تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر شما باد رجوع به كتاب خدا (قرآن) ... كسى كه به آن عمل كند از همه پيشى مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819479579




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موفقيت محققان كشور در بومي سازي 65 درصد دستگاه بيهوشي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: موفقيت محققان كشور در بومي سازي 65 درصد دستگاه بيهوشي
دستگاه بيهوشي جز تجهيزات پزشكي پرخطر است كه پژوهشگران پارك علم و فناوري پرديس با بومي سازي 65 درصد از اين دستگاه توانستند آن را در 30 بيمارستان كشور نصب كنند اين محققان اميدوارند كه 35 درصد باقي مانده اين دستگاه كه شامل دو قطعه حياتي مي‌شود را به زودي به مرحله توليد برسانند.

رضا كمپاني-مجري طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، دستگاه بيهوشي را يكي از الزامات و ابزارهاي حياتي در اتاق‌هاي عمل دانست و گفت: اين دستگاه داراي فناوري بالايي است و از سال 1387 اقدام به بومي سازي اين دستگاه كرديم و در حال حاضر 65 درصد آن در كشور بومي سازي شده است.

وي با اشاره به عملكرد اين دستگاه، افزود: اين دستگاه براي بيهوش كردن بيمار استفاده مي‌شود و عملكرد آن به اين صورت است كه بيمار را بيهوش مي‌كند، تنفس بيمار را بر عهده مي‌گيرد و در زماني كه عمل جراحي رو به اتمام است به صورت اجباري- اختياري تنفس بيمار را برمي‌گرداند و در نهايت اين دستگاه از حالت اجباري به صورت تدريجي تنفس اختياري را به بيمار باز مي‌گرداند.

كمپاني با بيان اينكه 35 درصد باقيمانده اين دستگاه از خارج وارد مي‌شود، خاطر نشان كرد: دستگاه بيهوشي داراي 10 قطعه حياتي است كه از اين تعداد به دانش فني 8 قطعه از اين دستگاه دست يافتيم و براي توليد دو قطعه ديگر مطالعاتي در دستور كار داريم.

وي اين دو قطعه را شامل "وپرايزر" و "ونتيلاتور" ذكر كرد و يادآور شد: هنگامي كه بيمار بيهوش مي‌شود تنفس بيمار به عهده دستگاهي به نام "ونتيلاتور" گذاشته مي‌شود كه طي عمل جراحي تنفس را به صورت اجباري انجام مي‌دهد. اين قطعه از فناوري پيشرفته‌اي برخوردار و بومي سازي آن، پيشرفت 80 درصدي داشته است كه اميدواريم به زودي اين قطعه را در ايران توليد كنيم.

مجري طرح به بيان مكانيزم دستگاه "وپرايزر" مورد استفاده در دستگاه بيهوشي پرداخت و اضافه كرد: وپرايزر دستگاهي است كه يكي از داروهاي پنجگانه بيهوشي در داخل آن وارد مي‌شود و با مخلوط گازهاي اكسيژن و نيتروس اكسايد عمل بيهوشي را بر روي بيمار انجام مي‌دهد.

وي گاز بيهوشي نيتروس اكسايد (N2O) را گاز ضد درد معرفي كرد و ادامه داد: اين گاز را به تنهايي نمي‌توان به بيمار داد بلكه با مخلوط كردن آن با اكسيژن با درصدهاي استاندارد به بيمار داده مي‌شود از اين رو اين دستگاه با مخلوط كردن اين دو گاز به صورت مايع عمل بيهوش كردن بيمار را انجام مي‌دهد.

اين محقق يادآور شد: با توجه به ايمني كه بر روي دستگاه وجود دارد، قادر است درصدهاي گاز را به گونه‌اي تعيين كند كه آسيبي به ريه بيمار وارد نشود.

وي تعداد شركت‌هاي توليد كننده ونتيلاتور را 100 و تعداد شركت‌هاي توليد كننده وپرايزر را در دنيا 4 شركت ذكر كرد و اظهار داشت: اميدوارم پس از توليد ونتيلاتور بتوانيم وپرايزر را نيز داخل كشور با تاييديه‌هاي بين المللي توليد كنيم.

كمپاني دستگاه بيهوشي را جزء تجهيزات با كلاس C (پر خطر) توصيف كرد و افزود: سرنج پمپ و دﺳﺘﮕﺎه دﻓﯿﺒﺮاﺗﻮر از ديگر تجهيزات پزشكي در كلاس C هستند؛ چراكه در صورت برو اختلالي در آنها موجب بروز مشكلات جبران ناپذيري براي بيمار خواهد شد.

مجري طرح صرفه جويي ارزي را از مهمترين مزاياي عرضه دستگاه بيهوشي عنوان كرد و يادآور شد: در حال حاضر كه 35 درصد از اين دستگاه وارداتي است حدود 10 هزار دلار صرفه جويي ارزي به همراه دارد و با توليد دو قطعه باقي مانده صرفه جويي ارزي قابل توجهي را خواهيم داشت.

وي با بيان اينكه در حال حاضر اين دستگاه از كشورهاي اروپايي وارد مي‌شود، گفت: قيمت نوع اروپايي اين دستگاه 15 تا 21 هزار دلار است و با طراحي و ساخت آن در حال حاضر حدود 30 دستگاه بيهوشي ساخته شده در كشور در بيمارستان‌هاي كشور كه عمدتا دولتي هستند نصب شده است.

كد خبر: 2195601

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۴ - ۰۹:۰۸

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن