تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عاقل‏ترين مردم كسى است كه در امور زندگيش بهتر برنامه‏ريزى كند و در اصلاح آخرتش بيشتر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819200024




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واكنش ايران به اقدام آمريكا براي اعمال تحريم‌هاي جديد


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: واكنش ايران به اقدام آمريكا براي اعمال تحريم‌هاي جديد
سيد عباس عراقچي عضو تيم مذاكره كننده هسته اي در واكنش به اقدام دولت آمريكا مبني بر افزودن اسامي افراد و شركت هاي جديدي به فهرست تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران، از اين اقدام بشدت انتقاد كرد و گفت: اين اقدام خلاف روح توافقنامه ‍ژنو است.

معاون امور حقوقي و بين الملل وزير امور خارجه در گفتگو با ايرنا در پاسخ به اين سئوال كه با توجه به اعمال تحريم ها، تهران چه تصميمي خواهد گرفت افزود: در حال ارزيابي شرايط موجود هستيم.

معاون امور حقوقي و بين‌الملل وزير امور خارجه با اشاره به اعمال تحريم عليه چند شركت ايراني گفت: اين بازي‌هاي دوگانه و سردرگمي كه مشاهده مي‌شود اصلا به نفع فضاي مذاكراتي نيست.

عراقچي در گفت‌گوي تلفني با بخش خبر 14 تلويزيون هم در واكنش به اعمال تحريم عليه چند شركت ايراني اظهار نظركرد: ما در چند روز گذشته بعد از توافق، به نوعي با يك سردرگمي و عدم تصميم‌گيري به ويژه توسط دولت آمريكا مواجه بوديم؛ به طوري كه از يك سو در كنگره تلاش مي‌كردند جلو تحريم‌هاي جديد را بگيرند و از سوي ديگر با حركتي كه انجام دادند، خزانه‌داري آمريكا تعدادي شركت‌هاي جديد را به ليست تحريم‌ها اضافه كرد.

وي خاطرنشان كرد: به نظر ما اين بازي دوگانه يا سردرگمي كه مشاهده مي‌شود اصلا به نفع فضاي مذاكراتي كه داريم نيست و خلاف روح تفاهم‌نامه توافق ژنو است.

معاون امور حقوقي و بين‌الملل وزير امور خارجه گفت: البته آمريكايي‌ها مدعي هستند كه اين اقدام، اجراي تحريم‌هاي گذشته است و اين شركت‌ها را به دليل اين كه تحريم‌هاي گذشته را نقض كرده‌اند، به ليست تحريم‌ها اضافه مي‌كند ولي به نظر ما در شرايط فعلي كه قرار است در يك فضاي همكاري حركت كنيم، چنين اقدامي اصلا سازنده نيست.

وي گفت: ما به شدت انتقاد داريم و اين را يك رويكرد غيرسازنده و خلاف حسن نيت مي‌دانيم و در حال حاضر در حال ارزيابي هستيم و ان‌شاءالله عكس‌العمل مناسب را هم انتخاب خواهيم كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان هم در واكنش به تحريم هاي جديد آمريكا عليه حاميان برنامه اتمي ايران گفت : مسئوليت عواقب اقدامات نسنجيده تماما بر عهده دولت امريكا است.

به گزارش مهر، مرضيه افخم در باره تحريم هاي اخير وزارتخانه هاي خزانه داري و خارجه آمريكا در مورد به اصطلاح "تحريم‌هاي جديد آمريكا عليه حاميان برنامه اتمي ايران" اظهار داشت: متاسفانه شاهد سر در گمي جدي در رويكرد ، تصميمات و اظهارات مقامات آمريكايي هستيم و در حالي كه مقامات دولت آمريكا به ظاهر در حال توجيه بخش هاي قانونگذاري ايالات متحده براي خودداري از تصويب تحريم هاي جديد عليه ايران و در چارچوب پيشبرد طرح اقدام مشترك ما و گروه 1+5 هستند ، ازسوي ديگر در اقدامي سئوال برانگيز وزارتخانه هاي خزانه‌داري و خارجه امريكا در اقدامي غير سازنده و در مسير رويكردهاي قبلي كه بارها از سوي مقامات بلندپايه آمريكا ناموفق بودن آن به صراحت مورد تاكيد قرار گرفته است ، مجددا به اين اقدام تكراري و بي فايده مبادرت كرده و مجموعه هايي از ايران و چند شركت خارجي را در فهرست تحريم ها قرار داده اند.

افخم با اشاره به اين كه گروهي در داخل و خارج از دولت آمريكا تلاش دارند توافق ژنو را از بين ببرند، گفت: اين افراد با درك ناقص و بدفهمي خيال مي كنند كه تحريم ها و نه رسيدن به تفاهم راه حل نهايي است.

سخنگوي وزارت امور خارجه با تاكيد بر جديت ايران براي رفع نگراني هاي منطقي طرف هاي گفتگو ، ضمن انتقاد شديد از اقدام اخير افزود: اين گونه اقدامات را غيرسازنده و خارج از مسير تفاهم انجام شده در ژنو ارزيابي و دولت ايالات متحده آمريكا را به پايبندي ، واقع بيني و مرعوب نگرديدن در برابر برخي تندروهاي مخالف روند مذاكرات ژنو توصيه مي‌كنيم.

بروجردي: قطع مذاكرات وين اقدامي انقلابي بود

رئيس كميسيون امنيت‌ملي و سياسـت‌خارجي مجلس، با بيان اين كه آمريكا با قرار دادن تعدادي از شركت‌هاي ايراني در ليست تحريم، توافقات هسته‌اي ژنو را نقض كرد، گفت: ما بايد با اتخاذ تصميمات لازم به فعاليت‌هاي صلح‌آميز خود در كشور شتاب بيشتري دهيم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني مجلس شوراي اسلامي علاء‌الدين بروجردي گفت: به طور حتم اقدام اخير آمريكا در قرار دادن نام تعدادي از شركت‌ها و نهادهاي ايراني در ليست تحريم، نقض آشكار توافقات هسته‌اي ژنو است و مقامات اين كشور نشان دادند كه قابل اعتماد نيستند.

نماينده مردم بروجرد در مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: اقدام اخير آمريكا نشان داد كه عملا امروز اين كشور علي‌رغم ادعاي ابرقدرتي خود در دنيا، دنباله‌روي لابي‌هاي صهيونيسم بوده و نمي‌تواند در امور و سياست‌هاي خود به صورت مستقل عمل كند.

وي با حمايت از اقدام وزارت امور خارجه براي بازگرداندن هيات مذاكره كننده هسته اي جمهوري اسلامي از مذاكرات كارشناسي ايران و 1+ 5 در وين اتريش، گفت: اين اقدام وزارتخانه تصميم منطقي و انقلابي بود اما بايد بداند كه ملت ايران و نمايندگان مجلس نسبت به منافع ملي، حقوق ايران در عرصه هسته‌اي و خون شهداي هسته‌اي عقب‌نشيني نخواهند كرد و انتظار مي‌رود كه تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي با قاطعيت از منافع ملي دفاع كند.

رئيس كميسيون امنيت‌ملي و سياست‌خارجي مجلس، با تأكيد بر اين كه آينده مذاكرات هسته‌اي به عملكرد كشورهاي غربي به‌ويژه آمريكا بستگي دارد، تصريح كرد: با توجه به رويكرد خصمانه اين كشور و نقض توافقات ژنو نمي‌توان به آينده روند مذاكرات هسته‌اي نگاه خوشبينانه‌اي داشت و عملا ما بايد با اتخاذ تصميمات لازم به فعاليت‌هاي صلح‌آميز خود در كشور شتاب بيشتري دهيم.

يك عضو هيات مذاكره كننده هسته اي ايران نيز در گفتگو با ايرنا اعلام كرد كه هيات كارشناسي ايران به مذاكرات خود با 1+5 در وين اتريش براي انجام مشورت هايي پايان داد.

هيات كارشناسي ايران از روز دوشنبه (18 آذرماه جاري) مذاكرات خود با 1+5 را در مورد ساز و كار اجراي توافقنامه ژنو آغاز كرده بود كه پنجشنبه شب به اين مذاكرات پايان داد. برخي كارشناسان احتمال مي دهند بازگشت هيات كارشناسي ايران از وين به دليل افزودن نام افراد و شركت هاي جديد به فهرست تحريم ها عليه ايران است.

مان:مذاكرات هسته اي با ايران پيچيده است

دراين ميان سخنگوي مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با بيان اين كه مذاكرات هسته اي با ايران پيچيده است ،از ضروري بودن اختصاص زمان بيشتر براي به نتيجه رسيدن اين گفتگوها خبر داد.

به گزارش مهر به نقل از رويترز "مايكل‌مان" روز جمعه پس از پايان مذاكرات فني ايران و كشورهاي 1+5 گفت : ايران و كشورهاي 1+5 براي اجرايي كردن توافق هسته اي انجام شده در ژنو نيازمند اختصاص وقت بيشتري براي برداشتن گام هاي فني هستند.

سخنگوي كاترين اشتون در ادامه گفت: بعد از چهار روز مذاكرات طولاني و مفصل كه درباره جزئيات گفتگو و در آن درباره پيچيدگي‌هاي موارد فني بحث شد، مشخص شد كه نياز به كار بيشتري در اين مورد هست.

مان تاكيد كرد كه اكنون هيات ها در پايتخت هاي كشورهاي خود در حال مشورت هستند و گفتگوهاي فني به زودي از سر گرفته مي شود.

گفته مي شود تصميم جديددولت اوباما اقدامي در اجراي تحريم هاي قبلي است.

وزارت خزانه داري آمريكا 15 فرد و شركت در اروپا و آسيا را به نقض تحريم هاي ايران از طريق ميانجيگري براي ارائه تجهيزات مورد نياز شركت هواپيمايي ماهان متهم كرد. اين درحالي است كه برخي خبرگزاري اين تعداد 19 فرد و موسسه و نهاد ذكر كردند.

سناتور دمكرات « تيم جانسون » گفته است كه وي با دولت اوباما در اين مورد موافق است كه طرح تحريم هاي جديد مي تواند در مذاكرات حساس براي مهار برنامه هسته اي ايران اخلال ايجاد كند.

وي در يك نشست استماع سنا گفت : ما نبايد كار غير سازنده اي انجام دهيم كه ممكن است وحدت غرب در مورد اين مسئله را در هم بشكند. بايد اطمينان بدهيم كه اگر مذاكرات ناكام بماند ، ايران موجب اين ناكامي شده است. ما نبايد به ايران و گروه پنج به اضافه يك يا ديگر كشورها بهانه بدهيم كه ما عامل اين ناكامي هستيم .

عقب نشيني سناي آمريكا از اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران

ساعاتي پس از حضور جان كري در كنگره و دفاع او در مقابل انتقاد برخي از نمايندگان مجلس در باره توافق هسته اي با تهران، سناي آمريكا با صدور بيانيه اي اعلام كردكه باراك اوباما و جان كري دلايل محكمي براي توقف تحريم هاي جديد عليه ايران مطرح كردند.

به گزارش ايرنا، اين بيانيه كه توسط سناتور دمكرات تيم جانسون رئيس كميته بانكي سنا قرائت شد، آمده است اين كميته به طور موقت موضوع تشديد تحريم هاي جديد عليه ايران را متوقف مي كند.

جان كري وزير امور خارجه آمريكا عصر سه شنبه به وقت محلي با حضور در كنگره ي آمريكا و در پاسخ به سئوالات متعدد نمايندگان مخالف و موافق توافقنامه هسته اي ژنو با صراحت اعلام كرد كه ايران به دنبال ساخت سلاح هسته اي نيست.

وي اظهار داشت :تهران به دنبال ساخت سلاح هسته اي نيست، زيرا مسئولان ايراني مي‌دانند در آن صورت شاهد يك رقابت هسته‌اي دركل منطقه خواهند بود، به همين دليل به اين سمت حركت نمي كنند.

جان كري در پاسخ به سئوال يكي ديگر از نمايندگان در باره نقش تحريم ها براي وادار كردن ايران به مذاكره اظهار داشت: تحريم ها ايران را وادار به تسليم نمي كند و ادامه اين وضع موجب تفرقه بين آمريكا و شركاي اروپايي خواهد شد.

وي افزود : در چنين شرايطي نمي‌توانستيم با يك موضع يكسان و نيرومند عمل كنيم و تهران همچنان برنامه هاي هسته اي خود را به پيش مي برد.

وزير خارجه آمريكا با انتقاد از كساني كه همواره از تشديد تحريم ها سخن مي گويند، تصريح كرد :ما در شرايط خوبي هستيم و بايد منتظر باشيم كه نتيجه توافق در آينده چه خواهد شد. اگر به دنبال تندروي باشيم و پروسه گفتگو‌ها را به عقب بيندازيم، ممكن است كه برنامه هاي هسته اي ايران پيشرفت بيشتري داشته باشد.

يكي ديگر از نمايندگان پرسيد :شما چگونه مي خواهيد به مردم آمريكا اطمينان دهيد كه اين ميزان از دارايي ها ايران كه آزاد مي شود، صرف كشتن مردم آمريكا نخواهد شد؟

كري افزود : من هيچ راهي براي اين كه متوجه شوم، قرار است اين پول هزينه چه كارهايي شود، سراغ ندارم.

وي همچنين در پاسخ به سئوال ديگري مبني بر اين كه آيا دلايل و اسنادي در دست دار د كه نشان دهد روشي كه در پيش گرفته شده، منجر به نتيجه خواهد شد، گفت نمي دانم چه نوع داوري در ذهن شما هست.ما به دنبال توقف غني سازي 20 درصدي در ايران هستيم تا نگراني ها در باره ساخت سلاح هسته‌اي از بين برود.

وزير امور خارجه آمريكا خطاب به مخالفان گفت : شما به ياد داريد در سال 2005 كه قرار بود با ايراني ها وارد گفتگو شويم، 800 سانتريفيوژ در تاسيسات هسته اي ايران فعال بود، اما اكنون به 19 هزار رسيده است و با ادامه تشديد تحريم ها تعداد سانتريفيوژها افزايش خواهد يافت.

يكي از نمايندگان موافق با ابراز رضايت از توافقنامه ژنو گفت : ما چشم انداز اميدبخشي مي‌بينيم و در صورتي كه اين توافق به دست نمي‌آمد، ايران مي توانست به توليد سانتريفيوژهاي بيشتر و افزايش سطح غني سازي ادامه دهد.

يكي ديگر از نمايندگان موافق با توافق هسته اي ژنو پرسيد :به چه دليل فكر مي كنيد، اكنون بهترين زمان براي مذاكره و توافق با تهران است؟

وزير خارجه آمريكا گفت : اول به اين نتيجه رسيده ايم كه تحريم ها باعث تسليم ايران نخواهد شد، دوم بين كاخ سفيد و شركاي اروپايي يك اتفاق نظر كامل دراين باره وجود دارد، سوم تغيير دولت در ايران و اظهارات اميد بخش دولتمردان جديد كه نشانه تمايل آنان براي حل موضوع هسته اي اين كشور است، ما را متقاعد كرد كه چنين تصميمي اتخاذ كنيم.

وي تاكيد كرد: اين بهترين موقعيت براي انجام آزمون پيش رو بود و اگر توافق نمي كرديم، كم كم بين ما و شركا تفرقه ايجاد خواهد شد و هرگز نمي توانستيم موضعي يك دست و نيرومند داشته باشيم و از طرفي ايران هم همچنان به فعاليت هاي خود ادامه مي داد و بازگشت به پاي ميز مذاكره دشوارتر مي شد.

كري در دفاع از توافق هسته اي با ايران گفت : اين تصميم براساس مطالعات طولاني كه طي ساليان متمادي بر روي موضوع هسته‌اي ايران صورت گرفته بود، اتخاذ شد. خيلي ها تصور مي كنند كه بايد فشارها بر ايران افزايش يابد اما آيا به اين فكر كرده ايد كه چين و روسيه در ادامه از اين ايده حمايت نمي كنند و در نهايت اروپايي ها هم كم كم خود را از اين موضوع كنار مي كشند و به گفتگو و تعامل با ايران روي خواهند آورد؟

وزير خارجه آمريكا تاكيد كرد :در آن صورت اهرم فشار به وسيله تحريم را از دست خواهيم داد. كري افزود : به خاطر داشته باشيد در ايران نيز به اين توافق نگاه هاي متفاوتي وجود دارد و تندروها در آن كشور بسيار خوشحال خواهند شد كه اگر آمريكا به آن كشور حمله نظامي كند، زيرا در آن صورت مقاومت ايراني ها مضاعف خواهد شد.

وي خاطر نشان كرد ما بر سر دو راهي در يكي از حساس ترين لحظات تاريخي قرار گرفته ايم. يكي از اين دو راه ما را به نتيجه اي با دوام در ارتباط با نگراني هاي جامعه بين‌المللي از برنامه هاي هسته اي ايران مي رساند. راه دوم ممكن است منتهي به ادامه خشونت ها و احتمال برخوردها شود.

پوتين: جهش بزرگ در مذاكرات هسته‌اي ايران حاصل شده است

ازسوي ديگرولاديمير پوتين رئيس‌جمهوري روسيه با اشاره به موفقيت روند گفتگوها ميان ايران و گروه 1+5 گفت: جهش بزرگ در مذاكرات هسته اي ايران حاصل شده و اين گام نخست براي حل مساله هسته اي ايران است.

وي در جمع نمايندگان مجالس دوماي روسيه و شوراي فدراسيون (مجلس علياي پارلمان روسيه) گفت: همه مسائل منطقه اي يا بين المللي بايد از راههاي ديپلماتيك حل و فصل شود و روسيه بر اين رويكرد تاكيد دارد.

رئيس جمهوري روسيه با اشاره به مذاكرات درباره مساله هسته اي ايران، گفت: روسيه همواره بر حق قانوني ايران براي توسعه برنامه صلح آميز هسته اي تاكيد كرده است.

انتقاد روسيه از اعمال جديد تحريم عليه ايران

روسيه اعلام كرد كه اقدام جديد آمريكا براي هدف قرار دادن شركت ها و اشخاص حامي برنامه هسته اي ايران، برخلاف روح توافق ژنو بوده و ممكن است اجراي اين توافقنامه را با مشكل مواجه كند.

به گزارش رويترز از مسكو،«ماريا زاخاروا»سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه دراين خصوص گفت: تصميم دولت آمريكا مخالف با روح توافقنامه ژنو است.

وي افزود: بزرگتر كردن فهرست هاي سياه آمريكايي ممكن است اجراي توافق ژنو را كه كاهش رژيم تحريم ها را پيشنهاد مي‌دهد،به طور جدي با پيچيدگي مواجه كند.





شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن