تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803011425




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صنايع معدني در انتظار رونق دوباره


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: صنايع معدني در انتظار رونق دوباره


گفت‌وگو با مهدي كرباسيان،معاون وزير صنعت درباره پيامدهاي منفي واگذاري فله‌اي معادن

اين شرايط موجب شده تا دست‌اندركاران توسعه صنايع معدني با واكنش نسبت به اين واگذاري‌ها و تشريح اقدامات غلط دولت پيشين مسكوت ماندن 2ساله واگذاري شركت‌هاي تابعه ايميدرو، بازگرداندن برخي شركت‌ها و تلاش براي به‌كارگيري مديران كارآمد در شركت‌هايي كه امكان بازگشت سهام آنها وجود ندارد را در دستور كار قرار دهند. رئيس هيأت عامل سازمان توسعه معادن و صنايع معدني با اذعان به تأثير منفي واگذاري‌هاي شتاب‌زده معادن و شركت‌هاي معدني بر توسعه فعاليت‌هاي اين سازمان و تكميل طرح‌هاي نيمه‌تمام در اين بخش، از امضاي برخي توافقنامه‌هاي جديد براي جلب مشاركت و سرمايه‌گذاري خارجي خبر مي‌دهد. با وجود اين مهدي كرباسيان به‌دليل آثار احتمالي مطرح شدن برخي ديدگاه‌ها بر روند جذب سرمايه‌گذاري و مشاركت خارجي، در پاسخ‌هاي خود احتياط را در دستور كار قرار داده و تمايل چنداني به كالبدشكافي وقايع گذشته و برخي سوءاستفاده‌هاي مالي صورت‌گرفته در اين حوزه ندارد؛ گرچه وي با تأكيد بر پيگيري و برخورد با تخلفات صورت گرفته از مجاري قانوني، از چشم‌انداز روشن بازگشت رونق به طرح‌هاي معدني با تمايل و حضور بيشتر شركاي خارجي به مشاركت و سرمايه‌گذاري در اين طرح‌ها پس از نتايج مثبت توافقنامه ژنو و لغو برخي تحريم‌ها خبر مي‌دهد. ديدگاه‌هاي معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس هيأت عامل ايميدرو را مي‌خوانيد.

* واگذاري معادن و صنايع معدني به بخش خصوصي از جمله تكاليف اصل 44قانون اساسي بوده است، طي 8سال گذشته چه ميزان از واگذاري‌ها به بخش خصوصي واقعي بوده است؟

به جرأت مي‌توان گفت كه بيشتر واگذاري‌هاي معادن و صنايع معدني به بخش خصوصي واقعي نبوده و اغلب اين سهام براي رد ديون به صندوق بازنشستگي فولاد و سازمان تأمين اجتماعي واگذار شده است. همچنين برخي از اين واگذاري‌ها به بانك‌ها و ساير صندوق‌ها صورت گرفته است. با اين روند كمتر از 10درصد سهام معادن و شركت‌هاي معدني به بخش خصوصي واقعي واگذار شده است.

* چه اقدامي براي بازپس‌گيري سهام شركت‌هايي كه قبلا به‌صورت فله‌اي واگذار شده‌اند، انجام داده‌ايد؟

بخشي از اين واگذاري‌ها در قالب اصل 44قانون اساسي صورت گرفته كه نمي‌توان اقدامي براي بازگرداندن آنها به ايميدرو كرد و بايد تلاش كنيم با قرارگرفتن مديران كارآمد در راس اين شركت‌ها تعامل بهتري براي توسعه آنها داشته باشيم. با وجود اين تقاضا كرده‌ايم تا برخي از اين واگذاري‌ها تعليق شود. مقرر شده تا از واگذاري برخي شركت‌ها مانند شركت ملي فولاد كه از بازوهاي توسعه‌اي ايميدرو بوده (تنها براي فروش ساختمان مجهز و با ارزش آن، اين شركت را منحل كرده‌اند) يا اعلام واگذاري 45درصد سهام شركت تهيه و توليد به برخي بانك‌ها (كه هلدينگ معدني اين سازمان محسوب مي‌شود) و صندوق بيمه معدن كه نهادي حاكميتي است، جلوگيري شود. بر اين اساس وزير صنعت طي نامه‌اي به معاون اول رئيس‌جمهور خواستار توقف دوساله واگذاري شركت‌هاي معدني شده و با نظر موافق دكترجهانگيري، موضوع به وزير اقتصاد به‌عنوان رئيس هيأت واگذاري ارجاع و اكنون در دستور كار هيأت واگذاري قرار گرفته است تا بررسي بيشتري نسبت به اين موارد شود. در مورد واگذاري بقيه سهامي كه قبلا براساس ضوابط قانوني صورت گرفته، منعي وجود نداشته و كار واگذاري در حال انجام است. همچنين تا تصويب نهايي و ابلاغ قانون مصوب مجلس براي واگذاري‌ها در شوراي نگهبان، هيچ واگذاري جديدي نخواهيم داشت.

* ورود مجلس به واگذاري فله‌اي شركت‌هاي معدني تا چه حد صحت دارد؟

اطلاعي از تحقيق و تفحص مجلس در مورد واگذاري صنايع معدني ندارم.

* با توجه به ظرفيت‌هاي خالي بسيار در بخش معادن و صنايع معدني چه ميزان سرمايه‌گذاري براي بازگشت دوباره رونق به اين پروژه‌ها مورد نياز است؟

اكنون 14هزار ميليارد تومان طرح‌هاي آماده سرمايه‌گذاري در بخش معادن و صنايع معدني داريم كه اين ميزان سرمايه مورد نياز براي اجراي پروژه‌هايي است كه نيمه تمام ومتوقف مانده يا پروژه‌هايي كه به دلايل مديريتي يا مشكلات ارزي و سرمايه‌گذاري ناشي از اعمال تحريم‌ها بنابر شرايط خاص معطل مانده و تكميل آنها نيازمند اعتبار جديد است. با توجه به محدوديت منابع داخلي و مشكلاتي كه به‌دليل واگذاري‌هاي غيراصولي معادن و شركت‌هاي معدني در دولت گذشته ايجاد و اغلب منابع درآمدي اين سازمان قفل شده است تلاش كرده‌ايم تا با اولويت دادن به مشاركت بخش‌خصوصي و غيردولتي داخلي و جذب سرمايه‌گذاري خارجي، سرمايه مورد نياز براي اجراي اين طرح‌ها را تأمين كنيم.

* چه اقداماتي براي افزايش مشاركت و تأمين سرمايه مورد‌نياز معادن و صنايع معدني توسط بخش خصوصي و غيردولتي در دستور كار قرار گرفته است؟

در گام نخست تأمين سرمايه مورد نياز براي اجراي 7طرح فولادي توسط بخش غيردولتي كه مصوبات آن براي گشايش اعتبار از طريق تسهيلات اخذ شده بود را در دستور كار قرار داده‌ايم. بر اين اساس تأمين 65درصد سرمايه مورد نياز اين طرح‌ها توسط بخش خصوصي و آورده 35درصدي ايميدرو براي تكميل اين پروژه‌ها را مصوب كرده‌ايم تا طرح فولادي نيمه تمام را به اتمام برسانيم. فراخوان براي تكميل نيروگاه 500مگاواتي بندرعباس يكي از اقدامات انجام شده در اين راستا بوده است. قبلا مقرر شده بود تا تأمين سرمايه اين طرح توسط سازمان توسعه معادن و صنايع معدني صورت گيرد اما اكنون سرمايه مورد نياز براي تكميل اين پروژه را از محل طلب سرمايه‌گذاران غيردولتي مجري طرح تأمين مي‌كنيم كه تا‌كنون بيش از 12سرمايه‌گذار بخش غيردولتي براي مشاركت در اين طرح اعلام آمادگي كرده‌اند.

* با توجه به محدوديت‌هاي ناشي از اعمال تحريم‌هاي اقتصادي چه اقداماتي براي جذب سرمايه‌گذاري خارجي پس از فضاي مثبت ناشي از توافق ژنو انجام داده‌ايد؟

تأمين سرمايه مورد نياز اجراي طرح‌هاي صنايع معدني راهكار ديگري است كه براي اتمام پروژه‌هاي نيمه تمام اين بخش مدنظر قرار گرفته است. بر اين اساس اخيرا مقدمات تأمين سرمايه(ام.او.يو) يك‌ميليارد و 100ميليون دلاري مورد نياز براي تكميل پروژه سرب و روي مهدي‌آباد نهايي و پيش‌نويس اين قرارداد مبادله شده است. درصورتي كه طرف خارجي بتواند ظرف 3‌ماه مجوزهاي نهايي را اخذ كند، قرارداد نهايي شده و عمليات آغاز خواهد شد.

* تأخير در اجراي طرح‌هاي نيمه‌تمام صنعتي و معدني و افزايش هزينه تمام‌شده برخي طرح‌ها از جمله مشكلات موجود در اين بخش است. با اين روند اجراي همه اين طرح‌ها تا چه حد داراي توجيه اقتصادي خواهد بود؟

بايد بپذيريم كه تأخير در اجراي همه طرح‌ها به‌ويژه در بخش معدن و صنايع معدني موجب افزايش قيمت تمام‌شده مي‌شود و اين واقعيتي انكارناپذير است. بر اين اساس اميدواريم با تسريع در اجراي اين طرح‌ها و جبران عقب‌ماندگي‌هاي كنوني، از زيان بيشتر در اجراي اين پروژه‌ها جلوگيري كنيم. اكنون آمار دقيقي از ميزان افزايش هزينه تمام‌شده ناشي از تأخير در اجراي پروژه‌هاي صنايع معدني ندارم اما متأسفانه اين رويه موجب شده تا روند اجراي اين طرح‌ها كندتر شده و حتي برخي طرح‌ها متوقف شود.

* اخيرا خبرهايي مبني بر تأمين اعتبار اجراي 7طرح فولادي توسط چيني‌ها مطرح شده، اين توافق‌ها در چه مرحله‌اي است؟

مذاكرات لازم براي تأمين اعتبار اجراي 7طرح فولادي با شركاي چيني صورت گرفته و اكنون نخستين ال‌سي طرح‌هاي هفت‌گانه فولادي در بانك صنعت و معدن براي طرح فولاد سفيددشت باز‌شده و به‌زودي گشايش اعتبار طرح فولاد نيريز در بانك سپه اجرايي مي‌شود و در آينده نزديك براي بقيه اين طرح‌ها نيز گشايش اعتبار صورت مي‌گيرد. اين طرح‌ها در استان‌هاي چهارمحال و بختياري، ‌خوزستان، ‌خراسان‌رضوي، ‌خراسان‌جنوبي، آذربايجان‌شرقي، كرمان و فارس قرار داشته و از 2 بخش آهن اسفنجي و فولادسازي تشكيل مي‌شود. با مذاكراتي كه از چندي پيش با مدير گروه فولاد‌ ام.سي.سي چين صورت گرفته فرايند تأمين مالي طرح‌هاي استاني فولاد هموار شده و اين شركت به‌عنوان تأمين‌كننده مالي 7طرح فولادي همكاري‌هاي خود با ايران را از سرگرفته است، به‌نحوي كه با گذشت حدود 3هفته از انعقاد قرارداد تأمين مالي اين طرح‌ها، توانسته‌ايم با تخفيف مناسبي اين قرارداد را اجرا كنيم. همچنين توافق كرده‌ايم تا همكاري با اين سرمايه‌گذار چيني تنها به تأمين مالي طرح‌هاي استاني فولاد محدود نشده و اين شركت در طرح‌هاي ديگر بخش معدن و صنايع معدني ايران مشاركت و سرمايه‌گذاري داشته باشد. در واقع اين توافق گام نخست براي تزريق منابع مالي راه‌اندازي بخش آهن اسفنجي است و با كمك بانك صنعت و معدن، نخستين گشايش اعتبار براي مراحل نهايي طرح فولاد سفيد‌دشت در استان چهارمحال و بختياري انجام شده است.

* آيا اين سرمايه‌گذاري از محل دارايي‌هاي بلوكه شده كشورمان در چين صورت گرفته است؟

در شرايط كنوني نمي‌توان كم‌و‌كيف و جزئيات سرمايه‌گذاري چيني‌ها در 7طرح فولادي را به‌دليل فشار احتمالي كشورهاي غربي به سرمايه‌گذاران چيني اعلام كرد.

* علاوه بر چيني‌ها چه كشورهاي ديگري در تأمين سرمايه موردنياز صنايع معدني كشورمان مشاركت خواهند داشت؟

با آغاز به‌كار دولت يازدهم و متعاقب آن توافق ژنو، اكنون پاي بسياري از شركت‌هايي كه پيش از اين به ايران نيامده يا براي سرمايه‌گذاري با پوشش طرف ايراني و پيمانكاران وارد عمل مي‌شدند، به كشورمان باز شده است. اجراي طرح الكترود گرافيتي اردكان و سرب و روي مهدي‌آباد ازجمله طرح‌هايي است كه با مشاركت شركت‌هاي اتريشي، ايتاليايي و آلماني مدنظر قرار گرفته است. همچنين مذاكراتي با مديران شركت‌هاي بزرگ آلماني براي حضور در صنايع فولاد كشورمان صورت گرفته كه اخيرا يكي از اين شركت‌ها به كشورمان وارد شده است.

تأمين سرمايه پروژه‌هاي نيمه‌تمام معادن و صنايع معدني

پيشنهاد داده‌ايم كه مبلغ 5ميليارد دلار از محل صندوق توسعه ملي به ايميدرو وام داده شود تا در كنار جذب 5تا 10ميليارد دلار سرمايه از محل مشاركت سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي، بتوانيم در آينده نزديك جهشي را در اجراي مشاركتي پروژه‌هاي نيمه‌تمام معادن و صنايع معدني شاهد باشيم، همچنين اعتبار درنظر گرفته شده براي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) در بودجه سال آينده بيش از 127ميليارد ريال براي بخش‌ زيرساخت‌هاي صنعتي و معدني، ايجاد و توسعه صنايع و اكتشاف و راه‌اندازي معادن است. در واقع عمده اعتبار برآوردشده براي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران در بودجه 93مربوط به بخش برنامه اكتشاف و راه‌اندازي معادن به ميزان بيش از 106ميليارد ريال است. همچنين تلاش مي‌كنيم تا با گرفتن حق انتفاع و بهره‌برداري از معادن و بالابردن ضريب توليد معادني كه اكنون در اختيار داريم، بتوانيم درآمدي بر شروع مجدد و اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام كنوني يا آغاز طرح‌ها به‌ويژه در حوزه اكتشافات معدني به دست آوريم در نظر داريم تا در حوزه اكتشافات معدني طرح‌هاي وسيعي را در آينده نزديك اجرا ‌كنيم تا ميزان استخراج از معادن و توليد محصولات معدني افزايش يابد.

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن