تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819354845




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گسترش استفاده از داروهاي قاچاق براي درمان زنبورها / زنبورداران از وجود داروهاي توليد داخل بي‌خبرند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: گسترش استفاده از داروهاي قاچاق براي درمان زنبورها / زنبورداران از وجود داروهاي توليد داخل بي‌خبرند
در حالي كه مسئولان صنعت زنبورداري كشور علت روي آوردن زنبورداران به استفاده از داروهاي قاچاق را نبود يا كمبود اين كالا عنوان مي‌كنند، مديركل دارو و درمان سازمان دامپزشكي اين مسئله را تكذيب كرد و گفت: ما كمبودي در اين زمينه نداريم.
به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه مشكلات بوجود آمده براي صنعت زنبورداري كشور و كاهش چشمگير توليد عسل در سال جاري، چندي پيش مديرعامل اتحاديه تعاوني زنبورداران خوزستان گفت: «متاسفانه تحريم‌ها و نابساماني وضعيت دارو و عدم حمايت دولت از صنعت زنبورداري موجب روي‌آوري زنبورداران به بازارهاي قاچاق جهت تامين داروي زنبور‌ها شده است.»

وي ادامه داد: «بيشتر دارو‌ها به دليل گراني از چين وارد مي‌شود و استفاده از داروهاي چيني، نه‌تنها اثر مثبت بر توليد عسل ندارد، بلكه موجب آلودگي محيط زيست مي‌شود.»

باشگاه خبرنگاران نيز دراين زمينه نظر مسئولان اتحاديه سراسري زنبورداران و سازمان دامپزشكي كشور را جويا شد.

*نقش گرده افشاني در توليد هواي پاك

عفت رييسي سرحدي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با اشاره به كمبود دارو در كشور اظهار داشت: به همين دليل زنبورداران مجبور به استفاده از داروهايي هستند كه اين چندان شناخته شده و معتبر نيستند و قاچاقچيان نيز از اين فضا سواستفاده مي‌كنند.

وي با بيان اينكه در گذشته اتحاديه سراسري زنبورداران با سازمان دامپزشكي جلساتي برگزار مي‌كرده است، افزود: در جريان نقل و انتقالات دولت جديد برگزاري اين جلسات به حالت تعليق درآمده و در اين مدت علي‌رغم درخواست اتحاديه، نه سازمان دامپزشكي و نه صندوق بيمه محصولات كشاورزي جلسه‌اي با ما نداشته‌اند.

رييسي ادامه داد: مشكلات مالي، نبود حمايت و همچنين بيماري زنبور‌ها، توليدكنندگان عسل را مجبور به استفاده از داروهاي وارداتي ارزان قيمت ساخته است.

وي با بيان اينكه اتحاديه زنبورداران بار‌ها از سازمان دامپزشكي درخواست كرده وضعيت داروهاي زنبور عسل را مشخص كند، گفت: متاسفانه سال‌هاست داروهايي كه در كشورهاي مقصد خود مورد استفاده قرار نمي‌گيرند در ايران به مصرف مي‌رسند.

رييسي تصريح كرد: مشكل ما اين است كه مسئولين مربوطه در اين رابطه خيلي شفاف اظهار نظر نكرده و زنبورداران را راهنمايي نمي‌كنند.

وي افزود: به همين دليل زنبورداري كه روش خاصي را براي مبارزه با بيماري‌ها نمي‌داند، وقتي زنبورش را در حال نابودي مي‌بيند به استفاده از داروهاي ارزان قيمت و قاچاق روي مي‌آورد.

رييسي با تاكيد بر اينكه صنعت زنبور عسل نه تنها در توليد يك ماده غذايي سالم بلكه در بحث اشتغال زايي جامعه نيز نقش بسزايي دارد، افزود: از جمله مهم‌ترين خواص زنبور عسل بحث گرده افشاني اين حشره است كه بايد ميزان آن در كشوربيش از ميزان توليد عسل باشد.

وي تصريح كرد: سازمان‌حفظ محيط زيست، سازمان جنگل‌ها، وزارت جهادكشاورزي وتمام كساني كه دغدغه حفظ اكوسيستم و تامين امنيت غذايي كشور را دارند بايد به حفظ و توسعه صنعت زنبور عسل كمك كنند.

رييسي با بيان اينكه هر كجا پرورش زنبور عسل رواج دارد طبيعت آنجا شاداب‌تر است، اضافه كرد: عمل گرده افشاني علاوه بر جلوگيري از هم خوني گياهان سبب افزايش ميزان توليد آن‌ها مي‌شود.

وي خاطر نشان كرد: در كشوري مانند ويتنام بعد از آن همه جنگ تنها عنصري كه به جلوگيري از نابودي طبيعت و محيط زيست كمك كرد تمركز آنان بر روي پرورش زنبور عسل بود.

رييسي اضافه كرد: گرده افشاني سبب احياي طبيعت در پي آن افزايش بهره وري باغات و گياهان و توليد هواي پاك مي‌شود.

*نبود گرده افشاني سبب كاهش توليد اكسيژن مي شود

مسئله‌اي كه مورد تاييد مدير گروه بهداشت و بيماري‌هاي زنبور عسل سازمان دامپزشكي كشور نيز است، محمد فرسي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه در صورت نابودي زنبورهاي عسل بشر به مدت محدودي مي‌تواند زندگي كند، گفت: نبود عمل گرده افشاني سبب كاهش يا عدم توليد گل و گياه شده كه نتيجه اين امر نيز كاهش توليد اكسيژن و عوارض ناشي از آن مي‌شود.

براساس اين گزارش رييس اتحاديه سراسري زنبورداران در ادامه تاكيد كرد: بايد به مسئولاني كه هميشه مرغ، تخم مرغ و... را در اولويت كار خود قرار مي‌دهند تذكر داد به محيط زيست نيز توجه بشتري داشته باشند.

رييسي با اشاره به افزايش قيمت چشمگير نهاده‌هاي زنبور عسل از جمله دارو، موم و شكر، ادامه داد: در سال جاري متوسط برداشت عسل از هر كندو بين دو تا پنج كيلوگرم بوده و توليد ما ۷۰ درصد كاهش يافته است.

وي همچنين تاكيد كرد: به جرات اعلام مي‌كنم هر توليد كننده‌اي كه ميزان توليدش بيش از اين بوده تخلف كرده و به زنبور‌ها شكر خورانده است.

رييسي تصريح كرد: زنبورداري كه از هر كندو ۲ كيلو عسل برداشت كرده با كدام توان مالي اقدام به خريد داروهاي گران قيمت كند؟!

وي افزود: مسئولاني كه اعلام مي‌كنند ما داروي سالم و با كيفيت توليد مي‌كنيم اين دارو‌ها را در اختيار زنبورداران قرار دهند چرا كه ما به دنبال داروي وارداتي و ارزبري از كشور نيستيم.

رييسي تاكيد كرد: همانگونه كه دولت براي مبارزه با سن گندم به كشاورزان كمك كرد بايد به ما نيز كمك كند چرا كه كنه واروا نيز نوعي آفت است و بيماري نيست.

به گفته وي منشا اصلي همه داروهاي وارداتي غير مجاز سم آزانتول است.

رييسي گفت: اين امر يك مصيبت بزرگ براي صنعت زنبورداري است چراكه امكان باقي ماندن پسماند سم آزانتول در عسل نيز وجود دارد.

*چرا داروهاي توليدي به دست زنبورداران نمي رسد؟

وي درباره اظهارات مديركل دارو و درمان سازمان دامپزشكي مبني بر توليد و واردات داروي زنبور عسل گفت: پس اين دارو‌ها كجاست؟!

مديرعامل اتحاديه سراسري زنبورداران افزود: قيمت داروهاي موجود در بازار نيز بسيار بالاست، به عنوان مثال قيمت هر بسته داروي ۵ هزارتوماني ظرف مدت كوتاهي به ۳۰ هزار تومان افزايش يافته است.

رييسي خاطرنشان ساخت: زير بخش بودن صنعت زنبورعسل سبب شده تا اين صنعت هميشه ناديده گرفته شود.

وي با اشاره به مقام چهارم ايران در دارا بودن بيشترين تعداد كلني زنبور عسل در جهان، افزود: پيش از اين در توليد عسل نيز مقام يازدهم جهان را داشتيم كه امسال با توجه به شرايط پيش آمده به رده‌هاي هجدهم يا نوزدهم تنزل مي‌كنيم.

به گفته رييسي داروهاي قاچاق از كشورهاي عراق، لبنان، اردن، عمان و چين وارد ايران مي‌شوند.

*بيماري زنبورها دليل كاهش توليد عسل

در همين رابطه فرامرز حيدري، رييس هيات مديره اتحاديه سراسري زنبورداران در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: كمبود دارو در كشور باعث شده تا زنبورداران به استفاده از داروهاي قاچاق و مخرب كه از مرزهاي جنوب و جنوب غربي وارد كشور مي‌شود، روي آورند.

وي با بيان اينكه اين دارو‌ها از كشورهايي مانند عمان، اردن و چين وارد ايران مي‌شوند، تصريح كرد: تمامي اين دارو‌ها تقلبي هستند و نه تنها تاثيري در كنترل بيماري ندارند بلكه زنبوردار‌ها را متحمل مشكلات زيادي مي‌كنند.

حيدري ادامه داد: سازمان دامپزشكي هيچ دارويي براي مقابله با بيماري زنبور توليد نمي‌كند يا اگر هم توليد مي‌كند تاكنون هيچ دارويي كه توليد اين سازمان باشد به دست توليدكنندگان نرسيده است.

وي با اشاره به اينكه وجود بيماري يكي از مهم‌ترين عوامل كاهش توليد عسل در سال جاري است، اضافه كرد: دو، سه سالي است كه زنبورداران به استفاده از داروي قاچاق روي آورده‌اند كه اين به دليل كمبود دارو يا گراني بيش از حد آن است.

در همين زمينه محمد حبيبي، مدير كل دارو و درمان سازمان دامپزشكي كشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: بنده از قيمت داروهاي زنبور عسل اطلاع ندارم ولي نبود يا كمبود دارو در كشور را تكذيب مي‌كنم.

وي افزود: ما سه نوع داروي با كيفيت را «يك نوع گياهي، يك نوع شيميايي و يك اسيد» براي بيماري‌هاي زنبور در داخل كشور توليد كرد‌ه‌ايم.
حبيبي تاكيد كرد: علاوه بر اين واردات اين گونه دارو‌ها از كشورهاي اروپايي نيز انجام مي‌گيرد و بنابراين ما كمبودي در اين زمينه نداريم.

*بي خبري زنبورداران از وجود داروهاي توليدي

با توجه به تناقضات فاحشي كه در اظهار نظرات مسئولان مربوطه وجود دارد به درستي نمي‌توان دانست با وجود توليد و واردات دارو چرا بايد توليدكنندگان به مصرف انواع غيرمجاز و تقلبي آن روي آورند؟! البته ممكن است علت اين امر ناآگاهي زنبورداران از عوارض داروهاي تقلبي و ارزان قيمت بودن اين دارو‌ها باشد كه به انواع مجاز خود ترجيح داده مي‌شوند.

همچنين موضوع ديگري كه بايد مدنظر باشد اين است كه داروي توليدي در كشور چرا به دست زنبورداران نمي‌رسد و آن‌ها از وجود اين دارو‌ها بي‌خبرند!

و آخرين پرسش اين است كه چرا قيمت دارو بايد آنقدر زياد باشد كه صنعتي به اين مهمي فداي آن شود؟!

انتهاي پيام/

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن