تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805392895




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آلومينيوم مذاب در خوابگه مورچه گان! + فيلم


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: آلومينيوم مذاب در خوابگه مورچه گان! + فيلم
متاسفانه در كشورمان نيز پرفورمنس‌هايي كه خونريزي در آنها نقش پررنگي دارد، در حال باب شدن است كه اين نوع رفتارها نيز نسبت مشخصي با هنر ندارد و شايد دامنه آنها روزي به نقطه اي برسد كه آنچه بر سر اين مورچه آورده شده نيز به چشم نيايد و از اين منظر، لزوم حفظ نگاه انساني در قبال خلق يك اثر يا نمايش، پيش‌نياز حركت به سمت خلق آثار هنري باشد.
آن گونه كه در رساله‌هاي فرزانگان به شرح آمده، اخلاق در ذات هنر است اما هنري كه به خلاق پشت كرده باشد، به مرور جايگاه خويش را يافته و اينك بخشي از پازل هنرهاي معاصر را تشكيل مي‌دهد كه به زعم برخي منتقدان با روح تعالي گر مفاهيم متجلي در روح يك هنرمندِ واقعي در تضاد است. يكي از اين تجلي‌هاي متضاد با روح هنر و هنرمند، اينك نمود يافته و درباره آينده آفرينش‌هاي هنري نگراني‌هاي جدي ايجاد نموده است.

به گزارش «تابناك»، اخلاق در هنر و به ويژه هنر كلاسيك، اثري لاينفك دارد و هرچه از اين چهارچوب فاصله گرفته مي‌شود، رويكرد اخلاقي، رنگ ديگري به خود مي‌گيرد و مفاهيم متفاوتي خلق مي‌شود. اين مفاهيم نوبنياد براي بسياري از نقادانِ قائل به چهارچوب هاي اخلاقي تا آنجا قابل پذيرش است كه مرزهاي مرسوم اخلاقي از هم گسسته نشود و اخلاق به عنوان يكي از ستون‌هاي هنري شناخته شده و سعي در بنا نهادن ساختماني بدون اين ستون باربر مقاوم نشود.

با اين وجود در قرن‌هاي اخير به مرور اخلاق به ويژه در هنر غربي رنگ باخت و غيراخلاقيات با هدف افزايش جذابيت‌ و يا ايجاد تفاوت در آثار هنري، بيش از پيش مورد توجه واقع شد. اين امر انديشه ورزان را با نگراني همراه ساخت و بسياري از فرزانگان، گفتارهاي با عمل صادقانه را از اين باب عرضه نمودند تا در اين باره روشنايي در برابر راه صحيح مشخص باشد و حداقل الزامات اخلاقي در عرصه هنر رعايت شود و هنر به ابزاري دحشتناك و رعب آور مبدل نشود.

يكي از الزامات اخلاقي در عرصه هنر، عدم تعرض به جان موجودات زنده به قصد خلق يك اثر هنري است. در اين باب مشخصاً اينكه كشتن انسان يا جانوري از اين منظر كه اثري هنري خلق شود، به باور هنرمندان پخته و داراي جهان بيني عميق، با روح هنر كاملاً در تقابل است و آنچه با اين رويكرد خلق شود، ولو آنكه داراي جذابيت‌هاي بصري نيز باشد، از تعاريف معمول براي هنر مبري است. از اين حيث مي بايست مدنظر داشت كه هنر را در هر قالبي نمي توان گنجاند و هر اثري كه با هر شيوه اي و با هر متريالي توليد شده باشد، يك اثر هنري و به ويژه يك اثر هنري فاخر نيست.

پيش از اين برخي نقاشي‌هايي كه با خون انسان و نظاير آن خلق مي‌شد، مورد نقد جدي قرار گرفته بود اما هيچ گاه پيش نيامده بود كه موجودات زنده، با مواد مذاب به قصد توليد يك اثر هنري سوزانده شود و چنين اتفاقي بعيد به نظر مي رسيد رخ دهد اما به تازگي يك شخص ناشناس كه تنها مليت آمريكايي اش مشخص است، اقدام به عرضه و فروش آثار هنري كرده كه تنها با مرگ گروهي از مورچه گان قابل پديدآوري است. بر اساس طرحي كه اين شخص ريخته، آلومينيوم مذاب كه نقطه ذوبش 660 درجه سانتيگراد است، از ورودي لانه مورچه ها روان مي‌شود و اين پروسه تا زماني كه مواد مذاب به انتهاي لانه مورچه ها تا عمق 45 سانتيمتري زمين برسد و طبيعتاً تمام ساكنان لانه را بسوزاند، استمرار دارد.

سپس اين بخش از زمين به طور كامل كنده مي‌شود و گل هاي اطراف با پمپاژ آب شسته مي‌شود و نهايت تنها كانال‌ها و لانه هاي مورچگان باقي مي ماند كه آلومينيوم شكل آنها را به خود گرفته است. با اين اوصاف، كلوني‌اي از مورچه‌ها نابود مي‌شود تا يك لانه مورچه به شكل مينياتوري شكل بگيرد و اين قطعه به عنوان يك مجسمه دكوري استفاده شود! البته سازنده اين قطعات اعلام كرده كه اين ساخته هاي «هنري» جنبه آموزشي و آزمايشگاهي نيز دارد اما آنچه مشخص است، كاركرد اين لانه ها تزئيني است و با همين رويكرد نيز با قيمت 18 پوند عرضه شده است.

اين آثار هنري البته با تاثر و واكنش‌هاي كاربراني همراه شده كه اين محصولات را ديده‌اند و در صورت فراگيري، احتمالاً فعالان هنري نيز در اين باره واكنش نشان خواهند داد. هرچند اين اتفاق نگران كننده محل نقدهاي اخلاقي فراواني است اما آنچه بيش از اين، محل نگراني است، تسري چنين عملكردهايي به ديگر مدعيان خلق آثار هنري است كه درصدد برآيند با چنين حركاتي، آثار متفاوت را شكل داده و تجارت داشته باشند. اين امر به شدت محل نگراني است، چرا كه مشخص نيست، در آينده كدام حيوان و يا لانه اش با سرنوشت مشابهي مواجه شود. اي كاش اندكي در عرصه هنر مسئولانه عمل كرد و درك عميق تر از مفهوم اخلاق در عرصه هنر داشت.

متاسفانه در كشورمان نيز پرفورمنس‌هايي كه خونريزي در آنها نقش پررنگي دارد، در حال باب شدن است كه اين نوع رفتارها نيز نسبت مشخصي با هنر ندارد و شايد دامنه آنها روزي به نقطه اي برسد كه آنچه بر سر اين مورچه آورده شده نيز به چشم نيايد و از اين منظر، لزوم حفظ نگاه انساني در قبال خلق يك اثر يا نمايش، پيش‌نياز حركت به سمت خلق آثار هنري باشد. اندكي تامل باعث خواهد شد، هنر به ناكجاآبادي نگرايد كه بازگشايي از آن در تصور نمي گنجند.

دانلود

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن