تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رجب نام نهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرين‏تر هركس يك روز از ماه رجب ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804675005




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فاضلاب صنعتي زرين‌شهر بلاي جان زمين‌هاي كشاورزان


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: فاضلاب صنعتي زرين‌شهر بلاي جان زمين‌هاي كشاورزان
رودخانه‌اي مملو از كف به امتداد حدودا دو كيلومتر به مدد آب آلوده‌اش بيش از چندين هكتار زمين كشاورزي را خشك كرده است، به طوريكه اين زمين‌ها با وجود خاك مرغوب محصول قابل توجهي نمي‌دهد و اين آب آلوده بلاي جان عرصه‌هاي طبيعي‌ يكي از شهرستان‌هاي استان اصفهان شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه اصفهان، مهرآباد، منطقه‌اي در نزديكي زرين شهر و در فاصله چند كيلومتري كارخانه ذوب آهن است كه زمين‌هاي كشاورزي آن با فاضلاب شهري و بخشي از فاضلاب كارخانه ذوب آهن آبياري مي‌شود و كشاورزان معتقدند نفوذ اين فاضلاب به آب‌هاي زير زميني و آبياري محصولات كشاورزي با آن سبب شده محصولات كشاورزي اين منطقه هرساله كمتر شود و يا بنيه‌ خود را از دست دهند.

زمين‌هاي خود را با فاضلاب آبياري مي‌كنيم

اكبر عزتيان، كشاورز ساكن مهر آباد مي‌گويد: زمين‌هاي اين منطقه شني هستند و چون آب در اين زمين‌ها نفوذ مي‌كند و شن نيز نفوذپذيري بالايي دارد تمام آب‌هاي زيرزميني منطقه توسط اين آب آلوده شده‌اند و حتي در برخي سال‌ها به دليل آلوده بودن بيش از اندازه آب كشاورزان خودشان اقدام به كشت نكرده‌اند.

وي ادامه مي‌دهد: آب تمام حوضچه‌هايي كه براي ذخيره آب در زمين‌هاي كشاورزي حفر مي‌شود با اين فاضلاب پر مي‌شود و كشاورز ناچار است زمين‌هاي خود را با اين فاضلاب آبياري كند و پساب صنعتي ذوب‌آهن كه در اين كانال جريان دارد باعث تخريب چند برابري زمين‌هاي كشاورزي اين منطقه شده است.

اين كشاورز زرين شهري با بيان اينكه در زمينه آلودگي اين كانال و آب‌هاي ورودي به آن چندين بار با مسوولان شهري و حتي استاني مكاتبه كرده‌ايم، اما تاكنون به وضعيت اين كانال رسيدگي نشده است،‌ گفت: بوي تعفن اين آب حتي گاهي اجازه نمي‌دهد كشاورزان سر زمين‌هاي خود بروند.

موسي اسماعيلي، يكي ديگر از كشاورزان اين منطقه به خبرنگار ايسناي منطقه اصفهان مي‌گويد: هرساله درصدي از محصولات به دليل آلودگي آب يا از بين مي‌رود و يا درست به بار نمي‌نشيند و به عنوان يك كشاورز نمي‌دانم محصولي كه توليد مي‌كنم و توسط اين آب به اجبار آبياري مي‌كنم چه كيفيتي دارد.

وي با اشاره به اينكه زمين‌هاي اين منطقه به علت شني بودن محل بسيار مناسبي براي كاشت برنج است، مي‌افزايد: آب اين كانال به قدري آلوده است كه نمي‌توان از آن براي آبياري برنج استفاده كرد زيرا هم محصول را از بين مي‌برد و هم بوي تعفن آن قابل تحمل نيست.

وي خاطرنشان كرد: زمين‌هاي اين منطقه بهترين محصولات زراعي را توليد مي‌كنند، اما كار كشاورزي منطقه به دليل وجود اين آلودگي‌ها كساد شده است و كشاورزان متاسفانه بهترين زمين‌هاي منطقه را رها كرده و رفته‌اند.

نمي‌توان آلوده بودن فاضلاب زرين‌شهر را كتمان كرد

عضو كميسيون كشاورزي، آب و محيط ‌زيست مجلس شوراي اسلامي درباره آلودگي آب اين منطقه گفت: دغدغه اصلي استان اصفهان، مسائل زيست محيطي شده است كه اين نشان از ضعف مديريت محيط‌ زيست است چرا كه از موضوع تالاب گاوخوني تا افزايش آلاينده‌هاي هواي كلان‌شهر اصفهان مورد انتقاد همگان است.

علي ايرانپور در گفت‌وگو با خبرنگار ايسناي منطقه اصفهان، اظهار كرد: چهار سند براي آلوده بودن فاضلاب شهر زرين شهر و ريختن آن به رودخانه زاينده رود وجود دارد؛ ابتدا اينكه كارشناس امور آب اداره كل حفاظت از محيط‌ زيست استان اصفهان اعلام كرده است كه اين آب حاوي مواد بسيار خطرناك ميكروبي است.

وي افزود: دانشگاه علوم پزشكي و مراكز بهداشتي استان نيز ميكروبي بودن اين آب را تاييد كرد‌ه‌اند و همچنين از وجود فلزات سنگين در اين آب خبر دادند.

ايرانپور ادامه داد: شواهد موجود از محل و وضعيت ظاهري و بوي تعفن نيز يكي از ساده‌ترين راه‌كارهاي تشخيص آلودگي اين آب است و رييس كارگروه كميسيون كشاورزي و محيط‌ زيست مجلس شوراي اسلامي نيز آلوده بودن اين آب را تاييد كرده است.

اين عضو كميسيون كشاورزي، آب و محيط‌ زيست مجلس ادامه داد: افرادي از پاك بودن اين آب و يا سالم بودن هواي اصفهان و شهرهاي صنعتي استان دم مي‌زنند كه خود روزهاي كمي در استان، مستقر و جزء مديران اجرايي پروازي استان هستند و خانواده آنها در تهران قرار گرفته‌اند.

ايرانپور تصريح كرد: كسي كه زن و بچه‌اش در تهران است و خانه‌اي در اصفهان ندارد نمي‌تواند مدعي اين باشد كه هوا، آب و خاك منطقه‌اي كه مردم از آن مي‌نالند سالم است. بنده به عنوان يك كارشناس محيط زيست صحبت مي‌كنم و عضو كميسيون تخصصي مجلس در امور آب، محيط زيست و كشاورزي هستم و به خوبي وضعيت محيط زيست استان را درك مي‌كنم.

نماينده مردم مباركه در مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: دغدغه اصلي استان اصفهان، مسائل زيست محيطي شده است كه اين نشان از ضعف مديريت محيط‌زيست استان دارد. امروز وضعيت محيط‌ زيست استان اصفهان مطلوب نيست و اين نشان مي‌دهد كه محيط زيست نتوانسته وظيفه خود را به خوبي ايفا كند. شاهد آلودگي صنايع بزرگ، نيروگاه‌ها، ذوب‌آهن و فولادمباركه كه خواسته يا ناخواسته به دليل صنعتي بودن، آلاينده هم هستند و اعمال رفتارهاي تبعيض آميز با آنها هستيم.

وي اظهار كرد: از رييس سازمان محيط‌ زيست و وزير نيرو به كميسيون اصل 90 شكايت كرده‌ام زيرا اين دو ارگان مسئول وضعيت نابه سامان محيط‌زيست استان اصفهان هستند و بايد نسبت به مستندات ارايه شده در اين كميسسيون پاسخگو باشند.

ايرانپور به فاضلاب شهري زرين شهر اشاره كرد و گفت: طبق مدارك و مستندات قانوني از سال 1388 تا امروز يعني چهار سال متوالي مكاتباتي هم از طرف مردم و هم از طرف مسوولان منطقه و نمايندگان نسبت به خطرات اين فاضلاب و تاثيرات منفي آن بر شهرهاي مباركه و ديزيچه، هشدار و به مديركل بحران و مديركل محيط‌زيست استان نيز چندين بار اخطار داده شده است.

وي افزود: برخي تصور مي‌كنند با تكذيب مي‌توانند موضوع به اين مهمي را از سر خود باز دارند، اين در حالي است كه اداره كل محيط‌ زيست و شركت آب و فاضلاب استان اصفهان بايد نسبت به رفع چنين مشكلي اقدام مي‌كردند، اما متاسفانه اقدامي انجام نداده‌اند و اگر گفته مي‌شود كه اين فاضلاب توسط فولادمباركه خريداري مي‌شود فقط سه سال طول مي‌كشد تا عمليات فاضلاب و لوله‌كشي آن انجام شود.

نماينده مردم مباركه در مجلس اظهار كرد: اگر برخي نمي‌دانند كه عمق فاجعه چقدر است من آمادگي دارم مستندات خود را ارايه كنم و نمي‌شود چنين معضل بزرگي را كتمان كرد. بايد قبول كنيم كه محيط‌زيست و شركت آب و فاضلاب به تعهدات خود عمل نكرده‌اند.

ايرانپور خاطرنشان كرد: علاوه بر شكايت به كميسيون اصل 90 ، خانم ابتكار و آقاي چيت‌چيان بايد به كميسيون كشاورزي، آب و محيط‌زيست نسبت به فاجعه‌هاي زيست محيطي استان پاسخگو باشند.

پساب زرين شهر و فولاد مباركه سالم است!

به گزارش ايسنا، هفته گذشته معاون فني اداره كل محيط زيست استان اصفهان در جمع خبرنگاران، پساب فاضلاب كارخانه فولاد مباركه را آلوده ندانست و گفت كه تصفيه خانه‌هاي اين شركت از بهترين تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب است و كاملا اين پساب استاندارد بوده و سالم است.

رجبعلي قاسمي ادامه داد: پساب زرين شهر نيز يك زه‌آب است كه به دليل بالا آمدن آب‌هاي زيرزميني در اين منطقه توسط آب منطقه‌اي كشيده شده و بعدها تصفيه خانه به آن متصل شده است، 80 درصد مردم زرين شهر فاضلاب ندارند و يا به شبكه فاضلاب متصل نيستند و تصفيه‌خانه آن‌ها به خوبي آب را تصفيه مي‌كند و اين كار بر اساس استانداردهاي ملي انجام مي‌شود.

وي، آنچه در خصوص اين پساب‌ها گفته مي‌شود را ادعا دانست و تكذيب كرد و افزود: نمي‌توان چشمي گفت اينجا آلوده و جاي ديگري سالم است.

ورود فاضلاب صنعتي زرين‌شهر به زمين‌هاي كشاورزي

ورود فاضلاب صنعتي زرين‌شهر به زمين‌هاي كشاورزي

ورود فاضلاب صنعتي زرين‌شهر به زمين‌هاي كشاورزي

انتهاي پيام

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن