تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):زيارت امام حسين عليه السلام را رها نكن و دوستان خود را هم به آن سفارش كن، كه در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819227368




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

1500 پژوهشگر در 200 هسته پژوهشی ساماندهی شده‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



در حوزه علمیه خواهران؛
1500 پژوهشگر در 200 هسته پژوهشی ساماندهی شده‌اند خبرگزاری رسا ـ مدیر ساماندهی امور پژوهشی عمومی حوزه‌های علمیه خواهران از ساماندهی 1500 پژوهشگر در 200 هسته پژوهشی خبر داد.



به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط‌عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، همزمان با هفته پژوهش گفت وگویی با مدیر ساماندهی امور پژوهشی عمومی حوزه‌های علمیه خواهران حجت‌الاسلام جواد اسماعیل‌نیا انجام شده است که حاصل آن از نظر خوانندگان می‌گذرد.
1. اهم فعالیت‌های پژوهشی انجام گرفته درحوزه مدیریتی مربوطه در سال جاری چه بوده است؟
تشویق و ترویج فرهنگ پژوهش در بین طلاب و ترغیب ایشان به مشارکت در مسابقات و جشنواره‌های پژوهشی از اهم برنامه‌های زیربنایی این اداره بوده که سعی شده است همه برنامه‌ها را بر اساس آن هدف محوری، به پیش ببریم.
2. در راستای ساماندهی طلاب پژوهشگر به ویژه فارغ‌التحصیلان، چه تمهیداتی اندیشیده‌اید و این سامانه در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
از مجموع حدود 2000 پژوهشگر شناسایی شده که مشخصات اجمالی و اولیه آن‌ها در سامانه پژوهشگران وارد شده است. حدود 1500 نفر از آن‌ها در بیش از 200 هسته پژوهشی ساماندهی شده‌اند. بدیهی است در پایان سال تحصیلی جاری، عملیات به‌روزرسانی اطلاعات اجمالی پژوهشگران توسط خود آنان انجام خواهد شد و از این پس، پژوهشگران، مستقیماً اطلاعات پژوهشی خود را وارد سامانه کرده و به تأیید مدیریت‌های استانی خواهند رساند و همزمان شناسایی پژوهشگران جدید نیز انجام خواهد شد.
بدیهی است ساماندهی پژوهشگران در قالب هسته‌های پژوهشی، اولین گام جهت ارتقای مهارت‌های پژوهشی پژوهشگران فارغ‌التحصیلان است.
3. فلسفه تشکیل هسته‌های پژوهشی چیست و غایت آن به کجا می‌انجامد؟
شناسایی استعدادهای پژوهشی، ارتقاء منزلت علمی پژوهشگران، تعمیق و توسعه مباحث تخصصی علوم اسلامی و پاسخ‌گویی به سؤالات و شبهات، ترویج فرهنگ کار گروهی در قالب مقاله و کتاب.
امید می رود با استمرار این روند در آینده‌ای نه چندان دور شاهد به بار نشستن استعدادهای پژوهشگران باشیم و بتوانیم آثار پژوهشی آنان را به جامعه‌ی علمی کشور عرضه نماییم.
4. تاکنون چند هسته پژوهشی تشکیل شده است و در این راستا اقدامات آتی شما چیست؟
تاکنون 235 هسته تشکیل و مصوب شده است. در نظر است جهت به بار نشستن زحمات پژوهشگران اقدامات ذیل نیز در این مدیریت پیگیری شود.
1- چاپ آثار پذیرفته شده هسته‌ها؛
2- در صورت جذب بودجه، طرح مهارت افزایی در مورد هسته‌های دیگر ادامه پیدا می‌کند؛
3- اخذ موضوعات پژوهشی از طرح مسابقه رشد و پیشنهاد به اعضای هسته‌های پژوهشی؛
4- رایزنی و فراهم کردن زمینه تعامل پژوهشی با مراکز فرهنگی و پژوهشی استانی به وسیله مدیریت استانی و شوراهای علمی – پژوهشی استانی با مرکز فرهنگی و پژوهشی کشوری توسط معاونت پژوهش مرکز؛
5- تأمین پژوهشگران مبلغ در مجالس خانگی زنان.
5. در خصوص فرآوری آثار پژوهشی طلاب فرهیخته در عرصه‌های پژوهشی و جشنواره علامه حلی (ره) چه تدابیری اندیشیده‌اید؟ معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در راستای ترویج فرهنگ پژوهش و تشویق و طلاب و اساتید پژوهشگر اقدامات مختلفی انجام داده است که یکی از آن‌ها برگزاری جشنواره‌های پژوهشی همچون علامه حلی، بانوی کرامت و رشد است.
نخستین دفتر از مجموعه چکیده‌ی آثار و معرفی بر گزیدگان و شایستگان جشنواره‌های سال‌های 87 تا 90 و هم چنین درج تجربیات پژوهشی آنان ، بهار سال 1392 به زیور طبع آراسته شد.
هم اینک که در آستانه‌ی برگزاری ششمین دوره‌ی جشنواره‌ی علامه حلی در حوزه‌های علمیه سراسر کشور هستیم، مفتخریم که اعلام نماییم باهدف ماندگارسازی آثار برگزیدگان خواهر پنجمین دوره و انتقال تجارب مفید برگزیدگان و شایستگان به سایر طلاب علاقمند، دفتر دوم «نگاره اندیشه» را تقدیم محضر شما پژوهشگران و طلاب ارجمند نماییم.
یادآورمی شود که در این دفتر سی و دو نفر از برگزیدگان و شایستگان تقدیردوره‌ی پنجم را معرفی کرده‌ایم، تجارب و رهنمودهای پژوهشی آنان را در قالب گفت و گوی پژوهشی ارائه‌ایم و چکیده‌ی آثار آنان را به قلم خودشان در معرض نگاهتان قرار داده‌ایم.
6. در مورد ماهیت و عملکرد شوراهای علمی–پژوهشی استانی توضیح دهید.
شوراها به منظور شناسایی ظرفیت‌های پژوهشی پژوهشگران، و هماهنگی فعالیت‌های پژوهشی، برنامه‌ریزی جهت تحویل پژوهشی در مدیریت استانی، و تعامل با مراکز فرهنگی و پژوهشی به جهت زمینه‌سازی پژوهش و انتشار مقالات و کتب پژوهشگران، در سطح حوزه‌های علمیه خواهران کشور تشکیل گردیده است.
هدف از تشکیل شوراها، ایجاد تحول پژوهشی در مدیریت استانی و پژوهش پژوهشگران است و تا کنون شوراهای استانی در 25 استان تشکیل شده است که محصول تلاش آن‌ها، برگزاری 179 جلسه و 2298 مصوبه است.
7. درباره حضور گسترده‌ی خواهران در جشنواره‌های دیگر چه اقداماتی انجام گرفته و یا در شرف انجام است؟
از همه ابزارهای ممکن مانند سخنرانی، تبلیغ درسایت، بخشنامه‌های مکرر، توسعه جشنواره‌ها به مرحله استانی و مدرسه‌ای و ... برای حضور گسترده‌تر بانوان طلبه در جشنواره‌های مختلف، بهره بردهایم و آمار مشارکت طلاب در جشنواره‌های مذکور گواه تأثیرگذاری این فعالیت‌ها بوده است.
8. با توجه به آمار شرکت‌کنندگان در جشنواره علامه حلی و بانوی کرامت وضعیت حضور طلاب خواهر را چگونه ارزیابی می‌کنید.
وضعیت مشارکت طلاب در جشنواره‌های حلی و بانوی کرامت بسیار چشمگیر و قابل‌تحسین است و این گوشه‌ای از توان بالای علمی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران است که هر ساله در قالب مشارکت در جشنواره‌های مذکور به منصه‌ی ظهور می‌رسد. در صورت تخصیص بودجه مورد نیاز جهت حمایت مالی از چاپ آثار برگزیده و تقدیر از برگزیدگان استانی و مدرسه‌ای قطعاً در سال‌های آینده شاهد حضور بهتر کمی و کیفی طلاب در جشنواره‌های علمی پژوهشی خواهیم بود.
9. با وجود اینکه چند سال از برپایی جشنواره مسابقه رشد می‌گذرد این برنامه چه پیشرفت‌هایی را داشته و چه رویکردهای جدیدی در پیش گرفته است؟
ترویج پژوهش با دو ویژگی «گروهی و میدانی» مورد نظر ما در مسابقه رشد بوده است. فرهنگ‌سازی این مسأله نیازمند گذشت زمان است و افزایش گروه‌های رشد و افزایش کیفیت آثار نسبت به سال‌های قبل حکایت از موفقیت این طرح دارد. در این عرصه نیز اعتبار مورد نیاز جهت تقدیر مناسب و حمایت مالی از چاپ آثار برگزیده مورد انتظار است.
10. آیا ظرفیت بیشتری برای فعالیت هسته‌های پژوهشی جدید در حوزه‌های علمیه خواهران وجود دارد؟ توضیح دهید.
مناسب است مدارسی که فارغ‌التحصیل سطح 2 و 3 دارند حداقل دارای یک هسته پژوهشی باشند.
با توجه به اینکه هنوز تعدادی از مدارس سطح دو و سطح سه نسبت به تشکیل هسته‌های پژوهشی اقدام نکرده‌اند، برنامه‌ریزی جهت تشکیل هسته‌ها در این مدارس می‌بایست هر چه سریع‌تر آغاز شود.
11. درباره تشکیل نشست‌های علمی چه برنامه‌هایی در دست اقدام دارید.
کرسی‎های آزاداندیشی برای نخستین بار در سال تحصیلی قبل با برنامه‌ریزی خوب دفتر محترم برنامه‌ریزی و ارزیابی معاونت پژوهش در ده‌ها مدرسه برگزار شد که نوید گسترش نشست‌های علمی و کرسی‌های نظریه-پردازی در طراز حوزه‌های علمیه را در آینده نزدیک می‌دهد.
12. مزیت‌های ثبت‌نام خواهران پژوهشگر از طریق سامانه نسبت به نحوه شرکت در جشنواره علامه حلی از طرق پیشین را توضیح دهید
صرفه‌جویی در وقت طلاب و همکاران ستاد (استانی و مرکز)، صرفه‌جویی مالی، تسریع در کار و افزایش دقت در ارزیابی‌ها از جمله مزایای انجام کارها از طریق سامانه است. ان‌شاءالله به زودی همه مراحل جشنواره‌های پژوهشی از ثبت‌نام تا اعلام نتایج از طریق سامانه انجام خواهد شد.
13. برای آثار تولیدشده در مسابقه رشد و سایر جشنواره‌ها چه برنامه‌ای در پیش دارید؟
آنچه مورد انتظار است حمایت مالی جهت چاپ آثار است اما تا قبل از تحقق آن با رایزنی مدیریت‌های استانی و تشکل‌های پژوهشی امکان رایزنی با مراکز و مؤسسات علمی – پژوهشی استانی و علمی جهت چاپ آن آثار در نشریات مختلف وجود دارد که امید است با درایت همکاران مدیریت‌های استانی این امر مهم محقق گردد.
14. آیا امکان تأسیس پژوهشکده‌های بانوان در حوزه علمیه خواهران وجود دارد؟
در صورت تصویب آیین‌نامه تشکیل مراکز پژوهشی و پژوهشکده‌ها زمینه جهت تأسیس و تشکیل موجود است./9191/د102/ی



۱۳۹۲/۹/۲۴






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن