تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819190231




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رئيس مجلس شوراي اسلامي:توافق‌نامه ژنو توقف‌گاه موقتي است / نقد‌ها جنبه اصلاحي داشته باشد نه تخريبي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئيس مجلس شوراي اسلامي:توافق‌نامه ژنو توقف‌گاه موقتي است / نقد‌ها جنبه اصلاحي داشته باشد نه تخريبي
رئيس مجلس خواسته ايران از توافقنامه ژنو را حفظ تكنولوژي هسته‌اي صلح آميز و تغيير رفتار زورگويانه غربي‌ها در تحريم‌ها دانست و گفت: اين توافق‌نامه توقف‌گاه موقتي است.


به گزارش خبرگزاري فارس از قم، علي لاريجاني يكشنبه شب در برنامه زنده تلويزيوني «قم 1400» حاضر شد و به سوالاتي در خصوص مسائل بين‌المللي، ملي و استاني پاسخ داد.

وي در ابتداي اين برنامه تلويزيوني كه به صورت مستقيم نيز از راديو قم نيز پخش مي‌شد ابراز اميدواري كرد شرايط كشور به نحوي باشد تا مردم قم كه جايگاه بسيار بالايي در انقلاب دارند از مسير حركت كشور خرسند باشند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه در ارزيابي خود از توافق‌نامه ژنو گفت: اين توافق‌نامه از نظر بين‌المللي به طور طبيعي شرايط و فضا را آرام‌تر كرده و به همين دليل جيغ و فرياد‌هاي رژيم صهيونيستي بلند شده است زيرا اين رژيم دوست داشته ايران همواره در منطقه داغ قرار گيرد.

اميدواري براي بهبود شرايط اقتصادي در كشور

وي با بيان اينكه توافق‌نامه ژنو اميدواري را براي بهبود شرايط اقتصادي در داخل كشور فراهم‌ كرده است، خاطرنشان كرد: اين موضوع جنبه رواني داشته و فضا را براي رونق اقتصادي در داخل كشور كه رهبري معظم در سال‌هاي اخير بارها بر آن تاكيد داشته‌اند به وجود آورده ‌است.

لاريجاني يادآور شد: البته همه مشكلات حل نشده اما اين حركت گام نخست براي آرام شدن فضا و حركت رو به جلو است.

توافق‌نامه ژنو توقف‌گاه موقتي است

وي خواسته ايران از توافق‌نامه ژنو را حفظ تكنولوژي هسته‌اي صلح آميز و تغيير رفتار زورگويانه غربي‌ها در تحريم‌ها عنوان و تصريح كرد: منازعاتي كه در داخل كشور در خصوص محتواي توافق‌نامه وجود دارد بحث‌هاي تكنيكي است اما مهم اين است كه ما چگونه مي‌توانيم به گام بعدي برسيم زيرا اينجا منزلگاه نيست بلكه توقف‌گاه موقتي است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: اگر از اين منظر نگاه كنيم بايد در شش ماه آينده تمام هوش و حواس و دقت نظر ما در اين مورد صرف شود كه چگونه كارهاي نهايي از نظر فني صورت گيرد كه هم خواسته مردم ايران در بهره‌مندي از تكنولوژي هسته‌اي حفظ شود و هم از تحريم‌ها جدا شوند.

وي افزود: در گام نخست از نظر تحريم‌ها يك حركت كوچك انجام شده است يعني بنا شده تحريم‌هاي جديد داده نشود و برخي از پول‌هاي بلوكه در حدي براي خريد خوراك، دارو و... آزاد شود.

سخنان برخي مسئولان آمريكايي نشان بي وجودي آن‌هاست

لاريجاني در پاسخ به سئوالي در خصوص دلايل فرافكني رسانه‌هاي آمريكايي و تاكيد بر ادامه تحريم‌ها خاطرنشان كرد: در اين خصوص دلايل متفاوتي وجود دارد يكي از آن‌ها مربوط به مسئولان آمريكايي است كه زياد حرف مي‌زنند و گاهي به نوعي سخن مي‌گويند كه بيشتر بي‌وجودي خود را نشان مي‌دهند.

وي افزود: كسي كه مي‌خواهد وارد مرحله بزرگ‌تري شود و توافقي انجام مي‌دهد بايد پاي حرفش بايستد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي يكي ديگر از دلايل رسانه‌هاي آمريكايي مبني بر تشديد تحريم‌ها را لابي‌هاي صهيونيستي دانست و گفت: اين‌ها از نظر رسانه‌اي قدرت زيادي دارند و تلاش مي‌كنند فضا را غبارآلود كرده و شرايط را تخريب كنند.

وي همچنين گفت: بخشي هم از اين موضوع مربوط به مخالفيني است كه در آمريكا وجود دارند؛ برخي از رجال سياسي كه در كنگره يا سنا هستند با شرايط دموكرات‌ها مخالف هستند و شروع به مخالفت كردند.

لاريجاني برخي از لابي‌هاي منطقه‌اي برخاسته از حسادت و كينه را نيز از ديگر دلايلي عنوان كرد كه بر لزوم ادامه تحريم‌هاي ايران تاكيد دارند و ادامه داد: مهم اين است كه اين گروه راضي نيستند روابط ايران با كشورهاي ديگر در يك مسير منطقي قرار گيرد بنا بر اين از طريق فضاسازي سعي مي‌كنند شرايط را تخريب كنند.

وي با بيان اينكه رفتار مسئولان ايراني كه كار در دست‌ آن‌ها است بايد عقلايي و منطقي باشد و هدفشان را گم نكنند، خاطرنشان كرد: اين فضاسازي‌هاي هر كدام پاسخ خواص خود را دارد اما نبايد بر روي مسير تاثير بگذارد.

لزوم وحدت داخلي در مسائل ملي

رئيس مجلس شوراي اسلامي بر لزوم وحدت در داخل كشور بر روي مسائل ملي تاكيد كرد و عنوان داشت: اگر وحدت در اين زمينه وجود نداشته باشد دچار آسيب مي‌شويم.

وي در عين حال گفت: اينكه بايد چند صدايي وجود داشته باشد هيچ اشكالي ندارد به ويژه در پارلمان و مجلس شوراي اسلامي عقايد مختلفي وجود دارد و نمايندگان حق دارند راجع مسائل ملي كشور نظر دهند.

نقد‌ها جنبه اصلاحي داشته باشد نه تخريبي

لاريجاني همچنين بر ضرورت حركت در مسيري كه رهبر معظم انقلاب ترسيم كرده‌اند تاكيد كرد و افزود: نقد‌ها بايد مشفقانه باشد و جنبه اصلاحي داشته باشد كه گام بعدي درست برداشته شود و نبايد جنبه تخريبي پيدا كند.

وي تقويت توان ملي به ويژه در بعد اقتصادي را بر روي مسايل بين‌المللي و مذاكرات تأثيرگذار دانست و ابراز داشت: اگر حريف احساس كند ما خيلي نياز به مذاكره و رفع تحريم‌ها داريم گران‌فروشي مي‌كند اما اگر وضعيت اقتصادي داخل را تا آنجا كه مي‌توانيم بهبود ببخشيم قطعاً در مذاكرات دستِ پيش داريم.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيدات و تذكرات مكرر مقام معظم رهبري بر بالابردن توان و رونق اقتصادي داخلي را آينده نگري دقيق دانست و گفت: هر چند تحريم‌ها در بخش‌هايي مشكلاتي ايجاد كرده اما مقدار زيادي از مشكلات داخلي كشور ما مربوط به مشكلات مديريتي است.

گره‌هاي كور در توليد داخلي

وي اذعان داشت: ايجاد رونق در توليد داخل گره‌هاي كوري در سيستم‌هاي بروكراتيك ما دارد كه بايد رفع شود و مسير به سمت رونق توليد باشد.

لاريجاني در ادامه در خصوص چگونگي بهره‌گيري از توافق‌نامه ژنو كه در گام نخست براي شش ماه ايجاد شده است، اظهار داشت: ما بايد بر روي هدفمان كه داشتن فناوري هسته‌اي و رفع تحريم‌ها است تسلط داشته باشيم و آن‌ را پيگيري كنيم و مراقب باشيم حواشي فضا را غبارآلود نكند تا از هدف اصلي دور نشويم و اين دستاورد ملي ضايع نشود.

رونق اقتصادي منجر به مذاكرات قوي‌تر مي‌شود

وي لزوم اين كار را نيازمند همبستگي دروني و بالابردن توان اقتصادي داخلي دانست و گفت: اين موارد به ديپلمات‌هاي ما كمك مي‌كند كه در مذاكرات دست پيش داشته باشند لذا هر چه رونق اقتصادي در كشور ايجاد شود مستقيماً به مذاكرات قوي‌تر كمك مي‌كند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي مبني بر دستاورد‌هاي سفر اخير به چين خاطرنشان كرد: ما با چين يك ارتباط تقريباً پايدار داريم و اين كشور جزو كشورهايي است كه سهم زيادي در روابط تجاري ما دارد.

وي با اشاره به ديدارهاي انجام شده با رئيس جمهور، رئيس كنگره و برخي ديگر از مسئولان چين گفت: در اين ديدارها صحبت‌هاي جدي براي همكاري‌هاي دراز مدت انجام شد و تاكيدات مقامات چيني هم بر همين بود لذا ظرفيت‌هاي خوبي براي سرمايه‌گذاري فراهم شد.

استفاده از فاينانس چين براي سرمايه گذاري در كشور

لاريجاني استفاده از فاينانس چين را يكي از ظرفيت‌هاي مهم ايجاد شده دانست و افزود: در شرايط فعلي يكي از مسائلي كه مي‌تواند ما را از ركود بيرون بياورد ايجاد زمينه‌هايي براي سرمايه‌گذاري است در همين راستا منابعي كه ما در چين داريم مي‌تواند پشتوانه‌اي براي حجم زيادي فاينانس شود.

وي پروژه راه‌آهن سريع‌ السير اصفهان - قم - تهران، پروژه راه‌آهن قم - تهران - مشهد و صنايع فولاد و پتروشيمي را از جمله پروژه‌هايي ذكر كرد كه احتياج به سرمايه‌گذاري دارد و مورد استقبال چيني‌ها قرار گرفته است.

حركت دولت يازدهم را مثبت و عقلايي مي‌دانم

رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه به بيان ارزيابي خود از عملكرد دولت يازدهم پرداخت و گفت: در مجموع مسير حركت دولت را مثبت مي‌دانم؛ گرچه هر كس كار اجرايي مي‌كند افت و خيز دارد اما در مجموع تحليل پايه‌اي كه دولت در آن گام بر مي‌دارد تحليل واقع بينانه‌اي است.

وي رويكرد دولت را براي حل مسائل اقتصادي صحيح دانست و تاكيد كرد: لايحه بودجه با همه مضايقي كه در آن است نشان از آن دارد كه دولت اشكال كار كشور را به درستي فهميده و تلاش مي‌كند تا رونق اقتصادي به وجود بياورد.

لاريجاني مسير حركت دولت را عقلايي عنوان كرد و افزود: دولت درد را درست تشخص داده و راه درمان را نيز به درستي مي‌رود البته ممكن است در جاهايي اشتباه برود كه بايد آن‌ را رفع كرد.

وي با بيان اينكه سلوك دولت در مسائل بين‌المللي باعث آرامش شرايط شده است، گفت: همين امر اين فرصت را ايجاد كرده است كه بتوان مسائل را راحت‌تر حل كرد.

دولت روحاني قانون‌گراست

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه در داخل كشور نيز آرامشي به وجود آمده كه مردم اميدوار به حل مسائل هستند، خاطرشان كرد: يكي از نكات مثبت دولت يازدهم قانون‌گرايي است؛ همين كه لايحه بودجه را به موقع دادند نشان از قانون‌گرايي دارد.

وي با بيان اينكه بودجه‌اي كه دولت تنظيم كرده 190 هزار ميليارد تومان است، تصريح كرد: اگرچه اين رقم مقداري خوش‌بينانه است اما قابل تحمل است.

لاريجاني افزود: لايحه بودجه سال قبل بيش از 200 هزار ميليارد بود كه تأمين هم نشد لذا تعديل خورد و متمم بودجه آمد و هنوز هم تخصيص‌هايي كه مي‌دهند آنقدر نيست كه در بودجه آمده است.

اولويت 290 پروژه با 80 درصد پيشرفت

وي با بيان اينكه دولت تلاش مي‌كند كه شرايط را جم و جور كند افزود: يكي از كارهاي خوب كه در اين لايحه بودجه وجود دارد اين است كه به جاي اينكه تعداد پروژه‌ها را زياد كنند و پروژه‌هاي زيادي را نوك بزنند و مثقالي بودجه دهد كه زمان طولاني ببرد، 290 پروژه كه از پيشرفت بالاي 80 درصدي برخوردار بود را در اولويت قرار دادند كه كار عقلايي است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه هر چه اين پروژه‌ها زودتر به پايان برسد توان ملي كشور از نظر توليد بالا مي‌رود، تصريح كرد: با توجه به اين موضوع ممكن است برخي از استان‌ها پروژه‌هاي بيشتري داشته باشند و برخي كمتر، كه اين مسئله موجب دغدغه برخي از نمايندگان شده كه اين دغدغه محترم است.

وي با اشاره به اينكه ما غير از اين منابعي كه براي پروژه‌هاي داراي اولويت داريم بايد يك توسعه متوازن در كشور داشته باشيم، گفت: در اين راستا بايد دو كار انجام شود يكي اينكه يك سري پروژه‌هاي ريز بايد نقاط محروم پوشش دهند مثل آب، برق، گاز و راه روستايي كه لازم است در اولويت قرار گيرد و منابعي براي آن قرار داده شود كه ما مي‌توانيم در بودجه به آن برسيم.

لاريجاني با بيان اينكه بايد اين موضوع را صريح‌تر با مردم در ميان بگذاريم، ابراز داشت: رئيس جمهور توضيح دادند 400 هزار ميليارد تومان پروژه عمراني در كشور وجود دارد كه اگر 30 هزار ميليارد تومان را براي اين پروژه بگذاريم با نرخ تورم 30 درصد 20 سال طول مي‌كشد به پايان برسد.

وي كمك مردم را در اين زمينه راه‌گشا دانست و تصريح كرد: نقدينگي در جامعه زياد است و چون توليد در ركود به سر مي‌برد اين نقدينگي به سوي توليد نمي‌رود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: بايد اين 400 هزار ميليارد تومان پروژه را در اختيار مردم قرار دهيم تا سرمايه‌گذاري كنند و نقدينگي به سمت توليد سرازير شود كه اين موضوع موجب ايجاد رونق اقتصادي و رفع مشكلات در كشور خواهد شد.

آب در شرايط خوبي به قم رسيد

وي در ادامه اين برنامه تلويزيوني به سوالاتي در خصوص مسائل شهر قم پاسخ داد و در خصوص مشكلات آب اين شهر گفت: به حمدالله آب در شرايط خوبي به قم رسيد كه بايد قدر آن را بدانيم.

لاريجاني با بيان اينكه اصل پروژه انتقال آب به قم اجرايي شده است ابراز داشت: سد كوچري در مرحله پاياني كار است كه بايد تمام شود اما به علت مشكلات منطقه‌اي احداث آن با تأخير مواجه شد.

وي با اشاره به اينكه اگر سد كوچري تمام شود آب فراز و فرود نخواهد داشت يادآور شد: پروژه انتقال آب به قم از گردنه عبور كرده است و ان‌شاءالله به زودي نتيجه خواهد داد.

فرودگاه قم نيازمند حمايت مسئولان استان

رئيس شوراي اسلامي شهر قم همچنين در خصوص فرودگاه قم گفت: در حالي كه اجازه احداث فرودگاه به قم داده نشد بخش خصوصي براي كار وارد عمل شد و گام خوبي در اين زمينه برداشت كه به حمايت بخش دولتي نياز دارد.

وي با بيان اينكه بروكراسي براي سرمايه‌گذاري در كشور بسيار مشكل است خاطرنشان كرد: هر كس در كشور مي‌خواهد سرمايه‌گذاري كند بايد كفش آهني بپوشد زيرا سرمايه‌گذاري در كشور حدود 300 روز وقت مي‌برد در حالي كه اين زمان در برخي از كشورها حدود يك ماه است.

لاريجاني فرودگاه قم را موجب آباداني و رونق سرمايه‌گذاري خارجي در اين شهر دانست و اذعان داشت: بايد زمينه را براي جذب سرمايه گذاري خارجي فراهم كنيم.

وي در خصوص منوريل نيز گفت: قسمت اعظم كارها انجام شده و در حال مذاكره براي خريد واگن هستند.

نگاه ضعيف به مونوريل قم در بودجه 93

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه يكي از اشكالات لايحه بودجه اين است كه براي پروژه منوريل پول كافي گذاشته نشده است تصريح كرد: براي اتمام اين پروژه نيازمند مهر ماندگار جديدي هستيم.

وي بر ضرورت نگاه ملي به ظرفيت‌هاي قم تاكيد كرد و گفت: در بلوار حرم تا جمكران هيچ نيازي به كمك دولت نداريم بلكه نياز به استفاده از ابتكارات خودمان داريم زيرا به وسيله فكر صحيح مي‌توانيم از اين بلوار براي آباداني ديگر بخش‌هاي قم درآمدزايي داشته باشيم.

لاريجاني با تاكيد بر اينكه بايد ياد بگيريم كشور با هزينه كم اداره شود، افزود: حجم زيادي از كار ما زمين گير شده است در همين راستا بايد ياد بگيريم كشور را ارزان اداره كرده و از كارآفريني و ابتكارات استفاده كنيم.

وي در پايان بر احيا بافت‌هاي فرسوده شهر قم و همچنين رفع مشكلات پيش‌روي مسكن مهر با همكاري مسئولان مسكن و شهرسازي و تعاون تاكيد كرد.

انتهاي پيام/78010/

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن