تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802725767




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزهاي برفي غرب كشور و گرماي 30 درجه اي در كرمان/ نرم بارندگي در كرمان كاهش يافت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: روزهاي برفي غرب كشور و گرماي 30 درجه اي در كرمان/ نرم بارندگي در كرمان كاهش يافت
كرمان - خبرگزاري مهر: در حاليكه اين روزها مسئولان نگران تامين گاز براي ساكنان غرب كشور هستند و برف و كولاك بسياري از استانها را در برگرفته است اما در جنوب كرمان مردم با دماي 30 درجه مجبور به روشن كردن دوباره كولرها شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، همين چند سال قبل بود كه كوچه و خيابان كرمان نيز مملو از برف مي شود اما با گرم شدن تدريجي هوا هم اكنون مردم كرمان آرزوي ديدن برف دارند اما اين آرزوي كرمانيها در حالي براورده نشده كه رفته رفته باران نيز دارد به ليست آرزوهاي كرمانيها افزوده مي شود.

حتي كرمان ديگر مثل گذشته سرد هم نمي شود و برخي ساكنان اين استان سالهاست زمستان را نيز احساس نكرده اند. تغيير اقليم آب و هوا در كرمان دردسرهاي زيادي را نيز براي تامين آب در بخشهاي كشاورزي، صنعت و آب شرب را نيز به همراه داشته است.

هر چند سال قبل كرمان شاهد بارندگيهاي مطلوب بود و حتي ميزان بارندگي از نرم خود نيز بيشتر شد اما در سال جاري بار ديگر روند بارندگي در كرمان به شدت كاهش يافته است نكته جالب اينكه سامانه بارشي كه تا چندي قبل هم كشور فعال بود و بارندگيهاي قابل توجهي را نيز در كشور به دنبال داشت با حركتي قوسي شكل دقيقا از مرز استانهاي شرقي رد شد و به سمت خاج از مرزها حركت كرد در حقيقت سهم بسياري از استانهاي شرقي و كرمان از بارندگيهاي اخير صفر بود.

آسمان آفتابي كرمان و آرزويي كه بر دلها ماند

دماي هوا نيز در كرمان در وضعيت مطبوع قرار دارد هر چند پيش بيني شده طي روزهاي آينده دماي هوا در اين استان كاهش پيدا مي كند كه خود مي تواند موجب سرمازدگي محصولات كشاورزي شود اما در حال حاضر دما در بسياري از شهرهاي استان كرمان از جمله بم و فهرج و به خصوص شهرستانهاي جنوبي استان كرمان از جمله جيرفت، عنبرآباد، كهنوج، رودبار، قلعه گنج، منوجان و فارياب طي روزهاي گذشته حتي به بالاي 30 درجه نيز رسيد بطوريكه مردم مجبور شدند در آستانه زمستان بار ديگر كولرهاي آبي را روشن كنند.

مديركل هواشناسي استان كرمان در اين خصوص به خبرنگار مهر گفت: امسال شاهد روند نزولي بارندگي در استان كرمان هستيم.

كاهش شديد بارندگي در كرمان

محسن عراقي زاده افزود: در اكثر شهرستانهاي كرمان بارندگي از وضعيت نرمال پائين تر است و كاهش بارندگي تا پايان سال پيش بيني مي شود.

وي تصريح كرد: پيش بيني مي شود اين روند تا پايان سال نيز ادامه داشته باشد.

عراقي زاده گفت: هر چند هنوز فصل زمستان آغاز نشده است اما پائيز كرمان بر اساس دماي ثبت شده پائيزي گرم و كم باران بود و اميدواريم در ادامه سال اين روند تغيير كند.

مديركل هواشناسي استان كرمان ادامه داد: بيشترين ميزان بارندگي در زمستان در كرمان روي مي دهد و هنوز جاي اميدواري براي بارندگي در استان وجود دارد.

وي بيشترين ميزان بارندگي را در شهرستانهاي بافت و رابر طي سال جاري دانست و گفت: كمترين بارندگيها نيز در جنوب استان كرمان روي داده است.

قطب كشاورزي بي باران ماند/ سطح آبهاي زيرميني و كيفيت آب افت كرده است

اين درحالي است كه كرمان يكي از قطبهاي كشاورزي كشور محسوب مي شود و يك سوم از باغهاي كشور در اين استان وجود دارد، عدم بارندگي موجب كاهش شديد كيفيت آب در مناطق مختلف استان شده است و كشاورزان براي مقابله با بي آبي در بسياري از مناطق تصميم گرفته اند كه برداشت از پمپ هاي كشاورزي را متوقف كنند تا كه شايد منابع زير زميني بار ديگر احيا شوند.

كاهش كيفيت آب موجب خشك شدن بسياري از چاهها و منابع آبي شده است ضمن اينكه سدهاي استان كرمان نيز هنوز تا آبگيري نياز به بارندگيهاي بيشتري دارند كه البته بارش ميزان قابل توجه باران تا كنون صورت نگرفته است.

به اين نكته نيز بايد توجه داشت كه در برخي از مناطق استان كرمان از جمله جنوب كرمان كه كشت به صورت چهار فصل صورت ميگيرد عملا متوقف كردن كشاورزي غير ممكن است و هر روز نيز از حجم آبهاي در دسترس كاشته مي شود بطوريكه در برخي شهرستانها سطح آب هر سال چندين متر كاهش مي يابد و كشاورزان براي تامين آبي مجبور به كف شكني چاهها هستند.

آبي كه گياهان را هم خشك مي كند

آب برخي از مناطق استان حتي ديگر قابليت شرب نيز ندارد از جمله برخي روستاهاي رفسنجان آب آنچنان بي كيفيت شده است كه حالت اسيدي به خود گرفته است.

حميده حبيبي، رئيس مركز پيش بيني هواشناسي استان كرمان نيز در گفتگو با مهر اظهارداشت: تا كنون در سال جاري طبق اطلاعات ثبت شده در ايستگاههاي هواشناسي 16.8 ميليمتر متوسط بارندگي استان كرمان بوده است كه سال گذشته در همين ايام ميزان بارندگي 30.1 ميليمتر ثبت شده و در واقع 44.5 درصد كاهش بارندگي را نسبت به سال گذشته در همين ايام شاهد هستيم.

74 درصد بارندگي در كرمان كاهش يافته است

وي ادامه داد: شهر كرمان نيز تا اول مهر امسال 13.6 ميليمتر باران باريده است اما در سال گذشته اين رقم 52.5 ميليمتر بوده است كه 74 درصد كاهش بارندگي را به همراه داشته است.

حبيبي افزود: پيش بيني بلند مدت ما كاهش بارندگي در كرمان استان است اما در جنوب كرمان كمترين ميزان بارندگي را خواهيم داشت.

حبيبي ادامه داد: متوسط بارندگي در استان كرمان 135 ميليمتر مي باشد اين درحاليست كه متوسط بارندگي در كل كشور 250 ميليمتر است كه با توجه به بارندگي 16.8 ميليمتري در كرمان كه تاكنون روي داده وضعيت بارندگي در استان در سال جاري مطلوب نيست.

وي بيان داشت: سال گذشته بارندگي در كرمان 161 ميليمتر بود كه بيشتر از نرمال بارندگي در حالت معمول استام كرمان بوده است.

رئيس مركز پيش بيني هواشناسي استان كرمان گفت: دماي هوا به صورت كلي در استان كرمان افزايش يافته است كه اين افزايش دما در كل فصول مشهود است كه اين مسئله البته در كل كشور روي داده حتي مناطق پرباران كشور نيز در مقايسه با سالهاي قبل شاهد بارندگي كمتري هستند.

حبيبي افزود: در همين ايامي كه در غرب برف و كولاك بود در ابتداي هفته دما در برخي شهرستانهاي جنوبي كرمان به بالاي 30 درجه هم رسيد كه بيشترين دما در كهنوج و منوجان ثبت شد.

ابري براي بارور كردن در كرمان نيست

وي با اشاره به اينكه به طور معمول در شهر كرمان در هر سال 310 روز آسمان صاف است گفت: پيش بيني مي كنيم در روزهاي آينده دماي هوا در كرمان كاهش محسوس يابد و حتي شاهد يخ زدگي معابر خواهيم بود.

وي در خصوص اينكه چرا در روزهاي گذشته در كرمان بارندگي روي نداد گفت: سامانه اي كه در كشور فعال بود حركتي قوسي شكل داشت و از كشور خارج شد.

حبيبي ادامه داد: اينكه تا حدودي شاهد تغير اقليم در كرمان هستيم حرف درستي است اما اين رويه در كل جهان در حال روي دادن است كه كرمان هم از آن متاثر شده است.

وي در خصوص طرح باروري ابرها نيز گفت: اين طرح در كرمان نتيجه بخش نبوده است و دليل اين امر هم اين است كه براي باروري ابرها در ابتدا نياز به ابرهايي داريم كه بتوانيم آنها را بارور كنيم اما در كرمان همين ابرها هم وجود ندارد.

وي در خصوص وضعيت آب و هوايي كرمان طي روزهاي آينده گفت: ريزش هواي سرد در عرضهاي شمالي به طرف كل كشور ادامه دارد و پيش بيني ميكنيم دماي هوا از 5 تا 10 افت كند كه اين روند تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

.............................

گزارش: اسما محمودي

كد خبر: 2196796

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۵ - ۱۵:۰۲

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن