تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804305068




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آب شرب قشم و كشتي‌ها شيرين مي‌شود/ كارها در پارس جنوبي سرعت مي‌گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: آب شرب قشم و كشتي‌ها شيرين مي‌شود/ كارها در پارس جنوبي سرعت مي‌گيرد
مدير عامل گروه مپنا با اشاره به اين‌كه از طريق تلفات انرژي آب دريا را شيرين كرديم، گفت: فاز اول توليد همزمان برق و آب شيرين در دهه فجر افتتاح مي‌شود و فاز دوم نيز به فاصله دو ماه وارد مدار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عباس علي‌آبادي با اشاره به اين‌كه ظرفيت مركز توليد همزمان برق و آب شيرين، شيرين سازي 18 هزار متر مكعب آب و توليد 50 مگاوات برق است، گفت: بايد كاري كنيم كه در كشور ثروت ايجاد شود؛ هر آب شيرين كن يك گنج براي قشم است و كشتي‌هاي گذري نيز مي توانند از آب شيرين بهره ببرند.

وي با اشاره به اين‌كه قشم بزرگترين جزيره غير مستقل جهان است گفت: در حال حاضر براي احداث يك واحد ديگر توليد همزمان برق و آب شيرين در قشم نيز مذاكره مي كنيم و دو واحد نيز قرار است در كيش اجرا شود.

مدير عامل گروه مپنا با تاكيد بر اين‌كه ماشيني ساختيم كه همه بخش‌هاي آن ايراني است گفت: در پروژه توليد همزمان برق و آب شيرين قشم مشاور خارجي نداشتيم و ماشيني از خارج وارد نشده است.

علي‌آبادي با بيان اين‌كه مپنا 33 هزار مگاوات پروژه اجرا كرده است، پروژه توليد همزمان برق و آب شيرين قشم را كار جديدي خواند و گفت: توربين 25 مگاواتي اين پروژه نيز ساخت ايران است و از اول سال تاكنون 45 عدد از آن را ساخته‌ايم.

وي با اشاره به اين‌كه توربين ام.جي.تي سي مپنا‌، توربين داخلي است و روز به روز آپگريد مي‌شود گفت: اين توربين داراي سه شفت است كه بالاترين راندمان به ميزان 36 درصد دارد.اين درحالي است كه توربين‌هاي زيمنس 34 درصد راندمان دارند.

مدير عامل گروه مپنا با تاكيد بر اين‌كه مي توانيم نياز داخل و خارج را در بخش مذكور تامين كنيم، گفت: در پروژه توليد همزمان برق و آب شيرين، از انرژي بازيافت حرارتي استفاده مي‌شود. بايد توجه داشت هزينه توليد برق گاهي به 35 سنت به ازاي هر كيلووات مي‌رسد. اين درحالي است كه برق با نرخ يارانه‌اي در منطقه قشم به قيمت 10 تومان و براي كشاورزان با نرخ كمتر از 20 ريال به فروش مي رسد كه اين‌ها قيمت برق نيست.

علي‌آبادي افزود: با توجه به نرخ واقعي برق براي توليد هر متر مكعب آب حدود 2000 تومان برق مصرف مي‌شود. بنابراين برخي از روش‌هاي توليد آب شيرين مانند RO اقتصادي نيست. لذا مپنا به خاطر مسووليت اجتماعي كه دارد اقدام به طراحي، ساخت و اجراي آب شيرين كن كرد.

وي با تاكيد بر اين‌كه طراحي، ساخت و اجرا همگي توسط مپنا صورت گرفته است، گفت: ما هنوز قرارداد فروش آب وبرق در قشم نداريم اما اين كار را در راستاي سياست وزارت نيرو انجام داديم.

مدير عامل گروه مپنا با تاكيد بر اين‌كه تاكنون در پروژه توليد همزمان برق و‌ آب شيرين قشم 60 ميليون يورو هزينه شده و انتظار مي رود اتمام اين طرح 70 ميليون يورو سرمايه ببرد گفت: آب شيرين پروژه‌اي كه اجرا كرديم به شبكه روستايي در قشم وصل مي‌شود و مناطق محروم از آن بهره خواهند برد.

علي‌آبادي با تاكيد بر اين‌كه قشم توليد برق ندارد توليد 50 مگاوات برق در جزيره را موثر خواند و گفت: بخشي از آب شيرين شده نيز مي تواند براي كشتي‌ها كترينگ شود كه در اين صورت همه از آب شيرين اجرا شده سود خواهند برد.

وي با تاكيد بر اين‌كه براي ايجاد ثروت بايد كار كرد، اظهار كرد: در جزيره قشم و جزاير اطراف آن 24 هزار متر مكعب آب توليد مي‌شود كه حدود 7000 متر مكعب از آن به خاطر فرسودگي شبكه از مدار خارج مي‌شود.

مديرعامل گروه مپنا افزود: ما 18 هزار متر مكعب ظرفيت جديد به آب قشم اضافه مي كنيم و تا دهه فجر مردم قشم مي‌توانند از آب شيرين بهره ببرند.

علي‌آبادي با تاكيد بر اين‌كه كشور ما از لحاظ منابع آبي در رده كشورهاي فقير است گفت: از ميزان 400 ميليارد متر مكعب آورد سالانه آب، 130 ميليارد متر مكعب در سفره‌ها و رودخانه‌ها جاري مي‌شود و قابل استحصال است. از اين ميزان مي‌توان حدود 90 ميليارد متر مكعب را استفاده كرد با اين وجود در نظر گرفتن جمعيت حدود 80 ميليون نفري كه به زودي به صد ميليون نفر مي رسد مي توان گفت سرانه به ازاي هر نفر در سال حدود هزار متر مكعب است و ما در پايين‌ترين رده بين كشورها از لحاظ منابع آبي قرار داريم.

وي با تاكيد بر اين‌كه بايد در بخش مصرف به شدت كار شود و منابع مديريت شوند گفت: آب كالاي فوق العاده گران قيمتي خواهد شد لذا بهتر است براي كشاورزي آب مجازي را وارد بحث كنيم و با الگوي كشت درست آب را به مصرف كالاهاي با ارزش‌تر تخصيص دهيم.

مدير عامل گروه مپنا با تاكيد بر اين‌كه بازچرخاني آب از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، ادامه داد:‌ كشور بايد به سمت بازچرخاني آب برود. در اين راستا بايد تصفيه خانه‌هايي را نصب كنيم تا بسياري از نيازها از محل بازچرخاني آب تامين شود.

علي‌آبادي ادامه داد: روش‌هاي مختلفي براي شيرين سازي آب وجود دارد كه بخشي از آن‌ها اقتصادي نيستند و برخي نيز با پنهان سازي هزينه‌ها به اشتباه خود را اختصاصي نشان داده‌اند.

وي با تاكيد بر اين‌كه توليد آب مبتني بر انرژي است گفت: در پروژه توليد همزمان برق و آب شيرين كمترين مقدار انرژي را مصرف مي كنيم به گونه‌اي كه از تلفات انرژي براي شيرين سازي آب استفاده مي‌شود.

مدير عامل گروه مپنا ادامه داد: از دود خروجي توربين توسط بويلر از تبديل بازيافت حرارتي به بخار مي‌توان براي شيرين سازي آب استفاده كرد.

كار فازهاي 13 و 14 پارس جنوبي متوقف نشده است

علي‌آبادي با تاكيد بر اين‌كه كار در فازهاي 14 و 14 متوقف نشده است و با سرعت پيش مي رود گفت: مپنا نمي تواند به گونه‌اي عمل كند كه اعتبار لازم را نقد دريافت كند لذا ما پروژه را پيش مي‌بريم و تامين مالي در روند كار صورت خواهد گرفت.

وي با تاكيد بر اين‌كه چگونگي تامين مالي در سرعت انجام پروژه تاثيرگذار است گفت: با اين وجود اين مساله باعث توقف كار نمي‌شود.

مدير عامل گروه مپنا با اشاره به عملكرد شركت در فازهاي 15 و 16 نيز گفت: زمان‌بندي انجام كار در پارس جنوبي از اول هم دقيق نبود. تجربه انجام چنين كاري با توجه به شرايطي كه كشور ما نيز دارد، تجربه خاصي است در حالي كه زمان بندي انجام شده بسيار فشرده بود. كشورهاي خارجي نيز در گذشته در زمان 35 ماه نتوانسته بودند چنين كاري را انجام دهند.

علي‌آبادي با تاكيد بر اين‌كه در صورت تامين منابع مالي در سال‌ آينده مي توانيم كار را تمام كنيم گفت: معمولا مپنا جز اولين پيمانكاراني است كه كارش تمام مي‌شود. براي مثال 18 ماه است كه بويلرها را در پارس جنوبي روشن كرديم و تا اين مدت از آن‌ها نگهداري كرديم تا بقيه نيز كار را برسانند.

وي با اشاره به اين‌كه به غير از فازهاي 17 و 18 مپنا در ساير فازها مشاركت دارد، گفت: در فازهاي 13 و 14 مپنا عضو كنسرسيوم است، در فاز 19 توربوكمپرسور را اجرا مي كنيم، در فازهاي 20 و 21 بويلرها را اجرا كرده و در حال حاضر براي اجراي توربوكمپرسور در حال مذاكره هستيم؛ در فازهاي 23 و 24 نيز يونيت 106 را اجرا مي كنيم.

مدير عامل گروه مپنا با اشاره به اين‌كه در فازهاي 13 و 14 مپنا يك ميليارد و 200 ميليون يورو سرمايه‌گذاري كرده و 200 ميليون دلار طلبكار است گفت: در دولت جديد هنوز پولي به ما داده نشده است.

علي‌آبادي با اشاره به اين‌كه در فاز 14 كنسرسيوم از وزارت نفت طلب دارد و در فاز 13 ما از كنسرسيوم طلب داريم گفت: در پروژه فروز B نيز تامين مالي به عهده خود مپنا است.

وي با اشاره به اين‌كه در پارس جنوبي قرارداد بسته شده به صورت EPC است، گفت: در صورت خواست وزارت نفت آماده‌ايم كه قرارداد EPCF ببنديم.

مدير عامل گروه مپنا با اشاره به اين‌كه تاكنون 8000 مگاوات نيروگاه با تامين مالي خود ساخته‌ايم گفت: در نيروگاه غرب كارون نيز قرارداد BOO بسته‌ايم و در بخش تامين مالي تمام كارها را خود مپنا انجام مي‌دهد.

علي‌آبادي در پايان خاطرنشان كرد: معتقدم سياست وزارت نفت، سياست درستي است و عالمانه و با تدبير انتخاب شده است؛ به زودي حركت را در فازهاي پارس جنوبي با شتاب قابل قبول دنبال مي‌كنيم.

انتهاي پيام

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن