تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802213853




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست: دربحث آلودگي هوا با تمام توان برنامه‌ها را پيش مي‌بريم


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: رئيس سازمان حفاظت محيط زيست: دربحث آلودگي هوا با تمام توان برنامه‌ها را پيش مي‌بريم
معصومه ابتكار گفت: از برنامه‌ها و رويكردهاي مهم دولت و به ويژه شخص رئيس‌جمهور موضوع مقابله با آلودگي هواست. رايزني‌هاي بسيار جدي در اين حوزه با وزارت نفت، نيرو، صنعت، معدن و تجارت، دستگاه‌هاي زير مجموعه، متخصصان، صاحبنظران و حتي رايزني‌هاي بين‌المللي آغاز شده كه بتوان از توانمندي بين‌المللي نيز در اين زمينه استفاده كرد. با تمام توان در بحث آلودگي هوا برنامه‌ها را پيش مي‌بريم.
به گزارش ايسنا، معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست درباره كاهش آلودگي هواي كلانشهرها و راهكارهايي كه دولت تدبير و اميد در اين زمينه دارد، اظهار داشت: شهرونداني كه در شهرهاي بزرگ يا نزديك مراكز صنعتي زندگي مي‌كنند، همه متاثر از مسئله آلودگي هوا هستند و تقريباً چيزي بالاي 40 ميليون نفر در سطح كشور به نوعي متاثر از اين مسئله هستند، بنابراين بايد منبع آلودگي‌ها را شناسايي كرد.
ابتكار افزود: رويكرد اصلي در مبارزه با آلودگي هوا، منبع آلاينده است. اين منابع كه بيشتر از احتراق داخلي موتورها و سوخت فسيلي است كه مي‌تواند منابع ساكن باشد و اين منابع ساكن شامل؛ صنايع، نيروگاه‌ها، بخش نفت و بخش خانگي است.
وي ادامه داد: به طور مثال اگر موتورخانه‌هاي خانگي شهرها را حساب كنيم، شهري مانند تهران حدود يك و نيم ميليون واحد مسكوني دارد و اين واحدهاي مسكوني هر كدام يك شعله و موتورخانه دارد كه آنها هم بخشي از ميزان آلايندگي را به دلايل مشكلات فني و غيره دارند كه متاسفانه اين مشكلات به آلايندگي شهر تهران كمك مي‌كند.
ابتكار افزود: علاوه بر اينها منابع متحرك؛ خودروها هستند كه اينها از خودرو شخصي گرفته تا موتور سيكلت‌ها متاسفانه در شهري مثل تهران دو و نيم ميليون موتور سيكلت در حال تردد داريم كه كاملا الگوي حمل و نقل تهران را تغيير مي‌دهند و بحث خودروهاي شخصي، اتوبوس‌ها و خودروهاي عمومي، سنگين كه همه اينها مي‌تواند منبع آلودگي باشد.
معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: اينكه چرا اينها آلاينده هستند بحث مشخصي است. يكي بحث رعايت استانداردهاست كه خود آن ضوابط صنعت كه مثلا دودكش بايد فيلتر داشته باشد، بايد آلودگي كاهش پيدا كند، كيفيت سوخت مورد استفاده بايد استاندارد باشد.
طراحي برنامه مقابله با آلودگي هوا در شهر تهران طي سالهاي 74 تا 75
ابتكار در ادامه با اشاره به طراحي برنامه مقابله با آلودگي هوا در شهر تهران طي سالهاي 74 تا 75 اظهار داشت: از سال 1374 تا 1375 مطالعه وسيعي از سوي مشاوران داخلي و استادان دانشگاه كه مشاوران بين‌المللي سوئدي و ژاپني هم در آن نقش داشتند، صورت گرفت و برنامه‌اي براي مقابله با آلودگي هوا در شهر تهران طراحي شد. سال 1379 اين برنامه در دولت تصويب شد كه بر اساس اقتضائات آن زمان و شرايط تهران محورهاي مختلف داشت و اين برنامه آغاز و عملياتي شد و دستاورد هم داشت.
معاون رئيس‌جمهور خاطر نشان كرد: سال 1380 در راستاي اين سياست‌ها به وزارت نفت اعلام شد كه بايد استانداردسازي بنزين توليدي آغاز شود و اولين اقدام حذف سرب بود و سرب از بنزين كل كشور قطع شد و حتي درسال 1381 بنزين بدون سرب را در سراسر كشور داشتيم و فقط محدود به تهران نبود.
وي تصريح كرد: در آن سالها مطالعات شهرهاي ديگر را نيز آغاز كرديم و بجز تهران براي 7 كلان شهر ديگر كه معضل آلودگي هوا دارند، هر كدام مطالعات جداگانه‌اي انجام شد. زيرا منايع آلاينده و الگوي جمعيت براي هر شهري متفاوت است. تا سال 1384 هم اين برنامه‌ها اجرا شد. خودروهاي كشور از بدون استاندارد بودن به سمت استاندارد شدن حركت كردند. پيكان هم از رده خارج شد، حمل و نقل عمومي توسعه پيدا كرد، مترو هم با حمايت‌هاي دولت توسعه پيدا كرد، اتوبوس‌هاي گازسوز و برقي وارد ناوگان حمل و نقل شهري شدند و معاينه فني خودرو‌ها بسيار جدي توسعه يافت.
توقف برنامه‌هاي مقابله با آلودگي هوا از سال 1384
ابتكار افزود: همه اين اتفاقات افتاد اما بعد آرام آرام از سال 1384 متاسفانه برنامه‌ها به دلايلي كه براي ما معلوم نبود، و نمي‌دانيم چه اتفاقي افتاد و هنوز هم روشن نيست به تعطيلي گراييد و آن كميته اجرايي كه در تهران و هفت كلان شهر تشكيل شده بود و ساز و كار و موتور پيش برنده بود، همه آنها تعطيل شد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه گفت: تا اينكه موضوع آلودگي هوا بسيار حاد شد و به ويژه در سال 1389 و 90 قانون نگري و برنامه ريزي در اين حوزه آغاز شد اما بسيار دير شده بود. تقريبا 6 سال را كاملا از دست داده بوديم و بالاخره در فراز و نشيب‌هاي كه متاسفانه نه علمي، نه برنامه‌اي و نه كارشناسي بود، اين برنامه‌ها با وقفه مواجه شد.
با تمام توان در بحث مقابله با آلودگي هوا برنامه‌ها را پيش مي‌بريم
معاون رئيس‌جمهور به برنامه‌ها و رويكرد دولت تدبير و اميد به بحث مقابله با آلودگي شهرهاي بزرگ به ويژه كلان شهرها اشاره كرد و افزود: از برنامه‌ها و رويكردهاي مهم دولت و به ويژه شخص رئيس‌جمهور موضوع آلودگي هواست. البته آلودگي در اين سالها يك جنبه ديگري هم پيدا كرده و آن هم بحث ريزگردهاست.
وي يادآور شد: ما از سالهاي 82 و 83 موضوع آلودگي‌هاي برون مرزي را آغاز كرده بوديم. كه بايد اين مسائل رصد و برنامه ريزي مي‌شد و به ويژه در بخش همكاري‌هاي بين‌المللي كه متاسفانه در چند سال گذشته باز هم به مسئله ريز گردها توجه لازم نشد، اما دولت آقاي روحاني توجه خاص و ويژه به اين موضوع خواهد داشت.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: اولين كاري كه در اين زمينه انجام شده و بسيار هم اهميت دارد اين است كه كارگروه آلودگي هوا دوباره احياء شده است و يك جلسه در سطح ملي و با حضور تمام دستگاه‌ها در تهران برگزار شد زيرا اين يك كار تيمي است و هر كسي از برنامه عقب باشد روند كار سايرين را نيز كند خواهد كرد.
ابتكار در ادامه يك بخش از مشكلات بحث ريزگردها را مربوط به توافقات بين‌المللي و تحريم‌ها دانست و ادامه داد: البته متاسفانه كيفيت بنزين توليدي هم بسيار سقوط كرده و در حال حاضر بازسازي اين كيفيت و رسيدن به آن استانداردها كار سختي است. اين مسائل همه از جمله شاخص‌ها، استانداردها، ضوابط كارهايي كه بايد خودروسازي انجام بدهد، همه به بحث و بررسي گذشاته شده است. وي يادآور شد: همزمان براي موضوع آلودگي شهرها سفرهايي داشتيم از جمله سفر به اراك و شركت در برنامه كاهش آلودگي هواي شهر اراك كه خوشبختانه با رويكرد بسيار مثبت استاندار و دستگاه‌هاي اجرايي مواجه شديم و برنامه‌اي را از آنجا شروع كرديم در كنار آن به اصفهان، اهواز و كرج هم سفري مشابه داشتيم و در سفر بعدي شيراز و مشهد و ساير كلان شهرها را در برنامه خواهيم داشت.
آلودگي هوا را نمي‌توان با يك كليد روشن و خاموش كرد
ابتكار تاكيد كرد: من اصرار دارم در اولين جلسه كاهش آلودگي هوا حضور داشته باشم و كليد جلسه را روشن كنيم. البته آلودگي هوا را نمي‌توان با يك كليد روشن و خاموش كرد. برنامه بلند مدت مي‌خواهد ولي مي‌توان برنامه‌ها را فعال كرد، رويكردها را نسبت به اين موضوع تغيير داد. با هماهنگي بين بخشي، يك مديريت پويا، منسجم، هماهنگ، دانش بنيان و به كارگيري آخرين فناوري و تجربيات تمام دنيا و كشور خودمان اين كارها را پيش برد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست خاطر نشان كرد: رايزني‌هاي بسيار جدي در اين حوزه با وزارت نفت، نيرو، صنعت، معدن و تجارت، دستگاه‌هاي زير مجموعه، متخصصان، صاحبنظران و حتي رايزني‌هاي بين‌المللي آغاز شده كه بتوان از توانمندي بين‌المللي نيز در اين زمينه استفاده كرد. با تمام توان در بحث آلودگي هوا برنامه‌ها را پيش مي‌بريم. خوشبختانه طيف خوبي از استادان دانشگاه‌ها هم به ما كمك مي‌كنند.
وي با اشاره به برگزاري جلسه كارگروه ملي آلودگي هوا طي روزهاي گذشته گفت: به دليل اينكه آقاي دكتر روحاني تاكيد داشتند كه جلسه بعد اين شورا در اولين فرصت با موضوع آلودگي هواي كلان شهرها برگزار شود، پيش جلسه شوراي عالي محيط زيست نيز برگزار شد البته جلسه اول با موضوع ريزگردها برگزار شده بود.
تعطيلي مدارس در هنگام آلودگي هوا نه يك راهكار بلند مدت؛ اما پيشگيرانه
وي همچنين درباره تعطيلي مدارس و مراكز اداري به علت آلودگي هوا و تاثيرگذاري چنين شيوه‌هايي در مقابله با آلودگي هوا اظهار داشت: اين يك راهكار كوتاه مدت است ما تا وقتي نتوانيم برنامه‌هاي بلند را كه زمان مي‌برد، اجرايي كنيم، به ناچار به دنبال چنين برنامه‌هايي خواهيم بود.
معاون رئيس‌جمهور خاطر نشان كرد: متاسفانه آن برنامه‌اي كه براي مقابله با آلودگي هوا در كلانشهرها قرار بود اجرايي شود، چند سالي در ايران متوقف شد و اجرا نكرديم اما در مكزيكو سيتي انجام شد و از آلوده‌ترين شهر دنيا به يكي از شهرهايي كه داراي هواي نسبتاً استاندارد هست، تبديل شدند و خيلي تغيير كردند، به همين دليل در برخي از شرايط به ناچار بايد به راهكارهاي كوتاه مدت پرداخت.
ابتكار افزود: در قانون پيش‌بيني شده است براي زماني كه حالت وارونگي هوا پيش مي‌آيد و هوا ساكن و باد كم مي‌شود، در اين شرايط ميزان آلودگي هوا بسيار افزايش پيدا مي‌كند و تراكم آلودگي بالا مي‌رود و مي‌تواند شرايط خيلي خطرناكي ايجاد كند. ما دستگاه‌هاي سنجش داريم و يك ستاد مشترك هم تحت عنوان مهار فعاليت مي‌كند كه موضوع آلودگي هوا توسط سه بخش محيط زيست، شهرداري و هواشناسي بررسي مي‌شود كه اگر ميزان تجمع آلاينده‌ها به آن حد اضطرار برسد، در جلسه كميته اضطرار آلودگي هوا به رياست استاندار بر اساس آيين نامه‌اي كه وجود دارد، تشخيص مي‌دهند بر اساس ميزان آلاينده‌ها و پيش‌بيني هواشناسي چه كارهايي بايد انجام شود.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: آنجا ما ناچاريم گاهي اوقات بگوييم طرح زوج و فرد و سياست‌هايي اتخاذ كنيم كه ميزان آلايندگي كم شود و تردد كاهش پيدا كند و افرادي كه در معرض آسيب هستند، كمتر تردد كنند يا مدارس تعطيل شود اما اينها از روي ناچاري است. اين راهكار و برنامه و انتهاي خط نيست. اما حتماً بايد انجام دهيم چون پيشگيرانه است و مي‌تواند عوارض و تبعات منفي آلودگي هوا را بر روي افراد و شاخص‌هاي سلامت كم كند.
وي تاكيد كرد: آن چيزي كه مهم است اين كه ما بايد آن برنامه‌هاي بلند مدت متوقف شده را جلو ببريم و همين كار را هم انجام مي‌دهيم.
طراحي برنامه‌هاي مختلفي در بحث مقابله با ريزگردها در سطح داخلي و بين المللي
معاون رئيس‌جمهور در ادامه به تشكيل اولين جلسه شوراي عالي حفاظت محيط زيست در دولت تدبير و اميد اشاره كرد و گفت: اين شورا عالي‌ترين ستاد تصميم گيري ملي براي محيط زيست كشور است، رياست آن هم با رئيس‌جمهور است و اين شورا وظيفه دارد كه سياست گذاري‌ها را دنبال كند.
ابتكار افزود: در چند سال قبل هم اين شورا بسيار فعال بود ولي متاسفانه باز هم به دلايل نامعلوم منحل شد و در حد يك كميسيون فعاليت مي‌كرد، البته در آنجا كارهايي انجام شد اما در سطح رئيس‌جمهور نبود و هر چند آن موقع دلسوزان و طرفداران محيط زيست گفتند اين كار را نكنيد، اما اتفاقي نيافتاد.
وي در ادامه احياء شوراي عالي حفاظت محيط زيست در دولت تدبير و اميد را يكي از برنامه‌هاي مهم دولت در بحث مقابله با آلودگي هواي كلانشهرها عنوان كرد و تصريح كرد: خوشبختانه جز اولين برنامه‌هاي آقاي دكتر روحاني در اين دوره و تاكيد ايشان اين بود كه اين شورا احيا شود و اولين جلسه را حدود سه هفته پيش برگزار كرديم كه بحث ريزگردها هم مطرح و گزارش مفصلي ارائه شد و دستگاه‌ها هم هر كدام مسئوليت خودشان در ارتباط با پيگيري موضوع ريزگردها را ارائه دادند.
ابتكار در ادامه موضوع مقابله با ريزگردها را مربوط به مديريت سرزمين، جلوگيري از بيابان زايي، جلوگيري از فرسايش خاك و خشك شدن تالاب‌ها، رعايت استانداردها در استخراج معادن و مسائلي از اين دست عنوان كرد و گفت: به طور مثال در بخش معادن، استخراج از معادن علاوه بر بازده اقتصادي، مسئوليتهاي زيست محيطي هم دارد، نبايد به آب لطمه بزند، نبايد فاضلاب‌ها محيط را آلوده كند، نبايد تخريب داشته باشد يا زماني كار تمام مي‌شود بايد سرزمين را به وضعيت اول برگرداند كه اگر خلاف اينها صورت بگيرد، منشاء ريزگردها مي‌شود.
معاون رئيس‌جمهور تاكيد كرد: خوشبختانه در دولت يازدهم برنامه‌هاي مختلفي در بحث مقابله با ريزگردها در سطح داخلي و بين‌المللي طراحي شده است و در قالب ستادهايي پيگير اين موضوع هستيم به ويژه در بحث همكاري با كشور عراق و سفر اخير آقاي نوري المالكي به تهران كه قرار بر اين شد؛ ستاد بحث ريزگردها را در قالب منطقه‌اي با حضور كشورهايي مرتبط تشكيل دهيم.
وي يادآور شد: البته بخش عمده‌اي از اين ريزگردها از كشور عراق به سمت ايران مي‌آيد و پروژه‌هاي منطقه‌اي هم در بايد در آنجا اجرا شود. در اين مرحله استارت كار را مي‌زنيم، مطالعات، كارهاي اوليه و بررسي‌ها همه در اين مدت صورت گرفته است.
همه دستگاه‌ها در مقابل محيط زيست مسئول هستند
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه در پاسخ به سوالي درباره همكاري و تعامل ساير وزارتخانه‌ها و دستگاه براي حفاظت از محيط زيست اظهار داشت: موضوع حفاظت از محيط زيست بخشي نيست. سازمان حفاظت محيط زيست مسئوليت برنامه ريزي، نظارت و سياست‌گذاري كلان را به عهده دارد و اجراي وظايف و مسئوليت‌ها بر عهده بخش‌هاي مختلف است و همه دستگاه‌ها در مقابل محيط زيست مسئول هستند. در قانون اساسي هم اين موضوع ذكر شده است كه همه آحاد جامعه براي حفظ محيط زيست مسئوليت دارند.
براساس گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، وي افزود: الان هم رويكرد نوين، رويكرد مديريت توسعه است و محيط زيست در مقابل توسعه قرار نمي‌گيرد. نگاه حفاظتي هم به مفهوم اين است كه مسير توسعه به سمتي پيش برود كه توسعه اتفاق بيافتد اما آسيب، تخريب و آلودگي محيط زيست را به دنبال نداشته باشد يا خيلي كم باشد كه اين به عملكرد دستگاه‌ها بر مي‌گردد.
معاون رئيس‌جمهور تاكيد كرد: هر دستگاهي يك سري وظايف توسعه‌اي دارد در كنار آن يك سري استانداردها، ضوابط و مقرراتي دارد كه بايد محيط زيست را جدي بگيرد. و وظيفه مهم شوراي عالي حفاظت محيط زيست و دولت هم اين است كه تكاليف زيست محيطي را در آن دستگاه‌ها ساري و جاري كند.
ابتكار ادامه داد: به طور مثال وزارت نفت بسياري از امور خود را به بخش خصوصي واگذار كرده است ولي سياست گذار و ناظر بر عملكرد اين شركت‌ها هست و ابزارهاي نظارتي و كنترلي در اختيار دارد كه بايد به خوبي پيش ببرد. از آن طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازي و تمام اين بخش‌ها زماني كه پروژه‌هاي كوچك و بزرگ دارند، بايد اين پروژه‌ها با نگاه محيط زيستي طراحي شوند و از اول بايد مسائل آن ديده شود، براي كاهش عوارض آن تدابيري داشته باشند تا فجايع زيست محيطي به بار نيايد.
حفظ محيط زيست رسالت محوري است
معاون رئيس‌جمهور در ادامه حفظ محيط زيست را رسالت محوري عنوان كرد و افزود: به طور مثال اگر من مدير بيمارستان هستم بايد بدانم همان قدر كه مديريت بيمارستان مهم است به همان ميزان هم مديريت پسماند بيمارستان مهم است كه با اصول دفن شود و يا اگر فاضلاب بيمارستان عفوني است، رها نشود. يا جزء مسئوليت‌هاي يك واحد صنعتي است كه هوا را آلوده نكند.
ابتكار تاكيد كرد: قرار نيست كسي به صرفاٌ داشتن واحد صنعتي هوا را آلوده كند، فاضلاب را هم آلوده كند، سفره آب زيرزميني را نابود كند، زباله‌ها را هم در طبيعت رها كند. اين هدر رفتن سرمايه و منابع كشور است. پس همه بايد اين نگاه فرابخشي را داشته باشيم، اين كار را ما بايد از طريق دولت و شوراي عالي حفاظت محيط زيست و ساير نهادها و دستگاه‌ها انجام دهيم. اقتضاي مهم و جدي كشور اين است كه مسائل را كلان ببنيم و همه همكاري داشته باشند.

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن