تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820470708




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توئيتر، بلاي جان رياض/ بخشي از كاربران روحانيون سعودي هستند


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: توئيتر، بلاي جان رياض/ بخشي از كاربران روحانيون سعودي هستند


لري پلاتكين بوگارت، كارشناس خليج فارس در موسسۀ واشنگتن اينستيتيو، به وضعيت شبكه هاي اجتماعي و به طور مشخص توئيتر در عربستان پرداخته است. وي مي گويد آل سعود توئيتر را به عنوان تهديدي براي امنيت ملي خود تلقي مي كند. خلاصۀ يادداشت را در ذيل مي خوانيد:
تحقيقي كه به تازگي در ماه نوامبر منتشر شد، بار ديگر ميزان بالاي كاربرد توئيتر در عربستان را در مقايسه با ساير كشور نشان داد. اين مسئله باز هم پتانسيل شبكه هاي اجتماعي در تسهيل تغيير و بسيج سياسي را در عربستان ثابت كرد. اكثر استفاده كنندگان از توئيتر در عربستان سعودي آنهايي هستند كه از عملكرد دولت در مقابله با مشكلات داخلي از جمله بيكاري و فساد راضي نيستند. البته ذكر اين نكته ضروري است كه تلاش مداوم بخش بسيار كوچكي از كاربران سعودي توئيتر و شبكه هاي اجتماعي براي بسيج كردن مردم جهت اعمال اصلاحات در اين كشور غالباً با شكست روبرو شده است و جالب اينكه بخش قابل توجهي از كاربران محبوب و شناختۀ شدۀ توئيتر در عربستان سعودي در كنار جوانان، روحانيون و واعظان هستند.
در اين ميان، روحانيون وهابي كه نه تنها بر موسسات مذهبي بلكه بر نهادهاي قضايي و برخي سازمان هاي زيرمجموعۀ وزارت كشور عربستان نفوذ دارند، توئيتر را خلاف عرف، تهديدي براي قدرت حاكميت و همچنين تهديدي براي امنيت كشور مي دانند.
جالب است بدانيد طبق تحقيق منتشر شده سرانۀ كاربرد توئيتر در عربستان سعودي نسبت به جمعيت آنلاين جهان در بالاترين ميزان در مقايسه با ساير كشورها قرار دارد. گلوبال وب ايندكس در تحقيق جديد خود آورده است كه 41% از كاربران آنلاين در اين كشور در سايت توئيتر هستند. البته پيرريچ اين رقم را 32% اعلام كرده است و طبق اعلام همين سايت، بيش از 4% از كل كاربران توئيتر در جهان در عربستان سعودي ساكن اند.
و البته اگر آمار رو به صعود ميزان استفاده از توئيتر را در طول 2 سال اخير به اين مسئله بيفزايد، مسئله جالب تر مي شود. به گفتۀ سايت پيرريچ، شمار كاربران فعال توئيتر در عربستان سعودي 4.8 ميليون نفر است در حاليكه در سال 2011 اين رقم تنها چند صد هزار نفر بود. اين ميزان استفاده از شبكه هاي اجتماعي و به خصوص توئيتر بيانگر تمايل بالاي جوانان در استفاده از شبكه هاي اجتماعي و توئيتر در عربستان و ساير كشورهاي عضو شوراي همكاري حوزۀ خليج فارس است. عربستان همچنين بالاترين سرانۀ كاربرد يوتيوب و همچنين ساير سايت هاي ويدئويي(اعم از فيسبوك، اينستاگرام، لينكدين و واتس اپ) را در ميان كشورهاي منطقه دارد.
اين در حاليست كه كشورهاي حوزۀ خليج فارس با محدوديت هايي در استفاده از شبكه هاي اجتماعي روبرو هستند. البته اين همۀ واقعيات دربارۀ استفاده از شبكه هاي اجتماعي در توئيتر در كشورهاي منطقۀ خليج فارس نيست. بخش قابل توجهي از كاربران با هدف سرگرمي، به روز بودن با اطلاعات و به اشتراك گذاشتن برخي مطالب از اين شبكه ها استفاده مي كنند و اگر تمايلي براي تغيير در سياست هاي كشورهايشان داشته باشند اين تغيير تنها معطوف به اصلاح است و نه وقوع يك تغيير انقلابي.
يكي از مهترين توئيت هاي هشتكي در عربستان سعودي در طول يك سال اخير، اين پيام بوده است: " "حقوق كافي نيست" پستي كه نزديك به 17.5 ميليون توئيت را در 4 ماه به خود اختصاص داد و در واقع توجه آل سعود را سمت جمعيت فقير عربستان و نياز موجود در آن به منظور ضرورت بالا بردن حقوق ها معطوف كرد.
اما پاسخ هاي آل سعود به اين نيازها غالباً بسيار محافظه كار بوده و موسسات مذهبي محافظه كار نيز نگاهي تهديدمحور به اين ابزار دارند. اظهارات مفتي اعظم سعودي، عبدالعزيز بن عبدالله الشيخ و يكي از مهمترين و پرنفوذترين چهره هاي مذهبي به خوبي بيانگر اين نگراني از بروز تغييرات سياسي و اجتماعي ناشي از افزايش كاربرد توئيتر است.
وي توئيتر را به كرات ريشۀ همۀ زيان هاي اجتماعي دانسته و آن را صفحه اي براي اشاعۀ اتهامات و دروغ مي داند؛ همچنين جايي براي دلقكها، فاسدها و جلف هايي مي داند كه پست هاي غيرقانوني، اشتباه و دروغ را روي آن قرار مي دهند. او كاربران توئيتر را ديوانه هايي مي خواند كه حيا و عفت ندارند. اين مفتي اعظم هشدار مي دهد كه توئيتر يك ابزار خطرناك است و هر مسلماني بايد از آن پرهيز كند. ساير شخصيت هاي مذهبي نيز دقيقاً همين ديدگاه مفتي اعظم را دارند و آن را تهديدي براي امنيت ملي كشور مي دانند.
از اين رو وزارت فرهنگ و اطلاع رساني عربستان كاربران توئيتر و ساير شبكه هاي اجتماعي را زير نظر دارد. با اين حال مديريت كردن همۀ كاربران كار دشواري است. عبدالعزيز خجه، وزير كشور عربستان به تازگي اعلام كرده است كه مونيتور كردن همۀ يوزرهاي توئيتر و سانسور كردن برخي مطالب به دليل شمار بالاي كاربران كار بسيار دشواري است. از اين رو دولت تصميم گرفته است به جاي مونيتور كردن اكانت هاي توئيتر تمركز خود را بر روي كاربران بگذارد و آنهايي كه بيشتر فعال سياسي و اجتماعي هستند؛ البته طبق يكي از گزارشات رويترز، شمار قابل توجهي از همين كاربران توئيتر واعظان و روحانيون هستند.
از سويي طبق گزارش( سال 2013) منتشر شده از سوي سازمان فريدمن هاوس(خانۀ آزادي)، دولت عربستان سعودي تمهيداتي را براي كنترل بيشتر گوشي هاي هوشمند و كنترل نرم افزارهاي آن اعم از توئيتر، واتس اپ و وايبر در نظر گرفته است و برنامه هايي را در اين راستا در حال پياده كردن است؛ اعم از اعمال محدوديت براي كاربران پرمصرف توئيتر، تحت نظر قرار دادن فعالان سياسي و حاميان آنها.
نتيجه
از آغاز بهار عربي، خاندان آل سعود بيش از هر زماني در مقابل نارضايتي مردم براي مقابله با مشكلات اجتماعي قرار دارند و نسبت به اين مسئله نگران است. افزايش رو به انفجار كاربران توئيتر به معناي آنست كه ديگر نمي توان همۀ كاربران را مديريت و وضع موجود را حفظ كرد.
آل سعود نگران تحولات مهم در عرصۀ داخلي و خارجي است و همين مسئله عربستان را نگران و عصبي كرده است؛ چالش‌هايي همچون گسترش نفوذ ايران در منطقه، جنگ داخلي سوريه، دولت جديد مصر و در نهايت رويكرد جديد آمريكا در منطقه.

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن