تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكاتِ رفاه، نيكى با همسايگان و صله رحم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819369280




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رييس‌جمهور در چهاردهمين همايش تجليل از پژوهشگران/ كامل/ برخي‌ منابع مالي به اسم پژوهش؛ اتلاف مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: رييس‌جمهور در چهاردهمين همايش تجليل از پژوهشگران/ كامل/ برخي‌ منابع مالي به اسم پژوهش؛ اتلاف مي‌شود
خلاقيت تنها در سايه آزادي امكان‌پذير خواهد شد/ملت ايران سلاح كشتار جمعي را جزو منافع ملي خود نمي‌داند/ پژوهش نيازمند بردباري جامعه است. رييس‌جمهور در چهاردهمين همايش تجليل از پژوهشگران/ كامل/ برخي‌ منابع مالي به اسم پژوهش؛ اتلاف مي‌شود


رئيس جمهور نظارت را يكي از نيازهاي بخش پژوهشي دانست و گفت: برخي از منابع مالي به اسم پژوهش اتلاف شده و بخش‌هاي مهمي به دليل عدم پشتوانه از انجام محروم مانده است.
به گزارش خبرنگار ايلنا، حسن روحاني در چهاردهمين همايش تجليل از پژوهشگران كشور با بيان اينكه ما بايد قدم‌هاي لازم را براي پژوهش برداريم، اظهار داشت: بايد از پژوهش به فناوري و از فناوري به ثروت و قدرت برسيم كه هدف ماست و در عين حال در اولويت‌بندي مسائل آنچه در توان، نياز و مطالبات ماست؛ طبق يك برنامه مسير دقيق را ترسيم كنيم.
رئيس جمهور؛ نظارت را يكي از نيازهاي بخش پژوهشي دانست و تصريح كرد: به دليل اينكه خود سال‌هاي متمادي رئيس يك مركز پژوهشي بودم؛ مي‌دانم كه پژوهش نياز به نظارت جدي و دقيق دارد. برخي از منابع مالي به اسم پژوهش اتلاف شده و بخش‌هاي مهمي به دليل عدم پشتوانه از انجام محروم مانده است. متاسفانه در اين بخش رانت‌هاي زيادي وجود دارد و بايد اين رانت‌ها را از بين ببريم.
روحاني ادامه داد: در بودجه امسال به دليل فشردگي كار‌ها وقت كافي به توجه به اين امور را نداشتيم و در سال‌هاي بعد قطعا به اين امور توجه خواهد شد. يك پژوهشگاه، دانشگاه و حتي يك مدرسه بايد براساس محصولش بودجه و پول اين ملت را برايش تخصيص داد.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه بايد بخش پژوهشي را در كشور گسترش بدهيم، خاطرنشان كرد: خوشبختانه دانشگاه‌ها ازنظر آموزشي جايگاه خوبي پيدا كرده‌اند، ما بايد بتوانيم در بخش پژوهش هم بكوشيم و با دانشگاه‌هاي جهان رقابت كنيم و در كنار آموزش، پژوهش را ترويج كنيم.
وي ادامه داد: در برخي از كشور‌ها سهم پژوهش نسبت به آموزش نسبت به كشور ما بيشتر است و ما هم بايد اين كار را بكنيم و سهم پژوهش را بالا ببريم.

روحاني با بيان اينكه بسياري مي‌گويند بودجه پژوهش كافي نيست، گفت: اين نقد وارد است و دولت بايد توجه كند و سهم بودجه پژوهش را بالا ببرد. اگر به سهم بودجه در كشورهاي پيشرفته نگاهي كنيم، قابل مقايسه با سهم بودجه كشورهاي درحال توسعه نيست.
رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه توسعه علمي ما در سايه تحقيق و پژوهش است، تصريح كرد: پژوهش است كه ما را به حرف نو، سخن نو و نظريه نو مي‌رساند و الا آموزش و دانش به معناي جمع كردن همه داده‌هاي گذشته كار بي‌معنايي است و در سايه فناوري، ماشين بيش از انسان مي‌تواند داده‌ها را جمع كند.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه افزود: مهم پردازش و تحليل است و مهم نقد علمي است و نحوه انطباق آنچه به دست آمده است با جامعه ماست و در اين راه بايد همه دست به دست هم بدهيم.
رئيس‌جمهور ضمن تشكر از پژوهشگران خبر داد؛ در ماه‌هاي آتي دولت گام‌هاي بيشتري در راستاي كمك به پژوهش خواهد داشت.
روحاني با اشاره به جايگاه پژوهش گفت: مقصد عالي پژوهش پاسخگويي به مطالبات به حق مردم است نه يك حزب و گروه خاص.
رئيس‌جمهور با بيان اينكه از اينكه در گوشه‌اي ببينم كه برخي از تحقيقات براي يك گروه خاص انجام مي‌شود، خوشحال نمي‌شوم، اظهار داشت: پژوهش اساس دانش است و توسعه نيز در سايه پژوهش انجام مي‌شود. البته پژوهش نيز در سايه دانش امكان‌پذير خواهد شد و بنابراين پژوهش هم علت و هم معلول است. پژوهش مي‌تواند علم را شكوفا كند و هم مي‌تواند به توسعه علم و حتي آموزش بينجامد.
وي با اشاره به لزوم ايجاد محيط مناسب و مساعد براي پژوهش تصريح كرد: آغاز برقراري اين محيط آزادي آكادميك بوده و سعه صدر مهم‌ترين اصل چنين فضايي است.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه نمي‌توان به پژوهش متقن دست يافت مگر آنكه پژوهشگر خلاق داشته باشيم، خاطرنشان كرد: خلاقيت تنها در سايه آزادي امكان‌پذير خواهد شد و بايد در سايه بردباري و تساهل زمينه را براي شكوفايي انديشمندان و پژوهشگران آماده كنيم.
رئيس‌جمهور نتيجه پژوهش را نيازمند بردباري جامعه دانست و ادامه داد: ممكن است پژوهشگري به نتيجه‌اي برسد كه خوشايند اين و آن نباشد، اما اگر در مسير تحليل به يافته‌اي رسيد آن يافته محصول پژوهش بوده و چون پژوهش مقدس است محصول آن نيز بايد مورد احترام باشد.
روحاني در ادامه افزود: البته اين به معناي آن نيست كه پژوهشگر هرچه به دست آورد وحي منزل است، بلكه امكان دارد در ساليان بعد و در پژوهشي ديگر به نتيجه‌اي مطلوب برسيم.
وي ايجاد محيطي امن، مساعد و آزاد براي پژوهشگران را زمينه پيشرفت كشور دانست و اظهار داشت: اينكه ايران توانست به قله‌هاي پيشرفت دست يابد اين بود كه از انديشه ديگران استفاده كرد، ولي به ترجمه اكتفا نكرده و پس از چند قرن كتاب ايرانيان مورد استفاده ديگران قرار گرفت.
رئيس دولت يازدهم با بيان اينكه افتخار ما اين است كه در كنار دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها نيز برپا باشند، اظهار داشت: افتخار اين است كه‌‌‌‌ همان قدر كه به دروس و واحدهاي درسي اهميت مي‌دهيم به رساله‌ها نيز توجه كنيم و رساله‌هاي كار‌شناسي ارشد و دكترا بايد جايگاه خود را پيدا كنند و آنچه براي تشويق دانشجويان لازم است انجام شود.
رئيس‌جمهور افزود: در بحث پژوهش ‌‌‌‌نهايت مقصد ما چاپ كتاب نيست بلكه پژوهش بايد به بهبود كيفيت علم بينجامد.
روحاني با مردود دانستن پژوهش‌ها و تحقيقاتي كه منجر به اقداماتي مانند سلاح‌هاي كشتار جمعي مي‌شود، گفت: ملت ايران هيچ‌گاه سلاح كشتار جمعي را جزو منافع ملي خود نمي‌داند و اين موضوع در دكترين دفاعي ما جايي ندارد. رئيس‌ جمهور پژوهشي را ارزشمند دانست كه به نيازهاي كشور، مطالبات مردم و بهبود كيفيت زندگي جامعه منتهي شود و در همين زمينه گفت: در هر جامعه‌اي پژوهش در سلسله مراتب ارزش‌ها و در چارچوب آن‌ها بايد ديده شود.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي اضافه كرد: اگر پژوهش خداي ناكرده منجر به دسترسي آسان مردم به مواد مخدر شود، قابل احترام است؟ اگر در كشور ما كه طبق فتواي مقام معظم رهبري استفاده و توليد سلاح هسته‌اي و بهره‌برداري از آن حرام است، پژوهشي منتهي به استفاده از اين سلاح شود، قابل احترام است؟ نه تنها ما از نظر عقلاني و منافع ملي به دنبال سلاح كشتار جمعي نيستيم بلكه در ديدگاه‌ها و باورهاي ديني ملت ما نيز سلاح كشتار جمعي جايي ندارد و اين مسئله را جز منافع ملي و دكترين دفاعي خود نمي‌دانيم.
وي با بيان اينكه ارزش‌ها، راهنماي ما در مسير پژوهش هستند، خاطرنشان كرد: بايد به اين نكته هم توجه كنيم كه منابع ما در پژوهش كمياب است و ما داراي منابع فراوان و ارزان نيستيم.
روحاني با بيان اينكه ما هم از لحاظ نيروي انساني، هم از لحاظ توان اقتصادي و هم محيط پژوهشي بي‌انت‌ها نيستيم، تاكيد كرد: حتي كشورهايي كه در رشد اقتصادي هم هستند، توانشان در اين زمينه محدود است. به همين دليل بايد به سمت استفاده بهينه از منابع محدود براي دستيابي به اهداف مطلوب حركت كنيم.
رئيس‌ شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به لزوم اولويت‌بندي در پژوهش‌ها يادآور شد: در اوايل كار دولت از يكي از وزرا پرسيدم چقدر پروژه پژوهشي در دست داريم كه وي آماري در حدود ۲ هزار پروژه را اعلام كرد. آنگاه گفتم مگر شما چقدر پول و نيروي انساني داريد كه به اين ميزان پژوهش انجام مي‌دهيد.
وي در ادامه افزود: البته ما پروژه‌ها را نيز زخمي كرديم كه تعداد اين پروژه‌ها بي‌شمار است. در واقع در تحقيق‌ها نيز پروژه‌ها را زخمي و سپس‌‌‌‌ رها مي‌كنيم در حالي كه در اين زمينه بايد اولويت‌بندي كرده و نيازهاي فوري را در دستور كار قرار دهيم.
رئيس‌جمهور با بيان اينكه من مي‌فهمم پژوهشگر به دنبال پژوهش‌هايي است كه در مرز دانش باشد، اظهار داشت: من هم مي‌فهمم كدام تحقيق و پژوهش كف و سود دارد. اما در برخي مواقع پژوهش خبرساز نيست، اما سرنوشت‌ساز است.
در ادامه، روحاني با اشاره به كمبود منابع آبي در كشور خاطرنشان كرد: تراز آبي كشور به شدت منفي است به همين دليل ما نياز به تحقيقات و پژوهش‌هايي داريم كه به فناوري و مصرف كم آب به ويژه در بخش كشاورزي منجر شود.
رئيس‌جمهور در همين زمينه تاكيد كرد: ما امروز به تحقيقاتي نياز داريم كه بهره‌وري در زمينه آب را بالا ببرد؛ البته ما امروز در شرايطي هستيم كه از لحاظ زيست‌محيطي نيز مشكلاتي داريم. به همين دليل بايد پژوهش‌هايي انجام دهيم كه منجر به كاهش آلودگي‌ها شود.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه ما نياز به محيط، هوا و سرزمين سالم براي زيست و ادامه حيات داريم، تصريح كرد: ريزگرد‌ها امروز مشكل ما است و از اين مثال‌ها صد‌ها مثال ديگر وجود دارد كه نيازمند فناوري است.
وي تأكيد كرد: ما نياز به طرح‌هاي كاربردي داريم كه ما را منتهي به اهداف ملي كند. ما همچنين در زمينه مسائل اقتصادي، فرهنگي، سياست خارجي، ‌امنيتي نيز به پژوهش و تحقيق نياز داريم.
روحاني با اشاره به اينكه دولت تدبير و اميد يكي از برنامه‌هايش در بخش پژوهش آن است كه تقاضا را زياد كند، افزود: پژوهش يك عرضه است و اين عرضه زماني ارزشمند مي‌شود كه براي او تقاضا باشد. اين تقاضا بايد از طرف بخش خصوصي هم شروع شود وقتي كه بخش خصوصي مي‌بيند در سايه پژوهش به فناوري دست يافت و فناوري تجاري شده مي‌تواند كيفيت جنسش بالا برود و قيمتش را پايين، آن وقت بخش خصوصي به دنبال مركز پژوهش و محقق مي‌دود و اينجاست كه پژوهش اول به فناوري و بعد به جامعه اتصال مي‌يابد.
رئيس‌ دولت يازدهم با بيان اينكه دولت مصمم است تقاضاي براي انجام پژوهش را بالا ببرد، اظهار داشت: ‌يك پژوهش نيز بايد انجام دهيم كه چگونه تقاضا را در بخش پژوهش بالا ببريم و دولت مصمم است اين تقاضا را بالا ببرد و مردم بايد دولت را در اين راستا مجبور كنند.
وي افزود: دولت پاسخگو ناچار است براي عدم ناكارآمدي‌اش به مردم پاسخ دهد و براي كارآمد كردن خود راهي جز پژوهش نمي‌شناسيم و اين پژوهش است كه بايد مديريت ما را كارآمد كند.
رئيس‌جمهور بخش اقتصادي را داراي صد‌ها مسئله پيشرو دانست و گفت: معمولا دولت به كار‌شناسان خود متكي است و گاهي هم برخي محققين از گوشه و كنار بر او نقد مي‌گيرند، اما اين كافي نيست. ما در بخش اقتصاد، فرهنگ و مسائل اجتماعي نيازمند پژوهشگر آزاد و پژوهش دانشگاه‌ها و دانشكده‌ها هستيم. ما نيازمنديم تا از تحقيق و پژوهش ديگران بهره ببريم.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به گران بودن برخي از تحقيقات ابراز داشت: برخي از تحقيقات هم گران‌قيمت است و هم با مجموعه امكانات كشور و زيربناهاي علمي دستيابي به آن‌ها بسيار بسيار دشوار است.
روحاني با بيان اينكه اگر بناست ما در يك پژوهش وارد شويم بايد توان و امكانات خودمان را هم مدنظر قرار دهيم، اظهار داشت: اين به معناي اين نيست كه در حوزه‌هايي دانشمند ايراني نمي‌تواند يا نخواهد توانست، بلكه ما مي‌توانيم.
رئيس‌ دولت يازدهم شعار ما مي‌توانيم را شعار درستي دانست و افزود: شعار «ما مي‌توانيم» كه مقام معظم رهبري بر روي آن تأكيد دارند شعار به حقي است كه همه بايد پشت سر اين شعار حركت كنيم. اما اين ما مي‌توانيم بايد در چارچوب برنامه جامع و نقشه جامع پژوهش كشور باشد و الا در مسيري حركت مي‌كنيم كه ده‌ها سال زمان نياز دارد به آن برسيم در حاليكه در مسير ديگري با زمان كمتري به آن دست مي‌يابيم.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: تحقيقات مهم زمانبر هستند، پژوهش جهشي آني ظرف ۲ يا ۶ ماه نمي‌تواند كارهاي بزرگ را انجام داد و اين طبيعي است، در دانش هسته‌اي از روزي كه ما در اين مسير قدم برداشتيم، يعني از سال ۱۳۶۷ كه اولين بار بود يك سانتريفيوژ را مي‌ديديم، همه تلاش ما اين بود كه چطور آن را كپي كنيم، امروز ۲۵ سال از آن زمان طول كشيده، اين تحقيق و پژوهش و فناوري قدم به قدم پيش رفته و امروز به جايي رسيديم كه شايد روز اول براي ما باوركردني نبود.
وي افزود: از آنجايي كه بنده از روز اول در موضوع فناوري هسته‌اي بنا به مسئوليت‌هاي مختلف حضور و نظارت داشتم و با انديشمندان و دانشمندان و اساتيد دانشگاه در اين زمينه در تماس بودم، وقتي مي‌خواستيم موضوع USF اصفهان را دنبال كنيم، عده‌اي از اساتيد دانشگاه پيش بنده آمدند و گفتند اين كار امكان‌ناپذير است، اما امروز شاهديم كه امكان‌پذير شد و همه فناوري‌هايي كه بسيار سخت و پيچيده بود و به ظاهر امكان‌پذير نبود، امكان‌پذير شد.
روحاني يادآور شد: امروز ما يك كشوري هستيم در زمينه فناوري هسته‌اي و در غني‌سازي اورانيوم به نقطه‌اي رسيديم كه رئيس‌جمهور آمريكا به صراحت مي‌گويد گرفتن فناوري هسته‌اي از مردم ايران امكان‌ناپذير است و شدني نيست، اين افتخار بزرگي براي كشور است، ما در يك فناوري ورود پيدا كرديم، مرحله به مرحله پيشرفت كرديم، به قله‌هايي دست يافتيم و آن‌ها را بومي‌سازي كرديم كه جدايي اين فناوري از اين ملت بزرگ امكان‌ناپذير است.
رئيس جمهور با اشاره به موفقيت ايران در زمينه فضايي خاطرنشان كرد: ما در تحقيقات بزرگ و مهم نياز به زمان داريم، ما در زمينه فضايي كه پيشرفت‌هاي خوبي داشته‌ايم و شاهد اين پيشرفت‌ها در روزهاي گذشته نيز بوده‌ايم، گام‌هاي مهمي برداشتيم و اين قدم‌ها را ادامه خواهيم داد، ما تشويق و تسهيل كار شركت‌هاي دانش‌بنيان كه اتفاقا اين پژوهش و فناوري در كنار اين شركت‌ها راحت‌تر به ثمر مي‌رسند، را دنبال كرديم. شرايط براي كمك به اين بخش با ماه‌هاي گذشته بسيار متفاوت است.

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن