تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دنيا سراى بلا و گرفتارى و محل گذران زندگى و زحمت است خوشبختان از آن دل كنده‏اند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804718663




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حوزه مسئول پاسخگويي مسائل فكري و معرفتي جهان معاصر است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: حوزه مسئول پاسخگويي مسائل فكري و معرفتي جهان معاصر است
رئيس جامعه المصطفي العالميه با اشاره به اينكه ما به عنوان حوزه مسئول پاسخگويي به مسائل فكري و معرفتي جهان معاصر هستيم گفت: اين وظيفه‌اي است كه دين برعهده ما گذاشته است و بايد توانايي پاسخگويي را كسب كنيم.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام والمسلمين عليرضا اعرافي ظهر امروز در همايش «نقش پژوهش در مرجعيت علمي» ضمن تسليت فرارسيدن اربعين حسيني اظهار كرد: اين يك نشست مبارك و گرامي و محفلي روحاني است و حضور در آن را بايد ارج نهيم.

وي با اشاره به اينكه دو مناسبت در اين هفته وجود دارد گفت: مناسبت اول شروع هفته پژوهش و مناسبت دوم هفته وحدت حوزه و دانشگاه بوده و هر دو مناسبت را گرامي مي‌داريم.

رئيس جامعه المصطفي العالميه بيان كرد: لازم مي‌دانم كه در هفته پژوهش از تمام پژوهشگران اسلامي در ايران و ساير كشورها تقدير و تشكر كنم.

وي با بيان اينكه در چشم انداز جامعه المصطفي بر مقوله مرجعيت علمي و معرفتي تاكيد شده است گفت: همه ما موظفيم سامانه‌اي را پديد آوريم و به نقطه‌اي برسيم كه مرجعيت علمي و معرفتي در جهان معاصر تحقق پيدا كند.

حجت الاسلام اعرافي با اشاره به اينكه ما به عنوان حوزه مسئول پاسخگويي به مسائل فكري و معرفتي جهان معاصر هستيم تاكيد: اين وظيفه‌اي است كه دين بر عهده ما گذاشته و بايد توانايي پاسخگويي را كسب كنيم.

وي با بيان اينكه مقصود از مرجعيت علمي با مفهوم مرجعيت در تقليد تفاوت دارد عنوان كرد: مقصود اين است كه كليت حوزه و جامعة المصطفي محل مراجعه و مورد اعتماد جامعه علمي در حوزه اسلامي قرار گيرد.

رئيس جامعه المصطفي العالميه با اشاره به اينكه ما بايد سعي كنيم به حدي برسيم كه دانش آموختگان و اساتيد ما مورد اعتماد و محل مراجعه قرار بگيرند گفت:همينطو بايد تلاش شود كه توليدات فكري و نظري اين نهاد مورد ارجاع و استفاده تحقيقات و مقالات علمي قرار بگيرد.

وي افزود: در هر جاي عالم اگر كسي خواست مثلا به مسئله سياست اسلامي رجوع كند تحقيقات جامعه المصطفي بايد صاحب نظر در آن مورد باشد.

اعرافي بيان كرد: هنگامي كه از جايگاه مرجعيت علمي و معرفتي سخن مي‌گوييم بايد حداقل سه قلمرو كلان را توضيح دهيم.

وي با بيان اينكه قلمرو اول استخراج انديشه‌هاي اسلام در قالب كلام و معارف اسلامي است گفت: آنچه كه حوزه علميه و جامعه المصطفي به عنوان يك نهاد حوزوي بايد در آن به مرجعيت علمي برسد علوم اسلامي است يعني دانشي كه از منابع دين استخراج مي‌شود.

رئيس جامعه المصطفي العالميه با بيان اينكه تعيين نقاط ارتباطي بين اين انديشه‌هاي استخراج شده با اديان ديگر قلمرو دوم است گفت: قلمرو دين و معارف ديني يك نقاط تلاقي با مذاهب ديگر دارد كه نقاط تلاقي آنها بايد تعيين شود.

وي با بيان اينكه تطبيق دين با علوم بشري قلمرو سوم است گفت: از ديدگاه ما انديشه استخراج شده از كتاب و سنت با علوم بشري ارتباطاتي دارد و حوزه بايد اين ارتباطات را تعيين كند.

اعرافي با بيان اينكه براي رسيدن به قله تحقيقات الزاماتي وجود دارد گفت: براي رسيدن به مرجعيت علمي و معرفتي بايد اين الزامات را رعايت كرد.

وي با اشاره به اينكه روش بندي مناسب يكي از الزامات است گفت: جامعه‌اي مي‌تواند در مرز دانش حركت كند و به مرجعيت برسد كه پايه‌هاي روش شناختي توليد علمي آن قوي باشد.

رئيس جامعه المصطفي العالميه تاكيد كرد: توجه به روش شناسي اسلامي بايد در پايان نامه‌ها مورد توجه قرار بگيرد.

وي توجه به عمق و ژرفا با كمال صبر و بردباري را يكي ديگر از الزامات دانست و گفت: زيرساخت‌هاي علمي يك مجموعه به اين است كه عمق و بردباري پژوهشي در آن موج بزند.

اعرافي توجه به نظريه‌هاي جديد و نيازها و پرسش‌هاي نو را يكي ديگر از الزامات دانست و گفت: اگر ما بخواهيم نظريه‌هايي را بدون اينكه در عرصه‌هاي جديد وارد شويم مطرح كنيم در كار خود زياد موفق نخواهيم بود.

وي توجه به مطالعات تطبيقي را بسيار مهم دانست و گفت: اگر در برخي از علوم، مطالعات تطبيقي را وارد كنيم اتفاقات جديدي در آن علم رخ خواهد داد.

رئيس جامعه المصطفي العالميه با بيان اينكه شهيد مطهري هنرش تطبيق عرصه‌هاي نو با هر تحقيقي بود گفت: شهيد مطهري هر بحث فلسفي را به مسائل روز گره مي‌زد و شاگردان را به عرصه‌هاي روز ربط مي‌داد.

وي با بيان اينكه ماندگاري در ادبيات سنتي فقط مشكلات درون حوزوي را حل مي‌كند گفت: براي حل مشكلات خارجي بايد مطالعات تطبيقي صورت بگيرد.

اعرافي توليد ادبيات گفتاري مناسب را يكي ديگر از الزامات دانست و گفت: اگر كسي نتواند يك ادبيات و گفتار قابل فهم براي دنيا توليد كند نمي‌تواند به مرجعيت علمي دنيا برسد.

وي توجه به اين الزامات را بسيار مهم دانست و گفت: اگر مي‌خواهيم توليدات علمي ما به مرز دانش برسد بايد اين الزامات را رعايت كنيم./س

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن