تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):در پاسخ به كسى كه عرض كرد: من در عمل ناتوانم و نماز و روزه كم به جا مى آورم اما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806360356




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هنرمند صنايع دستي و كارآفرين نمونه در آستانه ورشكستگي از تاريكي لذت ببريد


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: هنرمند صنايع دستي و كارآفرين نمونه در آستانه ورشكستگي از تاريكي لذت ببريد
هستي بختياري

«حميدرضا ميرسعيدقاضي» هم از آن دست هنرمنداني است كه كارش در خارج خريدار دارد اما در ايران نه. تركيه از او مي‌خواهد تا هنرجويان را آموزش بدهد اما درايران در نهايت هنر و صنعت او را مي‌گيرند و به ديگران هديه مي‌دهند، بدون اين‌كه به او پولي بدهند. او كارآفرين نمونه‌اي است كه بعد از بازنشستگي از ارتش، رؤياي دوران كودكي‌اش را تحقق بخشيد. تصاوير شخصيت‌هاي بزرگي را روي سراميك و كاشي كار كرده و به آن‌ها داده است. او مبتكر تصاوير روي كاشي و سراميك است.
حامي نيست
قاضي مي‌گويد: در ايران هيچ كس به دنبال فرد مبتكر نيست. تلاش‌هاي مبتكر هم به جايي نمي‌رسد. همه به دنبال تقليد هستند اگر گرفت و بازار داشت، كپي مي‌كنند و مي‌فروشند. به گفته او هنرش درحالي در ايران مشتري ندارد كه در اروپا سردر مغازه‌ها را به حدي با اين كاشي‌هاي زيبا، ديزاين كرده‌اند كه شما ناخودآگاه مي‌ايستيد و اين مغازه‌ها را نگاه مي‌كنيد. «حالا در ايران همه منتظرند كه اول ديگران شروع‌كننده باشند. اين از خصوصيت‌هاي ما است كه مد ايجاد نمي‌كنيم و آنهايي هم كه كار خلاق انجام مي‌دهند، در توليد تحت فشار زيادي قرار مي‌گيرند. اما در كشورهاي ديگر طراحان و خلاقان عرصه‌هاي مختلف پويا هستند و توسط توليد‌كنندگان و مصرف‌كنندگان حمايت مي‌شوند.» او مي‌گويد فرايند توليد و پخت اين كاشي خيلي صنعتي انجام مي‌شود و اگر در صنعت كاشي شما بگوييد من يك متر كاشي مي‌خواهم كسي جوابتان را نمي‌دهد، مثل اين‌كه برويد نساجي و بگوييد يك متر پارچه براي من طراحي كنيد و ببافيد اما او اين فرايند را ديجيتالي كرد. «سيستم‌اش را طوري تغيير داديم كه شما بگوييد من مي‌خواهم يك منظره يا يك عكس از بچه‌ام را در منزلم در ابعاد يك متر يا بيشتر چاپ كنيد، ما مي‌توانيم اين كار را انجام دهيم و آن را تا 50 سال هم حتي درقبال آتش و خش مستقيم، ضمانتش كنيم.» به گفته او با اين روش مي‌توان تصاوير شهداي عزيز دفاع مقدس را هم به صورتي شايسته و ماندگار چه در آرامگاه‌ها و چه بر ديوارهاي شهر ثبت كرد كه از نقاشي ماندگارتر و طبيعي‌تر است. هنر او كاركردهاي شهري زيادي هم دارد. براي مثال مجتمع‌هاي تجاري مي‌توانند بدون هزينه‌هاي هنگفت از هنر او استفاده كنند. ساختمان‌هايي كه به گفته او براي زيباتر شدن از سنگ‌هاي گران‌تر استفاده مي‌كنند. به اعتقاد قاضي مي‌شود ديوارها را تبديل به يك گالري هنري كرد به عنوان مثال مي‌توان يك طبقه را به آثار تاريخي شيراز اختصاص داد. يك طبقه به جاذبه‌هاي گردشگري شمال. تصاوير مشاهير مي‌تواند ساختمان و شهري را زيبا و ديدني كند. او مي‌پرسد چرا بناي شخصي ما با عكسي كه دوست داريم زيبا نشود؟ چرا پوستر بچسبانيم؟ شايد هم بخواهد عكس خانواده‌اش را در ساختمانش كار كند. همچنين به اعتقاد او مكان‌هاي عمومي بايد رنگ داشته باشند، شكل داشته باشند، طرح داشته باشند و اين قابليت‌ها را سنگ به ما نمي‌دهد، اين كارها بايد با كاشي انجام شود. كاشي اصالت دارد تمام ابنيه ما از سال‌هاي دور تا به امروز زيبايي‌اش با كاشي بوده است و تقريباً هيچ‌كدام هم خراب نشده و اين از افتخارات معماري و طراحي داخلي ما محسوب مي‌شود. به گفته او حتي مي‌شود سي و سه پل را به صورت «پانوراما» روي ديوار يا در پله‌ها كار كرد. حتي مي‌گويد حاضر است يك ساختمان را به صورت پايلوت اجرا كند اگر دوست نداشتند، هزينه كار را برمي‌گرداند البته پيشنهادي كه كسي جرأت قبول آن را پيدا نكرده است.
بازتاب يك دقيقه نور
همچنين قاضي از ماده «فسفر سنس» كاشي طراحي مي‌كند كه با يك دقيقه نورگيري، مي‌تواند يك ساعت نور از خود بازتابد.
«فسفر سنس» آنطور كه او مي‌گويد يك ماده معدني است كه از چند هزارسال پيش كشف شده و از سال‌ها پيش در عقربه‌هاي ساعت‌ها استفاده مي‌شده است. او درباره كاربرد اين ماده مي‌گويد: ما آمده‌ايم پودر شب تاب را تبديل به جوهر كرده‌ايم و در صنعت چاپمان به كار برده‌ايم. عكسي كه به سفارش‌دهنده تحويل مي‌دهيم مي‌توانند در تاريكي هم از زيبايي آن لذت ببرند. طرحي كه هم مي‌تواند از هدر رفت انرژي برق جلوگيري كند و هم از زخم‌هاي بيشتر بر محيط زيست. «براي ايمني ساختمان‌ها هم به كار مي‌رود، زيرا اگر به عنوان مثال شهرداري‌ها سفارش زيباسازي ديوارهاي شهر را به اين روش بدهند قادر خواهند بود با نصب يك پروژكتور و روشن كردن آن به مدت يك دقيقه، يك ساعت يك ديوار را به هر ابعادي كه مي‌خواهند كاملاً روشن نگه‌دارند.» مي‌پرسد مي‌دانيد در طول يك سال چقدر فقط در هزينه برق صرفه‌جويي مي‌شود؟ همچنين اين آثار در مقابل اسيد، نور خورشيد، باران و عوامل محيطي ديگر مقاوم هستند و ضمانت دارند. در كنار اينها چقدر جاذبه ايجاد مي‌شود، مردم از يك تاريكي دارند رد مي‌شوند، يك تصوير روي ديوار روشن است و نه‌تنها نور مي‌دهد، بلكه زيبايي بصري هم ايجاد مي‌كند.
قاضي براي اولين بار يك تابلوي كاشي در اندازه 20 در 30 سانتي‌متر سبك فسفرسنس طراحي كرده كه قابليت شب تابي دارد.
او همچنين مي‌گويد: «از اين كاشي‌ها مي‌توان حتي در زير پل‌هاي زيرگذر نيز استفاده و تصوير افراد مهم كشور را روي آن چاپ كرد تا با يك دقيقه نورگيري به صورت اتوماتيك بتواند يك ساعت نور بدهد. با اين حال مي‌توان در مصرف برق صرفه‌جويي كرد اين طرح را به سازمان زيباسازي پيشنهاد كرده‌ام اما هنوز جوابي نداده‌اند.» اما حالا او مي‌گويد: «در آستانه ورشكستگي قرار گرفته‌ام چون هيچ‌كس كارش را جدي نمي‌گيرد، فقط تعريف مي‌كند. اما صنايع دستي‌اش را نمي‌خرند. به تنهايي مجبور است براي كارش تبليغ و بازاريابي كند. «حتي اكنون ملكي را كه سه ساله اجاره كرده بودم، بايد يك ساله تحويل دهم درحالي كه نه جايي براي انتقال كارگاهم دارم و نه مي‌دانم با 9 كارمند شركتم بايد چه‌كار كنم.»

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن