تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 31 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801489993




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دو روي سكه يك بدهي بزرگ نفتي زنجاني: پرداخت كردم، بانك مركزي: دريافت نكرديم


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: دو روي سكه يك بدهي بزرگ نفتي زنجاني: پرداخت كردم، بانك مركزي: دريافت نكرديم
سياوش رضايي

بابك زنجاني از پرداخت قطعي بدهي خود به وزارت نفت خبر داد. او در گفت وگو با ايران اظهار داشت كه از طريق كشور ثالث بدهي 2 ميليارد و 60ميليون يورويي را پرداخت كرده ام. درعين حال بانك مركزي اين خبر را تأييد نكرد.
ماجراي بدهي بابك زنجاني به وزارت نفت از آنجا آغاز شد كه بيژن زنگنه در 19 شهريور گفت: «بابك زنجاني بيش از دو ميليارد دلار به وزارت نفت بدهكار است.» اين جمله آغاز ماجرايي بود كه تاكنون پايان نيافته است.
در دولت دهم با هدف دور زدن تحريم‌ها معاونت امور بين‌الملل وزارت نفت تغييراتي در شرايط فروش نفت به وجود آورد. بر اين اساس در حالي كه داشتن پالايشگاه يكي از شروط اصلي خريداران نفت بود،افراد حقيقي و حقوقي نيز امكان خريد نفت خام كشور را پيدا كردند. با اين تغيير يكي ازكساني كه وارد معاملات نفتي ايران شد بابك زنجاني بود كه وظيفه فروش بخشي از نفت كشور را بر عهده گرفت.اما همانند بيش از 40 ميليارد دلار از پول‌هاي نفتي ايران كه طي سال‌هاي اخير در حساب بانكي كشورهاي خريدار نفت بلوكه شد،دو ميليارد و 60 ميليون يورو از محل فروش نفت و گاز توسط اين تاجر به كشور بازنگشت.
با اعلام رسمي بدهي بابك زنجاني توسط وزير نفت، مجلس نيز با باز كردن پرونده‌اي، جوياي اين مسأله شد و با برگزاري يك جلسه سه ساعته در كميسيون انرژي مجلس با حضور زنجاني املاك وي به عنوان وثيقه بازگرداندن بدهي نفتي قرار گرفت.
با گذشت بيش از چهار ماه از افشاي بدهي نفتي يك شخص حقيقي كه در طول تاريخ صنعت نفت بي‌سابقه بود، پورمختار رئيس كميسيون اصل 90 مجلس روز شنبه اعلام كرد كه بدهي 2 ميليارد و 60 ميليون يورويي بابك زنجاني به وزارت نفت پرداخت شده و بانك مركزي نيز آن را تأييد كرده است.
اما تلاش خبرنگاران براي دريافت تأييديه اين خبر از مقامات وزارت نفت و بانك مركزي به جايي نرسيد و تنها به نقل قول از مقامات آگاه بسنده شد. به دنبال اين خبر در ابتداي روز گذشته يكي از رسانه‌ها به نقل از مقام مطلعي در بانك مركزي خبر پرداخت بدهي زنجاني را تكذيب كرد.خبري كه بلافاصله از سوي رئيس كميسيون اصل 90 مجلس رد شد و يكبار ديگر بر تسويه اين بدهي جنجالي توسط زنجاني تأكيد شد. به گفته رئيس كميسيون اصل 90 قانون اساسي مجلس شوراي اسلامي بابك زنجاني اصل بدهي خود به وزارت نفت را به يكي از شعبه‌هاي خارجي بانك‌هاي داخلي پرداخت كرده و اين موضوع مورد تأييد رئيس اين بانك قرار گرفته است.
محمدعلي پورمختار شامگاه شنبه در گفت‌و‌گو با ايرنا در پاسخ به اين سؤال كه چرا اين پول به يكي از شعب خارجي واريز شده است، افزود: زنجاني با توجه به تحريم‌هاي كشورمان از طريق خاصي اين پول را به حساب يكي از شعبه‌هاي خارجي بانك‌هاي داخلي پرداخت كرده است.
زنجاني: بدهي پرداخت شد
در شرايطي كه خبر پرداخت بدهي بابك زنجاني در فضاي رسانه‌اي با تكذيب و تأييد‌هاي فراواني روبه‌روست براي روشن شدن موضوع به سراغ شخص بابك زنجاني رفتيم. وي در گفت‌و‌گو با ايران با تأييد تسويه بدهي 2 ميليارد و 60 ميليون يورويي خود اعلام كرد كه اين مبلغ به يكي از حساب‌هاي بانك مركزي در يكي از كشورهاي خارجي واريز شده است. به گفته وي اصل پول پرداخت شده و مسئولان ذيربط در حال تعيين ذينفع مورد نظر هستند تا اين مبلغ به يكي از حساب‌هاي داخلي واريز شود. زنجاني در پاسخ به اين سؤال كه براي انتقال اين مبلغ از چه راهي اقدام شده است افزود:پس از توافق‌هاي ايران و پنج قدرت جهاني در ژنو امكان انتقال اين پول به حساب بانك مركزي فراهم شد. در اين زمينه كشورهاي خارجي براي تحقق تسويه اين بدهي به دولت ايران همراهي كردند و در نهايت اصل اين بدهي پرداخت شد.
بانك مركزي: تأييد نمي‌كنيم
در همين حال يك منبع آگاه در بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: اين بانك واريز بدهي 2 ميليارد و 60 ميليون يورويي به حساب اين بانك توسط بابك زنجاني را تأييد نمي‌كند.
اين منبع آگاه افزود: بابك زنجاني طي خبري مدعي پرداخت بدهي 2 ميليارد و 60 ميليون يورويي بابت فروش نفت به بانك مركزي شده بود اما اين خبر صحت ندارد و تا اين لحظه وجوهي به حساب بانك مركزي واريز نشده است. در عين حال اكبر نعمت اللهي مديركل روابط عمومي وزارت نفت نيز گفت: دريافت اين وجه هيچ ارتباطي به اين وزارتخانه ندارد و اين مبلغ بايد به حساب بانك مركزي واريز شود. وي اضافه كرد: تمام درآمدهاي حاصل از فروش نفت به حساب‌هاي مورد نظر بانك مركزي واريز مي‌شود.
منتظر نظر ديوان محاسبات هستيم
در همين ارتباط رئيس كميسيون انرژي مجلس اعلام كرد كه منتظر نظر ديوان محاسبات براي تعيين تكليف پرونده بابك زنجاني هستيم.
مسعود ميركاظمي درباره انتشار خبر پرداخت بدهي دو ميليارد و 60 ميليون يورويي بابك زنجاني به وزارت نفت، گفت: اين خبر را شنيده‌ام اما بايستي ديوان محاسبات واريز اين مبلغ به حساب‌هاي خزانه را تأييد كند. ميركاظمي با بيان اين‌كه در صورت تأييد واريز مبلغ ياد شده توسط ديوان محاسبات تحقيق و تفحص را پيگيري نمي‌كنيم، تصريح كرد: در صورت عدم تأييد واريز مبلغ ذكر شده توسط ديوان، به صورت قطعي و جدي تحقيق را ادامه خواهيم داد.
ظاهراً بدهي‌ پرداخت شده است
دادستان ديوان محاسبات نيز با اشاره به بررسي پرونده بابك زنجاني در اين ديوان، گفت كه ظاهراً بابك زنجاني بدهي خود را به شركت نفت پرداخت كرده و قرار است اسناد مربوطه را حضوراً به دادستاني ديوان محاسبات ارائه كند.
فياض شجاعي در حاشيه هجدهمين كنگره اكوساي در جمع خبرنگاران، اظهار كرد: ما بر مبناي گزارش‌ها و رسيدگي‌هاي حسابرسان‌مان تعقيب و تحقيق كرديم و به لحاظ اين‌كه موضوع براي ما محرز شد كيفرخواست و اقرارنامه‌اي بر همين مبنا صادر شد كه منجر به طرح آن در هيأت مستشاري ديوان شد و هيأت مستشاري هم مبادرت به صدور رأي مبني بر محكوميت بابك زنجاني و مسئولان ذي‌مدخل در اين بخش كردند.
وي اضافه كرد: علاوه بر الزام و حكم به واريز اين پول، مجازات‌هاي اداري براي مسئوليني كه به نوعي كوتاهي‌شان منجر به اين شده بود كه اين پول به مدت قابل توجهي از حيطه مالكيت دولت به نمايندگي از شركت نفت خارج باشد، صادر شد.
وي ادامه داد: اعلام نظر قطعي مبني بر اين‌كه اين وجه به حساب شركت نفت منتقل شده يا نه، فردا بعد از اطمينان از مراجع ذيصلاح از جمله استعلام از بانك مركزي انجام خواهد شد و در غير اين صورت در راستاي اجراي رأي نسبت به برگرداندن وجوه به حساب شركت نفت اقدام مي‌كنيم.

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن