تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820253657




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دوپينگ يك بيماري مسري با ويروس‌هاي شيطاني و وسوسه‌انگيز


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: "دوپينگ" يك بيماري مسري با ويروس‌هاي شيطاني و وسوسه‌انگيز
مسئله دوپينگ از ساليان دور تا به امروز هميشه گريبان‌گير بعضي از ورزشكاران بوده و آنقدر در جامعه ورزش جا باز كرده كه به ويروسي با اپيدمي بالا تبديل شده است.
به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران، تاريخچه دوپينگ از ساليان دور تا به امروز هميشه گريبان‌گير بعضي از ورزشكاران در رشته‌هاي مختلف بوده است و خيلي از آنها در دام اين معضل خواسته و ناخواسته گرفتار شده‌اند.

با وجود جريمه‌ها و محروميت‌هاي سنگين و نظارت بيشتر و دقيق‌تر بر ورزشكاران و همچنين پيشرفت تجهيزات آزمايشگاهي كه هميشه دست خاطيان را رو مي‌كند، همچنان آمار دوپينگ سال به سال بالاتر مي‌رود اين روند به جايي رسيده است كه ديگر مي‌توان گفت مصرف داروهاي نيرو‌زا و محرك در ميان قهرمانان مثل نقل و نبات شده است.

البته از ديدگاه خود ورزشكاران مصرف اين داروها قبل از آغاز مسابقات جهاني و بين‌المللي و دليل آن افزايش فشار فيزيكي بر بدن به منظور آمادگي بيشتر است، غافل از اينكه اين ديدگاه و عملكرد كاملا غلط بوده و بارها از سوي فدراسيون پزشكي ورزش با ارائه مقالات و مصاحبه‌ها و اطلا‌ع‌رساني اعلام شده است، اين تفكرات اشتباه بوده و جز آسيب رساندن به روحيه و جسم ورزشكار فايده ديگري ندارد و حتي بارها شنيده شده كه قهرمان‌هاي به نام ورزش به خاطر مثبت درآمدن تست دوپينگ از محروميت‌هايي مادام العمر و پس گرفته شدن مقام و مدال‌ها يا محروميت چندين ساله و جريمه‌هاي نقدي روبه‌رو شدند.

دوپينگ فقط مختص يك رشته‌ي ورزشي نيست و متاسفانه اين مسئله در ورزشكاران المپيكي و غير‌المپيكي به چشم مي‌خورد.

شايد پرداختن به آمار دوپينگ در سال‌هاي گذشته و حتي يك دهه اخير خيلي جذاب نباشد چرا كه بارها و بارها اين موضوع مطرح شد و هر سال كه گذشت كاهشي در آمار آن وجود نداشت و چه بسا افزايش تعداد دوپينگي‌ها آن هم در سطح حرفه‌اي نگراني‌هاي مسئولان ورزش كشورهاي مختلف را به همراه داشت.

اگر در سال‌هاي اخير دوپينگ‌هاي انجام گرفته از سوي ورزشكاران را بررسي كنيم به اين نكته پي مي‌بريم كه دلايل پرداختن به دوپينگ بعضا از روي نا‌آگاهي بوده و برخي اوقات به دليل حتي دشمني‌ها صورت گرفته است كه اين موضوع دوم شايد در سال‌هاي آتي با روندي كه در پيش گرفته معضل بزرگي براي ورزشكاران محسوب مي‌شود.

اما شايد تنها راه‌كار هر 2 عامل دوپينگ عدم ناآگاهي ورزشكاران از داروهاي محرك و نيروزا است و بايد بدانيد حتي مصرف داروي استامينوفن كه براي رفع مشكلات كوچكي مثل سردرد‌ها و يا دندان‌درد در ورزشكاران باعث مي‌شود در جواب تست دوپينگ آنها تاثير بگذارد.

در اينجا مي‌خواهيم اشاره‌اي به يك سري رشته‌هاي ورزشي بيندازيم كه در چند ماه اخير بحث و حرف‌هايي از مثبت اعلام شدن دوپينگ ورزشكاران اين رشته ‌ها به گوش مي‌رسد.

بيشترين آثار استفاده از مواد نيروزا به رشته‌هاي مختلف دو و ميداني نمود پيدا مي‌كند كه از اين ميان مي‌توان به دوندگان جا‌مائيكايي اشاره كرد كه مدتي است سكوهاي اول جهان را در اختيار دارند و همگان اين كشور را با اسطوره بلامنازع آن در دوي 100 و 200 متر يوسين بولت مي‌شناسند، اما اين در حالي است كه اين كشور بيشترين آمار ورزشكاران دوپينگي را همزمان به خود اختصاص داده است، حتي در سال 2010 يعني همزمان با برگزاري مسابقات قهرماني جهان در كره جنوبي اين كشور به طور كامل از شركت در مسابقات به دليل دوپينگ محروم شد.

اخيراً رواج استفاده از داروهاي نيروزا در كشورهاي آمريكايي لاتين به شدت متداول شده كه تازه ترين آنها فوتبال هندوراس به دليل استفاده از مواد نيروزا از چارچوب رقابت هاي مقدماتي قهرمان جهان كنار رفت و ايران نگاهي به قهرمانان دوپينگي كشورمان در اين سال‌هاي اخير انداخت كه اولين مورد در رشته دو و ميداني يكي از ملي پوشان اين رشته ورزشي كه در مسابقات المپيك 2012 لندن نيز حضور داشت پس از شركت در مسابقات جهاني روسيه و كسب رتبه نه چندان مطلوب در اين رقابت‌ها دوپينگش مثبت اعلام شد.

در رشته رزمي مي توان به مستانه سيف‌آبادي، بانوي موي‌تاي‌كار ايران مسابقات داخل سالن آسيا و هنرهاي رزمي 2013 اينچئون با مثبت اعلام شدن تست دوپينگش بگوئيم كه دوپينگ فقط مختص ورزشكاران آقا نيست بلكه بانوان هم مي‌توانند از اين قائده مستثني نباشند.

پس از رشته‌هاي دو و ميداني، فوتبال و هنرهاي رزمي مي‌توان به رشته وزنه‌برداري اشاره كرد كه تنها رشته اي در ايران است كه ورزشكاران دوپينگي بسياري دارد و مي توان اشاره كرد كه در سال 2010 با اطلاع مديران نادو ايران، آلوده‌ترين رشته معرفي شد و حتي در آن سال در رشته‌هاي تيراندازي، جودو، دوچرخه‌سواري نابينايان، دو و ميداني، تنيس جانبازان و كبدي هم دوپينگ ملي‌پوشان كشورمان هم اعلام شد.

**مقصر اصلي در دوپينگ كردن ورزشكاران كيست؟

طي تحقيقات توسط پزشكان روانشناس و متخصص مشاوره ورزشي، مي‌توان به چند مورد اشاره كرد:

1- دوپينگ يك تقلب است؛ اگر به دوپينگ به عنوان يك تقلب نگاه كنيم بايد بگويم كه افراد به اين دليل تقلب مي‌كنند كه يا به منافعي دست يابند و يا اينكه از مجازاتي مي‌ترسند و مي‌خواهند از آن مصون باشند. همين طور زماني كه چيزي بيشتر از حق خود مي‌خواهند تقلب مي‌كنند.

2- دوپينگ يك دستاورد علمي است؛ كشف طبي و دستاورد علمي بودن دوپينگ، موضوع غيرقابل‌انكاري است و همه مردم اين را مي‌دانند تمام علوم جديد براي‌شان جالب و جذاب بوده و طبيعي است كه براي بهره‌گيري از آن اشتياق نشان خواهند داد گذشته از آن، اين پديده با تغيير فيزيولوژي كه در بدن افراد خواهد داشت امكان تجربه احساس نشاط و حس‌هاي خوب ديگري را به آنان مي‌دهد از طرفي عوامل ايجاد كننده اين واكنش (داروها و مكمل‌هاي) آن، شايع و در دسترس هستند و اين موضوع هميشه عوامل خوبي براي فراگيرشدن آن به شمار مي‌آيند از طرفي اطلاعات كافي در مورد عوارض اين كار در اختيار مردم قرار نمي‌گيرد و اين موضوع عجيبي نيست چرا‌كه هميشه در ابتداي كشف علوم جديد همين‌طور است.

همان طور كه هروئين براي درمان افراد معتاد به ترياك كشف شد و پس از مدتي مشخص شد كه خود داراي عوارض است. بنابراين دوپينگ، دستاورد علمي است كه جايگاه استفاده از آن و نيز عوارضش هنوز براي مردم مشخص نيست و بنابراين از آن استفاده مي‌كنند.

3- دوپينگ يك پديده اجتماعي فراگير است؛ به دلايل تغييرات فيزيولوژيكي كه ماده دوپينگي در بدن افراد ايجاد مي‌كند و به آن اشاره شده اين عمل براي افراد لذت‌بخش است. اين مواد باعث مي‌شوند كه ( سروتونيت) خون بالا رفته و فرد تصور بدني و فكري بهتري از خود پيدا ميكند. درست همان اتفاقي كه افراد در استفاده از مواد مخدر انجام مي‌دهند.

در دسترس بودن اين مواد باعث خواهد شد تا استفاده و تجربه آن‌ها حتي براي يك بار براي مردم امكان داشته باشد و لذت بخش‌بودن آن باعث تكرار اين امر شده و همين امر فراگير شد اين موضوع در جامعه كمك خواهد كرد.

4- دوپينگ وسيله‌اي براي تظاهرات رسانه‌ها و مطبوعات با قهرمان‌سازي‌هايي كه از ورزشكاران انجام مي‌دهد، به جذابيت عمل دوپينگ براي اين قشر دامن مي‌زنند. رسانه يك لحظه و آن هم لحظه اوج قهرمان را نشان مي‌دهد و اين تصوير حتي بيش از تصور ذهني خود ورزشكار است و به اين ترتيب افراد فريفته چهره پردازي رسانه ها مي شوند بنابراين اين انگيزه‌اي است براي رفتن به سمت دارو و مكمل، تا آن لحظه زيبا را رقم بزند و تجربه كند.

5- دوپينگ تيري در تاريكي است؛ حضور ورزشكاران به تيم‌هاي ملي بسيار حائز اهميت است يك ورزشكار بايد در وهله اول مرحله پهلواني را پشت سر گذارد تا بتواند براي قهرماني تلاش كند. ورزشكاران بايد از نظر هويت اخلاقي، فردي و اجتماعي و نيز خصوصيات رفتاري گزينش شوند و سپس به جايگاهي به نام تيم ملي راه يافته و براي قهرماني خود را آماده سازند.
بنابراين ورزشكار مي‌تواند به يك ريسك دست بزند و دوپينگ كند يا همه چيز را يك باره به دست مي‌آورد و يا اين‌كه هيچ چيز خاصي را از دست نمي‌دهد، چر‌اكه مجازات مناسبي براي اين عمل او وجود ندارد. بنابراين اگر فيلتر‌هاي مناسب براي حضور آنان به تيم ملي و نيز مجازات مناسب براي دوپينگ‌كردن آنان وجود داشت آنان دوپينگ را تيري در تاريكي نمي‌ديدند.

6- دوپينگ راهي براي تثبيت و ماندگاري؛ همه نسبت به اين موضوع آگاهند كه قهرماني يك ورزشكار عمر كوتاهي دارد و بسيار ديده شده كه قهرمانان ورزشي به زودي و پس از كناره‌گيري از عرصه ورزشي، فراموش مي‌شوند، اين فراموشي يك ناكامي و حالت افسردگي و گاهاً تندخويي را براي ورزشكاراني كه روحيه پهلواني آنان تقويت نشده، ايجاد مي‌كند، بنابراين ورزشكاران در طول مدت نه چندان طولاني ورزشي خود به ثبت خود در نقطه اوج فكر مي‌كنند و مي‌خواهند بيشتر از اين فرصت بهره ببرد و به اصطلاح خود آخرين برگ برنده خود( دوپينگ) را به كار مي‌گيرند پس مي‌توان اشاره كرد علل مختلفي براي دوپينگ‌كردن ورزشكاران وجود دارد، اما يگانه راه حلي كه براي جلوگيري از اين كار وجود دارد برخورد جدي و قاطع با متخلفان و آگاهي‌دادن به ورزشكاران است و در اين روزهاي اخير، 8 سال محروميت محمد پراش، قهرمان دوچرخه‌سواري كشور و محروميت امير علي‌اكبري، كشتي‌گير مطرح كشورمان به صورت مادام العمر از اثرات تكان دهنده دوپينگ در ورزش بود كه البته هركدام بنا به دلايلي قابل بحث است چرا كه نوع مواد نيروزا برخي اوقات واقعيت‌هاي تلخي را نمايان مي‌كند چرا كه برخي دوپينگ‌ها در كشور ما ناخودآگاه و برخي ديگر آگاهانه بوده است.

حال مي‌پردازيم به شايع‌ترين مواد نيرو‌زاي غير‌مجاز و ليست مكمل‌هاي غيرمجاز؛

بارها از سوي فدراسيون پزشكي با اطلاع‌رساني‌هاي مختلف به ورزشكاران ليست مواد ممنوع اعلام گرديده كه مي‌توان به چندين نمونه از شايع‌ترين اين مواد اشاره كرد:

كلبوترول، فوروسمايد HCG ، LH ناندروسون، تستوسترون، متانديون (متان)، هورمون رشد، انسولين، سوما، آمفتامين (در ايران كراك با مخلوطي از آمفتامين و هروئين)، آمفتامين (شيشه)، دي اكسي مت آمفتامين (اكس)، كوكائين، مواد مخدر سنتي (حشيش و تركيبات ترياكي)، دگزامتازون، بتامتازون، پردنيزولون، آنتولول (شايع‌ترين مواد نيروزاي غيرمجاز)، هيدروكورتيزون، تريامسينولون، الكل و ريندران اشاره كرد و بهتر است در اين جا اشاره كنيم كه مواد نيروزاهاي غيرمجاز سرطان‌زا هستند و به مرور زمان مشكلات جنسي در ميان ورزشكاران رواج پيدا خواهد كرد، ولي در اين ميان يك‌سري مكمل‌هاي مجاز هم براي استفاده از ورزش‌هاي حرفه‌اي و قهرماني وجود دارد كه مورد تأييد ستاد مبارزه با دوپينگ (نادو) است كه استيمول، مگامس 400، كربومس، ميووي، فايبركلير، ماكسن گلوتامين، سنتري و گان گلاتين، اكسي ناسه، سان كيت، ويتامين C و آنتي ريجينگ اشاره كرد.

انتهاي پيام/

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن