنه گردانان گروه عروسكي آران را روز به روز بر چيرگي بازي ها و تغيير كيفي و عاطفي اثر مسلط كرده است.

وي گفت: محمد معتمدي در نقش حربن رياحي مي خواند و مصطفي محمودي نيز در نقش محتشم كاشاني به صداپيشگي مشغول است.

غريب پور تعداد خوانندگان اين اثر را 17 نفر عنوان كرد و افزود: بازي دهنده ها و صحنه گردانان اپراي عاشور 25 نفر هستند.

وي، افزود: عروسكهاي اين اپرا به همراه وقت آن در عدد 72 مشترك است و اينها به صورت عمدي يا برنامه ريزي شده انتخاب نشده است. چراكه باور عميق اعضاي گروه آران به واقعه كربلا در همه ابعاد اپراي عروسكي عاشورا بازتاب داشته است.

وي دليل انتخاب اركستر ملي ارمنستان را براي اپراي عروسكي عاشورا برشمرد و گفت: وقتي كه اركستر سمفونيك ايران تعطيل است درجاييكه سرود جمهوري اسلامي را اركستر سمفونيك برلين مي نوازد، ما نيز ناچاريم موسيقي اين اپرا را به اركستر ايروان بسپاريم.

غريب پور تاكيد كرد: اركستر سمفونيك زينت مجالس نيست بلكه كارگشاي فرهنگ و هنر هر كشوري است.

اپراي عروسكي عاشورا در 6 شب از 27 آذرماه تا دوم دي در مجموعه فرهنگي و هنري حافظ به روي صحنه مي رود.

كد خبر: 2196945

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۵ - ۱۶:۳۰

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن