تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من پيامبر نشده ام كه لعن و نفرين كنم، بلكه مبعوث شده ام تا مايه رحمت باشم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803724771




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رئيس كميته تدوين قانون اساسي جديد مصر: دين رسمي مصر اسلام است


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: رئيس كميته تدوين قانون اساسي جديد مصر: دين رسمي مصر اسلام است
تهران / واحد مركزي خبر / سياسي 1392/09/23
00:02:37.17
رئيس كميته پنجاه نفره‌ي تدوين پيش‌نويس قانون اساسي مصر، با بيان اينكه در پيش‌نويس قانون اساسي جديد دين رسمي مصر اسلام تعيين شده است، تاكيد كرد: در اين پيش‌نويس به صراحت بيان شده است كه مصر كشوري غير نظامي است. دولت آن غير نظامي و حكومت در آن غير نظامي است و امر آموزش در مراكز دولتي مجاني است.
به گزارش مونيتورينگ اخبار خارجي واحد مركزي خبر به نقل از شبكه تلويزيوني المصريه، عمرو موسي در سخناني كه در مراسم اعلام زمان برگزاري همه پرسي درباره پيش‌نويس قانون اساسي جديد اين كشور و با حضور رئيس جمهور و اعضاي تدوين پيش‌نويس قانون اساسي برگزار شد گفت: افتخار دارم امروز كه اعضاي كميته تدوين پيش‌نويس قانون اساسي در حضور رئيس جمهور هستند در پشت اين تريبون قرار گرفته‌ام. اين كميته به طور اساسي متن قانون اساسي به تعليق در‌آمده را تعديل كرد و رويكرد آن را تغيير داد و پيش‌نويسي ارائه كرد كه در آن تازگي، جديت، توازن، تحقق حقوق، مسئله آزادي ها، تفكيك قوا و تعامل سازده بين آنها در جهت اداره بهتر كشور و حفظ منافع شهروندان به بهترين شكل آن لحاظ شده است. پيش‌نويس قانون اساسي جديد شكل‌دهنده جامعه‌اي شكوفا، منسجم و نويدبخش آينده‌اي بهتري براي مصر و مصريهاست.
عمرو موسي گفت: بر اساس پيش‌نويس قانون اساسي جديد اسلام دين كشور، زبان عربي زبان رسمي آن و مباني شرع اسلام نيز منبع اصلي قانونگذاري تدوين شده است. در عين حال، با اديان ديگر غير از اسلام نيز به ديده احترام واجب و لازم برخورد خواهد شد. شرايط و احوال شخصي اتباع اديان، امور ديني و انتخاب رهبران اديان ديگر نيز بر اساس همان اديان خواهد بود.
وي افزود: در پيش نويس قانون اساسي جديد، اعمال تبعيض در حقوق و تعهدات بين شهروندان به هر شكل و به هر سببي كه باشد ممنوع و بلكه جرم قلمداد شده است. قانون اساسي جديد حافظ وحدت ملي است و بر مساوات، عدالت و اعطاي فرصت براي همه مصري ها تاكيد و اعلام مي كند كه حاكميت فقط متعلق به مردم است و مردم منبع قدرت هستند. نظام سياسي ما بر اساس چندحزبي و انتقال (چرخش) مسالمت‌آميز قدرت و با حس مسئوليت تعيين شده است.
رئيس كميته تدوين قانون اساسي مصر افزود: بر اساس اين پيش‌نويس، دولت موظف به ايجاد عدالت اجتماعي كه زندگي شرافتمندانه‌اي براي همه شهروندان فراهم كند است. همچنين كرامت حق هر يك از شهروندان است و دولت موظف به احترام و دفاع از آن است. اين قانون اساسي ضامن حقوق بشر در همه اشكال و آزادي اعتقادات، آزادي انديشه و ايده ، آزادي پژوهش‌هاي علمي، آزادي ابداع فني و ادبي است و دولت نيز دولت موظف به حمايت از آن است.
در پيش نويس جديد قانون اساسي تاكيد شده است كه حقوق زنان مساوي با حقوق مردان در همه زمينه هاست. بر ضمانت اتخاذ تدابير اجرايي لازم براي تامين حقوق زنان و حضور مناسب آنها در پارلمان و براي تصدي سمت هاي قضايي تاكيد كرده است. همچنين بر حقوق كودكان و تربيت و آموزش آنها نيز تاكيد شده است. دولت متعهد به قوانين و موازين مختلف حقوق بشر در عرصه بين المللي است كه مصر به آنها راي داده است.
عمرو موسي گفت: در پيش نويس قانون اساسي جديد به صراحت بيان شده است كه مصر كشوري غير نظامي است. دولت آن غير نظامي و حكومت در آن غير نظامي است. امر آموزش در مراكز دولتي مجاني است و بايد در شيوه ها و ابزارهاي آموزشي تجديد نظر صورت گيرد و حقوق معلمان بايد مورد احترام باشد. آموزش تا پايان مرحله دبيرستان الزامي و دولت ملزم به رعايت معيارهاي بين المللي در اين خصوص است.
وي افزود: بر اساس پيش‌نويس قانون اساسي جديد دولت موظف است نظامي جامع بيمه بهداشتي [تامين اجتماعي] براي همه شهروندان در نظرگيرد و در آن همه بيماري ها تحت پوشش قرار گيرد. خودداري از مداواي بيماران در شرايط فوق العاده و وجود خطر براي زندگي بيمار جرم قلمداد شده است و اين برخورد قاطعي با اهمالگري‌هايي كه در برخي بيمارستان ها وجود دارد كه شهروندان در آنها دچار مشكل هستند.
بر اساس اين قانون اساسي، تصدي مشاغل عمومي حق شهروندان بر اساس شايستگي و بدون هراس و وساطت است. هر كسي كه متصدي مشاغل باشد بر اين اساس است كه خادم ملت است و بر آنها برتري ندارد و نبايد در زندگي آنها مشكل و دشواري ايجاد كند.

عمرو موسي افزود: در پيش‌نويس قانون اساسي جديد، درباره نظام اداري تاكيد شده است كه نبايد به لحاظ اداري ، مالي و اقتصادي نظام متمركز و مركزمحوري وجود داشته باشد بلكه بايد در جهت توسعه نهادهاي محلي تلاش صورت گيرد و زمينه براي انتخاب شهردارها و استانداران فراهم شود.
اين قانون اساسي، پايه‌گذار نظامي دمكراتيك است و نويدبخش عصر و دوره اي جديد در مصر است كه نهادهاي منتخب و مراكز نظارتي در امور كشوري مشاركت خواهند كرد و با هر گونه تلاش براي خدشه وارد كردن به نظام مدني مصر مقابله خواهند كرد، نظامي كه در راس آن رئيس جمهوري قرار دارد كه وظيفه آن صيانت از قانون اساسي، و مباني و اصول آن، تلاش در جهت پايه گذاري نظام دمكراتيك و بازسازي كشور است.
قانون اساسي مبتني بر اصل شهروندي، تساوي حقوق، تعهد، ايجاد فرصت و چند حزبي سياسي است تا همه شهروندان در اطمينان و آسودگي به سر برند و ايده ها و افكار خود را مطرح كنند. پيش نويس قانون اساسي بر اصول انقلاب بيست و پنج ژانويه و سي ام ژوئن و اجرايي شدن خواسته هاي اساسي آن براي زندگي و آزادي و عدالت و اجتماعي و كرامت انساني تاكيد مي كند.
00:25:27.06

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن