تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821030949




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در توليد ليزين و متيونين محافظت شده دامي


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: در توليد ليزين و متيونين محافظت شده دامي
محققان دانشكده شيمي دانشگاه صنعتي اصفهان با بومي سازي فناوري توليد ليزين و متيونين گاوي محافظت شده، ضمن تجاري سازي اين دو ماده ارزشمند، بسترهاي لازم به منظور ارتقاء كمي و كيفي محصولات توليدي در اين بخش را فراهم آوردند.


به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان، استاد دانشكده شيمي دانشگاه صنعتي اصفهان با اشاره به كاربردهاي ليزين و متيونين محافظت شده گاوي به منظور غني بخشي به خوراك گاوهاي پرشير گفت: بهره گيري از اين دو آمينو اسيد اساسي ضمن افزايش طول عمر و ارتقاء سلامت جسمي گاوها، نقش بسزايي در باروري بيشتر وكميت وكيفيت شيرتوليدي خواهد داشت.

دكتر عبدالرضا حاجي پور به توليد ليزين عبوري گاوي با نام تجاري "ليزي زا" براي نخستين بار در دنيا اشاره وتصريح كرد: اين محصول از ميزان ليزين 65 درصد ليزين، عبوري 100درصد و در دسترس بودن 65 درصد برخوردار است، كه در صورت اضافه شدن به خوراك گاوهاي شيرده، امكان كاهش قابل توجه ميزان سويا و جايگزيني با ذرت را فراهم مي نمايد.

استاد دانشكده شيمي دانشگاه صنعتي اصفهان افزود:كاهش افزودني هاي غذايي ذكر شده، افزايش ميزان شيردهي، افزايش دفعات باروري و افزايش طول عمرگاو ضمن حصول يك صرفه اقتصادي ارزشمند در اين بخش از صنعت دام كشور، با ايجاد يك ارزش افزوده مضاعف، هزينه هاي توليد اين ماده را به صفر كاهش خواهد داد.

وي دستيابي به انحصارتوليد و تجاري سازي اين ماده ارزشمند را مهم ترين دستاورد پژوهش هاي محققان دانشگاه صنعتي اصفهان در اين بخش عنوان كرد وافزود: در حال حاضر يك شركت امريكايي درحال مذاكره به منظور خريدحق امتياز توليد ليزي زا مي باشد.

استاد برجسته شيمي آلي ايران، بومي سازي دانش توليد متيونين گاوي محافظت شده براي نخستين بار دركشور را ديگر دستاورد اين فعاليت تحقيقاتي عنوان كرد وگفت: با توليد اين ماده در مقياس آزمايشگاهي، نيمه صنعتي و صنعتي، دانش توليد اين ماده مهم و مؤثر در تغذيه گاوهاي شيرده از انحصاركشورهاي آلمان و امريكا خارج شد.

وي با بيان اين كه اين ماده با نام تجاري"زي پران" در كشور توليد شده است اضافه كرد: متيونين محافظت شده گاوي حاصل از فرآيند اين تحقيقات، از ميزان متيونين 70 درصد، عبوري 90 درصد و قابل جذب 63 درصد برخوردار است.

حاجي پور افزود: مدت نگهداري بيشتر، خاصيت پلت شوندگي دركارخانه هاي دام وپايداري حرارتي بيشتر، از جمله برتري هاي اين محصول در مقايسه با نمونه هاي مشابه خارجي است كه ضمن جلوگيري از خروج مبلغ قابل توجهي ارز از كشور، 10 الي 20 درصد ارزان تر از محصولات خارجي بدست مي آيد.

دانشمند برتر جهان اسلام؛ ميزان مصرف متيونين و ليزين در كشور را به ترتيب 600 و 1800 تن در سال عنوان كرد و افزود: با بومي سازي دانش توليد اين دومحصول ارزشمند و تجاري سازي آن ها، سالانه از خروج بيش از سه ميليون يورو ارز از كشور جلوگيري خواهد شد.

گفتني است: دو محصول ليزي زا (ليزين عبوري گاوي) و زي پران (متيونين گاوي محافظت شده) نامگذاري شده بر اساس نام اصلي محصول و عنوان زاينده رود است كه به دست محققان آزمايشگاه تحقيقات دارويي دانشكده شيمي دانشگاه صنعتي اصفهان به سرپرستي دكتر عبدالرضا حاجي پور و با همكاري شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان و دكتر مرتضي اربابيان استاد تغذيه دام طي مدت سه سال توليد شده است./س

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن