تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):اگر مردم تعقل می کردند و مرگ را تصور می کردند، دنيا ويرانه مى‏شد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819565238




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيت‌الله ري‌شهري:پژوهش‌هاي حوزه دين بايد بر پايه مباني نظري انجام شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آيت‌الله ري‌شهري:پژوهش‌هاي حوزه دين بايد بر پايه مباني نظري انجام شود
توليت آستان مقدس حضرت عبدالعظيم الحسني (ع) گفت: پژوهش‌هاي اجتماعي كه مربوط به حوزه‌هاي مسايل ديني و ارزشي است، بايد بر پايه مباني نظري استخراج شده از منابع ديني انجام شود.


به گزارش خبرگزاري فارس از جنوب استان تهران به‌نقل از روابط‌عمومي آستان مقدس حضرت عبدالعظيم الحسني (ع)، آيت‌الله محمد محمدي ري شهري در ديدار معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي و مديران مركز افكار سنجي دانشجويان ايران، ايسپا اظهار داشت: در پژوهش‌هاي اجتماعي مربوط به حوزه‌هاي مسايل ديني و ارزشي بايد پيش از انجام پژوهش، مباني نظري آن پژوهش از منابع ديني استخراج و شيوه‌هاي انجام آن نيز مبتني بر آموزه‌هاي اسلامي باشد.

رئيس دانشگاه قرآن و حديث گفت: در موضوعاتي مثل گرايش جوانان به نماز و حجاب و حتي ميزان پيشرفت دين در جامعه نمي‌توان به برخي ظواهر اكتفا كرد و سپس نتيجه‌گيري علمي از آن گرفته و اعلام كرد، به‌طور مثال در حوزه سنجش ميزان پيشرفت دين در جامعه، بايد نخست ارزش‌هاي ديني، استخراج شود.

به سخن ديگر: در حوزه‌هاي اخلاقي، اعتقادي و رفتاري از نظر سياسي، اجتماعي و اقتصادي، ارزش‌هاي ديني را احصاء كرد و سپس با رده‌بندي ارزش‌ها به لحاظ تاثيرگذاري و اهميت بيشتر در جامعه به انجام نظر سنجي پرداخت.

توليت آستان مقدس حضرت عبدالعظيم الحسني عليه‌السلام افزود: در اين صورت مي‌توانيم در نظر سنجي‌هاي مبتني بر واقعيت به اين نكته برسيم كه ميزان موفقيت جامعه ما در رشد فرهنگي و ديني تا چه حد بوده است.

آيت‌الله محمدي ري‌شهري بيان داشت: در موضوعاتي مثل اصول پژوهشي و نظر سنجي‌هاي ميداني و آمارهاي علمي، از بيان واقعيت‌ها نبايد ترسيد، بلكه بسياري از مواقع، واقعيت‌هاي تلخ موجب هشياري بيشتر مسئولان و دست اندركاران حوزه‌هاي فرهنگي و اجتماعي مي‌شود.

رئيس دانشگاه قرآن و حديث افزود: اگر كارها بر اساس اصول نباشد، نتيجه‌گيري معكوسي را شاهد خواهيم بود و اين تجربه‌اي است كه در برخي رفتارهاي گذشته قابل مشاهده است.

آيت‌الله محمدي ري‌شهري گفت: روايتي از حضرت علي عليه‌السلام، بيان شده است كه به نظر من بايد به‌عنوان مبنا در همه مراكز نظر سنجي و آمارگيري مدنظر قرار گيرد كه «هيچ حركتي نيست مگر آنكه در انجام آن نيازمند شناختي هست».

وي افزود: معمولاً ممكن است برخي دوست داشته باشند، نتايج نظرسنجي‌ها مطابق با ميل انسان باشد و اين يك آفت است كه تا فرهنگ اسلامي در جامعه پياده نشود، حل نخواهد شد.

رئيس دانشگاه قرآن و حديث گفت: در ارتباط با تحليل‌ها و آمارهاي تلخ در جامعه، بايد اين مساله براي همه روشن شود كه نقد كردن به نفع انسان و ساختار اجتماعي است و موجب برطرف كردن نقص‌ها ‌مي‌شود و به همين جهت نبايد از نقد شنيدن و مورد نقد قرار گرفتن پرهيز كنيم.

وي تصريح كرد: آمار ندادن خيلي بهتر از آمار غلط دادن است، زيرا آمار غلط دادن كار خطرناكي است و موجب انحراف مسير جامعه و انحراف در تصميم‌گيري‌ها مي‌شود.

آيت‌الله محمدي ري‌شهري گفت: در حوزه نظر سنجي‌ها از نكات بسيار مهم اين است كه در پرسشنامه‌ها، نهايت دقت انجام شود تا مصاحبه‌ها هدايت شده و از پيش تعيين شده صورت نگيرد زيرا متاسفانه در برخي موارد از نظر سنجي‌ها به‌عنوان ابزاري براي جا انداختن سياست‌هاي دلخواه به‌كار مي‌رود.

آيت‌الله محمدي ري‌شهري گفت: طراحي پرسشنامه‌ها بايد در راستاي پيدا كردن واقعيت‌ها باشد نه در جهت تحقق خواسته‌ها و آرزوها و اميال افراد.

وي تصريح كرد: نكته مهم ديگر امانت‌داري است و افرادي كه، خصوصاً در موضوعات مهم به انجام كارهاي پژوهشي مي‌پردازند، امين نظام و امين مردم به‌شمار مي‌روند و اگر تصميمي بر اساس نتيجه نظرسنجي آنان انجام شد، مسئوليت آن را بر عهده دارند و خيانت در جمع‌آوري و تحليل نظرات مردم و شرايط جامعه خيانت در امانت به‌شمار مي‌رود.

آيت‌الله محمدي ري‌شهري همچنين مساله انصاف در تحليل‌هاي نهايي را نيز از نكات مهم برشمرد و گفت: تحليل‌هايي كه ارائه مي‌شود، اگر جانبدارانه گرديد، اصل پژوهش‌ها بي‌فايده مي‌شود.

آيت‌الله محمدي ري‌شهري گفت: اين مساله به يك آرزو تبديل شده است كه مسئولان كشور در طول ساليان قبل در گزارش‌هاي خود تصريح و اشاره‌اي هم به پيشرفت‌هاي اخلاقي جامعه داشته باشند و گزارشي از ميزان موفقيت نهادهاي فرهنگي از نگاه آمارهاي واقعي براساس تغييرات رفتاري و اجتماعي مردم داشته باشند.

رئيس موسسه علمي ـ فرهنگي دارالحديث در ارتباط با الگوي سبك زندگي اسلامي نيز گفت: بلافاصله بعد از اينكه رهبر معظم انقلاب در خصوص اهميت پرداختن به سبك زندگي ايراني ـ اسلامي تاكيد فرمودند، موسسه علمي ـ فرهنگي دارالحديث جمع‌آوري يك اثر علمي را در دستور كار خود قرار داد كه به‌عنوان يك منبع پژوهشي براي اين حركت قابل بهره‌برداري است.

وي افزود: در اين اثر علمي، كه ان‌شاءالله درآينده نزديك به چاپ سپرده مي‌شود و اكنون در مرحله ويراستاري است، سيره زندگي پيامبر اسلام (ص)، به‌عنوان بهترين الگوي سبك زندگي مورد تبيين قرار گرفته و در آن براي تدوين سبك زندگي ايراني و اسلامي، روح سيره پيامبر (ص) استخراج شده كه در همه برهه‌هاي زماني مي‌توان آن را الگو و سرمشق جامعه قرار داد.

بر پايه اين گزارش، در اين جلسه كه معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي، رئيس و جمعي از مديران مركز افكار سنجي دانشجويان ايران، ايسپا حضور داشتند، گزارشي از پژوهش‌هاي انجام شده توسط اين مركز و نيز اقدامات صورت گرفته در حوزه‌هاي علمي و افكار سنجي ارائه شد.

انتهاي پيام/2462/ك

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن