تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خداوند عزيز و جليل نقل كرده است كه فرمود: هر كار ارزشمندى كه در آن بسم ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803027979




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واكنش مسئولان ايران به اقدام اخير آمريكا؛ تحريم‌هاي جديد آمريكا خلاف حسن نيت است


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: واكنش مسئولان ايران به اقدام اخير آمريكا؛ تحريم‌هاي جديد آمريكا خلاف حسن نيت است
بخش خبري: آمريكا در اقدامي غيرديپلماتيك و خلاف توافق ژنو، تعداد ديگري از شركت‌ها و شخصيت‌هاي ايراني و غير ايراني مرتبط با آنچه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران خوانده‌ است را در ليست تحريم‌هاي خود قرار داد؛ اقدامي كه با واكنش مسئولان جمهوري اسلامي مواجه شد.
اگرچه مقامات وزارت خزانه‌داري و خارجه آمريكا مدعي شده‌اند اين اقدام نشان مي‌دهد توافق اخيري كه در ژنو درباره برنامه هسته‌اي ايران به دست آمد در تلاش‌هاي مداوم ما براي افشا و مختل كردن اقدامات كساني كه از برنامه هسته‌اي ايران حمايت مي‌كنند يا به دنبال دور زدن تحريم‌ها هستند، خللي ايجاد نمي‌كند و نخواهد كرد اما مقامات ايران اين اقدام آمريكايي‌ها را خلاف روح توفق و حسن نيت حاكم بر توافق نامه ژنو ارزيابي كرده‌اند.
اين بار اولين بار است كه چنين اقداماتي پس از توافق ماه گذشته شش قدرت جهاني و ايران در ژنو بر سر برنامه هسته‌اي ايران صورت مي‌گيرد.
مقامات آمريكايي گفته‌اند اين تحريم‌هاي جديد، كساني و شركت‌هاي را هدف قرار داده است كه به جاي شركت‌ها و افرادي كه قبلا در ليست تحريم‌هاي قبلي آمريكا قرار گرفته‌اند فعاليت مي‌كنند.
آمريكا همچنين نام پنج نهاد ايراني را كه مدعي شده است به طور مستقيم به توانايي ايران براي غني سازي اورانيوم كمك مي‌كنند را در ليست تحريم‌هاي خود قرار داده است.دولت آمريكا مدعي شد:اعمال اين تحريم‌هاي جديد عليه ايران منافاتي با توافق ژنو نداشته و نخواهد داشت.
از جمله شركت‌هايي كه هدف تحريم قرار گرفته‌اند شركت‌هاي ميد اويل آسيا و سينگا تانكرز هستند كه مقر هر دو در سنگاپور قرار دارد. اين شركت‌ها متهم هستند به ايران براي دستابي به منابع مالي از طريق يك بانك خارجي و به نيابت از شركت ملي نفتكش ايران كمك كرده‌اند.
همچنين يك تبعه اوكراين به نام ويتالي سوكولنكو و شركت تحت مالكيتش به نام فرلند به دليل كمك به فروش نفت ايران تحريم شده‌اند.
اما انتشار اين خبر و اعمال تحريم‌هاي جديد در حالي صورت گرفت كه تيم كارشناسي مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران در وين به سر مي‌برد و اين مذاكرات كه به منظور به دست آوردن راهكارهاي دست يابي به راهكار اجرايي توافق ژنو انجام مي‌شد پنجشنبه شب با ترك مذاكرات از سوي هيأت ايراني قطع شد.
بر اساس توافق نامه‌اي كه ايران با كشورهاي 1+5 در ژنو داشتند، اعمال هر گونه تحريم جديد بر عليه ايران بايد متوقف شود و اعمال تحريم‌هاي جديد آمريكا بر عليه شركت‌هاي ايراني كاملا بر خلاف اين توافق نامه است.
مسئولان ايراني پيش از اين نيز بارها اعلام كرده بودند كه هيچ اعتمادي از سوي ملت ايران به آمريكا وجود ندارد و در صورتي كه آمريكا به تعهدات خود پايبند نباشد ايران روند همكاريها را قطع خواهد كرد.
* عراقچي: تحريم‌هاي جديد آمريكا خلاف حسن نيت است
در همين حال عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي در انتقاد از تحريم‌هاي آمريكا رفتار اخير اين كشور در تحريم شركت‌هاي ايراني و بين الملي را غير سازنده و خلاف حسن نيت خواند و تاكيد كرد: در حال بررسي رفتار اخير اين كشور هستيم و عمل لازم را اتخاذ مي‌كنيم.
سيد عباس عراقچي درباره تحريم‌هاي جديدي آمريكا بر عليه ايران كه از سوي خزانه‌داري آمريكا عليه چندين شركت ايراني و بين‌المللي اعمال شد، گفت: در چند روز گذشته بعد از مذاكرات ژنو با سردرگمي و عدم تصميم گيري و سياست‌هاي نامشخص دولت آمريكا روبرو بوده‌ايم بخصوص اينكه از يك طرف در كنگره تلاش مي‌كردند جلوي تحريم‌هاي جديدي را بگيرند و از طرف ديگر شركت‌هاي جديدي را به ليست تحريم‌ها اضافه مي‌كنند.
وي افزود: اين بازي دوگانه و سردرگمي به نفع فضاي مذاكراتي نيست و خلاف روح توافقنامه ژنو است.
عراقچي خاطرنشان كرد: البته آمريكا معتقد است تحريم اين شركت‌ها مربوط به تحريم‌هاي گذشته بوده و به دليل عدم رعايت تحريم‌ها شركت‌هاي جديدي در ليست قرار گرفته‌اند اما به هر حال در شرايط فعلي كه قرار است فضاي همكاري داشته باشيم اين روند سازنده نيست.
وي با انتقاد از تحريم‌هاي آمريكا تاكيد كرد: اين رويكرد سازنده نيست و آن را خلاف حسن نيت مي‌دانيم و در حال حاضر نيز در حال بررسي هستيم و عمل لازم را اتخاذ مي‌كنيم.
* سخنگوي وزارت خارجه: شاهد سردرگمي جدي در تصميمات و اظهارات آمريكائيها هستيم
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان هم در خصوص تحريم‌هاي اخير وزارت خانه‌هاي خزانه‌داري و خارجه آمريكا در مورد به اصطلاح "تحريمهاي جديد آمريكا عليه حاميان برنامه اتمي ايران" اظهار داشت: متاسفانه شاهد يك سر در گمي جدي در رويكرد، تصميمات و اظهارات مقامات آمريكايي هستيم و در حاليكه مقامات دولت آمريكا به ظاهر در حال توجيه بخشهاي قانونگذاري ايالات متحده براي خودداري از تصويب تحريم‌هاي جديد عليه جمهوري اسلامي ايران و در چارچوب پيشبرد طرح اقدام مشترك جمهوري اسلامي ايران و گروه 1+5 هستند، ازسوي ديگر در اقدامي سوال برانگيز وزارت‌هاي خزانه‌داري و خارجه امريكا در اقدامي غير سازنده و در مسير رويكردهاي قبلي كه بارها از سوي مقامات بلندپايه آمريكا ناموفق بودن آن به صراحت مورد تاكيد قرار گرفته است، مجددا به اين اقدام تكراري و بي‌فايده مبادرت كرده و مجموعه‌هايي از ايران و چند شركت خارجي را در فهرست تحريم‌ها قرار داده‌اند.
افخم با اشاره به اينكه گروهي در داخل و خارج از دولت آمريكا تلاش دارند توافق ژنو را از بين ببرند، گفت: اين افراد با درك ناقص و بدفهمي خيال مي‌كنند كه تحريم‌ها و نه رسيدن به تفاهم راه حل نهايي است.
سخنگوي وزارت امور خارجه با تاكيد بر جديت جمهوري اسلامي ايران براي رفع نگرانيهاي منطقي طرفهاي گفتگو در خصوص برنامه صلح آميز هسته‌اي ايران، ضمن انتقاد شديد از اقدام اخير افزود: اينگونه اقدامات را غيرسازنده و خارج از مسير تفاهم انجام شده در ژنو ارزيابي نموده و دولت ايالات متحده آمريكا را به پايبندي، واقع بيني و مرعوب نگرديدن در برابر برخي تندروهاي مخالف روند مذاكرات ژنو توصيه مي‌كنيم.
افخم افزود: مسئوليت عواقب اقدامات نسنجيده تماما بر عهده دولت امريكا است.
بر اساس توافق نامه‌اي كه ايران با كشورهاي 1+5 در ژنو داشتند، اعمال هر گونه تحريم جديد بر عليه ايران بايد متوقف شود و اعمال تحريم‌هاي جديد آمريكا بر عليه شركت‌هاي ايراني كاملا بر خلاف اين توافق نامه است.
مسئولان ايراني پيش از اين نيز بارها اعلام كرده بودند كه هيچ اعتمادي از سوي ملت ايران به آمريكا وجود ندارد و در صورتي كه آمريكا به تعهدات خود پايبند نباشد ايران روند همكاريها را قطع خواهد كرد.
* آمريكا 14 شركت ايراني و خارجي را به فهرست تحريم‌هاي خود اضافه كرد
وزارت خزانه‌داري آمريكا چند شركت سنگاپوري، فيليپيني و اوكرايني به همراه چند شركت و شخصيت ايراني را به اتهام كمك به برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي به فهرست تحريم‌هاي خود اضافه كرد.
وزارت خزانه‌داري آمريكا روز پنجشنبه شركتهاي سنگاپوري "ميد اويل ايشيا"، "سينگا تانكر"، به همراه شركت دريايي فيليپيني "سيكريا"، شركت اوكرايني "فرلند" و همچنين "ويتالي سوكولنكو" مدير عامل اين شركت را در فهرست سياه خود قرار داد.
براساس اعلام وزارت خزانه‌داري آمريكا اين شركتها به خاطر نقض تحريم‌هاي مالي و نفتي ايران در فهرست سياه قرار گرفته‌اند.
علاوه بر اين شركت‌هاي خارجي، آمريكا تعداد ديگري از شركت‌هاي ايراني را به خاطر همكاري و كمك به برنامه هسته‌اي صلح آميز جمهوري اسلامي، به فهرست سياه خود اضافه كرده است.
اين شركت‌ها عبارتند از: "عيوض تكنيك"، شركت "اكتشاف و توليد مواد خام هسته اي" وابسته به سازمان انرژي اتمي ايران، شركت "مارو صنعت"، شركت "مواد تركيبي نويد"، شركت "نگين پرتو خاور"، شركت "نكا نوين آلياژ"، سازمان صنايع هوايي ايران، شركت فن‌پردازان، شركت ارتباط گسترنوين، شركت صنايع هوايي قدس وابسته به سپاه پاسداران و رضا عميدي مدير مالي اين شركت، ايرج محمدي كهورين و محمود محمدي دايني دو مقام ارشد شركت "نكا نوين" (اين شركت دو سال قبل از طرف آمريكا تحريم شد).
به نظر مي‌رسد اين اقدام دولت اوباما، براي نشان دادن كارآمد بودن نظام تحريمهاي موجود است. دولت اوباما به شدت در تلاش است، كه تحريم‌هاي تازه‌اي در كنگره آمريكا به تصويب نرسد. اقدامي كه ناقض مفاد توافق ژنو خواهد بود.
اما با اين حال وزارت بازرگاني ايالات متحده روز 20 آذر، 19 شركت و فرد در اروپا و آسيا را به اتهام واسطه گري براي شركت هواپيمايي ماهان ايران جهت دور زدن تحريم‌ها و به دست آوردن تجهيزات تحريمي مورد نياز خود از آمريكا، وارد فهرست سياه كرد.
متن اخطار وزارت بازرگاني آمريكا ادعا مي‌كند كه شركت هواپيمايي ماهان علاوه بر انتقال سلاح و نيروي نظامي از ايران به سوريه، براي حكومت سوريه وجوه مالي نيز فراهم آورده است. شركت ماهان در سال 90 وارد فهرست سياه آمريكا شده بود.
اين اتفاق در حالي رخ مي‎دهد كه در روزهاي اخير در خبرها آمده بود كه دولت اوباما تلاش مي‏كند مانع از تصويب تحريم‎هاي جديد از سوي نمايندگان آمريكايي بشود.
در همين رابطه "محمد جواد ظريف" وزير امور خارجه ايران، نيز در مصاحبه با مجله آمريكايي تايم هشدار دارد كه اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران موجب مرگ توافق هسته‌اي ژنو خواهد شد.
* توضيح سخنگوي اشتون درباره توقف مذاكرات هسته‌اي
مايكل مان سخنگوي كاترين اشتون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا هم ديروز گفت كه مذاكرات كارشناسي در مورد برنامه هسته‌اي ايران كه متوقف شد، احتمالا به زودي از سر گرفته خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري رويترز از وين، مان گفت: پس از چهار روز مذاكره طولاني و مشروح، با توجه به پيچيدگي مسائل فني مورد مذاكره، مشخص شد كه كار بيشتري بايد صورت بگيرد.
وي افزود كه پيش‌بيني مي‌شود كارشناسان پس از مشورت در كشورهاي خود، مذاكرات را به زودي ازسر خواهند گرفت.
* سخنگوي سازمان ملل: ايران براي حل موضوع هسته‌اي حسن نيت دارد
مارتين نسيركي سخنگوي دبير كل سازمان ملل متحد هم درپي سوال خبرنگاري درباره حسن نيت ايران در مذاكرات هسته‌اي گفت كه ما براين باوريم كه وقتي كشوري وارد مذاكره مي‌شود يعني براي حل موضوع حسن نيت دارد.
مارتين نسيركي در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران كه از او پرسيد، مسوولان ايراني اعلام كردند كه با حسن نيت در مذاكرات هسته‌اي ژنو شركت كردند، آيا بان كي مون اين موضوع را تاييد مي‌كند، پاسخ داد در هر مذاكره‌اي فرض بر اين است كه طرفين با حسن نيت در آن شركت مي‌كنند.
وي اظهار كرد ما بر اين باوريم كه پايه و اساس هر مذاكره سياسي بر همين منوال است، وقتي شما حاضر به شركت در مذاكراتي مي‌شويد، يعني براي حل موضوع حسن نيت داريد.
وي تاكيد كرد حضور در مذاكرات به منزله تلاش براي مصالحه و رسيدن به نتيجه‌اي است كه مورد توافق و تامين‌كننده منافع دو طرف باشد.
برخي از كارشناسان در سازمان ملل بر اين باورند بعد از مذاكرات هسته‌اي ژنو ايران با عمل به تعهدات اوليه خود ثابت كرد كه با حسن نيت و صداقت در مذاكرات حاضر شده و به دنبال رسيدن به تفاهم است.
اين در حالي است كه آنها مطمئن نيستند كه دولت آمريكا هم همين راه انتخاب كرده باشد، زيرا بر اساس توافقنامه ژنو، كاخ سفيد متعهد شده است كه ظرف شش ماه آينده از هر گونه تحريم جديد عليه ايران توسط كنگره جلوگيري كنند.
* چراغ سبز شرمن به كنگره آمريكا؟
سرپرست مذاكره كنندگان آمريكايي در موضوع هسته‌اي ايران نيز مدعي شد كنگره مي‌تواند بدون ذكر موضوع هسته‌اي تحريم‌هاي جديدي را عليه اين كشور وضع كند!
وندي شرمن، تاكيد كرد كنگره از نظر تئوريك مي‌تواند تحريم‌هاي جديدي را عليه اين كشور وضع كند.
شرمن در پاسخ به سوالي در كميته بانكي سنا در مورد امكان وضع تحريم‌هاي جديد عليه ايران به بهانه تروريسم خاطر نشان كرد: "ما بايد ببينيم ادبيات ويژه مورد استفاده در اين تحريم‌ها چيست."
شرمن افزود: "تنها تعهدي كه ما در اين توافق داده‌ايم اين است كه تحريم جديدي در ارتباط با پرونده هسته‌اي وضع نكنيم."
هرچند شرمن پيشنهاد نكرد كه چنين تحريم‌هايي طراحي شوند، اما اين اظهارات وي نشان دادن مسيري جديد به كنگره براي تصويب دور جديد تحريم‌ها عليه ايران به هر بهانه ديگر است.
بر اين اساس به ادعاي وي كنگره آمريكا مي‌تواند بدون به كار بردن كلمه هسته‌اي اقدام به وضع تحريم‌هاي جديد عليه ايران كند.
اما طرح چنين مسائلي احتمالا به صورت جدي به مسير ديپلماسي در قبال ايران لطمه خواهد زد و به ايران اين نكته را گوشزد مي‌كند كه نمي‌توان به آمريكا اعتماد كرد زيرا اين كشور به وعده‌هاي خود تا پايان توافق پايبند نمي‌ماند.

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن