تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799085243




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هزينه‌هايي كه در فوتبال مي‌شود وحشتناك استمحمد بنا: وقتي رفتم، گفتند بنا به خاطر ترس از باخت رفته است/ ورزش ما سياست‌زده است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: هزينه‌هايي كه در فوتبال مي‌شود وحشتناك استمحمد بنا: وقتي رفتم، گفتند بنا به خاطر ترس از باخت رفته است/ ورزش ما سياست‌زده است
سرمربي تيم ملي كشتي فرنگي گفت:‌ وقتي از كشتي فرنگي رفتم، برخي گفتند بنا به خاطر ترس از باخت رفته است.


به گزارش خبرگزاري فارس محمد بنا بعد از يك سال دوري از كشتي به قول خودش به خانه‌اش بازگشت تا بچه‌هايش را دوباره دور هم جمع كند. خودش مي‌گويد كه مي‌داند كار سختي پيش‌رو خواهد داشت اما چشم به آينده دارد و با اميد از قهرماني صحبت مي‌كند.

آقاي خاص كشتي فرنگي از دلايل بازگشتش مي‌گويد و از دوپينگي كه شاگردش را براي هميشه از كشتي جدا كرد، شاگردي كه برنامه‌هاي زيادي براي اسطوره كردن او داشت.

از بي‌عدالتي مي‌گويد؛ بي‌عدالتي كه سالها در ورزش ما ريشه دوانده و سهم ناچيز رشته‌هاي غيرفوتبالي از بودجه ورزش را مصداق و محصول آن مي‌داند.

مي‌گويد از سياست خوشش نمي‌آيد، اما نمي‌تواند از آن سخن نگويد؛ سياستي كه در ورزش هم رخنه كرده و ريشه دوانده است.

صحبت‌هاي خواندني محمدبنا را مي‌توانيد در زير بخوانيد:

* چه شد كه بعد از يك سال دوري از كشتي دوباره به فكر بازگشت افتاديد؟ آيا شرايط تغيير كرده است؟

در اين روزها بارها و بارها به اين سؤال جواب داده‌ام، اما واقعاً خودم هم نمي‌دانم چرا مي‌روم و چرا برمي‌گردم. (با خنده)

رفتن من براي اين بود تا تأثير مثبتي روي شرايط كشتي فرنگي داشته باشد، اما وقتي ديدم عدم حضورم نه تنها تأثير مثبتي ندارد بلكه برخي از چيزهاي ديگر را هم داريم از دست مي‌دهيم، گفتم برگردم، بهتر است تا حداقل اصول را هم از دست ندهيم. رفتن من براي گرفتن حق و حقوق بچه‌هايم بود كه تا به حال هم عملي نشده است، اما اميدوارم بعد از مشخص شدن وزير ورزش و روشن شدن تكليف فدراسيون كشتي و اختصاص بودجه مناسب شرايط بهتري ايجاد شود.

* با توجه به فاصله نزديك بازي‌هاي آسيايي و مسابقات جهاني به نظر مي‌رسد امسال كار سختي پيش‌رو داشته باشيد آيا قبول مسئوليت در اين شرايط ريسك نبود؟

در اين مدت حرف‌هاي زيادي شنيدم و صحبتي نكردم؛ جواب هيچ كس را ندادم. وقتي بعد از المپيك رفتم گفتند كه بنا چون ديده قانون تغيير كرده است و نمي‌تواند با قانون جديد نتيجه بگيرد، به خاطر ترس از باخت رفته است. در زمان مربيگري من 5 تا 6 مرتبه قوانين كشتي عوض شده است، اما كشتي فرنگي را با كمك همكارانم در بالاترين سطح نگه داشته‌ايم. حالا هم اين‌ طور فكر مي‌كنيم. رفتن من به نوعي استراحت اجباري بود؛ به خاطر خواسته‌هايي بود كه براي كشتي مي‌خواستم نه خودم. مي‌دانم سال سختي خواهيم داشت، اما اهميتي ندارد چون مي‌دانم شايستگي و لياقت بچه‌هاي من آنقدر بالا است كه در آخر سال چه در مسابقات جهاني و چه در بازي‌هاي آسيايي نفرات خوبي خواهيم داشت كه با تدبيري مناسب موفقيت‌هاي گذشته را تكرار خواهيم كرد.

* بعد از سال‌ها بار ديگر شاهد همكاري شما و حسن بابك در كشتي فرنگي هستيم؛ خيلي از كارشناسان همكاري بزرگان كشتي فرنگي را به فال نيك گرفتند هرچند كه برخي هم معتقد بودند كه اين همكاري ممكن است با توجه به اختلافات گذشته، دوام چنداني نداشته باشد و به قول معروف «دو پادشاه در يك اقليم نگنجند»‌

من پادشاه نيستم؛ سال‌هاست با حسن بابك رفاقت دارم و خوشحالم كه بعد از سال‌ها دوباره همكار شديم. «بابك» بنا به شرايطي بعد از سال 2005 از كشتي فرنگي جدا شد، اما حالا خيلي خوشحالم كه دوباره شرايط براي همكاري ما فراهم شده است.

وقتي به قبل از المپيك فكر مي‌كنم كه فريادهايم به جايي نمي‌رسيد حالا خوشحالم كه با داشتن يك مدير قوي مي‌توانيم با قدرت بيشتري فرياد بزنيم و مي‌توانيم از اين پتانسيل براي احقاق حق كشتي‌گيران استفاده كنيم. هيچ زماني با «بابك» اختلافي نداشتم، اما خودش از كشتي جدا شد؛ حالا خوشحالم كه قرار است بار ديگر در كنار هم به كشتي فرنگي خدمت كنيم.

* خيلي از فرنگي‌كاران المپيكي در اين مدت از شرايط آرماني دور بودند به طوري كه برخي‌ها تصميم به تغيير وزن گرفتند؛ مانند اميد نوروزي و شايد قاسم رضايي. آيا با شرايط موجود چنين تصميماتي را به صلاح آنها مي‌دانيد؟

به تمام بچه‌ها اين موضوع را گفته‌ام؛ آنها بيش از يك سال از كشتي دور بوده‌اند و در اين زمان هيچ موقع تمام بچه‌هاي المپيكي در اردو در كنار هم تمرين نكردند. به تمام آنها گفته‌ام كه ابتدا بايد كار را شروع كنيم و با يكدلي و اتحاد براي رسيدن به شرايط مطلوب تلاش كنيم؛ درباره اين مسائل هم در آينده تصميم خواهيم گرفت. نوروزي براي تغيير وزن ابراز تمايل كرده است؛ ممكن است من هم از اميد در جام جهاني در يك وزن بالاتر استفاده كنم. در گذشته هم هر زماني نوروزي وزنش زياد بود در مسابقات تداركاتي يك وزن بالاتر كشتي مي‌گرفت و زماني كه به اوج آمادگي و شرايط مطلوب مي‌رسد در وزن خودش روي تشك مي‌رفت. كسب مدال طلاي بازي‌هاي آسيايي، مسابقات جهاني و المپيك لندن نشان مي‌دهد كه برنامه‌هاي ما درست بوده است. حالا كارشناسان به من بگويند كدام قهرمان جهان بدون زجر مي‌تواند قهرمان شود؟ قرار نيست همواره با مطلوب‌ترين شرايط قهرمان شد.

به هر حال تصميم در اين خصوص به عوامل مختلفي از جمله شرايط سني، شرايط فيزيكي و شرايط روحي كشتي‌گير بستگي دارد. در گذشته به طالب نعمت‌پور گفته بودم بايد روزي در 84 كيلو كشتي‌ را ادامه دهد؛ به امير علي‌اكبري هم زماني كه در رده سني جوانان در 84 كيلوگرم كشتي مي‌گرفت گفته بودم كه روزي بايد در 120 كيلو روي تشك برود. حميد سوريان سالهاست در 55 كيلو كشتي مي‌گيرد؛ حالا هم مي‌گويم بايد در اين وزن ادامه دهد. كشتي‌گيراني مانند نازاريان و يوردانف هم با سختي و با مداومت به مدال‌هاي بي‌شمار جهان و المپيك رسيدند. هر تصميمي در زمان خودش نيازمند شرايط خاصي است و اين طور نيست كه هر وقت خواستيم تصميم بگيريم و آن را اجرا كنيم بلكه بايد ابتدا به شرايط آرماني رسيده و سپس تصميم گرفت.

* در مورد علي‌اكبري صحيت كرديد؛ اين روزها محروميت مادام‌العمر اين كشتي‌گير جامعه كشتي را به شوك فرو برده است.

امير يك كشتي‌گير توانمند بود چه زماني كه در جوانان كشتي مي‌گرفت و چه زماني كه به بزرگسالان آمد. سال‌هاست كه او را مي‌شناسم؛ زماني كه علي‌اكبري در جوانان در 84 كيلوگرم كشتي مي‌گرفت به او گفته بودم كه روزي بايد در سنگين‌وزن ادامه دهد. معتقد بودم تنها كسي كه مي‌تواند به سلطه لوپز كوبايي در سنگين وزن خاتمه دهد علي‌اكبري است، اما متأسفانه شرايط و افراد خارج از كشتي با راهنمايي‌هاي نادرست خود، خواسته يا نخواسته، او را از راه منحرف كردند، اما معتقدم علي‌اكبري بچه نبود كه بخواهد فريب بخورد.

در سال 2011 هم به خاطر رقابتي كاذب كه بين او و قرباني وجود داشت مرتكب اشتباه شدند و تاوان آن را هم پس دادند. البته چون من در جريان اين موضوع نيستم نمي‌دانم چه شرايطي به وجود آمد كه چنين اتفاقي رخ داد در حالي كه علي‌اكبري مي‌توانست سال‌ها كشتي فرنگي ايران را در سنگين وزن صاحب مدال و عنوان كند، اما حالا دچار چنين بلايي شده است.

ما بايد در شرايط فعلي به علي‌اكبري آرامش بدهيم چون به هر حال اين جوان مي‌خواهد در اين جامعه زندگي كند. با توجه به قوانين فيلا بعيد مي‌دانم كه شانسي براي بازگشت به كشتي داشته باشد البته با صحبت‌هايي كه با آقاي بابك داشتيم تصميماتي براي آينده علي‌اكبري گرفته‌ايم كه در كنار ورزش حضور داشته باشد. هرچند كه اشتباه بدي مرتكب شده است، اما چون در جريان امور نيستم نمي‌توانم در اين رابطه قضاوت كنم. اين اشتباهي بود كه خودش بايد تاوانش را پرداخت كند و كسي جز او نمي‌تواند درباره آن پاسخگو باشد.

* پديده دوپينگ دراين سال‌ها در ورزش ما قرباني‌هاي فراواني گرفته است؛ برنامه كادر فني براي برخورد با اين پديده شوم چيست؟

زماني كه من فرياد مي‌زدم بايد امكانات در اردوها فراهم شود به خاطر همين مسائل بود تا ورزشكار خودش براي تأمين كالري از دست رفته و براي تأمين نيازهايش در خارج از فدراسيون اقدام نكند. وقتي در خصوص خوردن عدس پلو در اردوها صحبت مي‌شد من خجالت مي‌كشيدم. سال‌هايي كه من بودم تمام تلاشم را براي اين موضوع گذاشتم از اين به بعد هم تمام تلاش‌مان فراهم كردن امكانات و دور نگه داشتن بچه‌ها از اين موضوع است. بايد تلاش كنيم با آموزش صحيح و فراهم كردن شرايط جلوي ارتكاب به دوپينگ را بگيريم.

* به نظر مي‌رسد بعد از چيزي حدود دو سال قرار است انتخابات فدراسيون كشتي برگزار و رئيس مشخص شود.

اقدام خوبي است كه بعد از دو سال بلاتكليفي قرار است فدراسيون كشتي رئيس خود را بشناسند اميدوارم فردي اصلح انتخاب شود و با برنامه‌اي چهار ساله كار خود را آغاز كند. البته مسئله تنها انتخابات فدراسيون نيست؛ رئيس فدراسيون با 7 ميليارد بدهي چه كاري مي‌تواند بكند؟ بايد شرايط مهيا شود. قبول داريم سال سختي داريم و ورزش ما با كاهش بودجه مواجه است، اما در حد معقول بايد با در اختيار گذاشتن امكانات، شرايط را براي موفقيت‌هاي بيشتر فراهم كنيم. در دوره قبل در بازي‌هاي آسيايي كشتي 7 مدال طلا گرفت، اما قول مي‌دهم اگر 4 سال پيش 4 مدال طلا در كشتي فرنگي گرفتيم در صورت حمايت اين شانس را داريم كه امسال 5 طلا بگيريم، اما مستلزم حمايت مسئولان هستيم.

* آيا امكانات در اردوي تيم ملي فراهم است و انتظارات شما را برآورده مي‌كند؟

هنوز روز اول است؛ البته من هم كمي سخت‌گير هستم و اگر چيزي كم باشد يا كشتي‌گيران چيزي نياز داشته باشند كه فراهم نباشد كمي عصبي مي‌شوم. (با خنده) البته رسول خادم تلاش زيادي مي‌كند تا شرايط مهيا باشد هر چند با ايده‌آل‌ها فاصله داريم. به هر حال تيم ما تيم قهرمان المپيك است و خيلي زشت است درباره برخي كمبودهاي ابتدايي صحبت كنيم.

مدتي كه نبودم وقتي بچه‌ها صحبت از عدس‌پلو مي‌كردند خجالت مي‌كشيديم. چرا قهرمان دنيا بايد درباره عد‌س‌پلو صحبت كند؟ نگاه ما بايد به كشتي ويژه باشد. البته وضعيت ما در مقابل رشته‌اي مانند بوكس كه مظلوم است فوق‌العاده است. من بايد دلم براي بوكس بسوزد كه سال‌هاست قهرمانان آن با كمترين امكانات تمرين مي‌كنند. تكواندو حال و روز خوبي ندارد و وزنه‌برداري هم در شرايط ايده‌آلي به سر نمي‌برد؛ اميدوارم روزهاي خوب هرچه زودتر به ورزش برگردد.

قرار نيست بعد از شكست بنشينيم و حسرت بخوريم. ورزش ما بايد از سياست خارج شود؛ چندين وزير و سرپرست آمدند و تأييد نشده‌اند و هيچكدام هم ورزشي نبودند. حالا خوشحالم كسي مانند گودرزي آمده است كه كشتي‌گير بوده و ورزش را مي‌شناسد تازه مقابل من هم پيروز شده است (با خنده)

رئيس فدراسيون را بايد وزير حمايت كند و وزير ورزش را هم بايد دولت حمايت كند. چه ايرادي دارد مديري قوي مانند يزداني خرم را براي احياي بند «ب» انتخاب كنند تا يك درصد سهميه ورزش را از بودجه وزارتخانه‌ها بگيرد. متأسفانه خيلي مواقع سياست‌مداران ورزش را جزء مي‌گيرند. همواره درباره اقتصاد، سياست و روابط بين‌الملل صحبت مي‌كنيم و مي‌گوييم اينها مهم هستند در حالي كه مهم‌ترين اصل براي ما اقتدار ملي در دنيا است و هميشه به دنبال عزت مردم كشورمان بوديم؛ مگر نه اينكه اقتدار ملي از راه حمايت از ورزش به دست مي‌آيد؟ هيچ چيزي در دنيا به اندازه لحظه‌اي كه در المپيك پرچم يك كشور به اهتزاز درمي‌آيد نمي‌تواند مردم را خوشحال كند. هم اقتدار ملي است و هم باعث افزايش نشاط جامعه مي‌شود. پس هيچ چيزي مانند ورزش نمي‌تواند مردم را خوشحال كند به همين دليل مي‌گوييم كه ورزش جزء نيست بلكه كل است.

سلامت جامعه ما با ورزش تأمين مي‌شود. در ورزش عمومي نيازمند الگو هستيم كه اين الگو همان قهرماني است كه در المپيك مي‌درخشد. تا زماني كه در جامعه الگو نداشته باشيم فرزندان ما به ورزش روي نمي‌آورند هرچه در ورزش هزينه كنيم هزينه بيماران ما كمتر مي‌شود. متأسفانه مردم را با فوتبال سرگرم كرده‌ايم هزينه‌هايي كه در فوتبال مي‌شود وحشتناك است. در كشور ما شخصي مانند علي كريمي محبوب تمام مردم است، اما كمتر كسي «مايكل فلپس» كه در تاريخ ورزش دنيا ستاره‌ است را مي‌شناسد. بايد تمام اين پازل از نوع چيده و در جاي خودش قرار گيرد تا يك ويترين خوشگل مقابل كشور ما قرار گيرد و به تمام دنيا معرفي شود.

* و صحبت پاياني...

خوشحالم؛ واقعاً خوشحالم چون مي‌دانم مردم هم خوشحال هستند و در كوچه و خيابان مي‌توان اين خوشحالي را ديد. خوشحالم كه دوباره بعد از مدت‌ها به كشتي برگشتم و در كنار بچه‌هايم هستم. اميدوارم دوباره شاهد روزهاي زيبا در كشتي فرنگي باشيم از مربيان قبل هم تشكر مي‌كنم كه زحمت زيادي در اين مدت كشيدند و قول مي‌دهم از تمام داشته‌هاي كشتي فرنگي براي تداوم موفقيت‌ها استفاده كنم.

انتهاي پيام/ن

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن