تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب از فکر (در گناهان)، برتر از روزه شکم از طعام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802356115




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عضو شوراي فقهي بانك مركزي در گفت‌وگو با فارس خبر دادتدوين دستورالعمل اوراق خزانه اسلامي با امكان جايگزيني به جاي اوراق مشاركت بانك مركزي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عضو شوراي فقهي بانك مركزي در گفت‌وگو با فارس خبر دادتدوين دستورالعمل اوراق خزانه اسلامي با امكان جايگزيني به جاي اوراق مشاركت بانك مركزي
عضو شوراي فقهي بانك مركزي با اشاره به ويژگي‌هاي اوراق خزانه اسلامي و امكان جايزگزيني آن با اوراق مشاركت بانك مركزي، گفت: دستورالعمل‌هاي اجرايي اين اسناد خزانه اسلامي در خزانه‌داري كل در حال تهيه است.


سيد عباس موسويان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، با اشاره به لحاظ شدن انتشار اوراق خزانه اسلامي در لايحه بودجه سال آينده، اظهار داشت: اين اوراق از نظر ماهيت و نوع قرارداد و بازدهي با اوراق مشاركت بانك مركزي تفاوت دارد.

وي افزود: اوراق خزانه اسلامي در واقع بر پايه بدهي‌هاي دولت روي پيمانكاري‌ها و پروژه‌هاي عمراني كه پيمانكاران آن را اجرا كرده و دولت به آنها بدهكار است و در آن شرايط براي بدهي‌هاي دولت به بخش خصوصي جهت خريد كالا و خدمات اوراق قابل خريد و فروش در بازارهاي مالي منتشر مي‌كنند.

اين عضو شوراي فقهي بانك مركزي تصريح كرد: به اين اوراقي كه در قبال بدهي دولت به پيمانكارها و بخش خصوصي منتشر و قابل خريد فروش است، اسناد خزانه گفته مي‌شود؛ علت اين نامگذاري اين است كه اسناد توسط خزانه‌داري كل منتشر مي‌شود و اوراق مشاركت توسط دستگاه‌هاي دولتي انتشار مي‌يابد.

*سود اوراق خزانه اسلامي قطعي تعيين مي‌شود

وي افزود: اوراق خزانه اسلامي توسط خزانه‌داري كل كشور منتشر و بر پايه بدهي‌هاي دولت به پيمانكارها و بخش خصوصي در قبال خريد خدمات پيمانكاري است؛ اين اوراق بازدهي كاملا مشخص و تعريف‌شده‌اي دارد و سود علي‌الحساب ندارد.

موسويان با بيان اينكه سود اوراق خزانه اسلامي براساس نرخ تنزيلي در بازار معامله و سود‌آن قطعي و مشخص است، تصريح كرد: مقدار سود در زمان انتشار اوراق مشخص مي‌شود و نيازي به تعيين سود علي‌الحساب نيست.

*سود ثابت يا متغير تعيين كننده ربوي بودن نيست

وي در پاسخ به اين سوال كه تعيين سود ثابت مشكلي از لحاظ شرعي ايجاد نخواهد كرد، گفت: تصور اشتباهي براي بسياري افراد به وجود آمده كه آنها فكر مي‌كنند سود ثابت ربا است، در حالي كه از نظر فقه اسلامي محور قرارداد است و اگر قرارداد قرض باشد، سود ثابت و متغير ربا است.

عضو شوراي فقهي بانك مركزي تصريح كرد: اگر قرارداد قرض نبوده و از نوع شركت، اجاره، بيع و يا سلف باشد، سود ثابت ربا نيست؛ در واقع در صورت ثابت بودن سود، نمي‌توان سود را ربوي دانست بلكه نوع قرارداد تعيين كننده است.

وي ادامه داد: با توجه به اينكه قرارداد اسناد خزانه اسلامي براساس فروش دين و بيع دين تعيين مي‌شود و قرض نيست، سود ثابت آن ربا محسوب نمي‌شود.

موسويان در پاسخ به اين سوال كه آيا انتشار اين نوع اوراق پيشنهاد شوراي فقهي بانك مركزي بود؟، گفت: اين يكي از موضوعاتي بود كه در سه سال اخير هم در شوراي فقهي بانك مركزي بررسي و تصويب شده و هم در كميته فقهي سازمان بورس و اوراق بهادار بررسي و تاييد شده است.

*امكان استفاده از اوراق خزانه اسلامي در بازار پول و سرمايه

وي اظهارداشت: اين ابزار هم در بازار پول و سيستم بانكي و هم در بازار سرمايه مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد و به همين دليل بانك مركزي و سازمان بورس راهكارهاي اجرايي آن را بررسي كرده‌اند.

*دستورالعمل‌هاي اسناد خزانه اسلامي در حال تهيه است

موسويان با بيان اينكه دستورالعمل اجرايي اين اوراق قرار بود در خزانه‌داري كل تدوين شود، گفت: تا آنجايي بنده مطلع هستم دستورالعمل‌هاي اجرايي اين اسناد خزانه اسلامي در خزانه‌داري كل در حال تهيه است و بنده هم براي تدوين آن چند جلسه حضور داشتم.

*اوراق خزانه اسلامي مي‌تواند جايگزين «اوراق مشاركت بانك مركزي» شود

وي در پاسخ به اين سوال كه در صورت انتشار اوراق خزانه اسلامي، بانك مركزي ديگر اوراق مشاركت منتشر نخواهد كرد؟، اظهارداشت: اين اوراق ابزاري است كه مي‌تواند جايگزين «اوراق مشاركت بانك مركزي» شود و البته امكان جايگزيني با اوراق مشاركت وزارتخانه‌ها، شهرداري‌ها و بخش خصوصي ندارد.

عضو شوراي فقهي بانك مركزي تصريح كرد: بانك مركزي اوراق مشاركت را در راستاي سياست‌هاي پولي خود اجرا مي‌كرد و اوراق خزانه مي‌تواند جايگزين آن شود؛ بانك مركزي مي‌تواند به جاي انتشار اوراق مشاركت، از اوراق خزانه اسلامي براي اعمال سياست كنترل نقدينگي استفاده كند.

وي با اشاره به كاركردهاي اوراق خزانه اسلامي، گفت: يكي از كاركردهاي اين اوراق پوش ريسك تامين مالي فعالان اقتصادي توسط بانك‌ها و موسسات اعتباري است و همچنين مي‌تواند به عنوان ابزار پولي براي بانك مركزي مورد استفاده قرار گيرد.

موسويان شرط لازم استفاده از اوراق خزانه اسلامي توسط بانك مركزي را شكل‌گيري بازار اين اوراق عنوان كرد و افزود: بايد مدتي اين اوراق منتشر شود تا براي آن بازاري شكل گرفته و بانك مركزي با ورود و خروج از آن، بتواند سياست پولي خود را اعمال كند.

انتهاي پيام/

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن